2021-05-02, 12:54
Medlem
Sjukt, det här måste man hantera. Facebook och Twitter kan väl inte tillåtas göra egna lagar, även om det är deras plattform.
Citera
2021-05-02, 13:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av teknis
Sjukt, det här måste man hantera. Facebook och Twitter kan väl inte tillåtas göra egna lagar, även om det är deras plattform.

Varför inte? Om du lägger upp en bil på Blocket säljer du bilen till vem du vill.

Yttrandefrihet är mellan stat och individ. Privata aktörer får neka vem de vill. Detta är det klassiska så kallade ”gay wedding cake” scenariot.
Citera
2021-05-02, 13:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Jösses vilken domedagsprofet, men du har helt rätt i att en renodlad kapitalistisk syn på det hela aldrig kan fungera. Vilken tur att vi i Sverige bor i en socioekonomisk sådan då.

Men likväl så är jag moderat och tror på friheten att låta företag diktera sin egen agenda och vilka de vill göra affärer med, och vilka de inte vill ha som kunder. Jag har inte ditt "Folket mot Big Tech och judarna"-tänk.
Kanske skulle gå och ta en kopp kaffe och en oxycontin för dina aggressionsproblem samt din enkelspåriga vilja att klassificera för dig okända personer?
Du fortsätter att spela Allan utan att vilja närma dig problemet jag pratar om, det här med censur är uppenbarligen överkurs för dig. Stoppa in din tampong igen och låtsas att jag aldrig citerade dig, ska vi säga så?
Citera
2021-05-02, 13:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Exakt!

Att yttra sig via Facebook är inte nån demokratisk rättighet. Facebook har inget som helst ansvar för svensk demokrati och yttrandefrihet. Folk tillmäter det där skiten för stor betydelse.
Demokrati kanske borde vara ett grundkrav för att de ska få verka i Sverige, varför är det så kontroversiellt? Vi har ju inga problem med att diktera villkoren för utländska företag i andra sammanhang så varför skulle just demokrati och yttrandefrihet utgöra ett rött skynke?
Citera
2021-05-02, 13:13
Medlem
Trolltestets avatar
Ingen som tänkt på hur lik han är Greta Thunberg?
Senast redigerad av Trolltestet 2021-05-02 kl. 13:18.
Citera
2021-05-02, 13:18
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenanBarberaren
Demokrati kanske borde vara ett grundkrav för att de ska få verka i Sverige, varför är det så kontroversiellt? Vi har ju inga problem med att diktera villkoren för utländska företag i andra sammanhang så varför skulle just demokrati och yttrandefrihet utgöra ett rött skynke?

Jag ser ingenting kontroversiellt i saken, inte heller något rött skynke. Frågan är vilka aktörer på nätet som skall avkrävas detta ansvar för demokrati och yttrandefrihet. Det är en komplex fråga som jag inte riktigt har något svar på.

Facebook och andra sociala medier är huvudsakligen trams, skvaller och tidsfördriv och bör inte betraktas som självklara kanaler för det fria ordet.
Citera
2021-05-02, 13:21
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenanBarberaren
Du fortsätter att spela Allan utan att vilja närma dig problemet jag pratar om, det här med censur är uppenbarligen överkurs för dig. Stoppa in din tampong igen och låtsas att jag aldrig citerade dig, ska vi säga så?
Jag svarar gärna på vad du vill? Jag uppfattade nog inte något att svara på? Dina fantasier om framtiden där företag kan göra som de vill utan att ta lagen i beaktning eller dina fantasier om att företag kan göra som de vill i små ökningar för att "Vänja" folket vid censur? Du hade inga direkta problem med att företag sätter sina egna regler och väljer sina egna kunder inom lagens gränser?

Edit: Och stoppa in tampongen? Seriöst? Du är den gnälligaste kärringen här och skriker om demokratiska rättigheter, censur och yttrandefrihet, du kanske borde se över ditt eget blödande din ärketönt?
Citera
2021-05-02, 13:31
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Hörrni, det är ett privat företag och dom får göra precis vad dom vill.

