2021-04-30, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Med tanke på att han uppenbart, enligt mig då, gjort ett ”testförsök” några veckor tidigare så var det definitivt planerat i någon mån. Och jag tror inte han var ute efter att hjälpa LW byta däck på bilen. Sedan om han avsåg att döda henne eller bara hota låter jag vara osagt. Men med tanke på antalet slag var det nog aldrig på bordet att bara läxa upp henne.

Vad tror du?

Antar att Du tänker på när SD var ute och träffade på de hotfulla männen (glömde att varna LW) mm.

OM det är det Du tänker på så var det bara några dagar innan mordet.
Citera
2021-04-30, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Antar att Du tänker på när SD var ute och träffade på de hotfulla männen (glömde att varna LW) mm.

OM det är det Du tänker på så var det bara några dagar innan mordet.

Du har så rätt. Jag hade för mig att det var lite längre tid mellan.
Citera
2021-04-30, 09:45
Medlem
Citat:
Du har så rätt. Jag hade för mig att det var lite längre tid mellan.

SD var verkligen på hugget dessa dagar!

Blodigt sex på kontoret, möte med de tre hotfulla männen (eller hur många de nu var), glömt telefonen hemma, visste inte var barnen befann sig, "glömde att varna LW för de farliga männen", till G-vik båda kvällarna (inte annars).

Oskyldig... näää
Citera
2021-04-30, 09:52
Medlem
Citat:
Med tanke på att han uppenbart, enligt mig då, gjort ett ”testförsök” några veckor tidigare så var det definitivt planerat i någon mån. Och jag tror inte han var ute efter att hjälpa LW byta däck på bilen. Sedan om han avsåg att döda henne eller bara hota låter jag vara osagt. Men med tanke på antalet slag var det nog aldrig på bordet att bara läxa upp henne.

Vad tror du?
Jag tror att SD dödade Lena. Men jag utesluter inte annan gärningsperson.

Däremot är jag helt övertygad om att mordet INTE var planerat. Risken för att bli upptäckt, identifierad och slutligen dömd var ju alldeles för stor mtp det klumpiga tillvägagångssättet med högljudda skrik under flera minuter.
Senast redigerad av Carinah78 2021-04-30 kl. 09:55.
Citera
2021-04-30, 09:56
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det först fetade:
Ok, så då läste jag ditt inlägg fel och därför blev också mitt inlägg till dig skevt.
Det var ju kontot "Gracefulmind" som i ett inlägg hävdade att SD inte är stresstålig. Ni två är alltså oense om hur SD:s flera månader långa tid i häkte skall bedömas.

Det andra fetade:
Tillhör du trådens "SD-har-planerat-mordet"-falang?
Alltså de som anser att SD (om det nu var han bakom planket?) mötte Lena med avsikt att döda henne.
Finns ju också en annan falang, nämligen de som anser att SD tappade besinngen och dödade i vredesmod, dvs ett oplanerat mord.

Jag tror inte vi är oense,
jag ville bara förtydliga att det inte är hugget i sten.
Att det kan finnas flera förklaringar.
Och att alla inte reagerar på samma vis.
Vill helst vara korrekt.
Citera
2021-04-30, 09:58
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:

Vad tror du?

Jag reagerade på samma som du sedan jag från början fick veta om den "testnatten".
Det var allt för talande.
Går inte förklara bort.
Citera
2021-04-30, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Jag reagerade på samma som du sedan jag från början fick veta om den "testnatten".
Det var allt för talande.
Går inte förklara bort.

Nej jag tycker heller inte det går att förklara bort. Och domkraftshistorien stärker ju det hela.
Citera
2021-04-30, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Du verkar vara den enda trådisen förutom jag själv, som ser rättsläkarens rapport som extremt viktig.
Kanske har jag fel om ointresset och ber i såfall om ursäkt i förväg.
Hoppas Åkl drar rapporten på ett pedagogiskt sätt för rätten.

Både rapporten som rättsläkaren bistod i på fyndplatsen och obduktionsrapporten är helt klart av stort intresse. Tänker att det kanske bara kommit bort i allt brus i tråden?

Dels att de faktiskt pekar på att bla. fyndplats är brottsplats, ca tid för dödsfall samt skadeläget men ännu viktigare är kanske vad de inte pekar på?

Tackar de högre makterna för att skrikvittnet ringde polisen vid angreppet så tiden kunde pin pointas.

Jag hoppas nu att HR förstår innebörden av en ”arrangerad” tidslinje och varför SD väljer det upplägget.
Citera
2021-04-30, 10:33
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Nej jag tycker heller inte det går att förklara bort. Och domkraftshistorien stärker ju det hela.

