2021-05-02, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Precis.

Ebbas starka gren har alltid varit att kasta skit på andra.
Ingen skräll att hon stod i riksdagen och skrek om att regeringen inte tar pandemin på allvar och i berått mod sviker dom äldre, samtidigt som hon festar på Stureplan och springer hemma hos 81-åriga Esbjörn.
Överdrifternas mästare berättar om skrikande och springande. Jag tror faktiskt att du överträffar de flesta i skitkastandet.
2021-05-02, 15:15
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Nej, Esbjörns bud var att ta Ebbas SAMTLIGA omkostnader plus ytterligare en summa, hon ombads göra en lista på alla utgifter hon anser sig haft.

Och med tanke på löftet att hon såklart inte ska tvinga en stackars gamma farbror att sälja om han inte vill borde saken vara klar.

Var och när kom det här erbjudandet? Att det inkluderade en uppmaning till henne att "göra en lista på alla utgifter hon anser sig haft", är nya uppgifter för mig.
2021-05-02, 16:13
Medlem
Citat:
Nej, Esbjörns bud var att ta Ebbas SAMTLIGA omkostnader plus ytterligare en summa, hon ombads göra en lista på alla utgifter hon anser sig haft.

Och med tanke på löftet att hon såklart inte ska tvinga en stackars gamma farbror att sälja om han inte vill borde saken vara klar.
En lista?
Var kommer den uppgiften från?
2021-05-02, 17:38
Medlem
nova68s avatar
Citat:

Skulle du kunna ange källan på ditt påstående, tack!
2021-05-02, 19:18
Medlem
fnirps avatar
Skulle vilja ha en lista med alla förlikningsbud. Någon som sitter på en sådan. Med källhänvisningar?

Annars har jag ett embryo till lista, efter att ha googlat.

Aftonbladet 2021-03-09 https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WOoBGg/esbjorn-sager-nej-till-ebba-buschs-bud-vill-ha-sitt-alskade-hus
Citat:
Enligt Binnige kom Esbjörn under förra veckans förhandling i tingsrätten först med ett bud till Ebba Busch. Budet var att betala för KD-ledarens kostnader under processen, till exempel advokatkostnader, men att köpekontraktet skulle ogiltigförklaras.

Budet förkastades av Ebba Busch som enligt Binnige kom med motbudet att betala 200 000 kronor extra till Esbjörn, plus att stå för hans rättegångskostnader, mot att hon får köpa huset.

SVD 2021-03-09 https://www.svd.se/ingen-forlikning-i-fastighetsbraket
Citat:
Parterna satte sig ner för att förhandla i Uppsala tingsrätt i tisdags. 81-åringen erbjöd sig då att stå för Ebba Busch samtliga juridiska kostnader, om han fick behålla huset.

KD-ledarens motbud innebar en högre köpesumma för huset, samt att respektive part skulle stå för sina kostnader, uppger Binninge.

Dvs Esbjörn står för Ebbas samtliga juridiska kostnader. Han står inte för alla kostnader.

Vad gäller Ebbas motbud är det lite frågetecken om, eftersom Aftonbladet och SVD skriver olika. Antingen står hon för Esbjörns rättegångskostnader eller inte, men hon höjer köpesumman med 200 000.
2021-05-02, 20:32
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Överdrifternas mästare berättar om skrikande och springande. Jag tror faktiskt att du överträffar de flesta i skitkastandet.

Nu ska vi se,, var inte springandet på Stureplan efter avtalets skrivande,jo det var det.
Men en del måste tro att Covid smittar retroaktivt.
'Esb och EB träffades den 20/8 och hon var på festen efter den 25/9

https://imgur.com/a/PKUsijZ

https://www.expressen.se/nyheter/bilden-fran-ebba-buschs-kritiserade-festkvall-i-stan/
2021-05-02, 20:45
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Ingen stans finns den infon om en lista, men här kommer det som borde stå på den om han ska så för alla hennes omkostnader.
1 inget nämns om handpengen.
2 inget om hennes omkostnader i samband med Anticimex (2 dagar)
3 Inget om hennes omkostnader med värderingen.
4 Inget om hennes omkostnader i samband med dubbelt boende och dubbel flytt mm
5 Inget om hennes omkostnader i samband med alla möten med hennes advokat i målet
6 inget om hennes omkostnader i samband med röjningen men den kan nog kvitta
har jag glömt något?

Att bryta avtal kostar, bara att slanta upp om man nu är "man för namn"
Esb har inte velat backa affären bara få den ogjord.
Han vill inte betala för sin ånger heller.
Någon har lurat i honom att huset är en guldgruva.

