2021-04-29, 13:10
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Vad är kostnaden att betala ränta på 10 miljoner, ca 1% efter ränteavdrag, 100.000 kronor. En pizzabagare och städare tjänar i Stockholm ca 40.000 netto, dvs inga problem att bära ett lån på 10 miljoner.

Visa mig gärna den städare som tjänar 58 000 kr per månad, vilket är den bruttolön som krävs för att få 40 000 kr netto i Stockholm, givet att du inte är med i kyrkan.

Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Staten kan med ett knapptryck fullkomligt decimera bostadspriserna genom att införa ett lägre bolånetak. Det har hänt en gång innan.

Priserna "decimerades" inte av bolånetaket, som införds 2010. Tvärtom påverkades de knappt: https://valueguard.se/indexes
2021-04-29, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Visa mig gärna den städare som tjänar 58 000 kr per månad, vilket är den bruttolön som krävs för att få 40 000 kr netto i Stockholm, givet att du inte är med i kyrkan.

Priserna "decimerades" inte av bolånetaket, som införds 2010. Tvärtom påverkades de knappt: https://valueguard.se/indexes

Idag är det inte 2010. Menar du att priserna kommer att vara helt opåverkade om staten väljer att införa ett strängt maxbelopp på 3,5x årsinkomst på nya bolån?
2021-04-29, 14:25
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Jag menar herr och fru städare och pizzabagare, 10 miljoner är småpengar i dagens fiatvärld.
2021-04-29, 14:33
Medlem
Citat:
Jag menar herr och fru städare och pizzabagare, 10 miljoner är småpengar i dagens fiatvärld.

Nej 10 miljoner är inte småpengar för ett par som har en normal svennelön på 20k netto per person.
2021-04-29, 15:54
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Nej 10 miljoner är inte småpengar för ett par som har en normal svennelön på 20k netto per person.
Nu ligger ju medellönen på 35300:- (2019 så lägg på lite extra för 2021), så ingen "normal svenne" har 20k utan snarare det dubbla då 35300 inkluderar invandrare och ungdomar med låga löner.

Men jag håller med om att 10 miljoner inte är småpengar
2021-04-29, 16:47
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Nu ligger ju medellönen på 35300:- (2019 så lägg på lite extra för 2021), så ingen "normal svenne" har 20k utan snarare det dubbla då 35300 inkluderar invandrare och ungdomar med låga löner.

10M blir ca 10k i månaden i kostnad för lånet. Vilket inte är särskilt jobbigt för ett hushåll med 70k. Det är ca 25% av inkomsten på ränta och 39k till övriga kostnader efter skatt.

Nu sätter skuldkvotstaket stopp för att de ska kunna låna så mycket. Max blir ju 4,2M i lån. Annars hade priserna legat på en helt annan nivå.
2021-04-29, 18:18
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke

Medianlönen är dock 31 700 vilket som så ofta är en mycket relevantare parameter än medeltalet. Vidare är medianinkomsten cirka 28 000 då man inkluderar de som inte jobbar heltid etc.
Senast redigerad av Tillbakablicken 2021-04-29 kl. 18:31.
2021-04-29, 21:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjajkovskij
Japp. Endast i en 6791 sidor lång flashbacktråd tror jag detta är ett kontroversiellt påstående.
Du missade ett inte där. I den här tråden har du tvärtom många som håller med.
Utanför tråden kan det bli svårare att få stöd för den föreställningen.

Citat:
Vad har det med någonting att göra?
Det är synnerligen betydelsefullt för frågan.

Vad kommer det sig att du inte svarar?
Du påstår ju att räntan har betydelse. Då betyder det rimligen att du kan svara på hur mycket räntan drivit upp priset. Du lär ha en metod att avgöra räntans prispåverkan. Annars hade du inte påstått det du gör.

Och räntans påverkan gäller även för det här huset.
Detta är ute för 295 kSEK. Hur mycket står räntan för? 15 kSEK? Eller 5 kSEK?

Citat:
Självklart finns det flera faktorer som spelar in utöver räntan.
Det är ett steg i rätt riktning iaf.

Citat:
självklart att priset är lågt på bostäder på platser där ingen vill bo.
Ok så priserna kan bero på dels ränta, dels adress.

Vad skulle huset kosta om det låg i Äppelviken i Stockholm?
Tomten på 1702 kvm är stor nog för en delning i två. Byggnaden kan vi försumma här. Vad kan en tomt där på 851 kvm gå på? 8 MSEK?

Läget skulle kunna betyda 2*8=16 MSEK och räntan 15 kSEK?

Ser inte ut som att ränta är en tung komponent.

--------------------
Om det var överpriser på bostäder så skulle väl du starta ett företag och bygga, sälja och tjäna grova stålar.
Konstigt nog så verkar ingen av de som pratar om bubbla vara det minsta lilla intresserad av att profitera på den.
2021-04-29, 21:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Fundamenta: lånen kommer aldrig betalas tillbaka under vår livstid, detta gäller privatpersoner likväl den statliga skulden.
Hur stora är kreditförlusterna? Speciellt på bostadslån?

Varför skulle de gå från nära 0 till 100%?

Citat:
0-räntan kommer vara åtminstone 30 år till eller till det ekonomiska systemet kollapsa.
Räntan kommer vara låg så länge RB ser ett behov av att skrämma upp den. Vilket är detsamma som så länge vi har arbetsmarknadslagar och fackföreningar som skapar arbetslöshet och en välfärdspolitik med bidrag.