Ja absolut.
Tycker det var "skönt" med den biten. Den behövdes.

Och det var flera saker som är mycket anmärkningsvärda som inträffade kring denna
tid, som "Tufsankatt" nyss nämnde.

Min känsla är att vi har alla har fått tillgång till hur en störd människa "arbetar".
Förhoppningen är att det räcker för upprättelse.
Citera
2021-04-30, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Både rapporten som rättsläkaren bistod i på fyndplatsen och obduktionsrapporten är helt klart av stort intresse. Tänker att det kanske bara kommit bort i allt brus i tråden?

Dels att de faktiskt pekar på att bla. fyndplats är brottsplats, ca tid för dödsfall samt skadeläget men ännu viktigare är kanske vad de inte pekar på?

Tackar de högre makterna för att skrikvittnet ringde polisen vid angreppet så tiden kunde pin pointas.

Jag hoppas nu att HR förstår innebörden av en ”arrangerad” tidslinje och varför SD väljer det upplägget.

Visst, paret Dalaans är jätteviktiga för tiden för brottet.
Blir lite tankfull här: när jag lyssnade på rättsläkarens rapport på jonehrssons blogg och jämför med den direkt från Fupen (det är förstås samma) så hörde jag ändå inte att hon nämnde piggmärket i såret på benet nu i den sista varianten. Lyssnade igen igår. Kan ha missat just det den andra gången jag lyssnade.

Hörde du det?

Det var emellertid inte svårt att dra slutsatsen att såret på benet och märkena i trädstammen var identiska.

En annan sak: när SD lekte kurragömma med mållgans i skogen ett par dagar innan mordet så hade han och Lena stämt träff där. Men när Lena närmade sig så talade hon i telefon med J samtidigt. Och ropade Hallå till SD. Hade hon inte talat i telefon (och kanske berättade för J att hon skulle träffa SD) så kunde hon ha mördats den natten.
Senast redigerad av zilvereko 2021-04-30 kl. 11:54.
Citera
2021-04-30, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Visst, paret Dalaans är jätteviktiga för tiden för brottet.
Blir lite tankfull här: när jag lyssnade på rättsläkarens rapport på jonehrssons blogg och jämför med den direkt från Fupen (det är förstås samma) så hörde jag ändå inte att hon nämnde piggmärket i såret på benet nu i den sista varianten. Lyssnade igen igår. Kan ha missat det.

Hörde du det?

Det var emellertid inte svårt att dra slutsatsen att såret på benet och märkena i trädstammen var identiska.

En annan sak: när SD lekte kurragömma med mållgans i skogen ett par dagar innan mordet så hade han och Lena stämt träff där. Men när Lena närmade sig så talade hon i telefon med J samtidigt. Och ropade Hallå till SD. Hade hon inte talat i telefon (och kanske berättade för J att hon skulle träffa SD) så kunde hon ha mördats den natten.
Nu undrar jag lite här: visst SKREV hon till SD "hallå", "hallå" på sms? Han hade ju mobilen hemma, så han såg inte det. Och höll sig gömd pga hennes telefonsamtal. Eller är det jag som har fel minnesbild?
Senast redigerad av Picasso2 2021-04-30 kl. 11:10. Anledning: Tillägg av en mening
Citera
2021-04-30, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag tror att SD dödade Lena. Men jag utesluter inte annan gärningsperson.

Däremot är jag helt övertygad om att mordet INTE var planerat. Risken för att bli upptäckt, identifierad och slutligen dömd var ju alldeles för stor mtp det klumpiga tillvägagångssättet med högljudda skrik under flera minuter.

Din fasta övertygelse om att mordet inte var planerat är intressant.

Jag är av uppfattning att det var planerat sen ett tag men att tillvägagångssättet ändrats/vuxit fram med tiden.

I flera fall har man sett förstagångsförbrytares ”klumpighet” då de totalt underskattar situationen pga resultatet/tillfredsställelsen överskuggar hela handlingen både före och efter dådet,
men att ett förfinat våldkapital ökat deras ”fingerfärdighet”.

Förövare har många gånger gått från att vara fönstertittare till att överfalla till våldtäkter/rån/misshandel och dråp/mord.

Med andra ord tror jag att övning gav färdighet för adaptern SD.

Tänkte höra med dig om du har någon tanke på varför SD väljer att gå tillbaka till ett söndertrasat och sexuellt eroderat förhållande med HD igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in