Detta var det hon sa om att backa.

Citat:
Nej, om det är så att Esbjörn absolut inte vill sälja, om det är så att han tvärt emot alla möten med mig då han har varit helt glasklar, att det inte stämmer, kommer jag självfallet inte att framhärda med att fullfölja det här. Jag har handlat i god tro.

2021-05-02, 21:02
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Ingen stans finns den infon om en lista, men här kommer det som borde stå på den om han ska så för alla hennes omkostnader.
1 inget nämns om handpengen.
2 inget om hennes omkostnader i samband med Anticimex (2 dagar)
3 Inget om hennes omkostnader med värderingen.
4 Inget om hennes omkostnader i samband med dubbelt boende och dubbel flytt mm
5 Inget om hennes omkostnader i samband med alla möten med hennes advokat i målet
6 inget om hennes omkostnader i samband med röjningen men den kan nog kvitta
har jag glömt något?

Att bryta avtal kostar, bara att slanta upp om man nu är "man för namn"
Esb har inte velat backa affären bara få den ogjord.
Han vill inte betala för sin ånger heller.
Någon har lurat i honom att huset är en guldgruva.

Detta var det hon sa om att backa.

Det som du har glömt och som är en ganska stor kostnad är att köparen i detta fallet skall ersättas för marknadsvärdet för att köpa motsvarande fastighet.
Med tanke på att vi har haft en prisuppgång på ca 10% sedan tillträde skulle ha skett så får Esb slanta upp med ca 400k förutom de av dig uppräknade kostnaderna.
2021-05-02, 21:08
Medlem
Citat:
Nu ska vi se,, var inte springandet på Stureplan efter avtalets skrivande,jo det var det.

https://www.expressen.se/nyheter/bilden-fran-ebba-buschs-kritiserade-festkvall-i-stan/

Dessutom så var det en födelsedagsfest med några få vänner på restaurang.
Inte en rejvfest med flera tusen deltagare. Inte en diskokväll eller folparks dans.
Var dom typ 5-8 personer? Folks som normalt umgicks.

Tror nog de flesta av oss träffar små slutna sällskap som vi umgås med.
2021-05-02, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
”Ebba gick inte hem till Esbjörn, det var Esbjörn som gick hem till Ebba” säger du?! Oj, då är hon alltså inte hemlös som hon tycks indikera i nån snyftintervju? Eller satt de på en sten i Herrens Hage och skrev på köpekontraktet? Och ljög Ebba Busch när hon skrev följande på Facebook: ”I somras kontaktade jag ägaren till ett övergivet förfallet hus för att fråga honom om han är intresserad att sälja huset till mig.”
Har du noll koll på händelseförloppet? Hon kontaktade Esbjörn via en bekant som meddelade Ebbas intresse av att sälja huset. Esbjörn valde självmant att besöka Ebba.
2021-05-02, 21:11
Medlem
Citat:

Hittade det här:
"Ebba Busch bemötte nyligen kritiken gällande en middag med influencern Margaux Dietz. Hon tryckte då på att hon följt myndigheternas råd.

”Häromveckan fyllde en vän jämnt och vi åt middag med sex andra vänner på en restaurang. Middagen varade ungefär tre timmar och sedan avrundade vi kvällen. Vi följde självklart folkhälsomyndighetens rekommendationer”, skrev Ebba Busch på sina sociala medier."

"”Här har jag försökt göra en bedömning på förhand genom att till exempel sitta med nära vänner och i övrigt hålla avstånd. Merparten av bjudningen ägde rum utomhus. I efterhand kan jag tycka att det hade varit bättre att avstå, och det har legat till grund för de bedömningar jag gjort därefter”, skriver hon."

Jag tycker det låter OK.
2021-05-02, 23:13
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det som du har glömt och som är en ganska stor kostnad är att köparen i detta fallet skall ersättas för marknadsvärdet för att köpa motsvarande fastighet.
Med tanke på att vi har haft en prisuppgång på ca 10% sedan tillträde skulle ha skett så får Esb slanta upp med ca 400k förutom de av dig uppräknade kostnaderna.

Haha, ja det har du helt rätt i. Det är en aspekt som jag tror inte varit uppe tidigare.

SKulle Esbjörn ersätta Ebba vid en förlikning där han ersätter henne fullt ut, så lär han ha kostnader på 1-2 miljoner.

Han får nog sälja sitt hus om han ska ha råd att betala det ...

Lägg därtill att marknadsvärdet på fastigheten är 5.7 miljoner enligt Esbjörn själv ...
Senast redigerad av trngw 2021-05-02 kl. 23:19.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in