Citat:
Ursprungligen postat av
Flaskback
Det vore intressanta att veta vad för koll den nya chefredaktören har på projektet. Vet han om att tidningen är mediasveriges största skämt? Eller att han förväntas måla upp ett domedagsscenario i ett land som på det stora hela är tämligen välmående och funktionellt? Jag räknar ju inte med att ägarna har informerat honom om detta, men som erfaren journalist bör han ju ha gjort lite due diligence här.
Skrattade först åt detta och tänkte "givetvis har han koll", men efter att ha läst
https://www.vanityfair.com/news/2021/04/ex-times-editor-plans-to-whip-a-struggling-swedish-start-up-into-shape är jag inte helt säker på att han riktigt hajat hela bilden, utan kanske fått nåt om bakfoten.
Ska dock sägas att i mediabranschen tror jag många, åtminstone de som är kandidater för att va chefsredaktörer, generellt har otroligt bra koll på utländsk media.
Varit på en konferens där en av dragningarna var från en amerikansk tidning som beskriv en helhetsbild de största riks-medierna i Sverige, Norge och Danmark och menade att de som följer branschen kollar mycket på andra länders media när man spanar trender inom tex design, betalningsmodeller för prenumerationer osv. Lät också som att det är mer samarbete över gränserna nu än förut, i och med att alla försöker hitta sätt att stävja tidningsdöden. Branschtidningar bevakar nog när nya storsatsningar görs, även internationellt.