2021-05-03, 15:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Det (fetade) har jag ju svarat på tusen gånger förr... Jag har aldrig utgett mig för att vara expert. Jag utgår från

1) Mina blygsamma 15 eller om det var 20 hp i mäns våld mot kvinnor - en högskolekurs som behandlade psykologin och beteendemönstret hos män och kvinnor i relationer där mannen är psykiskt eller/ och fysiskt våldsam. Kontrollen, gaslightingen, normaliseringsprocessen you name it...

2) Mina erfarenheter som volontär, kontaktperson och akut jourhem (och vän) kopplat till familjer där dessa problem förekommer

3) Mina erfarenheter i jobbet

4) Läst massa litteratur i ämnet på min fritid då det intresserar mig

- På HD och SD blir det check, check, check på punkt efter punkt när man jämför mot studier i ämnet som kartlagt hur kvinnor respektive män i kontrollerande och psykiskt eller fysiskt våldsamma relationer beter sig.

Vad jag grundar det på? Samma som du antar jag - FUP i första hand.
Samt vad SD skrivit i sina loggar osv. Och även hur nån som är bekant med dem beskrivit hur de agerar och framstår.

Jag tycker HDs beteende speglar att hon är utsatt för klassisk manipulation och kontroll av en narcissistisk man.

Sedan om hon har underliggande diagnoser eller personlighetsstörningar som stökar till det ytterligare, eller bara är en bortskämd och omogen kvinna, det utesluter väl inte det jag skrev ovan.
Missa inte mitt tillägg.
Lägg därtill att upprätthålla fasader. Att framstå som kärnfamiljen ofelbar.*
Lägg till en grav självcentrering när LW mördas.
Exakt allt kretsar kring hur synd det är om HD och hon förefaller väldigt oempatisk mot LWs barn samt jävligt ego och kall när hon loggar om LWs cacher.

Men det beror väl på SD.

Förtydligande.
* vilket handlar om att dölja otroheten och bilda tystnadspakt med JG så att det inte ska framgå i geocachingvärlden.
Citat:
Mina blygsamma 15 eller om det var 20 hp
Ja, du har redan påmint om dina "blygsamma" poäng tidigare.
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Lämnar dock min egen CV utanför debatten.
Senast redigerad av develi 2021-05-03 kl. 15:37.
Citera
2021-05-03, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Din första mening som jag fetat: Jag tror faktiskt det är precis som vissa troll i tråden gör också. Inget är SDs fel - det är LW som lurat, bedragit och varit otrogen. Sillen sa i sitt förhör idag att hans uppfattning var att HD uppförde sig som en psykiskt misshandlad kvinna. Vi vet ju alla hur hårt en kontrollerande man kan hålla sin kvinna, hur de bryter ner självkänslan hos sina offer. Inte konstigt att HD slåss med näbbar och klor: Hur skulle hon klara sig om hon berättade exakt hur och vad SD gjort, och han sen går fri? Hon skulle få se sig över axeln resten av sitt liv. Det är en av orsakerna till att många kvinnor inte fullföljer sina anmälningar. HD har dock inte anmält någon så vitt jag vet - hon säger inte ett pip som är negativt om SD. Det skulle hon inte våga.

Ovan är bara spekulationer från min sida.

Som att leva ett liv med en fallbila över huvudet. Kvinnan vet att den kan falla när som helst.
Citera
2021-05-03, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Spoilern: De flesta vittnsmål från såna förhållanden är nästan identiska. Det är riktigt illa när sen folk runt omkring tror att det "bara" är att lämna. Det blir som ytterligare en sten på börda för de drabbade.

Det behövs eldunderstöd från vettiga vänner och terapeuter som kan såna här saker och det tar tid för de drabbade att blir såpass starka att de kan lämna. Men inte sällan ligger hot från förövaren som ytterligare ett mörkt moln. Tror att samma metod som hjälper sektmedlemmar att komma loss, är en bra väg att gå. Avprogrammering.

Ja LW var inte ute och cyklade när hon jämförde det med knark. Hon var också manipulerad och psykad av SD.
Det handlar ju om hjärntvätt, hjärnans belöningssystem triggas av hot/coldbeteendet (de vill ha mer av det varma).
Senast redigerad av Firesnake 2021-05-03 kl. 15:40.
Citera
2021-05-03, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Missa inte mitt tillägg.
Lägg därtill att upprätthålla fasader. Att framstå som kärnfamiljen ofelbar.*
Lägg till en grav självcentrering när LW mördas.
Exakt allt kretsar kring hur synd det är om HD och hon förefaller väldigt oempatisk mot LWs barn samt jävligt ego när hon loggar om LWs cacher.

