2021-04-30, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Jag tror det är tvärtom faktiskt. Den som förstår och skapa ett nätverk, har flera möjligheter till lösningar på sina problem. Ingen kommer någonstans utan hjälp från andra, det som gäller är;'what's in it for me'.
Vad du då gör är att överlämna problemlösandet till andra vilket per defintion gör din intelligens lägre. Den sjunkande IQ:n är något som även kan ses hos domesticerade djur. De behöver inte själva lösa sina problem med att skaffa föda, utan det gör människan åt dem. Samma sak har hänt hos människan - andra löser dina problem. Så mitt påstående att om man inte kan lösa problem på egen hand så har man en relativt sett låg IQ, står kvar.
Citera
2021-04-30, 22:23
Avslutad
"andelen synaptisk aktivitet i samverkan med lagrad information"?
Helt omöjligt att mäta.

Det finns väl nån barnleksak där man passar in geometriska klossar i rätt hål?

En katt som lär sig öppna dörren eller en primat som lär sig några ord på teckenspråk är ju bra exempel på intelligens.
Citera
2021-04-30, 22:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Vad du då gör är att överlämna problemlösandet till andra vilket per defintion gör din intelligens lägre. Den sjunkande IQ:n är något som även kan ses hos domesticerade djur. De behöver inte själva lösa sina problem med att skaffa föda, utan det gör människan åt dem. Samma sak har hänt hos människan - andra löser dina problem. Så mitt påstående att om man inte kan lösa problem på egen hand så har man en relativt sett låg IQ, står kvar.

Du har missuppfattat, det är inte och överlämna problemlösning till andra, men ett verksamt nätverk kan före långt. Jag har alltid försökt och klara allting själv, när det hade varit till min fördel och be om hjälp. Därav kan jag konkludere, att jag inte är särskilt smart. 'Ensam men stark' är helt fel, det är motsatt, vis att du har bruk för hjälp, det är starkt, den som kan vara svag, är i själva verket stark. Och smart.
Citera
2021-05-01, 00:29
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Eh? Vet om vad? Och hur är det kvantifierat?
Hade jag varit elak så hade jag kallat dig för idiot. Nu slipper du epitetet eftersom jag är Bamsesnäll.

Det är just det som är poängen; man ska inte kunna bara en sak utan så mycket som möjligt av så många olika områden som möjligt. Man skulle kunna säga att ekvationen ser ut så här:

Intelligens (i) = den totala mängden kunskap (K) * hur djupt man kan det man kan (D)

i = K*D

Om man till exempel är ett mattegeni men är svag i humor, det sociala, musik osv så är man inte lika intelligent som någon som kan dessa saker någorlunda bra och kan lite matematik (dvs betydligt mindre än den första personen).

Sen hur exakt man ska räkna kan man såklart diskutera men det är iallafall så intelligens tester bör se ut; de skall alltså testa hur många olika topics man kan (väger tyngre) och hur djupt man kan varje topic (väger lite mindre)
Citera
2021-05-01, 01:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Det är just det som är poängen; man ska inte kunna bara en sak utan så mycket som möjligt av så många olika områden som möjligt. Man skulle kunna säga att ekvationen ser ut så här:

Intelligens (i) = den totala mängden kunskap (K) * hur djupt man kan det man kan (D)

i = K*D

Om man till exempel är ett mattegeni men är svag i humor, det sociala, musik osv så är man inte lika intelligent som någon som kan dessa saker någorlunda bra och kan lite matematik (dvs betydligt mindre än den första personen).

Sen hur exakt man ska räkna kan man såklart diskutera men det är iallafall så intelligens tester bör se ut; de skall alltså testa hur många olika topics man kan (väger tyngre) och hur djupt man kan varje topic (väger lite mindre)

Är förmågan att kommunicera viktig? om nu kunskap i olika ämnen är viktigt.
Citera
2021-05-01, 13:54
Medlem
nonameds avatar
Hur bra man är på att lösa nya problem.
Citera
2021-05-01, 16:11
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatan
Är förmågan att kommunicera viktig? om nu kunskap i olika ämnen är viktigt.

Självklart. Allt som man vet räknas in. Det är det folk inte förstod här. Hur mycket kunskap du har (dvs allt som du på ett eller annat sätt har fått lära dig genom livet, inklusive i dina drömmar osv) multiplicerat med hur djupt du kan det. Det är det som är intelligens.
Citera
2021-05-01, 21:02
Medlem
Jag håller med om att skryt om iq är löjligt. Kanske också belastande genom den hybris någon med extremt hög iq tänkbart känner tidigt i livet.

IQ är nog väldigt mycket lättare att acceptera en gemensam definition på.

Det en del nämner(eller kommer in på inläggen) här, med "mycket" och "djupt" är väl mer åt vad man kallar kristalliserad intelligens, alltså lite mer hållet visdom. Alltså något annat än det som är hjärnans processorkraft, kort och lång lagringskapacitet, sorteringsförmåga, mönsterigenkänning, osv.

Det där med att "veta".. Är ju rätt ofta man tror man vet någonting, som senare omvärderas när ny information eller nya perspektiv kommer till. Temporära nära-sanningar kanske är det närmaste man kan komma "att veta".

Sedan kanske vi missar eller blandar bort/in sådant där som "intellektuell rörlighet", som jag ser som något lite åt praktisk eller kreativ intelligens. En person med hög iq behöver ju inte vara någon som andra tycker är intellektuellt rörlig.

IQ känns mest användbart när det handlar om att avgöra om någon är i behov av samhällets stöd och andra insatser.
Citera
2021-05-01, 21:23
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Tycker det är i intressant att veta om man har hög iq för att förstå sig själv och sin relation till andra, om man känner sig annorlunda
Det finns vissa saker som många med hög intelligens har gemensamt som man kan läsa om i artiklar m.m.

Men håller inte med om definitionen för jag tycker inte det handlar så mkt om kunskap, tycker man kan vara intelligent utan att kunna så mycket, det handlar mer om hur man tänker. Tex barn har inte hunnit få så mycket kunskap och kunskap beror ofta mer på vad man har för intressen

Personer med hög iq kan ju också ha extra behov av stöd i skolan
Citera
2021-05-02, 23:23
Medlem
Jane-Ks avatar
Citat:
Jag läste lite i tråden om 135 iq och det fick mig att tänka på en fråga, dom säkerligen ställts 1000 gånger tidigare bara här på flashback, och det är: vad är intelligens?

Jag tycker att det är löjligt att folk skryter med hur hög iq de har utan att faktiskt ge en förklaring på hur exakt de är intelligenta. Så som jag ser på det finns det enbart två saker som kan tala om ifall någon är intelligent eller inte och ju mer man har av dessa två desto mer intelligent man är. Det första är hur mycket man vet och det andra är hur mycket och hur djupt man förstår det man vet. Är inte detta intelligens eller har jag missat något?

Det är väl när man snabbt på ett logiskt sätt kan koppla ihop hur saker fungerar flera steg framåt och finna optimala lösningar för det som behöver lösas?
Citera
2021-05-02, 23:29
Bannlyst
Citat:
Jag läste lite i tråden om 135 iq och det fick mig att tänka på en fråga, dom säkerligen ställts 1000 gånger tidigare bara här på flashback, och det är: vad är intelligens?

Jag tycker att det är löjligt att folk skryter med hur hög iq de har utan att faktiskt ge en förklaring på hur exakt de är intelligenta. Så som jag ser på det finns det enbart två saker som kan tala om ifall någon är intelligent eller inte och ju mer man har av dessa två desto mer intelligent man är. Det första är hur mycket man vet och det andra är hur mycket och hur djupt man förstår det man vet. Är inte detta intelligens eller har jag missat något?

Bajskorv!
Citera
2021-05-09, 00:50
Avslutad
Citat:
Självklart. Allt som man vet räknas in. Det är det folk inte förstod här. Hur mycket kunskap du har (dvs allt som du på ett eller annat sätt har fått lära dig genom livet, inklusive i dina drömmar osv) multiplicerat med hur djupt du kan det. Det är det som är intelligens.

Visst är det fördelaktigt om man har lagrat sig en god del information, jag är själv autodidact.

Hur gör jag mig som individ god nytta av all denna information då?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in