2021-04-30, 13:25
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Och med "Pacta sunt servanda" menar du förstås att avtal ska hållas?!

Ebba säger typ: jag kommer inte att genomdriva affären om Esbjörn inte vill.

Det är väl ett avtal om nåt, dessutom officiellt proklamerat.

Du verkar ha noll koll på vad som är ett avtal. För att det skall uppstå ett avtal så måste bägge parterna vara överens. Esb tog inte chansen att sluta ett avtal när den möjligheten fanns utav avvek innan mötet med EB ens hade börjat.
2021-04-30, 15:20
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Jag säger som fnirp, var är den fakta som stödjer dina åsikter?

Träd: civilrättsligt är Ebba ägare sedan kontraktet skrevs. Vanligen väntar köparen med åtgärder till den tar fastigheten i bruk, men här fanns en överenskommelse som polisen verifierar. Dvs det var lögn att hon fält träd utan tillstånd vilket var intrycket först.

Tjat: i tingsrätten, vilket är långt senare än när Esbjörn skulle ångrat sig, framkom att ” Esbjörn Bolin påstår inte att Ebba Busch har utövat någon form av tvång mot honom för att han ska underteckna köpekontraktet. Esbjörn Bolin gör inte heller gällande att avtalet är ogiltigt med stöd av lagen (1924:323) om verkan av avtal som slutits under påverkan av en psykisk störning.” dessa noteringar har sedan godkänts som korrekta av båda parter.

Förståelse: även detta från tingsrättens protokoll: ” Det är vidare ostridigt i målet att Esbjörn Bolin, varken vid köpekontraktets undertecknande hade, eller vid tiden för den muntliga förberedelsen har, förvaltarskap anordnat eller att Esbjörn Bolin på annan grund då saknade eller nu saknar rättshandlingsförmåga.”
för den som inte fattar vad det betyder så är det helt klart enligt rätten att Esbjörn fattade vad han gjorde både vid skrivning och vid tingsrätten. Så ja rätten har redan fattat vad du inte gör.

Frågan är varför du envisas med påståenden som inte ens Esbjörn själv driver i rätten?

Men läs innantill och gör åtminstone ett försök citera nåt utöver den snutt som handlar om vad hans talan inte innefattar!

Ebba Busch har således begagnat sig av Esbjörn Bolins oförstånd och/eller lättsinne för att komma över fastigheterna till ett pris som står i uppenbart missförhållande till dess värde. Avtalet saknar därför verkan mot Esbjörn Bolin enligt 31 § avtalslagen. Därutöver är de ovan nämnda omständigheterna vid avtalets tillkomst sådana att det skulle strida mot tro och heder att med vetskap om dem åberopa avtalet. Avtalet får därför, enligt 33 § avtalslagen, inte göras gällande mot Esbjörn Bolin.

Att jag skulle ”envisas med påståenden so Esbjörn inte driver i rätten” är ännu en lögn från dig och sekten som skriver här. Strax före den snutt du citerar står följande:

Esbjörn Bolin har sedan år 2010 haft en nedsatt kognitiv förmåga. Under sommaren inför undertecknandet av köpekontraktet hade Ebba Busch uppvaktat Esbjörn Bolin i syfte att få honom att sälja fastigheterna. Vid undertecknandet den 20 augusti 2020 lästes innehållet i köpekontraktet upp för Esbjörn Bolin. Han förstod dock inte innebörden av det. Esbjörn Bolin har aldrig avgivit någon viljeförklaring om att sälja fastigheterna till Ebba Busch. Något avtal om överlåtelse av fastigheterna har därmed aldrig kommit till stånd.
2021-04-30, 15:30
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Varför fortsätta att konsekvent slira på fakta?
1. Ebba gick inte hem till Esbjörn, det var Esbjörn som gick hem till Ebba.
2. Esbjörn och hans ombud vidstår själv i rätten att han inte led av någon psykisk störning eller utsattes för något tvång, och att han varken då eller nu saknar rättshandlingsförmåga.
3. Mäklare användes för att iordningställa dokument, där det inte heller finns någon stridighet om giltighet. När två parter är överens är det extremt ovanligt att man beställer något annat än ett skrivuppdrag. Esbjörn ville inte betala ett mäklaruppdrag.
4. Esbjörn har ingen nära släkt, och hur skulle Ebba hålla koll på stödpersoner om Esbjörn inte tar med dem? Det du beskriver som "egen" är inte nödvändigtvis en kognitiv störning. Det handlar ofta om att man vill vara sin egen och bestämma allt själv. Besluten är kanske uppåt väggarna ibland, men det betyder inte att det finns en kognitiv störning. Känner du verkligen inga tjurskallar som stångar huvudet i väggen gång på gång men är nöjda för att "de gick sin egen väg"?

”Ebba gick inte hem till Esbjörn, det var Esbjörn som gick hem till Ebba” säger du?! Oj, då är hon alltså inte hemlös som hon tycks indikera i nån snyftintervju? Eller satt de på en sten i Herrens Hage och skrev på köpekontraktet? Och ljög Ebba Busch när hon skrev följande på Facebook: ”I somras kontaktade jag ägaren till ett övergivet förfallet hus för att fråga honom om han är intresserad att sälja huset till mig.”
2021-04-30, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
”Ebba gick inte hem till Esbjörn, det var Esbjörn som gick hem till Ebba” säger du?! Oj, då är hon alltså inte hemlös som hon tycks indikera i nån snyftintervju? Eller satt de på en sten i Herrens Hage och skrev på köpekontraktet? Och ljög Ebba Busch när hon skrev följande på Facebook: ”I somras kontaktade jag ägaren till ett övergivet förfallet hus för att fråga honom om han är intresserad att sälja huset till mig.”
Snyftintervju? Hon köpte ett hus som hon planerade flytta in i men säljaren bröt avtalet som de skrev under på. Har du till och med missat att avtalet skrevs under i det huset? Det märks att du har svårt att hålla koll på fakta. Det är väl ingen som säger något annat än att hon skickade frågan med en bekant om Esbjörn ville sälja, han besökte henne och de kom överens om en affär.
2021-04-30, 15:54
Medlem
Citat:

Ebba har bott bara några hundra metert därifrån och det är hennes föräldrar/svärföräldrar/fd man som bor där? (jag har inte pejl på vilka som bor där om hennes fd och hennes svär eller förldra, men det är strunt samma då det faktiskt har varit hennes hem och hon fortfarande har tillgång till dessa fastigheter.
Jag kan bjuda hem folk på fika i min svärmors hus, inget problem, svärmor får vara med och fika.

Så det är väl inte så svårt att be en gemensam bekant fråga om han kommer över för att prata hus?
Fjant om utomhus, sten i herrens hage.
2021-04-30, 16:12
Medlem
Citat:
Men läs innantill och gör åtminstone ett försök citera nåt utöver den snutt som handlar om vad hans talan inte innefattar!

Ebba Busch har således begagnat sig av Esbjörn Bolins oförstånd och/eller lättsinne för att komma över fastigheterna till ett pris som står i uppenbart missförhållande till dess värde. Avtalet saknar därför verkan mot Esbjörn Bolin enligt 31 § avtalslagen. Därutöver är de ovan nämnda omständigheterna vid avtalets tillkomst sådana att det skulle strida mot tro och heder att med vetskap om dem åberopa avtalet. Avtalet får därför, enligt 33 § avtalslagen, inte göras gällande mot Esbjörn Bolin.

Att jag skulle ”envisas med påståenden so Esbjörn inte driver i rätten” är ännu en lögn från dig och sekten som skriver här. Strax före den snutt du citerar står följande:

Esbjörn Bolin har sedan år 2010 haft en nedsatt kognitiv förmåga. Under sommaren inför undertecknandet av köpekontraktet hade Ebba Busch uppvaktat Esbjörn Bolin i syfte att få honom att sälja fastigheterna. Vid undertecknandet den 20 augusti 2020 lästes innehållet i köpekontraktet upp för Esbjörn Bolin. Han förstod dock inte innebörden av det. Esbjörn Bolin har aldrig avgivit någon viljeförklaring om att sälja fastigheterna till Ebba Busch. Något avtal om överlåtelse av fastigheterna har därmed aldrig kommit till stånd.

Din läsförståelse är antingen helkass eller så har du en agenda.

Det jag citerade är vad rätten var överens om. Det du citerade är Esbjörns inlaga i debatten och alltså en partsinlaga som inte alls är nåt de är överens om.
2021-04-30, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Esb har inte velat backa affären bara få den ogjord.
Han vill inte betala för sin ånger heller.
Någon har lurat i honom att huset är en guldgruva.

Ja, så är det sannolikt.
2021-04-30, 16:35
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Noterar att Esb i TV4 nyheterna kommer med följande uttalande:
1. Jag(Esb) har brutit avtalet.
2. Jag kommer inte att prata med henne. ( Förutom att några nedsättande omdömen)

Gubbtjuvens agerande öppnar inte direkt upp för någon förhandling vilket han tydligt visade då han vände i dörren när EB hade bjudit in honom för att diskutera en lösning som hade kunnat gynna bägge.

