2021-05-01, 12:50
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Minst 10 gånger fler det skulle varit som i Indien. Det inser inte utredaren för han kan inte tänka så långt. Han borde utredas av psykolog. Eller så borde alla hans gjorda utredningar granskas och utredas.

Vi ska nog ta det som händer i Indien med en nypa salt. Verkar vara en hel del fakenews som cirkulerar.

https://www.thequint.com/news/webqoof/video-of-vizag-gas-leak-being-shared-as-covid-surge-in-india-fact-check
Citera
2021-05-01, 13:07
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Antikroppar är INTE synonymt med antalet smittade. Långt därifrån.
Finns såklart en ENORM underrapportering i världen.

WHO har flera gånger statuerat 0,5% som en ganska sannolik siffra på dödlighet. Detta har de även gjort på presskonferenser. Det är förmodligen här nånstans det ligger.

Vilket alltså är rätt långt ifrån vad man trodde från början.

En i grunden ganska harmlös sjukdom i det stora hela. Långt ifrån den apokalyps en del vill ha det till.

Därför bör alla restriktioner lyftas omedelbart.

Nu ska vi in med 500 pers på läktarna utomhus och 50 pers kan samlas inomhus. Detta om 2 veckor.
Detta är såklart mycket bra men det borde vara långt fler såklart.

Danmark slopar nu karantän för de som kommer tillbaka efter resa om du är vaccinerad. Även det bör vi ta efter.
Island, som testar extremt mycket i förhållande till sin smittspridning, har en CFR på 0,45%. Det är förmodligen ganska nära verkligheten även om de naturligtvis måste missa en andel av fallen.
Citera
2021-05-01, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag har också försökt att hitta var WHO menar att det är 0.5% dödlighet i covid. Men jag kan inte heller hitta detta.

Så Ulf kan du inte vara så hygglig att länka. Jag misstror dig inte jag är bra intresserad och vill själv läsa.

Jag behöver aldrig länka något. Har man följt ämnet så vet man. WHO har tagit upp detta på presskonferenser.

Folkhälsomyndigheten har enligt deras studie fastslagit en dödlighet på ca 0,6% i Sthlm. Det gjorde man i somras.
Men man sade också att det sannerligen är lite högt eftersom Sthlm vid det tillfället var otroligt hårt drabbat på Särbon och hemtjänst. Grupper som vi vet har den högsta dödligheten.

Så Sveriges studier stämmer ju väl överens med det WHO säger i ämnet.

Personligen tror jag dödligheten är långt lägre pga Covid-19.
Vilket också studier bekräftat ifrån Östergötland m.fl att när man går igenom de döda så är ca 15% rent felaktiga. Som inte alls har med Covid-19 att göra.
Ungefär lika många (bara 15%) är det den enskilda dödsorsaken och resten är en kombination av faktorer av multisjuka människor.

Så dödligheten kommer skrivas ner ytterligare. Det är jag säker på.
Citera
2021-05-01, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Island, som testar extremt mycket i förhållande till sin smittspridning, har en CFR på 0,45%. Det är förmodligen ganska nära verkligheten även om de naturligtvis måste missa en andel av fallen.

Ja, de ligger i linje med WHO´s ca 0,5%.

Även Sverige gjorde studier i somras och kom fram till ca 0,6% i Sthlm. Men då är det sannolikt lite för högt då den regionen var oerhört hårt drabbad på särbon och hemtjänst vid det tillfället. Oproportionerligt mycket.

Så det är där vi hamnar på ett ungefär. Ca 0,5% dödlighet.

Ändå satt det kufar här inne som gapade om både 1, 2 och 3 % i somras...

Otroligt.
Citera
2021-05-01, 13:20
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Jag behöver aldrig länka något. Har man följt ämnet så vet man. WHO har tagit upp detta på presskonferenser.

Folkhälsomyndigheten har enligt deras studie fastslagit en dödlighet på ca 0,6% i Sthlm. Det gjorde man i somras.
Men man sade också att det sannerligen är lite högt eftersom Sthlm vid det tillfället var otroligt hårt drabbat på Särbon och hemtjänst. Grupper som vi vet har den högsta dödligheten.

Så Sveriges studier stämmer ju väl överens med det WHO säger i ämnet.

