2021-04-30, 22:38
Medlem
Snacka om att folk går bananas över beslutet att sparka Jotti som tränare i Köping basket. Han är ju inte enbart coach för A-laget utan även mentor för ungdomslagens tränare och coachar även något ungdomslag. Tydligen har flera ungdomsledare sagt upp sig pga detta och en protestlista har lagts upp på Facebook. Jag undrar om styrelsen kommer att ställa sina platser till förfogande, det är väl det dom kan göra om dom inte bara kör sitt race. Problemet som jag ser det är att man från styrelsen glömt vilken roll Jotti har i klubben, han är inte bara A-lagets coach utan även ikon inom Köping Basket. Jag kan förstå styrelsen tankar om att skaffa en coach med större kompetens då Köpings spel inte utvecklats nämnvärt, trots att man hade det bästa laget klubben någonsin förfogat över förra säsongen var det som en av de Amerikanska importernas pappa sa "Streetbasket" man spelade, utan någon direkt tanke bakom, och det har väl sett ungefär likadant ut den här säsongen. Jotti är en väldigt duktig ungdomstränare/coach, han har lärt många ungdomar att spela basket både som lärare på Ullvigymnasiets basketprofil (eller vad det kallas) och som coach för ungdomslag i klubben. Han har också varit coach för ungdomslandslag i flera år så nog har han kunskaper att lära ut basket. Men att coacha ett Elitlag till framgångar kräver mer och det är väl det som Köping Basket söker när man nu vill byta coach. Jag tror att Köping baskets styrelse underskattade problemet med att ge Jotti sparken och risken är att vi ser slutet på framgångssagan om man inte löser detta snarast.
Citera
2021-04-30, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Jag läste precis att klubben sparkar Jotti.
Jag har hört en del missnöjda kommentarer men detta trodde jag inte, nu är jag väldigt tveksam till att fortsätta stötta Köping Stars, jag är jävligt besviken just nu.
Jag hade ett tränarnamn i bakhuvudet om detta skulle bli verklighet och nu ska det bli intressant att se om jag får rätt.
Är namnet möjligtvis Åke Bärlin som jag läser om i Bblat?
Han tog upp Köping från div2 till Basketettan 2015, sen tog Jiotti över och Åke försvann till Stockholm där han coachat Hammarby i Basketettan under de senaste åren.

Att ersätta Jiotti med Åke tror jag absolut inte är rädd väg att gå dock.

Åke var med och grundade Köping Basket 2003 för övrigt.
Citera
2021-04-30, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997
Är namnet möjligtvis Åke Bärlin som jag läser om i Bblat?
Han tog upp Köping från div2 till Basketettan 2015, sen tog Jiotti över och Åke försvann till Stockholm där han coachat Hammarby i Basketettan under de senaste åren.

Att ersätta Jiotti med Åke tror jag absolut inte är rädd väg att gå dock.

Åke var med och grundade Köping Basket 2003 för övrigt.

Nej det är inte det namnet jag tänker på, (fast du får gärna förklara varför det inte vore bra)
Den jag tänker på har hjälpt till att utveckla basketen ganska ordentligt i den klubb han varit i de senaste åren, och han skulle nog kunna röra om i grytan om han kom till Köping. Jag tänker på Torbjör Gherke, han började faktiskt sin basketkarriär i Köping en gång i tiden.
Citera
2021-05-01, 01:14
Medlem
Citat:
Nej det är inte det namnet jag tänker på, (fast du får gärna förklara varför det inte vore bra)
Den jag tänker på har hjälpt till att utveckla basketen ganska ordentligt i den klubb han varit i de senaste åren, och han skulle nog kunna röra om i grytan om han kom till Köping. Jag tänker på Torbjör Gherke, han började faktiskt sin basketkarriär i Köping en gång i tiden.
Ska givetvis stå rätt och inte rädd i texten, men jag förmodar att alla vet om att det är ett litet stavfel bara.