Ebba Busch har verkligen lyckats samla en riktigt otäck och hatisk supporterskara runt sig! Föraktet för äldre går inte att ta miste på!

En del är så fanatiska att de t o m glädjer sig åt tanken att den gamla damen som är Esbjörns stödperson pga sin ålder inte har så långt kvar:
[quote=trngw|74605839] Fast det är klart, det räcker att Maggan 80 år trillar av pinn, så lär helvetet frysa över illa kvickt, när den ishäxan dyker upp där. Så det skulle ju kunna hända vilken dag som helst faktiskt
Är detta KD:s nya ”kärnväljare” eller bara Ebba Busch personliga fanclub? Var det alltså denna skara som uppmuntrade henne att skriva kränkande på Facebook om ombudet för att försöka sabotera representationen för Esbjörn och på så vis otillbörligt påverka rättsärendet till hennes fördel? Det är ju många i tråden som har slagit sig för bröstet och påpekat att de ”hjälpt” Ebba Busch ”avslöja” ombudet, stödpersonen och släktingen. Och nu är en av fanclub-medlemmarna t o m igång med att smutskasta åklagaren som ”pedofilförsvare” i en ny tråd, och med att smutskasta de nya ombuden i denna:

Citat:
Ursprungligen postat av Skittapicka
Den nya advokattanten är ju pedofilanhängare och god vän till Binninge så förvänta dig inga mirakel

Det finns en gränslöshet här hos er som skriver ”stödinlägg” åt Ebba Busch dygnet runt, en hänsynslöshet och ondska som både skrämmer och äcklar mig. Skulle aldrig i livet kunna rösta på någon som rör sig i en så fanatisk och sektliknande krets och framkallar sånt oresonligt hat hos sina anhängare!

En intressant analys av allmänhetens reaktioner och den politiska relevansen av Buschs agerande i dessa ärenden skrevs för några dagar sen av Christian Munthe (professor i praktisk filosofi, forskare i etik-, värde- och policyfrågor, arbetande ledamot av Kungliga vetenskaps- och vitterhetssamhället i Göteborg). Rekommenderad läsning. Kan tas del av här, i trådformat:

https://twitter.com/christianmunthe/status/1385873416356564992?s=21
2021-04-30, 16:58
Medlem
[quote=fiatigerlilja|75703785]Ebba Busch har verkligen lyckats samla en riktigt otäck och hatisk supporterskara runt sig! Föraktet för äldre går inte att ta miste på!

En del är så fanatiska att de t o m glädjer sig åt tanken att den gamla damen som är Esbjörns stödperson pga sin ålder inte har så långt kvar:
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Fast det är klart, det räcker att Maggan 80 år trillar av pinn, så lär helvetet frysa över illa kvickt, när den ishäxan dyker upp där. Så det skulle ju kunna hända vilken dag som helst faktiskt
Citat:
Är detta KD:s nya ”kärnväljare” eller bara Ebba Busch personliga fanclub? Var det alltså denna skara som uppmuntrade henne att skriva kränkande på Facebook om ombudet för att försöka sabotera representationen för Esbjörn och på så vis otillbörligt påverka rättsärendet till hennes fördel? Det är ju många i tråden som har slagit sig för bröstet och påpekat att de ”hjälpt” Ebba Busch ”avslöja” ombudet, stödpersonen och släktingen. Och nu är en av fanclub-medlemmarna t o m igång med att smutskasta åklagaren som ”pedofilförsvare” i en ny tråd, och med att smutskasta de nya ombuden i denna:

Det finns en gränslöshet här hos er som skriver ”stödinlägg” åt Ebba Busch dygnet runt, en hänsynslöshet och ondska som både skrämmer och äcklar mig. Skulle aldrig i livet kunna rösta på någon som rör sig i en så fanatisk och sektliknande krets och framkallar sånt oresonligt hat hos sina anhängare!

En intressant analys av allmänhetens reaktioner och den politiska relevansen av Buschs agerande i dessa ärenden skrevs för några dagar sen av Christian Munthe (professor i praktisk filosofi, forskare i etik-, värde- och policyfrågor, arbetande ledamot av Kungliga vetenskaps- och vitterhetssamhället i Göteborg). Rekommenderad läsning. Kan tas del av här, i trådformat:

Jag röstar inte på Ebba men rätt ska vara rätt.
Jag tror helt och hållet att Esb ville sälja och att hans intresse för fastigheten var lika med noll då han och hans särbo aldrig vistades där och inget gjordes åt fastigheten. Verkar inte ens ha suttit på verandan/farstun med en kaffetermors under alla år det varit hans.
Jag tror helt och hållet att pensionatstanten, bevisligen har ärvat barnlösa äldre män och att Esb ovetandes var hennes nästa objekt.
Den här pensionatstanten har tidigare ärvt av henne ej i släktskap avlidna.
Hon har försökt köpa men till ett MYCKET lägre pris och då sa Esb nej.
Pensionatstanten råkar vara polare med JB som är med i RO gruppen och några till som är med där.
JB och dessa har diskuterat hur att möra till Ebba. JB hyser agg till KD sen han stängdes ute ifrån dom.
JB har fällts för flera brott och suttit i finkan, är i dag nolltaxerare och skyldig pengar till sitt brottsoffer.

Det här är INTE ett fall av äldre man som blir lurad av köpare.
Det här är ett fall av äldre man som inte fattat att de som är i hans närhet traktar efter att ärva honom och då de uppdagade affären satte de till alla klutar med en diverse oschyssat metoder och det hör på Esbs kommentarer om päronträd och körsbärsträd som huggits ned osv.
Grannar har i åratal hoppats att det skulle säljas och städas upp.
Det Esb utsätts för nu är att i slutskedet i hans liv förnekas att ha en slant och unna sig saker.

Nej, jag röstar inte på Ebba och jag traktar inte efter henne då jag är en tant som gillar farbröder.
2021-04-30, 17:30
Medlem
[quote=fiatigerlilja|75703785]Ebba Busch har verkligen lyckats samla en riktigt otäck och hatisk supporterskara runt sig! Föraktet för äldre går inte att ta miste på!

Citat:
Fast det är klart, det räcker att Maggan 80 år trillar av pinn, så lär helvetet frysa över illa kvickt, när den ishäxan dyker upp där. Så det skulle ju kunna hända vilken dag som helst faktiskt
Citat:

Ondska och hänsynlösheten är det nya normala i borgerligheten.
2021-04-30, 17:51
Medlem
[quote=braattha|75701861]Esb har inte velat backa affären bara få den ogjord.
Någon har lurat i honom att huset är en guldgruva.[/QUOTE/

Vem kom på att Binninge var ett lämpligt juridiskt ombud med hans tvivelaktiga bakgrund?
Med tanke på att Esb faktiskt skrivit på ett avtal om försäljning skulle han ha behövt en riktig advokat för att kunna få avtalet hävt eller sitt intresse tillgodosett så bra som möjligt.

Binninge har nu hoppat av och vad har nu egentligen uppnått. Hur mycket har han fått i arvode hittills för de insatser han gjort? Han jobbar väl knappast gratis (pro bono).

En advokat ska se till klientens intressen och inte få honom att driva ett mål vidare som bara kostar pengar och med mycket liten chans att vinna målet.

Esb har ju varit pensionerad ingenjör i många år. Kan förstås inte hans ekonomi men att driva juridiska processer kostar.
Kanske en advokat skulle ha kunnat ge honom bättre stöd och råd än Binninge & Co.
Senast redigerad av Sobrusek 2021-04-30 kl. 17:54.
2021-04-30, 17:58
Medlem
[quote=Sobrusek|75704524]
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Esb har inte velat backa affären bara få den ogjord.
Någon har lurat i honom att huset är en guldgruva.[/QUOTE/

Vem kom på att Binninge var ett lämpligt juridiskt ombud med hans tvivelaktiga bakgrund?
Med tanke på att Esb faktiskt skrivit på ett avtal om försäljning skulle han ha behövt en riktig advokat för att kunna få avtalet hävt eller sitt intresse tillgodosett så bra som möjligt.

Binninge har nu hoppat av och vad har nu egentligen uppnått. Hur mycket har han fått i arvode hittills för de insatser han gjort? Han jobbar väl knappast gratis (pro bono).

En advokat ska se till klientens intressen och inte få honom att driva ett mål vidare som bara kostar pengar och med mycket liten chans att vinna målet.

Esb har ju varit pensionerad ingenjör i många år. Kan förstås inte hans ekonomi men att driva juridiska processer kostar.
Kanske en advokat skulle ha kunnat ge honom bättre stöd och råd än Binninge & Co.

Pensionatstanten och hennes polare var involverade/kompisar med RO gruppen och Binninge redan innan. Dom satt och pratade med varandra helt öppet på Facebook och jag kommer inte ihåg exakta orden men det hade med att stoppa Esbs affär med Ebba och att det dessutom var Ebba. Binninge har tidigare varit med i KD men utselutits(?)

Binninge är nolltaxerare och har fogden efter sig efter att han inte betalat sina offer skadestånd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in