Personligen tror jag dödligheten är långt lägre pga Covid-19.
Vilket också studier bekräftat ifrån Östergötland m.fl att när man går igenom de döda så är ca 15% rent felaktiga. Som inte alls har med Covid-19 att göra.
Ungefär lika många (bara 15%) är det den enskilda dödsorsaken och resten är en kombination av faktorer av multisjuka människor.

Så dödligheten kommer skrivas ner ytterligare. Det är jag säker på.
Det är klart att ingen kan tvinga dig att länka något. Men vill du ha trovärdighet så gör du det.

Lika så är det god sed att länka information som man skriver om, någon kan ju vara intresserad och själv vill läsa mer om det man skriver.

Det är klart de vanligaste sidor vi använder är kanske inte nödvändigt, men även där kan det vara fin för det ger en sabbare väg dit om de som läser inlägget också vill se det man hänvisar till.

När andra ber om källan för att de inte kan hitta det är det ju dessutom vänligt och generöst att ge källa, det är ju så mycket lättare för dig att hitta den igen då du vet var du hittade den.

Jag har svårt att bara ta det för att du säger så, lite mer källkritisk en så är jag och det tycker jag man bör vara.

Edit: Det är också helt omöjligt att WHO har kommit fram till att dödligheten är 0.5% i covid och bara sagt det på presskonferenser. De måste ju ha även skrivit det någonstans och det måste ju också ha genererat tidningsrubriker. Men jag har letat och kan inte hitta det. Det finns en del artiklar om den uppskattningen WOH gjorde i mars 2020 men den är betydligt högre.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-05-01 kl. 13:53.
Citera
2021-05-01, 13:23
Medlem
Citat:
Läs vad jag skriver för guds skull.

För FRISKA människor under 50 år är trafiken farligare än Covid-19.

Läs den meningen igen och ha läsförståelse den här gången och sluta rapa floskler.

Återigen.
Dödligheten i Covid-19 är ca 0,5% enligt WHO.

Alltså bara aningen högre än influensan. Båda sjukdomarna drabbar samma riskgrupper. Covid-19 har en ännu större faktor i ålder som en viktigt parameter.

Motsvarar detta de drakoniska åtgärderna? Såklart inte.

Nu ska vi slopa alla restriktioner och de som är vaccinerade ska såklart leva som vanligt. Redan om 2 veckor kommer 500 pers tillåtas utomhus och 50 pers inomhus. Detta är mycket bra. Men det borde vara ännu fler såklart då detta trams inte kan fortgå.

Danmark slutar nu med karantän för de som kommer tillbaka efter resa för de som är vaccinerade. Något vi också bör göra.

Dödligheten i influensa är en promille, en av tusen, alltså är dödligheten i Corona minst 10 gånger högre. Ungefär som en allvarlig pandemisk influensa.

Om det inte finns vårdplatser som i Indien är såklart dödligheten i Corona mycket högre än 0,5-1%.

Problemet har alltid varit koncentrerat till sjukvården och dess resurser.
Corona tar upp mycket mer resurser än influensa. Även en allvarlig influensa såsom svininfluensan.
Citera
2021-05-01, 13:27
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
I detta har du en poäng. Men Island har aldrig haft en så stor samhällsmitta som många andra länder. Vilket gör att smittan inte i lika hög utsträckning har letat sig in bland de sköra.

Vi vet ju också att dödligheten på IVA fördubblas när det är hårt tryck där, vilket också ökar dödligheten. Island har aldrig haft ett hårt tryck på sin IVA.

När ett lands sjukvård likt Indien inte kan ta emot alla som behöver vård och ge bra vård ökar dödligheten katastrofalt.

Så vill man se hur stor dödligheten är och tittar på Island kan man se hur stor den är och kan vara om man lyckas skydda de sköra och hålla nere smittan.

Garanterat bra mycket högre dödlighet i Indien just nu en de någonsin haft på Island.
Citera
2021-05-01, 14:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det kommer inte vara någon skillnad på 15:e Augusti och 5:e September - det kommer knappt vara några fall eller döda långt innan det.

Kom ihåg hur det var förra sommaren.

Skulle inte förvåna mig om det frammåt Juli går en hel vecka utan rapporterade dödsfall.