Men det beror väl på SD.

Förtydligande.
* vilket handlar om att dölja otroheten och bilda pakt så att det inte ska framstå i geocachingvärlden.

Ja, du har redan påmint om dina "blygsamma" poäng tidigare.
Lämnar dock min egen CV utanför debatten.

Återigen; inget av det fetade står ju i motsättning till att hon visar klassiska tecken på att vara manipulerad och kontrollerad av den man hon levt så länge med.

Sen vad som är hönan (SDs påverkan) och vad som är ägget (HDs egen personlighet och ev. diagnoser) kan ju varken du eller jag avgöra i en Flashbacktråd på basis av den information vi har.

Jag har sagt en miljon gånger att jag är öppen för nya tolkningar och en fördjupad bild av HD.
Jag har heller aldrig sagt att hon är ofelbar eller att jag tycker synd om eller hyser sympatier för henne. Men allt är inte svart eller vitt.
Citera
2021-05-03, 15:39
Medlem
Citat:
Ja LW var inte ute och cyklade när hon jämförde det med knark. Hon var också manipulerad och psykad av SD.
Det handlar ju om hjärntvätt, hjärnans belöningssystem triggas av hot/coldbeteendet (de vill ha mer av det varma).
SD berättade själv nånstans i fupen, för någon, att när LW började bli lite ointresserad och ta honom för given så vände han bara ryggen åt henne och gjorde sig oanträffbar. Då ökade intresset från LWs håll. Detta var en medveten strategi från hans sida. Nu funkade det inte längre när LW skulle sticka till Norge och "jag är inte rädd för dig längre, jag har stannat för att jag VILL"-sms". Då insåg SD att det var kört. Och tyvärr var det kört för LW, fast på ett helt annat sätt.
Citera
2021-05-03, 15:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Återigen; inget av det fetade står ju i motsättning till att hon visar klassiska tecken på att vara manipulerad och kontrollerad av den man hon levt så länge med.

Sen vad som är hönan (SDs påverkan) och vad som är ägget (HDs egen personlighet och ev. diagnoser) kan ju varken du eller jag avgöra i en Flashbacktråd på basis av den information vi har.

Jag har sagt en miljon gånger att jag är öppen för nya tolkningar och en fördjupad bild av HD.
Jag har heller aldrig sagt att hon är ofelbar eller att jag tycker synd om eller hyser sympatier för henne. Men allt är inte svart eller vitt.
Du är säkert öppen.

Kan du svara mig på när HDs negativa egenskaper ska åligga henne?

Kan du svara mig på varför det jag skrev ska bero på att hon är hjärntvättad av SD som går på repeat?

- Loggar om LWs cacher som är brutalt mördad.

- Allierar sig med JG för att upprätthålla fasader så att otroheten inte kommer fram.

- pratar skit å det grövsta om LW och vill ha medhåll.

- Är totalt fokuserad på sig själv om hur synd det är om henne när LW mördas.

- Hur hon är helt egocentrerad och känslokall mot LWs barn när LW försvinner.

DET har tamejfan inte med nån gaslighting att göra - det kommer direkt från HD själv och hennes eget hat.

Om och om igen beskylls allt hon uppvisar på SD och nu återigen när en kvinna beskriver hur HD reagerar mot hennes barn.
Senast redigerad av develi 2021-05-03 kl. 15:57.
Citera
2021-05-03, 16:03
Medlem
Domaren frågar nu om 46-åringen har något att tillägga om sina personliga förhållandena.
– Det är jättemycket jag skulle vilja säga.

Det är om dina personliga förhållanden jag frågar?
– Nej det har jag inte.
Citera
2021-05-03, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Domaren frågar nu om 46-åringen har något att tillägga om sina personliga förhållandena.

– Nej det har jag inte.
Då får han vara tyst istället då, vuxenbebisen Stefan.
Citera
2021-05-03, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag vet vad jag ska kika efter.

Kan du förklara din tolkning av SD?
Det är för mig mer obegripligt. På tal om psykisk ohälsa.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Ett delirium som trappas upp från 19 februari och kulminerar den 14 maj.
Det var lång inkubationstid för DT konfusion.

Han går på nån sorts autopilot sen 3 månader tillbaka och det har tydligen passerat helt för alla i omgivningen.

