2021-05-01, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Ja Christer är bra.
Mikael Hammarstrand är en fd chefsåklagare, numera domare, som jag tror hade passat mycket bra i bemötandet av både SD, JG och SOA i syfte att få dem att tappa balansen och försäga sig.
Det skulle ha varit ett rent nöje att beskåda/ lyssna på.

Har du något exempel på rättegångar han har haft?
Jo, en annan jag gillar är den kvinnliga som sänkte Johanna Möller.
Citera
2021-05-01, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag kan ta den diskussionen eftersom det är jag som nämner NPD och likheten med grandiositet och överdriven självskattning vid förhöjt stämningsläge ang bipolaritet.

Det har inte ett dugg med "sval och kalkylerande iskvinna med full kontroll" att göra utan är just exakt ett omoget emotionellt beteende.
Hybris.

Varav det kan framträda som ett mycket barnsligt beteende och hon kör det stuket just de dagarna hon loggar LWs cacher.

Jag vet. Jag orkade inte leta upp ditt inlägg och tagga in dig med, sorry.
Jag håller med i det du skriver här.
Citera
2021-05-01, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Tycker nog Ther*se är lamare. Flamsig och virrig. Och skånskan gör det inte bättre

Målsägarbiträdet Elisabet Andersson Zandvort är rätt bra.
Nu är jag kanske inte rätt person att bedöma följande, men jag tycker att en åklagare borde vara rapp, så att inte den tilltalade får för mycket tid på sig att fabricera och tänka ut lögn efter lögn.
En oskyldig behöver inte tänka efter. De vet redan sanningen.
(Åkl Sammens gick på som en kulspruta).
Senast redigerad av zilvereko 2021-05-01 kl. 01:24.
Citera
2021-05-01, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Tycker nog Ther*se är lamare. Flamsig och virrig. Och skånskan gör det inte bättre

Hehe. Många av vittnena har svårt att förstå frågorna ibland, så hon måste ta om dem gång på gång.
Citera
2021-05-01, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har du något exempel på rättegångar han har haft?
Jo, en annan jag gillar är den kvinnliga som sänkte Johanna Möller.

Hans sista mål som åklagare innan han blev rådman var det uppmärksammade jättemålet med CH-branden i Gävle. Han berättade om det för mig och en kollega i en halvtimme.
Mycket intressant. Jag har sett honom i flera mål som domare.
Han gillar där att göra lite show av amerikanskt snitt, speciellt om det finns åhörare. Mycket humor men kan vara väldigt skarp och bufflig. JG hade nog känt igen typen från sportens värld och från USA och snabbt taggat ner den arroganta attityden han hade mot ÅH.

Jag tror han hade gjort ett bra jobb som åklagare i detta mål. Han är som sagt skarp och har koll på detaljer. Och han hade gjort klart för Steffe vad som gäller. Kolla på intervjun i videon i länken så förstår du kanske bättre varför jag tror han hade passat i just detta mål.
Men jag gillar ju ÅH också.

https://www.arbetarbladet.se/artikel/aklagaren-det-var-mitt-livs-mal
Senast redigerad av Firesnake 2021-05-01 kl. 01:55.
Citera
2021-05-01, 01:55
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
...ja och samtidigt så kan hon inte släppa LW. Trots att det är det hon gång på gång säger att hon vill göra så är det hon som för LW på tal.
Istället för att ägna sig åt sitt nya förhållande med JS och ha lite kul med honom så ältar hon LW.

Den respons hon ville ha var bekräftelse sin åsikt om hur usel människa LW är. Den respons som JG villigt gav.

Hos JS ville hon dessutom, efter alla år då SD genom sitt beteende visat att han var av motsatt åsikt, garanterat ha bekräftelse att hon var lika eller mer attraktiv än LW.

