2021-04-13, 19:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Under ca 40 års tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Hur länge hsr Harry hållt på? Han var ju inte riktigt en åldring i filmen.

Har sett flera intressanta videos med Volvo - Harry.

Enligt egen utsago hade han hållit på i ca 40 år. Han började med detta intresse när han var 15 - 16 år. Tyvärr kom aldrig O 18920 att hamna hos honom.
Citera
2021-04-13, 23:28
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har sett flera intressanta videos med Volvo - Harry.

Enligt egen utsago hade han hållit på i ca 40 år. Han började med detta intresse när han var 15 - 16 år. Tyvärr kom aldrig O 18920 att hamna hos honom.
OK. Tack.
Citera
2021-04-27, 16:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Göteborg under 1960-talet.

Göteborg under 1960-talet publicerat den 25 april 2021.

Mycket i videon är från tiden innan den 3 september 1967 med tanke på vänstertrafiken. Här ser man flera Volvos men tyvärr inte den midnattsblå. Här verkade och levde Dahlsjö, Kjell-Åke och Gay och kände till stora delar av den tidens Göteborg lika bra som sina egna fickor. Tyvärr inget från Haga men 00:27 finns ett inslag från Annedal och 7:55 ett inslag från Järntorget.

Citera
2021-05-01, 17:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Ny internationell uppmärksamhet gällande Dahlsjöfallet och denna gång från Tjeckien.

Publicerad 2021-04-12 med citat av rubriken "Det trassliga fallet med fyra försvunna: De försvann spårlöst":

http://paramag.eu/zamotany-pripad-ctyr-nezvestnych-zmizeli-beze-stopy/

Citat:

"En stad, tre speciella evenemang och fyra män som försvann. Sådan är sammanfattningen av en av de mest mystiska händelserna i Sveriges historia."

"Den sista egenskapen i hela ärendet var syster Gaya Karlssons händelse. Hon gick till hans lägenhet några veckor efter att hennes bror försvann, men en okänd man öppnade den för henne. Enligt henne verkade han väldigt nervös och hade på sig en tröja som hon hade stickat åt sin bror."
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-05-01 kl. 17:16.
Citera
2021-05-01, 17:27
Medlem
Citat:
Ny internationell uppmärksamhet gällande Dahlsjöfallet och denna gång från Tjeckien.

Publicerad 2021-04-12 med citat av rubriken "Det trassliga fallet med fyra försvunna: De försvann spårlöst":

http://paramag.eu/zamotany-pripad-ctyr-nezvestnych-zmizeli-beze-stopy/

Citat:

"En stad, tre speciella evenemang och fyra män som försvann. Sådan är sammanfattningen av en av de mest mystiska händelserna i Sveriges historia."

"Den sista egenskapen i hela ärendet var syster Gaya Karlssons händelse. Hon gick till hans lägenhet några veckor efter att hennes bror försvann, men en okänd man öppnade den för henne. Enligt henne verkade han väldigt nervös och hade på sig en tröja som hon hade stickat åt sin bror."

Vad innebär detta? Dina teorier?
Citera
2021-05-02, 02:15
Medlem
Citat:
Den sista egenskapen i hela ärendet var syster Gaya Karlssons händelse.

Meningen är "lost in translation". Det står alltså: "Den sista (händelsen) i hela ärendet var Gay Karlssons systers händelse.

Kanske inte till mycket hjälp.

Kan inte minnas att jag har läst detta i tråden, eller har jag missat det? Mycket märkligt!
Citera
2021-05-02, 05:28
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samcherr
Meningen är "lost in translation". Det står alltså: "Den sista (händelsen) i hela ärendet var Gay Karlssons systers händelse.

Kan inte minnas att jag har läst detta i tråden, eller har jag missat det? Mycket märkligt!
Jodå, det togs upp för tolv år sedan:

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.
Citera
2021-05-02, 11:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den mycket märkliga och intressanta härvan.

Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Vad innebär detta? Dina teorier?

Innebär ingenting.

Detta är uppgifter som framkommer i den tjeckiska artikeln. Det som omnämns här är redan känt för dem som är insatta i denna härva av märkliga händelser. Det bevisar dock hur märkligt och intressant händelserna är när det skrivs om dessa t. ex. på tjeckiska. Händelserna den 29 juli 1965 är ju ändå snart 55 år gamla.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-05-02 kl. 11:14.
Citera
2021-05-03, 19:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det ödesdigra datumet den 29 juli 1965.

Citat:

Ja något i den stilen men detta var inte den sista händelsen i denna härva av händelser efter den 29 juli.

Hans lillasyster blev orolig när han slutade att ringa. Hon besökte hans lägenhet knappt två veckor efter detta datum. Gay ringde alltid hem till föräldrahemmet minst en gång i veckan och pratade då med henne. När han gjorde det sista samtalet vet jag inte men troligtvis en eller två dagar innan detta ödesdigra datum.
Citera
2021-05-03, 20:50
Medlem
Citat:
Ja något i den stilen men detta var inte den sista händelsen i denna härva av händelser efter den 29 juli.

Hans lillasyster blev orolig när han slutade att ringa. Hon besökte hans lägenhet knappt två veckor efter detta datum. Gay ringde alltid hem till föräldrahemmet minst en gång i veckan och pratade då med henne. När han gjorde det sista samtalet vet jag inte men troligtvis en eller två dagar innan detta ödesdigra datum.

Tack för upplysningen. Har följt tråden med stor spänning men stundvis tappat bort mig.
Jag utgår också ifrån att tjeckiska medier kanske inte besitter lika mycket information dock.

Mvh
Citera
2021-05-05, 14:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket uppgifter i tråden.

Citat:
Tack för upplysningen. Har följt tråden med stor spänning men stundvis tappat bort mig.
Jag utgår också ifrån att tjeckiska medier kanske inte besitter lika mycket information dock.

Mvh

Det kan vara lätt att inte komma ihåg allt man har läst med tanke på att det är en mycket lång tråd.

Tjeckiska medier lär inte sitta på lika mycket uppgifter - fast å andra sidan gör inte GW det heller. Detta p. g. a. ointresse för fallet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-05-05 kl. 14:37.
Citera
2021-05-10, 14:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Jungman Johansson 1967.

Många av oss kommer säkert ihåg den på sin sin tid så populära låten Jungman Jansson insjungen 1964 av den legendariska gruppen Jailbird Singers.

Detta inlägg handlar dock inte om jungmannen Jansson utan om jungmannen Johansson. Fortfarande efter så många år sedan tråden startades går det att fram ytterligare intressant och bekräftad information.

Kjell-Åkes äldre bror var i a f under första halvan av 1967 anställd som jungman. Vilket rederi/rederier han var anställd samt vilka länder han besökte är obekant. Kan han ha träffat Kjell-Åke i något land i Europa? Just år 1967 kan Kjell-Åke mycket väl befunnit sig utomlands. Inte alls omöjligt att han som jungman kom till Rotterdam. Där vet vi att Janne Dahlsjö befann sig åtminstone sedan sommaren 1966. Kan han ha träffat Dahlsjö? Kanske kom Kjell-Åkes bror att träffa dem båda? Inte alls omöjligt att han gjorde det. De bör i s f ha haft mycket att prata om.

Brodern var fortfarande 1967 mantalsskriven på Haga Östergata 12.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-05-10 kl. 14:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in