Delirium tremens är på etylbas beträffande konfusion och pga abstinens.
Du menar att SD har grava alkoholproblem?

Dra en Wikipedia på delirium så förstår du nog hur jag menar. Där kallas det även ”dille”. Så nu vet du och kanske nån annan var det ordet kommer från.
Droger sysslar han väl inte så mycket med mer än nån liten Tramadol då och då för sin onda rygg. Och antagligen en dos psykofarmaka för att vara lite stabil med tanke på omständigheterna.

Snubben är rubbad sen dag ett. Det är min diagnos. Präglad av sex års lögner och konflikter, smyganden och hot hit och dit samt damernas svängom med andra karlar där den här tiden så var det nog lite delirium han var i ja i ordets vida bemärkelse. Men på ren svenska mer pressad och stressad än vanligt. Relations- tjejbekymmer som genomgående i hans liv. Till slut ballar det ur om man funkar som han.
Citera
2021-05-03, 16:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Dra en Wikipedia på delirium så förstår du nog hur jag menar. Där kallas det även ”dille”. Så nu vet du och kanske nån annan var det ordet kommer från.
Droger sysslar han väl inte så mycket med mer än nån liten Tramadol då och då för sin onda rygg. Och antagligen en dos psykofarmaka för att vara lite stabil med tanke på omständigheterna.

Snubben är rubbad sen dag ett. Det är min diagnos. Präglad av sex års lögner och konflikter, smyganden och hot hit och dit samt damernas svängom med andra karlar där den här tiden så var det nog lite delirium han var i ja i ordets vida bemärkelse. Men på ren svenska mer pressad och stressad än vanligt. Relations- tjejbekymmer som genomgående i hans liv. Till slut ballar det ur om man funkar som han.

Citat:
Så nu vet du och kanske nån annan var det ordet kommer från.

Wikipedia var allt en kass hänvisning som källa när det ska diskuteras antingen psykiatri eller somatiska reaktioner.
Du själv vill ju gå på djupet med hypomani snarare än allmänt slanguttryck som dille.

Delirium.
Vilket inom medicinsk terminologi absolut aldrig är nåt annat än delirium tremens och ett allvarligt tillstånd som i sitt utdragna förlopp utan åtgärd kräver IVA-vård.

Att han är totalt rubbad håller jag dock med om. Att han är pressad och stressad har jag skrivit om gång efter annan.
Det beror nämligen på HD.
Senast redigerad av develi 2021-05-03 kl. 16:36.
Citera
2021-05-03, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel

SDs beteende är för oss vanliga människor helt skruvat. Men jag tror att han vill ha det så som han levde innan mordet. Hans livsluft och meningen med livet (för honom), tror jag. Han njuter av det övertag han tycker att han har iom sina kontroller och manipulationer. Flera personer i hans och HDs bekantskapskrets verkar vara drabbade av detta.

Det var perfekt med 2 kvinnor han kunde styra och manipulera - en för hushållet och barnen, den andra för sex. Tills Lena började knorra och var på väg ut. Samtidigt som HD tröttnade och tog ut skilsmässa. Det rubbade hans cirklar ordentligt och det klarade han inte. En av kvinnorna måste bort, det blev Lena. Kanske det lika gärna kunde ha blivit HD?

Om han (gud förbjude) blir friad så kommer han garanterat se till att få balans igen genom att skaffa en ny älskarinna. SD och HD lever så förljuget att man kan undra om de ens inser det själva. Eller om de faktiskt tycker det är helt i sin ordning och berikar deras liv.
Citera
2021-05-03, 17:11
Medlem
notknapparens avatar
Såg att Picasso citerat från NAs direktrapportering på fm.

Vis av erfarenheten gör jag väldigt sparsamt med citeringar från rapporteringen, och sammanställer det mesta istället med egna ord.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------
Nästa vittne efter lunchen är Teliakillen som ska berätta om mastuppkopplingar och datasessioner. Både han och åklagare TJ deltar via videolänk. Vittnet har jobbat på Telia i 25 år och jobbar nu med mobilnätsutveckling på Telia. Han har jobbat med allt som rör Telias mobildata-nätverk.

Vittnet berättar att inget underhållsarbete har pågått under mordnatten som skulle kunna ha bidragit till några störningar i datasessioner.