Typ; "SD var galen som sprang hos LW när han hade en så fantastisk, underbar och vacker och sexig kvinna till fru" och "du är snyggare än LW, helt klart. En helt annan klass, en blond gudinna"
- Inte "LW har stor attraktionskraft på det motsatta könet" !

Det brast lite för HD när JS sa det där, därav det barnsliga; "jag kan OCKSÅ!"
Som Lotta på Bråkmakargatan som får ett tantrum och skriker att hon också kan allt som Mia-Maria och Jonas kan och stjäl tant Bergs cykel i affekt. Fast hos HD inpressat i en passiv-aggressiv och vuxen förpackning.

HD blev såklart olycklig av att än en gång få höra av en man hon har känslor för att LW är attraktiv.
Trots det kunde hon inte låta bli att ständigt föra LW på tal.
HD använde JS som terapeut istället för att söka vård.
Avundsjukan mot LW åt upp henne.

Spegel spegel på väggen där....

Absolut att det smärtade när JS sa detta, tror jag med.
Det var det sista hon ville höra.
Fördelen är att JS inte var medberoende, eller han vågade i alla fall mjukt säga "emot"
även vid minst ett annat tillfälle.
Då det gällde skuldfrågan ang. otroheten S och L.
Det var bra hon fick en input där. Från någon som ej var medberoende.
Spelar ingen roll om den bet eller ej, hon fick den i alla fall!

Jag tycker du beskriver allt bra. Låter rimligt.

Tror behovet av lång bearbetning, efter allt som skett, är stort!
Tror hon har behov av att älta länge till.
Ju bättre personer som lyssnar och möter upp och ger henne verktygen
dess snabbare kommer hon kunna gå vidare.
Men det är år av skit, år av förödmjukelser mm.
Och hon måste ju själv vilja.

Tills dess kommer nog hatet leva kvar.
Och annat skit så klart.

Håller också med om att hon visar trots.
Det är i sig en bra egenskap, i vissa lägen.
Det beror på hur det används. Kanske.

Nattinatt.
Citera
2021-05-01, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Absolut att det smärtade när JS sa detta, tror jag med.
Det var det sista hon ville höra.
Fördelen är att JS inte var medberoende, eller han vågade i alla fall mjukt säga "emot"
även vid minst ett annat tillfälle.
Då det gällde skuldfrågan ang. otroheten S och L.
Det var bra hon fick en input där. Från någon som ej var medberoende.
Spelar ingen roll om den bet eller ej, hon fick den i alla fall!

Jag tycker du beskriver allt bra. Låter rimligt.

Tror behovet av lång bearbetning, efter allt som skett, är stort!
Tror hon har behov av att älta länge till.
Ju bättre personer som lyssnar och möter upp och ger henne verktygen
dess snabbare kommer hon kunna gå vidare.
Men det är år av skit, år av förödmjukelser mm.
Och hon måste ju själv vilja.

Tills dess kommer nog hatet leva kvar.
Och annat skit så klart.

Håller också med om att hon visar trots.
Det är i sig en bra egenskap, i vissa lägen.
Det beror på hur det används. Kanske.

Nattinatt.

Jag tror HD var alldeles för hjärntvättad av Steffe för att kunna ta till sig vad JS hade att säga om situationen.
Hon skulle behöva gå hos en sån där sekt-avprogrammerare snarare än en vanlig psykolog. För även hennes föräldrar som hon står i viss beroendeställning till psykologiskt är ju så insnärjda i Steffes garn att de sitter och gör handhjärtan och springer och sotar och fejar och håller honom om ryggen trots hur han har behandlat deras dotter.

HD är rädd att möta smärtan och alla känslor som kommer forsa över henne om hon tittar tillbaka på åren med SD. Därför "strutsar" hon, för att använda devilis uttryck.
Blundar, håller för öronen och låtsas att allt är helt i sin ordning.
Och ibland spricker fasaden och hon gör sjukt störda grejer som att återuppta loggfighten mellan sig och LW fast LW har avlidit!

(Godnatt på dig med)
Citera
2021-05-01, 02:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag vet. Jag orkade inte leta upp ditt inlägg och tagga in dig med, sorry.
Jag håller med i det du skriver här.
Ja, jag gjorde ett förtydligande eftersom just jag skrev om narcissism och det du skrev om kalkylerande iskvinna är inte var vad det handlade om öht.

Vid moderat hypomani (inte fullt utblommad mani vid psykos och extrem grandiositet) ses drag av grandiositet som vid NPD, ett av de maladaptiva personlighetsdragen.

Det är omoget (aka barnsligt) och primitivt.

För att ta ett mer tydligt exempel om självcentrering (egoism) kan man titta på barns utvecklingsstadier och begreppet omnipotens. I en viss ålder tror barn att jorden kretsar kring deras egen navel.
Det har med självkänsla att göra.
Ett viktigt steg i Jag-utvecklingen men omoget om det kvarstår som vuxen och kommer till uttryck i form av självhävdelse.

HD är självhävdande fler ggr den dagen varav det genomgående kretsar kring LW.

JS: Hon har inte mig i sitt grepp
Hur fångar hon alla män?
H: Ja du inte vet jag. Du är man och vet nog bättre än jag.
JS: Jag fastnade ju inte.
H: Tur för dig
H: Och mig
JS: Jag är unik
H: Hahaha
JS: Jag har hittat bättre
H: Mycket bättre."
(..)

JS: Fast hon har en förmåga att locka motsatta könet.
H: Det har jag med om jag vill.
JS: Jag vet att du har förmåga. Du fångade mig intresse.
JS: Så skickligare än L

Ang grälet om cacher med LW, direkt på morgonen efter diskussionen om Beholder, har hon använt Skype.
Hon är troligen väldigt arg, har tagit ut frustrationen på att packa och undviker att få med ilskan i text:

JS: Bra skrivet, impad. Trodde du skulle få ut för mycket frustration.
Sitter i bilen med M, han kör.
HD: Är för smart för det.

Citat:
HD är rädd att möta smärtan och alla känslor som kommer forsa över henne om hon tittar tillbaka på åren med SD. Därför "strutsar" hon, för att använda devilis uttryck.
Blundar, håller för öronen och låtsas att allt är helt i sin ordning.
Och ibland spricker fasaden och hon gör sjukt störda grejer som att återuppta loggfighten mellan sig och LW fast LW har avlidit!

(Godnatt på dig med)
För att retas kan man tro du skriver om NPD.

En NPD ägnar sig åt verklighetsflykt, är konstant avoidant och måste investera i ett dåraktig försvar för att upprätthålla den falska självbilden, fasaden får inte krackelera.
Självkänslan är falsk, skam och ångest hålls i schack.
Senast redigerad av develi 2021-05-01 kl. 02:29.
Citera
2021-05-01, 03:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Fast HD själv har ju även hon haft dödsönskningar gällande sin egen familj. Bara det att försvara sin fd makes tankeplaner om att ha ihjäl henne. Att till och med tolka det som en form av kärleks-/barmhärtighetshandling, är en varningssignal i sig. Och jämföra det med hur anhöriga kan känna det inför nära och kära i livets slutskede.

HD normaliserar hans godkännande om familicide även i efterhand. Hon inser inte att SD var beredd att ta livet av dem allihopa, förutom sig själv, för att börja om ett nytt liv med LW.
LW skriver också till en vän att han berättat om hur lättstyrd HD är.
Han vet om att hon under många år har satt sin tillit till honom. Särskilt under den långa sjukdomsperioden.
HD känner till hur han resonerar kring liv/död och att han också har insinuerat att hon önskat LW död. Hennes svar: "hon får leva" får tala för sig självt. Allt kan inte tillskrivas SD och hans manipulativa förmågor.

Man får komma ihåg att hon fortfarande står under psykofarmakabehandling, med en grundsjukdom i botten som troligtvis skulle blossa upp vid en utsättning. Medicinen tar heller inte bort samtliga sjukdomssymtom, tydligt är att hon uppvisar sämre och bättre perioder.

HD:s reaktioner och handlingar, från början till slut, visar på stor psykisk ohälsa. Inget som går att förklara bort.
Att hon i viss mån är medberoende är också uppenbart.
Denna tjej var ung, lättledd och religiös. Fast i sektens gemenskap, utan möjlighet till input.

Finns inget som pekar på att HD har varit delaktig i själva mordet; dottern låg intill henne och det saknas DNA på BP.

Däremot, som du säger, har hon säkert fungerat som anstiftare mer eller mindre. De reaktioner hon uttryckte dagen därpå säger att hon var medveten om att LW inte längre var i livet och att SD var inblandad. Men det gör henne inget, huvudsaken inte resan blir inställd.

Medkänslan för de anhöriga är obefintlig, hon antar offerrollen och vill gärna ha omgivningens sympati.
Ja, inte är det sexet som binder dem samman.

De här udda individerna är heller inte på samma nivå när de diskuterar, men trygga i sina respektive roller.

Beträffande "skalet" så kan psykofarmaka i höga doser fungera extremt avtrubbande på känslolivet.
Vad som är anmärkningsvärt med SD:s kommentar är väl att hennes känslomässiga lidande går honom förbi. Någon nytta av henne har han ju heller inte. Och då kan hon i hans tycke lika gärna få dö.

Ser ut som att hon har använt sig av JS i ett visst syfte; för att få bekräftelse och för att få smaka på det dubbelspel SD har ägnat sig åt. Någon äkta förälskelse tror jag inte på, hon siktar istället på en framtid med SD och under tiden utnyttjar hon sin älskare.

I sina handlingar kan hon ses vara beräknande och medveten om vad hon är ute efter. Bidar sin tid.
HD vet vad SD har gjort; att han har mördat en kvinna.
Hon håller honom fortsatt bakom ryggen och ljuger för både väninnor och polis om att LW berättat att hon blödde vid sex. Tjurig, arrogant och misstänksam gentemot myndigheter. Inget verkar röra henne i ryggen.
HD är en vuxen kvinna som har haft alla möjligheter att göra rätt i något avseende, att vara en förebild. Inte minst för sina döttrars skull.
HD är inte fastbunden vid hemmet, även om han utövar kontroll på sitt egna sätt. Inget fysiskt våld ses, inga uttalade hot heller.
Hon har haft alla chanser att ta intryck av sin omgivning och påbörja en frigörelseprocess. För länge sedan.
-------
OT: Töm lådan.
Bra summering, det är de bärande delarna jag reagerar på som visar att hon har en egen personlighet och vilja och inte är nåt totalt hjärntvättat offer - hur bedrövlig han än är.

▪️Allt kan inte tillskrivas SD och hans manipulativa förmågor.

▪️Fast HD själv har ju även hon haft dödsönskningar gällande sin egen familj. Bara det att försvara sin fd makes tankeplaner om att ha ihjäl henne. Att till och med tolka det som en form av kärleks-/barmhärtighetshandling, är en varningssignal i sig.

▪️ HD är inte fastbunden vid hemmet, även om han utövar kontroll på sitt egna sätt. Inget fysiskt våld ses, inga uttalade hot heller.

▪️HD:s reaktioner och handlingar, från början till slut, visar på stor psykisk ohälsa. Inget som går att förklara bort.

▪️Ser ut som att hon har använt sig av JS i ett visst syfte; för att få bekräftelse och för att få smaka på det dubbelspel SD har ägnat sig åt.

▪️I sina handlingar kan hon ses vara beräknande och medveten om vad hon är ute efter. Bidar sin tid.

▪️Inget verkar röra henne i ryggen.

▪️Medkänslan för de anhöriga är obefintlig, hon antar offerrollen och vill gärna ha omgivningens sympati.

▪️HD känner till hur han resonerar kring liv/död och att han också har insinuerat att hon önskat LW död.

------------------------------------------------------------------

➖ Lägger till att hon vet hur han reagerar emotionellt överhuvudtaget, hon känner honom som handen i handsken.

Vilket tangerar ett medberoende som du nämner. Hon kan nämligen anpassa sig till hans freakshow när han är patologiskt nitisk.
Ömsom gränssättande, ömsom fjäskande.
Vilket ses i dialogen den 8 maj då han är totalt korkad mot T.
Men trots allt en bra pappa. En väldigt malplacerad kommentar mitt i allt det störda han sysslar med.

Det är troligen oljan i maskineriet, orsaken att ha levt ihop i över 20 år och att hon lever i högsta välmåga och nu cachar i Skåne.
.... och anledningen till att han saknar henne.
Han har ett behov, som en fyr på ett emotionellt stormigt hav, och paradoxalt nog skyddar han henne.
Hon representerar nåt som inte får kränkas av utomstående, i det här fallet LW.

Som hon beter sig borde hon vara död för länge sen, om det vore hans intention.

Han är en skitstövel och manipulativ, men han har ett intressant uttryck om henne som sammanfaller:
Hon är emotionell men chefig när hon väl vill nåt konkret.

Med aktuell medicinering i åtanke och att åka som i en emotionell roller coaster, att han skött hem och barn i flera år, att hon dramatiskt gått på glas (det är more than meet the eye innanför väggarna) så är hon i sin tur trygg med honom:

"Hanna har sagt att det känns bra att vara tillsammans med Stefan eftersom att han kan Hannas historik, att det känns tryggt att vara med honom och att hon saknar honom." (CH)

Sammantaget är det sekteriskt, en konstellation som jag ser som inte helt ofarlig under vissa omständigheter.
Men hon är inte en en hjärntvättad marionett, de har ett ömsesidigt behov.
Senast redigerad av develi 2021-05-01 kl. 03:56.
Citera
2021-05-01, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ja som Du skriver, skrikvittnet är av stor betydelse, inget som mördaren hade räknat med...

Det är många som skriver betydelsen av DNA på ringen och jag håller med om det, men...

DNA på SD:s skor är av minst lika stor betydelse... om inte mer som jag ser det. Var det inte något nytt som kommit fram vad gäller skorna dessutom?

Är lite bak tråden nu men håller med att DNA:t är viktiga bitar. Inte minst för ÅK att ta bort tvivel kring, vilket hon lyckas bra med gällande ringen efter kalas och disk.

Nu minns jag lite dåligt men var det inte något om att det skulle vara fler DNA avsättningar från LW i skorna och inte bara de få som från början redovisades?

Jag har problem att söka i tråden så är osäker men någon kan kanske dra sig till minnes?
Citera
2021-05-01, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Är lite bak tråden nu men håller med att DNA:t är viktiga bitar. Inte minst för ÅK att ta bort tvivel kring, vilket hon lyckas bra med gällande ringen efter kalas och disk.

Nu minns jag lite dåligt men var det inte något om att det skulle vara fler DNA avsättningar från LW i skorna och inte bara de få som från början redovisades?

Jag har problem att söka i tråden så är osäker men någon kan kanske dra sig till minnes?

DNA i skor har jag för mig blev x 2.
LW:s DNA där är troligt kommer ifrån när SD använde vattenslangen på natten när han kom hem. Blod rann efter benen och hamnade i plösen efter utfört uppdrag.

Nu gäller det nästa vecka att Åkl lyckas få ihop DNA och indicier (lika många som kaninhinder i SD:s växthus) och förklara för rätten (som inte läst FUP?) så de ser sammanhangen.

Mina spekulationer så klart...
Citera
2021-05-01, 09:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle

De har säkrat mer blod inne i skorna, från LW
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in