Den dag vi har en fri arbetsmarknad och bara korttidsarbetslöshet så finns inte längre ett behov av att skrämma upp den.

Citat:
Europa har en åldrande befolkning samt produktionen blir mer och mer effektiv - deflation.
En åldrande befolkning gör inte så mycket så länge de haft ett privat fonderande pensionssparande. Då försörjer sig de själva.

Rationaliseringar har vi haft sedan vi blev mer nyliberala för ca 200 år sedan. Det driver upp levnadsstandard. Det leder också till viss inflation. Samtidigt som rationaliseringarna är deflatoriska. Resultatet lär hamna nära 0.

Citat:
Vad är kostnaden att betala ränta på 10 miljoner, ca 1% efter ränteavdrag, 100.000 kronor. En pizzabagare och städare tjänar i Stockholm ca 40.000 netto, dvs inga problem att bära ett lån på 10 miljoner.
För att få låna 10 MSEK behöver man en månadslön på ca 167 kSEK brutto. Det är ganska långt från den lönen du skrev. Och väldigt långt från de yrken du nämnde. 20 kSEK e skatt kanske stämmer bättre.

Du är ganska långt från verkligheten.

Citat:
Ser ingen bubbla givet dagens ekonomiska situation, dock finns det en brasklapp - exporten. Arbetslösheten kan alltid lösas med transferingar inom det ekonomiska ramverket som existerar.
Import/export är väldigt viktigt för ett litet land som Sverige. Det har du rätt i.
Exporten kommer rulla på så länge vårt näringsliv kan hålla sig konkurrenskraftigt. Det kan de så länge följande uppfylls:
* Mindre hinder för arbetskraftsinvandring.
* Marknadshyra. (Så att folk har lättare att flytta dit de kan få lämpligt jobb).
* Reducerad eller borttagen avkastningsskatt. Det måste löna sig att investera i tillväxt.
* Borttagna arbetsmarknadslagar och facklig utpressning.

Då finns förutsättningar för ett vital och konkurrenskraftig näringsliv som levererar tillväxt.
2021-04-29, 21:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Staten kan med ett knapptryck fullkomligt decimera bostadspriserna genom att införa ett lägre bolånetak. Det har hänt en gång innan.
När var det?
Årtal?
2021-04-29, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
När var det?
Årtal?

Jag diskuterar inte med dig eftersom du tenderar att ignorera frågor du inte gillar. Jag ställde en gång följande fråga:

”Om bolånetaket halveras, hur kommer priserna påverkas?”, och du gick M.I.A. Svara på det så kan vi diskutera, annars inte.
2021-04-30, 00:26
Medlem
Citat:
Du missade ett inte där. I den här tråden har du tvärtom många som håller med.
Utanför tråden kan det bli svårare att få stöd för den föreställningen.

Jag missade ingenting. För folk som gått ut gymnasiet (dvs kanske 50% av skribenterna i denna tråd) är det ett okontroversiellt påstående att den låga räntan bidragit till de höga priserna.

Citat:
Det är synnerligen betydelsefullt för frågan.

Vad kommer det sig att du inte svarar?
Du påstår ju att räntan har betydelse. Då betyder det rimligen att du kan svara på hur mycket räntan drivit upp priset. Du lär ha en metod att avgöra räntans prispåverkan. Annars hade du inte påstått det du gör.

Och räntans påverkan gäller även för det här huset.
Detta är ute för 295 kSEK. Hur mycket står räntan för? 15 kSEK? Eller 5 kSEK?

Okej, det börjar klarna att du inte gått ut gymnasiet, kanske inte ens grundskolan. På ett hus som ingen vill ha, där köparens inte ens behöver låna till köpeskillingen är räntenivån i princip oväsentlig.

Citat:
Det är ett steg i rätt riktning iaf.

Ok så priserna kan bero på dels ränta, dels adress.

Vad skulle huset kosta om det låg i Äppelviken i Stockholm?
Tomten på 1702 kvm är stor nog för en delning i två. Byggnaden kan vi försumma här. Vad kan en tomt där på 851 kvm gå på? 8 MSEK?

Läget skulle kunna betyda 2*8=16 MSEK och räntan 15 kSEK?

Ser inte ut som att ränta är en tung komponent.

Okej, procenträkning lär man ut i årskurs 7 så då har vi prickat in din ålder till under 14 år. Du borde verkligen föra dessa diskussioner med dina föräldrar, men okej, ett lån på 13,6 miljoner med en ränta på 5 procent ger 56600 kr i månaden i räntekostnad (exklusive ränteavdrag). Det skulle gemene man dra sig för att betala, dvs priset skulle inte uppnå 16 MSEK utan den låga räntan.

--------------------
Citat:
Om det var överpriser på bostäder så skulle väl du starta ett företag och bygga, sälja och tjäna grova stålar.
Konstigt nog så verkar ingen av de som pratar om bubbla vara det minsta lilla intresserad av att profitera på den.

Jag har aldrig pratat om någon bubbla, var god och lägg inte ord i min mun. Jag förklarar varför priserna på fasta tillgångar däribland bostäder globalt ser ut som de gör genom att återge Jeff Booth resonemang.
Och nej, jag räknar inte med pepparkakshus eller hus i avfolkningskommuner av förståeliga skäl. Vi vuxna människor generaliserar/abstraherar när vi pratar med varandra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in