Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-02, 03:20
  #109
Medlem
Från en mer allvarlig synvinkel så hörde jag detta nog för första gången i.o.m. en yngre tjej stod framför mig på en restaurang. Hon såg svensk ut men det var något med hur hon talade jag inte kunde placera. Sen vid något tillfälle fattade jag att hon nog talade med en sorts orten-brytning.

Det kändes lite surrealistiskt då man inte förväntar sig en svensk tjej ska tala med brytning. Efter det har jag hört andra svenskar som låter som de inte bott i Sverige så länge...

Apropå detta en intressant sak är att många med invandrar-bakgrund i Sverige kan tala hyfsad svenska utan brytning. De gör dock oftast inte det och brer på ännu mer med brytning med sina vänner...
__________________
Senast redigerad av Snobird 2021-05-02 kl. 03:22.
Citera
2021-05-02, 04:57
  #110
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neosnakes
Det existerade på 90-talet, så du vet inte vad du pratar om.

Även i början på 80-talet i Tensta/Rinkeby
Citera
2021-05-02, 05:01
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snake09
Antar att de är fler som har uppmärksamat detta. Träffade själv på några svenska tjejer i 17 års åldern häromdan. Dom använde ord så som "abow, walla" och andra primitiva ord. Dessutom så talade dom med brytning och gjorde grammatiska fel.

Hur vanligt är detta?

Varför tycks de va så coolt att vara babbe?


Wiggers. Blev väl en grej på 80-talet nångång. I mina öron låter det lika illa som när man hör unga tjejer från norra Sverige prata som om de kom från Lidingö bara för att de hört några jävla influencers som pratar så.
Citera
2021-05-02, 06:47
  #112
Medlem
Man talar som omgivningen gör. Växer man upp i Tingsryd talar man som den omgivningen och växer man upp i Halmstad talar man som den omgivningen. Samma om man växer upp i Luleå.
Citera
2021-05-02, 07:09
  #113
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FISK-MASKIN
Jag är 50+ och talar ortenslang, jag tycker det låter coolt.

Bor du i orten? Om inte så lär du framstå som efterbliven av din omgivning när du talar ortenslang.
Citera
2021-05-02, 07:13
  #114
Medlem
Skulle köpa brass har om dagen och när jag pratade i telefonen med killen var jag typ dösäker på att det var en blatte men när jag kom ut dit så var det en sk whigger. Sjukt pinsamt...
Citera
2021-05-02, 07:15
  #115
Avstängd
FISK-MASKINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Bor du i orten? Om inte så lär du framstå som efterbliven av din omgivning när du talar ortenslang.

Bor på Östermalm, takvåning.
Citera
2021-05-02, 07:28
  #116
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av imsmurt
Människor som är så svaga och rädda att dom blir assimilerade till invandrarnas sätt att vara.

Precis som du om du använder orden "kille" och "tjej" för det är också ord som invandrare tagit hit till Sverige. Sorry om det det svider men det är så språk fungerar.
Citera
2021-05-02, 08:00
  #117
Medlem
alienfins avatar
Lite komiskt är det och jag kan inte låta bli att småle när jag ser svenska barn göra så..😅
Citera
2021-05-02, 08:49
  #118
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snake09
Antar att de är fler som har uppmärksamat detta. Träffade själv på några svenska tjejer i 17 års åldern häromdan. Dom använde ord så som "abow, walla" och andra primitiva ord. Dessutom så talade dom med brytning och gjorde grammatiska fel.

Hur vanligt är detta?

Varför tycks de va så coolt att vara babbe?

Föräldrarna till dessa stackars flickor har uppenbarligen misslyckats totalt med att uppfostra sina döttrar.
Lycka till med att få tex ett jobb med det språket, de åker i första sållningen.
Citera
2021-05-02, 08:53
  #119
Medlem
Gamla nyheter sedan länge. Flyttade du in till orten igår eller?
Citera
2021-05-02, 09:30
  #120
Medlem
Jag har märkt det också men det är nog en naturlig utveckling tyvärr.
Men igentligen inte ett nytt problem.
Hade bl.a en kollega som flyttade i slutet av 90talet orsaken var att han ville sätta sin son i en annan skola då hans svenska började försämras.
Men det var nog samma sak förr, jag är upväxt i ett miljonprogram område i en "mellanstor" svensk komun då bodde nog 10-20 0000 personer i det området, där skapades en speciell dialekt så jag kan idag identifiera de personer som växt upp där under tiden 1965-1995 bara på dialekten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback