• 1
  • 2
2021-05-02, 13:44
Medlem
Ska du köpa hos handlare, så erbjuder de ofta lån till lägre ränta. Ibland är det tom. förhandlingsbar räntesats.
Citera
2021-05-02, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterXS
Funderar på att köpa en husvagn och undrar vad ni andra tycker är smartast att göra.

Är det vettigast att betala den direkt eller låna en större del av pengarna med ett fritidslån ca 4.2% ränta och låta sina egna jobba på börsen istället?

Hur gör ni andra vid större inköp?

Jag har bolånet på börsen, annars har jag köpt allt kontant. Mitt bolån är dock 1,2% just nu.

Kan du låsa vid 4,2% är det ju på gränsen.. men förmodligen lönsamt att ha de pengarna på börsen... förmodligen blir det så.

Räntan är ju avdragsgill med 30% på lönen och så länge ISK-schablon är så pass lågt har du nog en fördel där. Plus att avkastningen på börsen brukar slå inflationen med ca 6 procentenheter i snitt per år.

En gamble med relativt god chans att vinna. Min gräns hade gått där vid kanske 4% ränta.
Citera
2021-05-02, 18:41
Medlem
Citat:
Funderar på att köpa en husvagn och undrar vad ni andra tycker är smartast att göra.

Är det vettigast att betala den direkt eller låna en större del av pengarna med ett fritidslån ca 4.2% ränta och låta sina egna jobba på börsen istället?

Kan du inte låna upp bostaden istället?

Ett större konsumtionslån med över 4% ränta hade inte jag känt mig bekväm med personligen. Då hade jag hellre pröjsat direkt.
Citera
2021-05-02, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Vilken summa rör det sig om? Ligger du bra till ekonomiskt så kanske din cash utvecklas bättre på börsen än de procent lånet kostar.

Handlar om en halv miljon. Jag har mina övriga sparanden och buffert kvar. Ja det är det jag funderar kring.
Citera
2021-05-02, 20:02
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Handlar om en halv miljon. Jag har mina övriga sparanden och buffert kvar. Ja det är det jag funderar kring.

Så casha hälften!
Citera
2021-05-02, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Räntan lät lite hög på ett sådant lån, de brukar ofta vara kring 3%.
Låna initialt så kan du ju slanta av lånet när helst du vill sedan

Räntan tog jag från första storbank utan att ha ansökt eller letat bättre villkor så det är nog dåligt helt klart.
Citera
2021-05-02, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
Kan du inte låna upp bostaden istället?

Ett större konsumtionslån med över 4% ränta hade inte jag känt mig bekväm med personligen. Då hade jag hellre pröjsat direkt.

Kan låna upp en del men inte allt.

Jag borde nog kanske ha skrivit att räntan var den första bästa jag såg, vad som är normal räntesats på denna typ av lån var för mig okänt. Men om jag genomför det kommer jag givetvis jaga bättre ränta.
Citera
2021-05-02, 22:34
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Jag är väl en udda fågel i dagens lånedrivna ekonomi, eftersom jag konsekvent vägrar låna pengar.

Tror du att börsen fortsätter upp från dagens rekordnivåer, så finns det kanske en förtjänst i att låna. Men inga uppgångar varar för evigt.

Ett alternativ vore kanske att betala hälften kontant, placera andra hälften på börsen och stäm av efter ett år.

Det kan även vara värt att forska i om det finns någon historisk korrelation mellan värdet på börsen och när räntor börjar stiga rejält, huruvida man faktiskt hinner sälja av med förtjänst på den hävstång man skaffat sig med att investera med belånade pengar.
Citera
2021-05-02, 22:37
Medlem
Citat:

Jag tycker du ska ta det på ett fritidslån som du skrev. Spara dem där 500 000kr som du förmodligen byggt upp under en tid.

Är du säker på att du vill ha en husvagn förresten? Du får skitfina och stora husbilar för 400 000-500 000kr. Mycket mer frihet än en husvagn
Citera
2021-05-02, 23:43
Medlem
Citat:
Räntan tog jag från första storbank utan att ha ansökt eller letat bättre villkor så det är nog dåligt helt klart.

Räntan som säljfirmorna har via samarbetande finansbolag kan vara bättre. Kikade på vagn själv i veckan, dom hade 1.9 på vissa 1.5 på en del och 2.4 på en del
Citera
2021-08-06, 02:19
Medlem
Jag skulle låna till husvagnen men till lägre ränta än du skrivit.
Husvagnar sjunker inte i värde på samma sätt som bilar, så man gör förhoppningsvis inte stor förlust vid ev försäljning eller byte uppåt.

Problemet idag är väl att det är säljarnas marknad i och med Corona och Svemester. Det gör att begagnatsidan är dyr.

Är du nybörjare av husvagn så är mitt tips att börja med en begagnad vagn, från ca 2012 och uppåt.
Förutom att priset är lägre så slipper du råka ut för eventuella ”barnsjukdomar” på nya vagnar, och även ” måndagsexemplar”
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in