2021-05-02, 14:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Jag ser ingenting kontroversiellt i saken, inte heller något rött skynke. Frågan är vilka aktörer på nätet som skall avkrävas detta ansvar för demokrati och yttrandefrihet. Det är en komplex fråga som jag inte riktigt har något svar på.

Facebook och andra sociala medier är huvudsakligen trams, skvaller och tidsfördriv och bör inte betraktas som självklara kanaler för det fria ordet.
Fast nu är Facebook och andra sociala medier platserna där samhällsdebatten förs och detta kommer bara att öka i takt med digitaliseringen, nog är det rimligt att försöka säkra yttrandefriheten för alla på dessa platser, inte bara för dem som inte har något att säga?
Citera
2021-05-02, 15:09
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Fast big tech företag som facebook erhåller enorma skattesubventioner och använder sig av infrastruktur som staten finansierat. Rimligen är det också statens uppgift att definiera yttrandefriheten.
Extremt tunt argument, för det första så är staten du och jag, och än så länge så tror jag majoriteten av folk är helt ok med dagens regler där företag faktiskt är fria att använda sig av rättigheterna att neka vem de vill som kunder baserat på vad som helst så länge det inte är lagvidrigt. Och att då påtvinga företag att tillåta vem som helst säga vad som helst är för mig inget annat än kommunism.
Citera
2021-05-02, 15:11
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenanBarberaren
Du behöver inte citera mig om du inte vill något annat än gnälla på mitt tonläge, jävla fjolla. Du försöker ju inte ens se den röda tråden i mitt resonemang utan väljer hellre att haka upp dig på detaljerna som förklenar din ynkliga personlighet. Jag har förstått för länge sen att du inte delar min framtidsbild angående censuren, bra där eller vill du återkomma än en gång i förhoppning om att jag ska blåsa på det onda? Jävla ynkrygg, förstå att jag inte längre bär på någon förhoppning om att få höra ett relevant argument från dig. Det betyder: du behöver inte svara med mer ovidkommande svammel.

Tillägg: jag noterade trots allt ett korn av försök till resonemang i ditt gråtande här ovan. Företag ska absolut drivas inom lagens gränser, i detta fall kanske det är lagstiftning som behövs för att bevara yttrandefriheten? Jag kan dock se framför mig hur du som moderat genast börjar böla om hur ”den fria marknaden stryps wuääää”. Uffes kille, fis en regnbåge så kanske du får vara kvar i värmen.
Du kanske skulle testa att vara lite mer förklarande med vad ditt argument ens är för något innan du börjar psykoanalysera mig? Nej jag ser verkligen inte den röda tråden, jag delar förmodligen inte din framtidsvision och jag förstår fortfarande inte ens vad ditt problem med det hela är. För du har inte ens försökt förklara dig. Rädd för att låta som en judehatande konspirations-fåne? Diskuterar enbart med ryggdunkande ja-sägare? Vad är ditt problem?
Citera
2021-05-02, 15:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Du kanske skulle testa att vara lite mer förklarande med vad ditt argument ens är för något innan du börjar psykoanalysera mig? Nej jag ser verkligen inte den röda tråden, jag delar förmodligen inte din framtidsvision och jag förstår fortfarande inte ens vad ditt problem med det hela är. För du har inte ens försökt förklara dig. Rädd för att låta som en judehatande konspirations-fåne? Diskuterar enbart med ryggdunkande ja-sägare? Vad är ditt problem?
Mitt problem är din eviga metadebatt. Du vill uppenbarligen att marknaden styr denna fråga, det vill inte jag. Jag är enbart intresserad av varför du tror att kapitalismen skulle respektera yttrandefriheten men du verkar inte vara smart nog för att se det, kanske behöver du torka tårarna och läsa vad jag skriver istället för att bara skrika efter Bamseplåster?
Citera
2021-05-02, 15:20
Avslutad
Citat:
Extremt tunt argument, för det första så är staten du och jag, och än så länge så tror jag majoriteten av folk är helt ok med dagens regler där företag faktiskt är fria att använda sig av rättigheterna att neka vem de vill som kunder baserat på vad som helst så länge det inte är lagvidrigt. Och att då påtvinga företag att tillåta vem som helst säga vad som helst är för mig inget annat än kommunism.
Kommunism? Alltså... Nämn ETT kommunistland där staten tvingat fram det fria ordet. Bara ett, det räcker för mig.
Citera
2021-05-02, 15:22
Medlem
Endevils avatar
Citat:

