2021-04-30, 16:30
Medlem
Att försöka skapa en egen (felaktig) definition på vad intelligens är, tyder på att det är något man själv saknar .

https://www.dana.org/article/pretending-that-intelligence-doesnt-matter/

Bra artikel som i början förklarar IQ.
Citera
2021-04-30, 16:30
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Jag läste lite i tråden om 135 iq och det fick mig att tänka på en fråga, dom säkerligen ställts 1000 gånger tidigare bara här på flashback, och det är: vad är intelligens?

Jag tycker att det är löjligt att folk skryter med hur hög iq de har utan att faktiskt ge en förklaring på hur exakt de är intelligenta. Så som jag ser på det finns det enbart två saker som kan tala om ifall någon är intelligent eller inte och ju mer man har av dessa två desto mer intelligent man är. Det första är hur mycket man vet och det andra är hur mycket och hur djupt man förstår det man vet. Är inte detta intelligens eller har jag missat något?
Eh? Vet om vad? Och hur är det kvantifierat?
Hade jag varit elak så hade jag kallat dig för idiot. Nu slipper du epitetet eftersom jag är Bamsesnäll.
Citera
2021-04-30, 16:32
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
För mig är intelligens förmågan att lösa problem. Det gör man främst genom tidigare erfarenheter man gjort. Intelligens är inget som är begränsat till matematiska problem utan nödvändigt i hela ens tillvaro. Cro Magnon-människan hade större hjärnor än vad nutidens människor har och de var därför med allra största sannolikhet mer intelligenta än vi, beroende på att de levde i en helt skoningslös miljö. Sedan när vi blev jordbrukare kunde man delegera problemlösning till gruppen och därför började IQ:n att sjunka.

Samma sak händer nu med Internets stora inverkan. I stället för att lösa problem själva hämtar vi färdiga lösningar utan att själva förstå svaren. Och när väl AI kommer på allvar så kommer IQ hos människor att falla dramatiskt.

Intelligens är ingen inneboende egenskap som man besitter oavsett om man kan lösa problem eller inte. Kan man inte lösa problem utan hjälp av andra så är man inte intelligent.

Mycket intressant inlägg.
Tack.👌
Citera
2021-04-30, 16:55
Medlem
Citat:
Jag läste lite i tråden om 135 iq och det fick mig att tänka på en fråga, dom säkerligen ställts 1000 gånger tidigare bara här på flashback, och det är: vad är intelligens?

Jag tycker att det är löjligt att folk skryter med hur hög iq de har utan att faktiskt ge en förklaring på hur exakt de är intelligenta. Så som jag ser på det finns det enbart två saker som kan tala om ifall någon är intelligent eller inte och ju mer man har av dessa två desto mer intelligent man är. Det första är hur mycket man vet och det andra är hur mycket och hur djupt man förstår det man vet. Är inte detta intelligens eller har jag missat något?

Nej det är det inte. Kunskap och intelligens är olika saker.
Citera
2021-04-30, 17:15
Medlem
Jofs avatar
Nu är det så att det inte finns en exakt definition på vad intelligens är. Det är upp till var och en att definiera begreppet.
Och många gör det.
Men när experter på området pressas på definition blir det faktiskt inte mer än detta:

Intelligens är det som mäts med intelligenstest.

Det verkar ju inte så intelligent svar, men det är svaret.
Tråkigt, men sant.

Själv gillar(!) jag inte ett enda mått, som Mensas logiska test. Trivs bättre med test av många olika förmågor. Där TS: förslag kan vara ett av dom.

Annars kan man ju tycka att uttryck som Tänker snabbt, Klipsk, Lysande begåvning, Djup, Briljant, Insiktsfull, kan ge tips och innehåll i begreppet intelligent.

I tillämpningen är det viktigt att veta vad man söker för intelligens. En mekaniker behöver spatial begåvning. En språkforskare däremot språklig känsla och insikt. En politiker social förmåga och vilja att föra ut budskap.
I kliniska sammanhang är man intresserad av olika tillkortakommanden. Som ex v svårighet att hålla en röd tråd (topic här på Flaschan ), kunna koncentrera sig, kunna skilja ut vad som är väsentligt eller inte. Brister här kan ge sk bokstavsdiagnoser.

Dvs rätt olika dimensioner av intelligens.

För att bedöma intelligens rätt behöver man känna till de olika förmågorna människan har och ha mätinstrument för desamma. Det krävs en hel del utbildning och erfarenhet och resurser för detta.

Men inget hindrar att vem som helst spekulerar om frågan.
Citera
2021-04-30, 17:20
Medlem
Black-lies-matters avatar
Väntar fortfarande på "den enklaste, tydligaste och enda definitionen av intelligens".
Citera
2021-04-30, 19:17
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-lies-matter
Väntar fortfarande på "den enklaste, tydligaste och enda definitionen av intelligens".

Jag har ju redan gett den. Inte mitt problem att folk vägrar förstå. Man måste läsa lite mellan raderna också. När man gör det så förstår man hur enkel - men samtidigt så djup - min definition är.