Jo precis, viktiga är att man kan i mitten av september börja öppna upp och jobba på kontor. Inge fler zoom möten med mera.
Citera
2021-05-01, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det är klart att ingen kan tvinga dig att länka något. Men vill du ha trovärdighet så gör du det.

Lika så är det god sed att länka information som man skriver om, någon kan ju vara intresserad och själv vill läsa mer om det man skriver.

Det är klart de vanligaste sidor vi använder är kanske inte nödvändigt, men även där kan det vara fin för det ger en sabbare väg dit om de som läser inlägget också vill se det man hänvisar till.

När andra ber om källan för att de inte kan hitta det är det ju dessutom vänligt och generöst att ge källa, det är ju så mycket lättare för dig att hitta den igen då du vet var du hittade den.

Jag har svårt att bara ta det för att du säger så, lite mer källkritisk en så är jag och det tycker jag man bör vara.

Edit: Det är också helt omöjligt att WHO har kommit fram till att dödligheten är 0.5% i covid och bara sagt det på presskonferenser. De måste ju ha även skrivit det någonstans och det måste ju också ha genererat tidningsrubriker. Men jag har letat och kan inte hitta det. Det finns en del artiklar om den uppskattningen WOH gjorde i mars 2020 men den är betydligt högre.

Du är inte påläst i ämnet.

Precis alla vettiga studier som existerar landar alla kring en dödlighet på ca 0,5%
Vare sig du vill det eller inte.
Citera
2021-05-01, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Dödligheten i influensa är en promille, en av tusen, alltså är dödligheten i Corona minst 10 gånger högre. Ungefär som en allvarlig pandemisk influensa.

Om det inte finns vårdplatser som i Indien är såklart dödligheten i Corona mycket högre än 0,5-1%.

Problemet har alltid varit koncentrerat till sjukvården och dess resurser.
Corona tar upp mycket mer resurser än influensa. Även en allvarlig influensa såsom svininfluensan.

Dödligheten i influensa globalt är ca 0,2-0,3%
Så du ljuger.

Covid-19 ligger på ca 0,5%

Aning högre men inte i närheten att motivera de drakoniska nedstängningarna såklart.
Citera
2021-05-01, 14:49
Medlem
Citat:
Läs vad jag skriver för guds skull.

För FRISKA människor under 50 år är trafiken farligare än Covid-19.

Läs den meningen igen och ha läsförståelse den här gången och sluta rapa floskler.

Återigen.
Dödligheten i Covid-19 är ca 0,5% enligt WHO.

Alltså bara aningen högre än influensan. Båda sjukdomarna drabbar samma riskgrupper. Covid-19 har en ännu större faktor i ålder som en viktigt parameter.

Motsvarar detta de drakoniska åtgärderna? Såklart inte.

Nu ska vi slopa alla restriktioner och de som är vaccinerade ska såklart leva som vanligt. Redan om 2 veckor kommer 500 pers tillåtas utomhus och 50 pers inomhus. Detta är mycket bra. Men det borde vara ännu fler såklart då detta trams inte kan fortgå.

Danmark slutar nu med karantän för de som kommer tillbaka efter resa för de som är vaccinerade. Något vi också bör göra.

Nu tror jag iofs att dödligheten ligger kring 1%. Men även om den nu skulle ligga på 0.5% som du hävdar så skulle det ge 55 000 döda i Sverige om man lät alla bli infekterade. Samt säkert tio gånger fler med långtidsskador dvs 550 000.

Är detta vad du vill ha för att du ska kunna gå på krogen och desperat dansgolvsjucka bakom nån tjockis från förorten med svanktatuering?
Citera
2021-05-01, 14:52
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känns som det börjar bli dags för lockdown nu. Om man vill förhindra att ännu fler dör helt i onödan i Covid19. Ännu så länge har ju fas4 inte ens påbörjats. En lockdown nu fram till midsommar känns fullt rimlig. Viktigast är nog att stänga skolan för att få smittan under kontroll. Det handlar om att vinna tid.

Bara att drömma vidare. 95% av svenskar är inte det minsta intresserade av någon lockdown, och sannerligen inte NU när det börjar bli vår och sommar.

Är man så svag och skör att man dör pga covid19 så är det knappast i onödan man dör. Folk har haft 15 månader på sig nu att fixa sin hälsa. Har man ännu inte sett till att göra det vid det här laget får man faktiskt skylla sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in