Åke har ett bra basket-CV, inget snack om saken. Han var headcoach i SBL Herr i två säsonger för Ockelbo 2005-2007, dessutom varit headcoach i SBL Dam i tre år, fyra år som headcoach i norska högstaligan på herrsidan och 11 år i Basketettan. Därtill kan bli lägga till tre år som coach för svenska ungdomslandslag och att han varje år håller stort basketläger i Köping med rutinerade tränarprofilen närvarande.

Men, jag hade inte fått den där WOW-känslan om Åke återvände till Stars. För att klubben ska nå sin "2.0" tror jag man antingen ska gå för ett riktigt, riktigt stort namn som Torbjörn Gehrke eller någon utländsk coach från tex spanska andraligan.

Förresten, hur kommer det egentligen sig att Gehrke har Köping som moderklubb? Han är väl inte från stan? Stockholmare har jag för mig.

En sak till gällande Åke. Jag läser på Hammarbys hemsida att han och klubben går skilda vägar, publicerat för 10 dagar sedan.

Påväg till Stars månne? Får vi se om det blir som coach, men tror nog sportchefsjobbet hade passat honom som handen i handsken.
Citera
2021-05-01, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997
Ska givetvis stå rätt och inte rädd i texten, men jag förmodar att alla vet om att det är ett litet stavfel bara.

Åke har ett bra basket-CV, inget snack om saken. Han var headcoach i SBL Herr i två säsonger för Ockelbo 2005-2007, dessutom varit headcoach i SBL Dam i tre år, fyra år som headcoach i norska högstaligan på herrsidan och 11 år i Basketettan. Därtill kan bli lägga till tre år som coach för svenska ungdomslandslag och att han varje år håller stort basketläger i Köping med rutinerade tränarprofilen närvarande.

Men, jag hade inte fått den där WOW-känslan om Åke återvände till Stars. För att klubben ska nå sin "2.0" tror jag man antingen ska gå för ett riktigt, riktigt stort namn som Torbjörn Gehrke eller någon utländsk coach från tex spanska andraligan.

Förresten, hur kommer det egentligen sig att Gehrke har Köping som moderklubb? Han är väl inte från stan? Stockholmare har jag för mig.

En sak till gällande Åke. Jag läser på Hammarbys hemsida att han och klubben går skilda vägar, publicerat för 10 dagar sedan.

Påväg till Stars månne? Får vi se om det blir som coach, men tror nog sportchefsjobbet hade passat honom som handen i handsken.

Torbjörn Gherke bodde i Köping som ung och började spela basket här.
Jag kan tänka mig Åke Bärlin som sportchef men tränarnamnet behöver vara något extra, åtminstone om folk här ska lugna sig och inse att det är vad klubben behöver för att ta nästa steg. Det blir intressant att följa detta.
Citera
2021-05-01, 17:03
Medlem
Citat:
Torbjörn Gherke bodde i Köping som ung och började spela basket här.
Jag kan tänka mig Åke Bärlin som sportchef men tränarnamnet behöver vara något extra, åtminstone om folk här ska lugna sig och inse att det är vad klubben behöver för att ta nästa steg. Det blir intressant att följa detta.
Gehrke är från Kungsör och spelade 1 år i Köping. Så mycket Köpingsbo är han alltså.
Citera
2021-05-01, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RacingSnail
Gehrke är från Kungsör och spelade 1 år i Köping. Så mycket Köpingsbo är han alltså.