Om vi tar exempel det här med att lösa problem som vissa menar är intelligens; hur ska du lösa ett problem om du inte vet saker dels om problemet och dels om eventuella lösningar som människor som har haft liknande problem använt och hur dessa är relaterade osv.

Man kanske kan se på problemet från ett ganska unikt perspektiv och komma på en ganska unik lösning men då handlar det ju för från om kreativitet inte intelligens.
Citera
2021-04-30, 19:18
Medlem
Citat:

Argumenten är på många sätt alldeles för bristfällig och bred för att ha ett syfte att förklara ett begrepp som intelligens anser jag.

Bara ta det första som exempel. Erfarenhet och erhållen kunskap är till STOR grad beroende av hur stimulusrik vs fattig miljö du är uppväxt i. Utan stimulering kommer du inte få någon nytta av din ärvda hjärnkapacitet och förmåga.
Låt oss säga att ett barns ärvda genetiska uppsättning är en blandning av två individer med väldigt hög kapacitet och förmåga, eller sk. "Flytande intelligens". Sedan placeras barnet i en extremt stimulusfattig miljö (ex. Mörk källare) i 20 års tid, utan någon möjlighet att erhålla kunskap eller utvecklas. Barnet berövas möjlighet att få utveckla den potential hen genetiskt sätt besitter.

Samma argument gäller barn som adopteras bort till mer eller mindre gynnsamma förhållanden med olika genetisk startkapacitet.

Vår kapacitet och förmåga att erhålla kunskap är också strikt begränsad av tusentals om inte miljontals olika faktorer. Ett grundläggande exempel på detta är vår förmåga att använda oss av och förflytta oss med hjälp av alla våra sinnen. En nedsatt förmåga kring ett eller fler sinnen kommer naturligt att begränsa förmågan. Andra faktorer som kan spela en roll är saker som kön, kultur, värderingar inom nationen, samhället, familjen etc. Eller varför inte resurser som landet/kommunen/staden har att tillgodose individer med?

Tid spelar också en roll, en individs kapacitet och förmåga förändras över tid; skador på CNS kan medföra problem med minnet, erhållandet och återkalla det av minnen ex. Att minnas det vi lärt oss. Arbetsminnet kan belastas av olika orsaker, vilket kommer att påverka koncentrations- och uppmärksamhetsförmåga vilket i sin tur påverkar utfallet.

Alla dessa faktorer kan i sin tur samverka med varandra på olika sätt.

Ja, dessa orsaker och andra tyder på att din definition inte fyller sitt syfte.
Citera
2021-04-30, 19:28
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Jag har ju redan gett den. Inte mitt problem att folk vägrar förstå. Man måste läsa lite mellan raderna också. När man gör det så förstår man hur enkel - men samtidigt så djup - min definition är.

Om vi tar exempel det här med att lösa problem som vissa menar är intelligens; hur ska du lösa ett problem om du inte vet saker dels om problemet och dels om eventuella lösningar som människor som har haft liknande problem använt och hur dessa är relaterade osv.

Man kanske kan se på problemet från ett ganska unikt perspektiv och komma på en ganska unik lösning men då handlar det ju för från om kreativitet inte intelligens.

Hur ska du ha det? Först ger du en definition av IQ där det mestadels handlar om kunskap och nu ska man läsa mellan raderna. Du är ute och cyklar. Förstår inte ens varför du gjorde en tråd där du konstaterar någonting du inte vet någonting om
Citera
2021-04-30, 19:33
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoisduck
Hur ska du ha det? Först ger du en definition av IQ där det mestadels handlar om kunskap och nu ska man läsa mellan raderna. Du är ute och cyklar. Förstår inte ens varför du gjorde en tråd där du konstaterar någonting du inte vet någonting om

Var har jag gett en definition av IQ? Hur kan jag ge en definition av något jag inte ens tror på? Jag pratade om intelligens inte IQ. För mig är det löjligt att sitta och gissa mönster och sen kalla det för intelligens. Hur mycket vet du och hur bra förstår du det du vet är vad intelligens är. Allt som ni nämner ryms ju under min definition om ni bara försöker förstå. Svårare än så är det inte.
Citera
2021-04-30, 20:45
Medlem
Kandidatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Kanske delvis. Den första delen av din definition är ju bara minnesrelaterad. Att ha gott minne är inte intelligens i sig.
Jag skulle snarare säga att intelligens är förmågan att snabbt kunna:
1. sovra i material,
2. ta till sig NY information,
3. processa all denna information tillsammans med det man redan vet för att dra korrekta slutsatser. Till detta hör att kunna växla perspektiv och inzoomningsgrad på problem.

Mycket bra! Efter att ha läst inläggen i ämnet och följt punkterna 1-3 så kan jag konstatera att detta stämmer.
Citera
2021-04-30, 21:04
Medlem
staticages avatar
Humor är alltid en hög intelligens faktor för mej.
Vad är intelligens egentligen??
135 i IQ säger ingenting om en persons relationer till andra människor eller hur personen manövrerar i världen.

IQ test betyder ingenting
Visa mej en uppfinning som kommer revolutionera världen.
Har du ett högt IQ så ska du vara på toppen,annars spelar det ingen roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in