Eh...ursäkta. Men hur kan det vara ett tunt argument när företag som facebook existerar tack vare staten? Det är ju ditt argument som ryker all världens väg. Eftersom det inte handlar om privata företag som agerar i din nyliberala låtsasvärld med ”fria marknader”. Dessutom är big tech företagen att betrakta som virtuella torg då de tillhandahåller information från tredje part. Då ska lagar som reglerar yttrandefriheten gälla. Normala människor brukar förövrigt förknippa censur med kommunism.
Senast redigerad av Endevil 2021-05-02 kl. 15:26.
Citera
2021-05-02, 15:24
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Kommunism? Alltså... Nämn ETT kommunistland där staten tvingat fram det fria ordet. Bara ett, det räcker för mig.
Att tvinga ett företag att ta emot alla som kunder oavsett åsikt är alltså kommunism för mig. Att sätta gränser för vad man får och inte får säga eller göra inom ramarna för en privat driven social media plattform är frihet för mig.
Citera
2021-05-02, 15:26
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Eh...ursäkta. Men hur kan det vara ett tunt argument när företag som facebook existerar tack vare staten? Det är ju ditt argument som ryker all världens väg. Eftersom det inte handlar om privata företag som agerar i din nyliberala låtsasvärld med ”fria marknader”. Dessutom är big tech företagen att betrakta som virtuella torg då de tillhandahåller information från tredje part. Då ska lagar som reglerar yttrandefriheten gälla.
De existerar inte tack vare staten, företag som Facebook hade existerat fint utan statliga medel men förmodligen på mindre skala då de fått bekosta det själva. Och total yttrandefrihet hade jag hållit med om att det skulle vara om det var statligt ägt, inte bara om de får statliga medel.
Citera
2021-05-02, 15:29
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Mitt problem är din eviga metadebatt. Du vill uppenbarligen att marknaden styr denna fråga, det vill inte jag. Jag är enbart intresserad av varför du tror att kapitalismen skulle respektera yttrandefriheten men du verkar inte vara smart nog för att se det, kanske behöver du torka tårarna och läsa vad jag skriver istället för att bara skrika efter Bamseplåster?
Ah, men dåså, ja då hade ju inte direkt plattformar som Parler ens fått existera i din värld eftersom de enbart servewrar en del kunder och alla plattformar hade haft påtvingat likriktat innehåll. Du tror att "yttrandefrihet" är din rätt att skrika vad du vill vart som helst, oavsett vem som står för notan... Intressant.
Citera
Medlem
Endevils avatar
Citat:

Citat:
De existerar inte tack vare staten, företag som Facebook hade existerat fint utan statliga medel men förmodligen på mindre skala då de fått bekosta det själva. Och total yttrandefrihet hade jag hållit med om att det skulle vara om det var statligt ägt, inte bara om de får statliga medel.

Nonsens. Internet hade inte ens existerat utan staten. Förstod du argumentet med virtuella torg förövrigt? Du argumenterar för censur och anklagar andra för kommunism. Patetiskt.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Vänstern är bara lydiga redskap för den nya sköna värld där de globala företagen sätter agenda o regler. Anders bör fundera på den hånfulla vänsterrepliken: Facebook är ett privat bolag, de får göra som de vill. De har dessa regler för det allmännas bästa.

Regeringen har redan sålt ut folket. Med etableringsbidrag o skatteffri el i utbyte åsiksregestrering o opionsstyrning, så förväntas S sitta vid makten även efter nästa val...
Citera
2021-05-02, 15:30
Avslutad
Citat:
Att tvinga ett företag att ta emot alla som kunder oavsett åsikt är alltså kommunism för mig. Att sätta gränser för vad man får och inte får säga eller göra inom ramarna för en privat driven social media plattform är frihet för mig.
Självklart, rita om kartan och kräv att alla ska följa den även om den är skapad med kladdkritor. Du låter som en parodi på 1984, att begränsa är att skänka frihet. Jävla Kalle Ankafilosof, vik hädan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in