"Vittnet anser att det finns två alternativ kring varför Wesströms telefon stängs av på natten efter mordet. Det första är mindre troligt och innebär att någon person aktivt gått in i Lenas telefon 00.47 och stängt av Volte-samtal.
Det andra alternativet som vittnet anser är det mest troliga, är att telefonen tagits sönder på ett bryskt sätt klockan 00.47.
"
//
"Polisens utredning visar att Wesströms telefon stängdes av på natten. När Telia tittade i sina system kunde de se att telefonen inte stängts av genom att man tryckt på avstängningsknappen, eller att batteriet dött."

Enligt vittnet har man ingen som helst nytta av att stänga av Volte-samtal (4G- nätet), och man måste känna till låskoden och därefter leta sig fram i menyn till avstängningen. Det är inget som en vanlig användare känner till. Vittnet menar att det mest troliga är att mobilen har förstörts.

Advokat IB frågar vittnet om vilka celler mobilen kopplat upp sig mot. Vittnet berättar att alla samtmobiler gör saker i bakgrunden som användare inte känner till.

Åklagare TJ frågar om man kan utläsa var Lenas mobil befunnit sig mellan 23:38- 01:41. Vittnet svara att den position som posterna anger är Hjalmar Bergmans väg.

Däremot behöver inte mobilen befunnit sig exakt där, den kan ha rört sig till andra positioner enligt vittnet.

Domaren begär paus och återkommer efter pausen med frågor om uppkopplingen till masten Hjalmar Bergmansväg.

Nästa vittne är polisen som bodde 150 m från brottsplatsen. Han har bot där sedan 2004 och menar att platsen är ett grönområde som inte nyttjas av någon. Innan mordet var det sälla någon där. Som gammal polis menar vittnet att han skulle ha märkt om folk vistades där, det ur trygghetsaspekten. Han menar att det inte är ett normalt ställe att vistas på.

Nästa vittne efter det är en IT- forensiker. Han ska berätta om inloggningen 7 oktober- 18. Åklagare TJ håller det här förhöret. Polisen har laddar ner Lena tidslije och platsdata från Lenas google- konto.

"Försvaret har lämnat in delar av 46-åringens platsdata. Vittnet får frågan om han har sett det utdraget och var det verkar vara hämtat ifrån.

– Jag har sett det. Som jag har sett det så är det hämtat från hemsidan och inte från källmaterialet. De har varit inne i google maps och hämtat utdraget därifrån.
"

Åklagaren frågar om inloggningen 7 okt och om 05:23 inloggning. Vittnet berättar hur man kommit fram till den tidsangivelsen.

"Kan webbmejlen kommas åt från olika enheter?

– Om man kan lösenord och användarnamn så går det. Men ibland krävs tvåfaktorsinloggning.
"

Vittnet säger att det har gjorts sökningar 7 oktober och att man har gått in i Googles tjänster. Bland annat i Google maps. Man kan inte precisera varifrån sökningen har gjorts mer än att det är i Örebro. Det går inte heller att se vem som har gjort inloggningen.

Försvaret CO visar ett dokument med källmaterialet från tömningen av Lenas konto.

Rätten vill ställa frågor, men först vill försvaret komplettera sin sakframställan. Det handlar om positioneringar av olika slag.

Rätten tar återigen en paus för att kunna ställa frågor till vittnet om vilka inloggningar som gjorts på Lenas konto efter hennes död. Vittnet påpekar att även polisen har loggat in på Lenas konto.

"Försvaret har några kompletterande frågor. Det handlar om koordinater i Wesströms telefon vid 23.38 på mordkvällen."

Enligt vittnet är den sista positionen vid brottsplatsen. Polisen bytte lösenord till Lenas konton strax efter mordet. Det har gjorts två inloggningar , den 7 okt och 10 nov och det är den 7 okt som polisen kollar närmre på enl åklagaren. Vittnet säger att man har tolkat det som att det är en inloggning 10:e nov men det finns ingen ytterligare information om vad.

Protokollföraren läser upp utdrag ur yttrande från frivården, utdrag ur belastningsregistret, och andra personliga detaljer kring 46-åringen.

Efter förhöret går rätten igenom personalia kring SD. Det är yttrande från frivården, belastingsregistret osv.

"Domaren frågar nu om 46-åringen har något att tillägga om sina personliga förhållandena.

– Nej det har jag inte.
"

Reportern Stefan Hazianastasiou ber om ursäkt för att det blev lite magert om de tekniska detaljerna och vädjar om förståelse för det.

I morgon fortsätter rättegången med slutpläderingarna.

https://www.na.se/artikel/just-nu-hjarstamordet-i-hovratten-expert-fran-telia-vittnar-om-mobiluppkoppling-mest-troligt-telefon en-forstorts
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in