Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Det är klart att ingen kan tvinga dig att länka något. Men vill du ha trovärdighet så gör du det.
Lika så är det god sed att länka information som man skriver om, någon kan ju vara intresserad och själv vill läsa mer om det man skriver.
Det är klart de vanligaste sidor vi använder är kanske inte nödvändigt, men även där kan det vara fin för det ger en sabbare väg dit om de som läser inlägget också vill se det man hänvisar till.
När andra ber om källan för att de inte kan hitta det är det ju dessutom vänligt och generöst att ge källa, det är ju så mycket lättare för dig att hitta den igen då du vet var du hittade den.
Jag har svårt att bara ta det för att du säger så, lite mer källkritisk en så är jag och det tycker jag man bör vara.
Edit: Det är också helt omöjligt att WHO har kommit fram till att dödligheten är 0.5% i covid och bara sagt det på presskonferenser. De måste ju ha även skrivit det någonstans och det måste ju också ha genererat tidningsrubriker. Men jag har letat och kan inte hitta det. Det finns en del artiklar om den uppskattningen WOH gjorde i mars 2020 men den är betydligt högre.
Spelar det någon roll om man länkar då du dömer ut alla du får. Men ok här är en studie från WHO gjord av någon på Stanford från i höstas.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.who.int/bulletin/online_first/BLT.20.265892.pdf&ved=2ahUKEwi2sfGny6jwAhUci8MKHTN OCwYQFjABegQIBRAC&usg=AOvVaw1pZ_dOmjr1azaQt-OTLxc9
Across 51 locations,
the median COVID-19 infection fatality rate was 0.27% (corrected 0.23%): the rate was
0.09% in locations with COVID-19 population mortality rates less than the global average
(< 118 deaths/million), 0.20% in locations with 118–500 COVID-19 deaths/million people
and 0.57% in locations with > 500 COVID-19 deaths/million people. In people < 70 years,
infection fatality rates ranged from 0.00% to 0.31% with crude and corrected medians of
0.05%.
Men jag gissar att du hittar något fel i denna med.
Det finns uträkningar på att vi hade minst 800 000 smittade bara under dom fyra första månaderna. Man räknade i höstas hur många smittade per dag kontra hur många inlagda och iva-vårdade vi hade då och överförde siffrorna till vårens antal inlagda och iva-vårdade.
Lägg sen till alla fall vi forfarande inte hittar trots massiv testning pga asymptomatiska fall.
Vi har säkerligen långt över 2 miljoner covid-smittade i Sverige.