Då vet vi.
Senast redigerad av kirespappapa 2021-05-01 kl. 18:15.
Citera
2021-05-01, 23:30
Medlem
Om Köpings medverkan i SBL hänger på att samma coach absolut måste vara kvar så är det bara att inse att folk i den staden inte vill ha ett elitlag. Man vill ha en "Åshöjdens BK" saga där ingen jävel ska ändra på någonting för då skriver vi en protestlista. Majoriteten av alla som skrivit på den där listan har inte en jävla aning om vad det i grund och botten är frågan om. Jag hoppas verkligen att styrelsen orkar stå emot alla dumma och felaktiga kommentarer och påståenden som skrivs och uttalas just nu och samtidigt hoppas jag att de som säger att dom minsann inte ska gå på basket mer håller det löftet. Vad klubben behöver är folk som inser vad som krävs för att driva en elitklubb och som även fattar att man kan utveckla verksamheten i både elit och ungdomsverksamheten även om "en" person försvinner. Folk måste släppa inställningen att saker bara kan göras på ett sätt, Köping har bytt spelare under de senaste åren och haft i princip ett helt nytt lag varannat år, ändå ska det bli ett sånt jävla liv när styrelsen vill byta ut tränaren. Hoppas att den turbulensen tar slut fort för det som sker just nu är väldigt pinsamt, och då talar jag inte om att klubben vill utvecklas och byta coach. Utan hur vissa vägrar acceptera att något som är bra faktiskt kan bli ännu bättre.
Citera
2021-05-02, 15:13
Medlem
SmokeFrees avatar
Grattis till Nässjö till historisk seger Men hur tänker Borås Basket än vit kanadensare som Point Guard. Som inte vågar skjuta knappt och missar straffkast
Citera
2021-05-02, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeFree
Grattis till Nässjö till historisk seger Men hur tänker Borås Basket än vit kanadensare som Point Guard. Som inte vågar skjuta knappt och missar straffkast

Är du allvarlig ?
Citera
2021-05-05, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeFree
Spelar hudfärg roll? Släkt med Gaddefors?
Citera
2021-05-05, 11:11
Medlem
Citat:
Om Köpings medverkan i SBL hänger på att samma coach absolut måste vara kvar så är det bara att inse att folk i den staden inte vill ha ett elitlag. Man vill ha en "Åshöjdens BK" saga där ingen jävel ska ändra på någonting för då skriver vi en protestlista. Majoriteten av alla som skrivit på den där listan har inte en jävla aning om vad det i grund och botten är frågan om. Jag hoppas verkligen att styrelsen orkar stå emot alla dumma och felaktiga kommentarer och påståenden som skrivs och uttalas just nu och samtidigt hoppas jag att de som säger att dom minsann inte ska gå på basket mer håller det löftet. Vad klubben behöver är folk som inser vad som krävs för att driva en elitklubb och som även fattar att man kan utveckla verksamheten i både elit och ungdomsverksamheten även om "en" person försvinner. Folk måste släppa inställningen att saker bara kan göras på ett sätt, Köping har bytt spelare under de senaste åren och haft i princip ett helt nytt lag varannat år, ändå ska det bli ett sånt jävla liv när styrelsen vill byta ut tränaren. Hoppas att den turbulensen tar slut fort för det som sker just nu är väldigt pinsamt, och då talar jag inte om att klubben vill utvecklas och byta coach. Utan hur vissa vägrar acceptera att något som är bra faktiskt kan bli ännu bättre.

Skulle det kunna vara så att protesterna till stor del beror på hur det gick till?

J*tti är (så vitt jag vet) den enda deltidsanställda coachen i SBL. Styrelsen verkar däremot förvänta sig att han ska gör ett heltidsjobb. Ja, men ge honom förutsättningarna för det då! Nej, istället ska han ha ett civilt jobb, coacha ett SBL-lag samt ansvara för ett ungdomslag.

Och styrelsen sa i ett uttalande i tidningen att de vill behålla så mycket av det som är J*tti som möjligt. Varför erbjuds han då inte t ex en sportchefstjänst? Ganska vanligt att så sker när en person coachat så länge men styrelsen vill få till en förändring på planen, förändringar kan absolut vara bra/nödvändiga ibland men det finns olika sätt att genomföra dem på.

Sen är det intressant att det verkar ha funnits personer utanför styrelsen som visste om att J*tti skulle få sparken med tanke på inlägg på sociala medier. Är det så man behandlar någon som coachat i 6 år? Att läcka till externa intressenter så de kan skriva på nätet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in