Snacka om att folk går bananas över beslutet att sparka Jotti som tränare i Köping basket. Han är ju inte enbart coach för A-laget utan även mentor för ungdomslagens tränare och coachar även något ungdomslag. Tydligen har flera ungdomsledare sagt upp sig pga detta och en protestlista har lagts upp på Facebook. Jag undrar om styrelsen kommer att ställa sina platser till förfogande, det är väl det dom kan göra om dom inte bara kör sitt race. Problemet som jag ser det är att man från styrelsen glömt vilken roll Jotti har i klubben, han är inte bara A-lagets coach utan även ikon inom Köping Basket. Jag kan förstå styrelsen tankar om att skaffa en coach med större kompetens då Köpings spel inte utvecklats nämnvärt, trots att man hade det bästa laget klubben någonsin förfogat över förra säsongen var det som en av de Amerikanska importernas pappa sa "Streetbasket" man spelade, utan någon direkt tanke bakom, och det har väl sett ungefär likadant ut den här säsongen. Jotti är en väldigt duktig ungdomstränare/coach, han har lärt många ungdomar att spela basket både som lärare på Ullvigymnasiets basketprofil (eller vad det kallas) och som coach för ungdomslag i klubben. Han har också varit coach för ungdomslandslag i flera år så nog har han kunskaper att lära ut basket. Men att coacha ett Elitlag till framgångar kräver mer och det är väl det som Köping Basket söker när man nu vill byta coach. Jag tror att Köping baskets styrelse underskattade problemet med att ge Jotti sparken och risken är att vi ser slutet på framgångssagan om man inte löser detta snarast.
Men hur tänker Borås Basket än vit kanadensare som Point Guard. Som inte vågar skjuta knappt och missar straffkast