Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-02, 00:03
  #97
Medlem
neosnakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripleface
Det existerade nästan inte för bara 10 år sedan, men nu när ortenrap blivit extremt populärt och andelen med invandrarbakgrund bland unga blivit väldigt stor har det ökat explosionsartat. På intervjuer i media, på Youtube, på gatan - man hör etniskt svenska ungdomar inte bara använda ortenslang utan de pratar med brytning också.

Det är såklart fortfarande en minoritet som pratar så, men andelen som gör det har förmodligen ökat 100- eller 1000-faldigt på ett decennium.

Det existerade på 90-talet, så du vet inte vad du pratar om.
Citera
2021-05-02, 00:06
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neosnakes
Det existerade på 90-talet, så du vet inte vad du pratar om.
Kanske. Men du kan inte jämföra det med hur pass illa de är idag.
Citera
2021-05-02, 00:13
  #99
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snake09
Antar att de är fler som har uppmärksamat detta. Träffade själv på några svenska tjejer i 17 års åldern häromdan. Dom använde ord så som "abow, walla" och andra primitiva ord. Dessutom så talade dom med brytning och gjorde grammatiska fel.

Hur vanligt är detta?

Varför tycks de va så coolt att vara babbe?

Det funkar väl som vilken dialekt som helst? Snackar folk på ett visst sätt där man bor börjar man oftast snacka så själv. Har du hört hur jävla konstigt skåningar snackar?
Citera
2021-05-02, 00:14
  #100
Medlem
neosnakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snake09
Kanske. Men du kan inte jämföra det med hur pass illa de är idag.

Att säga att "det nästan inte existerade för 10 år sen" är grav överdrift.

Det är säkert värre idag med tanke på hur många fler babbeluringarna blivit.
Citera
2021-05-02, 00:34
  #101
Medlem
PK-befriads avatar
Ungdomarna som bryter är egentligen rädda för blattarna, rädda för att inte passa in och få stryk av elaka och sadistiska blattar. Sådana finns det gott om tyvärr.
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det funkar väl som vilken dialekt som helst? Snackar folk på ett visst sätt där man bor börjar man oftast snacka så själv. Har du hört hur jävla konstigt skåningar snackar?
Skulle du tycka det var normalt om alver började bryta på orchiska också? Vore det inte en perverterad förnedring av alvernas högstående kultur?
Citera
2021-05-02, 00:43
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snake09
Antar att de är fler som har uppmärksamat detta. Träffade själv på några svenska tjejer i 17 års åldern häromdan. Dom använde ord så som "abow, walla" och andra primitiva ord. Dessutom så talade dom med brytning och gjorde grammatiska fel.

Hur vanligt är detta?

Varför tycks de va så coolt att vara babbe?
Ja, knepigt. Några grabbar som var med i fotbollslaget förbryllar. Två var födda i Sverige, en med iranska föräldrar och en med irakiska den tredje var adopterad från Sydamerika som tvååring. De växte upp i en småstad och var hur svenska som helst, med svensk bonnadialekt. Två flyttade till Stockholm efter gymnasiet å en flyttade till Norrköping. Har mött alla tre nu, de är 19-20 och alla tre har börjat bryta rejält på rinkebysvenska, varför och.. varför igen?. De vet att jag vet att det är hittepå men när kompisarna är med måste de tydligen hålla fasaden. Jag har inte avslöjat dem. Jag undrar igen varför?
Citera
2021-05-02, 00:56
  #103
Medlem
tarafels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snake09
Antar att de är fler som har uppmärksamat detta. Träffade själv på några svenska tjejer i 17 års åldern häromdan. Dom använde ord så som "abow, walla" och andra primitiva ord. Dessutom så talade dom med brytning och gjorde grammatiska fel.

Hur vanligt är detta?

Varför tycks de va så coolt att vara babbe?

Jag antar att ni som skriver i tråden har läst grundskola och gymnasium och därför har lärt er om sociolekter och hur de fungerar. Där hittar ni svaret på hur icke traditionellt svenska ord och grammatik används och får plats i visst språkanvändande.

Det är jättevanligt.

Jag vet inte varför, men det har blivit ett kulturellt fenomen bland yngre ungdomar. Högst beklagligt.
Citera
2021-05-02, 01:31
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det funkar väl som vilken dialekt som helst? Snackar folk på ett visst sätt där man bor börjar man oftast snacka så själv. Har du hört hur jävla konstigt skåningar snackar?
Nu skall du inte vara sådan mot skåningar bara för att vi har ett hemligt språk som du inte förstår.

Jag träffade på ett par ungdomar som pratade nysvenska slang och de frågade mig om något vad de inte var beredda på var att jag svarade dem på skånska visserligen blandade jag tre dialekter jädrar vad de såg snopna ut min bror (inte kompis) bara garvade.
Citera
2021-05-02, 01:55
  #105
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elak-gubbe
Nu skall du inte vara sådan mot skåningar bara för att vi har ett hemligt språk som du inte förstår.

Jag träffade på ett par ungdomar som pratade nysvenska slang och de frågade mig om något vad de inte var beredda på var att jag svarade dem på skånska visserligen blandade jag tre dialekter jädrar vad de såg snopna ut min bror (inte kompis) bara garvade.

Sådan och sådan. Skånska är ett mycket märkligt språk i öronen på oss som bor aningen längre norr ut. Men jag gillar skånska. Det låter lite som ett fantasispråk.
Citera
2021-05-02, 02:24
  #106
Medlem
Haddock93s avatar
Ung kille här, finns inget jag hatar mer.

Den här Yasin rappkulturen har förpestat det svenska språket och vår kultur. Jag kan förstå att man kanske har lite slang som ung men det är ju på riktigt som om de var från ett annat land. Massinvandringen håller på att förstöra det svenska samhället helt och hållet.

I Frankrike är nu generaler beredd att starta ett inbördeskrig för att få ordning på skutan, dock har de en ännu större muslimsk befolkning än oss, men vi kommer dit snart och frågan är vad som kommer hända här.
Citera
2021-05-02, 02:28
  #107
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripleface
Det existerade nästan inte för bara 10 år sedan, men nu när ortenrap blivit extremt populärt och andelen med invandrarbakgrund bland unga blivit väldigt stor har det ökat explosionsartat. På intervjuer i media, på Youtube, på gatan - man hör etniskt svenska ungdomar inte bara använda ortenslang utan de pratar med brytning också.

Det är såklart fortfarande en minoritet som pratar så, men andelen som gör det har förmodligen ökat 100- eller 1000-faldigt på ett decennium.

Japp och ortenrappen lyfts som mainstream i media och radio. Jag som ung kille känner knappt igen dagens unga tjejer i 16-20 års åldern. Det är lite skrämmande hur fort språket har förändrats till det värre. Sen inte bara språket men också hur man är som person. Det är liksom inne att vara trashig och sen ska man gärna ta droger. Dekadens..

Kanske därför regeringen fick mörka PISA resultatet.

Citat:
Ursprungligen postat av Snake09
När man ser svenska ungdomar som assimileras till invandrarna . Då vet man att sverige snart är kört...

Integration verkar ju ske, fast i fel riktning så att säga.

Mmm väldigt lätt att bli cynisk just nu med den här utvecklingen.
Citera
2021-05-02, 03:11
  #108
Medlem
"Sho bree aboo orten cykeln på köpet walla."

Så pratar många svenskar idag. Det är i för sig inget problem, förutom att det de säger är obegripligt. Men detta måste man tolerera i dagens Sverige...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback