2021-04-30, 15:24
Medlem
Mondhers avatar
Jag läste lite i tråden om 135 iq och det fick mig att tänka på en fråga, dom säkerligen ställts 1000 gånger tidigare bara här på flashback, och det är: vad är intelligens?

Jag tycker att det är löjligt att folk skryter med hur hög iq de har utan att faktiskt ge en förklaring på hur exakt de är intelligenta. Så som jag ser på det finns det enbart två saker som kan tala om ifall någon är intelligent eller inte och ju mer man har av dessa två desto mer intelligent man är. Det första är hur mycket man vet och det andra är hur mycket och hur djupt man förstår det man vet. Är inte detta intelligens eller har jag missat något?
Citera
2021-04-30, 15:31
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Det första är hur mycket man vet

Nej. Det är inte intelligens. Det brukar vi kalla för erfarenhet, eller bildning.
Citera
2021-04-30, 15:34
Medlem
cognacs avatar
Citat:
Jag läste lite i tråden om 135 iq och det fick mig att tänka på en fråga, dom säkerligen ställts 1000 gånger tidigare bara här på flashback, och det är: vad är intelligens?

Jag tycker att det är löjligt att folk skryter med hur hög iq de har utan att faktiskt ge en förklaring på hur exakt de är intelligenta. Så som jag ser på det finns det enbart två saker som kan tala om ifall någon är intelligent eller inte och ju mer man har av dessa två desto mer intelligent man är. Det första är hur mycket man vet och det andra är hur mycket och hur djupt man förstår det man vet. Är inte detta intelligens eller har jag missat något?

Hur mycket man vet har väldigt lite med intelligens att göra.
Hur mycket och hur djupt man förstår det man vet är däremot mer kopplat till intelligens.
Citera
2021-04-30, 15:35
Medlem
BadPostures avatar
Citat:

Kanske delvis. Den första delen av din definition är ju bara minnesrelaterad. Att ha gott minne är inte intelligens i sig.
Jag skulle snarare säga att intelligens är förmågan att snabbt kunna:
1. sovra i material,
2. ta till sig NY information,
3. processa all denna information tillsammans med det man redan vet för att dra korrekta slutsatser. Till detta hör att kunna växla perspektiv och inzoomningsgrad på problem.
Citera
2021-04-30, 15:48
Medlem
moshans avatar
"Det första är hur mycket man vet och det andra är hur mycket och hur djupt man förstår det man vet"

Ja, det är sant. Det har dock inget att göra med att man läst en bok om t.ex bilar och förstår hur en motor fungerar.
Man vet saker som man själv inte riktigt vet hur man vet och man förstår känslor, situationer, stämningar, ser sammanhang, har analyserande tanebanor, lägger märke till saker andra inte tänker på och självklart ha ett läshuvud för att ta till sig information som man är intresserad av. Man förstår även spirituella grejer. Bland annat...

Sedan går det djupare i det du säger att "hur djupt man förstår det".
Senast redigerad av moshan 2021-04-30 kl. 15:54.
Citera
2021-04-30, 16:00
Medlem
Kapitalistkalles avatar
IQ är ju ett rätt snävt begrepp som enligt mig inte bör likställas med intelligens.

Min egen definition handlar snarare hur anpassad man är till sin egen del av sammanhanget. Vilket kan skilja en hel del beroende på var du befinner dig. Alltså hur nyttig du är för dig själv och dina medmänniskor.

IQ har mer med logik och mönster att göra.

Men visst, det kanske finns nåt annat ord för det jag menar. Street smart är väl en variant antar jag.
Citera
2021-04-30, 16:04
Medlem
Mondhers avatar
Det är inte så att jag förväntar mig att ni bara ska bekräfta min definition men man måste vara så specifik (och framförallt så enkel) som möjligt. Det som ni alla försöker säga kan förenklas till det jag skrev. Man 1) vet saker och 2) förstår dem. Ju mer man vet och ju bättre förståelse av dem man har desto mer intelligent man är. Man kan liksom inte förstå saker man inte redan vet så visst stämmer den första delen av min definition lika mycket som den andra delen. Jag vet till exempel ingenting om planeter och sådant och förstår därmed inte heller hur de fungerar.
Citera
2021-04-30, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Kanske delvis. Den första delen av din definition är ju bara minnesrelaterad. Att ha gott minne är inte intelligens i sig.
Jag skulle snarare säga att intelligens är förmågan att snabbt kunna:
1. sovra i material,
2. ta till sig NY information,
3. processa all denna information tillsammans med det man redan vet för att dra korrekta slutsatser. Till detta hör att kunna växla perspektiv och inzoomningsgrad på problem.

Så i ena stunden är intelligens inte att ha ett bra minne som registrerar information.

I den andra stunden så är intelligens att minnas informationen.. eh ok..

Intelligens har absolut inget med att minnas eller ta till sig information.

Intelligens har med tankegång att göra.
Citera
2021-04-30, 16:12
Medlem
För mig är intelligens förmågan att lösa problem. Det gör man främst genom tidigare erfarenheter man gjort. Intelligens är inget som är begränsat till matematiska problem utan nödvändigt i hela ens tillvaro. Cro Magnon-människan hade större hjärnor än vad nutidens människor har och de var därför med allra största sannolikhet mer intelligenta än vi, beroende på att de levde i en helt skoningslös miljö. Sedan när vi blev jordbrukare kunde man delegera problemlösning till gruppen och därför började IQ:n att sjunka.

Samma sak händer nu med Internets stora inverkan. I stället för att lösa problem själva hämtar vi färdiga lösningar utan att själva förstå svaren. Och när väl AI kommer på allvar så kommer IQ hos människor att falla dramatiskt.

Intelligens är ingen inneboende egenskap som man besitter oavsett om man kan lösa problem eller inte. Kan man inte lösa problem utan hjälp av andra så är man inte intelligent.
Citera
2021-04-30, 16:18
Avslutad
Tittar just på tv serien 'Exit', som handlar om börs spekulanter, serien uppgives och rot i verkligheten. Dessa människor verkar ju vara intelligente, inte på ett IQ test nivå, men hur bra de klarar sig inom finans världen, där det kräver social skills lika mycket som att ha koll på vad 2+2 är. Dock, mycket självdestruktivt beteende, som absolut inte kan betecknas intelligent. Verkar inte till, att det är lyckan enbart med miljoner på kontot. Money is a bitch.
Citera
2021-04-30, 16:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
För mig är intelligens förmågan att lösa problem. Det gör man främst genom tidigare erfarenheter man gjort. Intelligens är inget som är begränsat till matematiska problem utan nödvändigt i hela ens tillvaro. Cro Magnon-människan hade större hjärnor än vad nutidens människor har och de var därför med allra största sannolikhet mer intelligenta än vi, beroende på att de levde i en helt skoningslös miljö. Sedan när vi blev jordbrukare kunde man delegera problemlösning till gruppen och därför började IQ:n att sjunka.

Samma sak händer nu med Internets stora inverkan. I stället för att lösa problem själva hämtar vi färdiga lösningar utan att själva förstå svaren. Och när väl AI kommer på allvar så kommer IQ hos människor att falla dramatiskt.

Intelligens är ingen inneboende egenskap som man besitter oavsett om man kan lösa problem eller inte. Kan man inte lösa problem utan hjälp av andra så är man inte intelligent.

Jag tror det är tvärtom faktiskt. Den som förstår och skapa ett nätverk, har flera möjligheter till lösningar på sina problem. Ingen kommer någonstans utan hjälp från andra, det som gäller är;'what's in it for me'.
Citera
2021-04-30, 16:25
Medlem

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in