• 1
  • 2
2021-05-02, 10:11
Medlem
Funderar på att köpa en husvagn och undrar vad ni andra tycker är smartast att göra.

Är det vettigast att betala den direkt eller låna en större del av pengarna med ett fritidslån ca 4.2% ränta och låta sina egna jobba på börsen istället?

Hur gör ni andra vid större inköp?
Citera
2021-05-02, 10:26
Medlem
Jag är väl en udda fågel i dagens lånedrivna ekonomi, eftersom jag konsekvent vägrar låna pengar.

Tror du att börsen fortsätter upp från dagens rekordnivåer, så finns det kanske en förtjänst i att låna. Men inga uppgångar varar för evigt.

Ett alternativ vore kanske att betala hälften kontant, placera andra hälften på börsen och stäm av efter ett år.
Citera
2021-05-02, 10:29
Medlem
GHZHJs avatar
Låna en husvagn istället?
Måste du köpa en? Du kanske kan hyra en när du behöver?
Jag skulle själv inte låna pengar till en husvagn.
Citera
2021-05-02, 10:35
Medlem
Lånet är avdragsgillt, tror du att du kommer ha mer än ca 3 % avkastning på fonder eller aktier så låter du du dina pengar vara där och lånar till kapitalvaran du är intresserad av. Tror du att börsen kommer gå dåligt och att du får svårt att investera så pengarna växer då betalar du kontant.

Finns inget som är rätt eller fel för stunden, om du gjorde rätt val vet du framöver. Ingen kan med säkerhet säga att "börsen kommer gå bra nästa år".
Citera
2021-05-02, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Jag är väl en udda fågel i dagens lånedrivna ekonomi, eftersom jag konsekvent vägrar låna pengar.

Tror du att börsen fortsätter upp från dagens rekordnivåer, så finns det kanske en förtjänst i att låna. Men inga uppgångar varar för evigt.

Ett alternativ vore kanske att betala hälften kontant, placera andra hälften på börsen och stäm av efter ett år.

Jag har bara lånat till bostad tidigare, har aldrig lånat till något annat. Nu kan väl en husvagn iofs också tolkas som ett boende, om än inte permanent.. För dom flesta.

Ja det blir ju en riskbedömning som du säger, därför hade det varit intressant att veta hur andra väljer att göra. Misstänker att större inköp som husbilar, båt, husvagn etc ökar i pandemin när folk stannar på hemmaplan. Fler borde sitta i samma sits.

En sådan lösning hade kanske inte varit helt dum.

Citat:
Ursprungligen postat av GHZHJ
Låna en husvagn istället?
Måste du köpa en? Du kanske kan hyra en när du behöver?
Jag skulle själv inte låna pengar till en husvagn.

Visst kan man säkert göra så, men det hör inte till min frågeställning. Tack för din input.
Citera
2021-05-02, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Lånet är avdragsgillt, tror du att du kommer ha mer än ca 3 % avkastning på fonder eller aktier så låter du du dina pengar vara där och lånar till kapitalvaran du är intresserad av. Tror du att börsen kommer gå dåligt och att du får svårt att investera så pengarna växer då betalar du kontant.

Finns inget som är rätt eller fel för stunden, om du gjorde rätt val vet du framöver. Ingen kan med säkerhet säga att "börsen kommer gå bra nästa år".

Tack för svar, räknade aldrig med att det är avdragsgillt.

Ja det är ju såklart väldigt svårt att sia om, hade varit väldigt snopet att investera mycket på ATH och just innan en ev nedgång och samtidigt sitta med ett stort rörligt fritidslån. Nu har man ju dock husvagnen som säkerhet, men det kommer ju kosta.

Hade kunnat putsa in pengarna månadsvis förstås för att minska risken om en nedgång kommer, men det tar ju tid. Det minskar ju fördelen med att låta pengarna jobba.
Citera
2021-05-02, 12:05
Medlem
Räntan lät lite hög på ett sådant lån, de brukar ofta vara kring 3%.
Låna initialt så kan du ju slanta av lånet när helst du vill sedan
Citera
2021-05-02, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions

Nu är jag lite bakom eftersom jag bara har bolån - men är alla lån avdragsgilla??
Citera
2021-05-02, 12:17
Medlem
idiamindadas avatar
Vilken summa rör det sig om? Ligger du bra till ekonomiskt så kanske din cash utvecklas bättre på börsen än de procent lånet kostar.
Citera
2021-05-02, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Nu är jag lite bakom eftersom jag bara har bolån - men är alla lån avdragsgilla??

Kostnadsräntor är alltid avdragsgilla, varje krona du har betalat i ränta oavsett lån kan ge dig skattereduktion. Det enda lån för vilket räntorna inte är avdragsgilla är CSN-lån. Räntorna på bolånet, billånet, privatlånet och även snabblånet är avdragsgilla till varje krona.
Citera
2021-05-02, 13:04
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterXS
Funderar på att köpa en husvagn och undrar vad ni andra tycker är smartast att göra.

Är det vettigast att betala den direkt eller låna en större del av pengarna med ett fritidslån ca 4.2% ränta och låta sina egna jobba på börsen istället?

Hur gör ni andra vid större inköp?

Hur ofta kommer du/ni att använda husvagnen? Själv är jag helt anti mot lån.
Dom få gånger du kommer att använda husvagnen så kanske det är bättre att hyra och spara pengarna istället?
Citera
2021-05-02, 13:20
Medlem
Ska du casha den tycker jag du ska kolla på att köpa en begagnad istället för en ny. Vill du absolut ha en fräsigare husvagn till att börja med så hyr en över sommaren istället och se ifall du tycker om det innan du tar beslutet att äga en själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in