Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Ja, du har så rät!
Radiotystnad är ju precis så barnsligt som du säger.
Och att SD inte förstår att det inte är läge att skratta i rätten eller att tramsa i ett brev till Lena som blivit så sorgligt bortryckt från livet alltför tidigt under hemska omständigheter, mitt i livet som förälder, det visar att han saknar den pusselbit som behövs för att vara en anständig människa mot hennes barn och andra efterlevande.
Det kan vara just den pusselbiten som saknas som gör att han är kapabel till mordet.
Avsaknad av empati och avsaknad av strategier att handskas med vardagliga problem och konflikter som uppstår i livet med andra. Han har stannat i utvecklingen på något sätt.
Lägger till:
Tror att brevet sände extra ilningar idag, eftersom de sista rättegångsdagarna närmar sig.
Nu har rätten snart lyssnat igenom alla förhören och den "3 - 4 - 5 maj (personalia och parternas slutanföranden)" fortsätter det.
Snart får vi en hint om domen, och sedan kommer den riktiga domen.
Det kännsv erkligen som ett vågspel och jag tror att det är därför jag reagerar så starkt idag.
Hemska tanke är om rätten anser att det inte går att fälla honom.
Får han hybris?
Den här stollen (alldeles för lättsamt ord för att beskriva honom) kan ju hitta på vad som helst. Bara filmen om kvast(domkraftsskaftet)skaftet visar liksom brevet till Lena att det är allvarliga brister i hans personlighet som kan leda till nya allvarliga brott mot människor.
Nu har han dessutom lärt sig mycket på vägen, hur han ska göra för att dölja ett brott.
Han skäms inte heller så utsatt kommer han att bli. Han kommer inte väja för någon, tycka att han behöver visa respekt, flytta eller andra saker som skulle kunna minska risken för att han känner sig kränkt. Han är inte den som lär sig av sina misstag. Misstagen är ju inte hans...
Vi kommer tyvärr få se att något allvarligt har hänt en dag, om han går fri, det är min tro. Kanske inte i närtid, men en dag. Jag hoppas att ingen annan behöver stryka på foten.
Jag instämmer med varje ord du skriver här.
Och som du eller Sherlock skrev tidigare så är det så uppenbart att det är polisen han skriver till i LWs messenger, inte LW.
Jag befarar tyvärr att det blir en friande dom, men jag hoppas innerligt att rätten kommer fram till att alla indicier som pekar mot SD ihop med hans DNA på hennes ring, som hon haft på sig när hon diskade en skål mm. tidigare under kvällen, tillsammans räcker för en fällande dom.
Jag misstänker att SDs advokat sagt till SD att chanserna för en friande dom är stora, därav den lattjande tonen i loggen från när han lekte skattjakt och svingade sig i lianer i de skånska skogarna.
Det saknas en pusselbit i hans personlighet ja.
Jag tror han på sitt barnsliga sätt kommer ruva på hämnd på "dumma dumma Åsa". Även om han frias. Inget stort kanske, men typ ta reda på var hon har ev sommarhus och placera en cache så nära det går där så folk kommer springa där. Som han gjorde utanför sina föräldrars bostad.
Kanske smeta in hennes brevlåda med något genomskinligt äckligt och njuta av tanken på att hon kommer ta i det, ungefär som han gjorde med arbetskamraterna och kaffet. Och troligen med rosen på tårtan.
I sina fantasier har han nog mörkare tankar än så på vad han vill göra mot henne, men han kommer inse att det inte är så lätt att komma undan med vad som helst.
Men hon bör nog parkera sin ev bil i garage osv.
J*udith K, L*iv, E*mil och andra mer "nära" som vittnat till hans nackdel kommer han nog kanske kontakta och fråga varför de sa si eller så.
Jag tror du fångar det skeva i hans personlighet väldigt pricksäkert.
Men jag tror också att han kan vara mer störd än vad vi kanske tror.
Några vittnar om en märklig humor (bland annat hans yngste bror).
Jag pratade med en som växt upp med Anders Eklund som vittnade om en konstig humor hos honom och hans pappa. Lite långsökt pga milsvida skillnader i personlighet och livsstil jämfört med SD, men kanske verbal gränslöshet och taktlösa skämt ändå är gemensamma nämnare hos vissa personlighetsstörda män som mördar.
Kan hända att SD fascineras av själva dödandet och det som händer med kroppen då och efteråt.
Pratet om "sparka" och "som nån slags nekrofil" i förhöret efteråt, de ständiga besöken på brottsplatsen och något om en bild på en krossad groda eller insekt i nån logg kan kanske tolkas som små tecken åt det hållet... En slags nyfikenhet och fascination. Och en känsla av makt.
Röksignaler skulle kunna tolkas väldigt makabert om LW kremerats.