Ironi eller?

Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Att yttra sig via Facebook är inte nån demokratisk rättighet. Facebook har inget som helst ansvar för svensk demokrati och yttrandefrihet. Folk tillmäter det där skiten för stor betydelse.

Folk? Regeringar är helt besatta av Facebook, Twitter, YouTube m fl med tanke på hur stor betydelse de har för demokrati och yttrandefrihet. I synnerhet inför val.

Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Yttrandefrihet är mellan stat och individ. Privata aktörer får neka vem de vill.

Det där är förlegat tänkande.

Idag när allt privatiseras och vissa privata företag lyckas bygga upp monopol/oligopol på informationsflödet kan man inte tänka så längre.

Det här måste regleras via lag. På samma sätt som elmarknaden och en del andra marknader.
Citera
2021-05-02, 14:21
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Förstår att det kanske är ett regelbrott, men gillar inte regeln. Om man har ett seriöst syfte som en debattartikel så är det enbart moralism som kan motivera förbud mot bild på könsorgan kopplad till artikeln. Jag gillar inte moralism.
Jag gillar inte dig. Jag älskar moral.
Citera
2021-05-02, 14:35
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Jag gillar inte dig. Jag älskar moral.
Innan du gör dig själv till åtlöje kanske du ska ta reda på skillnaden mellan moral och moralism.
Citera
2021-05-02, 14:37
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Jösses vilken domedagsprofet, men du har helt rätt i att en renodlad kapitalistisk syn på det hela aldrig kan fungera. Vilken tur att vi i Sverige bor i en socioekonomisk sådan då.

Men likväl så är jag moderat och tror på friheten att låta företag diktera sin egen agenda och vilka de vill göra affärer med, och vilka de inte vill ha som kunder. Jag har inte ditt "Folket mot Big Tech och judarna"-tänk.
Kanske skulle gå och ta en kopp kaffe och en oxycontin för dina aggressionsproblem samt din enkelspåriga vilja att klassificera för dig okända personer?

Fast big tech företag som facebook erhåller enorma skattesubventioner och använder sig av infrastruktur som staten finansierat. Rimligen är det också statens uppgift att definiera yttrandefriheten.
Citera
2021-05-02, 14:55
Avslutad
Citat:
Jag svarar gärna på vad du vill? Jag uppfattade nog inte något att svara på? Dina fantasier om framtiden där företag kan göra som de vill utan att ta lagen i beaktning eller dina fantasier om att företag kan göra som de vill i små ökningar för att "Vänja" folket vid censur? Du hade inga direkta problem med att företag sätter sina egna regler och väljer sina egna kunder inom lagens gränser?

Edit: Och stoppa in tampongen? Seriöst? Du är den gnälligaste kärringen här och skriker om demokratiska rättigheter, censur och yttrandefrihet, du kanske borde se över ditt eget blödande din ärketönt?
Du behöver inte citera mig om du inte vill något annat än gnälla på mitt tonläge, jävla fjolla. Du försöker ju inte ens se den röda tråden i mitt resonemang utan väljer hellre att haka upp dig på detaljerna som förklenar din ynkliga personlighet. Jag har förstått för länge sen att du inte delar min framtidsbild angående censuren, bra där eller vill du återkomma än en gång i förhoppning om att jag ska blåsa på det onda? Jävla ynkrygg, förstå att jag inte längre bär på någon förhoppning om att få höra ett relevant argument från dig. Det betyder: du behöver inte svara med mer ovidkommande svammel.

Tillägg: jag noterade trots allt ett korn av försök till resonemang i ditt gråtande här ovan. Företag ska absolut drivas inom lagens gränser, i detta fall kanske det är lagstiftning som behövs för att bevara yttrandefriheten? Jag kan dock se framför mig hur du som moderat genast börjar böla om hur ”den fria marknaden stryps wuääää”. Tuffe Uffes kille, fis en regnbåge så kanske du får fortsätta vara kvar i värmen.
Senast redigerad av KenanBarberaren 2021-05-02 kl. 15:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in