2021-04-30, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Halmstrå, var det ja, och tidsslöseri!

Börjar med din ”lögn” och ”sant” uppdelning av artiklarna i ämnet trädröjning: Hur menar du att den andra artikeln om trädfällningen bevisar att den första artikeln var lögn? I den första artikeln kommer både Esbjörns släkting och Ebba Busch till tals. Släktingen säger att röjningen skedde innan tillträdesdagen och Busch säger att Esbjörn muntligen gett henne tillstånd att röja sly. Båda uttalandena stämmer. Och det står att Esbjörn grät när han såg i vilken omfattning röjningen skett, hur stora träd som fällts. Skillnaden mellan de två artiklarna är i princip det som framkommer i den andra artikeln om vad polisen sagt i ärendet:
”Jag har fattat beslut att lägga ned förundersökningen. Det går inte att styrka något brott”, säger chefsåklagare Joakim Zander. ”De har kommit överens om att det skulle gå bra att fälla träd. Sedan har det fällts i större omfattning än vad han menar att de hade kommit överens om. Det blir svårt att dra en sådan sak vidare.”
Lögnpåstående 2: Att Esbjörn sagt att Ebba Busch tjatat sig till hans underskrift på kontraktet motbevisas väl inte av att säger att han insett efteråt att han sålde huset i och med att han skrev på Buschs papper och att han ångrar sig? Underkänt argument.

Lögnpåstående 3: Övertolkning och vaghet från din sida: Var menar du att det står i Karlssons utredning ”Esbjörn förstår”? Finner inget belägg för det, även om jag såklart håller med om att Esbjörn inte saknar tankeförmåga och intellekt bara för att han konstaterats i utredning ha vissa minnesproblem och vissa mindre åldersrelaterade kognitiva nedsättningar. Huruvida dessa kan göra ovanliga och komplexa ting som köpekontrakt och transaktioner runt husköp problematiska för honom utan stöd kommer nog domstolen kunna reda ut utan både din, min och Ebba Buschs hjälp.

Ska kolla ditt sista försök att bevisa ”lögn” och ”sanning” (angående Ebba Buschs beställda och i efterhand daterade värdering av Esbjörns fastighet) när tid tillåter, men för närvarade står mitt omdöme om oärlig argumentationsteknik och brist på källor fast för dina påståenden. Sorry.
Jag säger som fnirp, var är den fakta som stödjer dina åsikter?

Träd: civilrättsligt är Ebba ägare sedan kontraktet skrevs. Vanligen väntar köparen med åtgärder till den tar fastigheten i bruk, men här fanns en överenskommelse som polisen verifierar. Dvs det var lögn att hon fält träd utan tillstånd vilket var intrycket först.

Tjat: i tingsrätten, vilket är långt senare än när Esbjörn skulle ångrat sig, framkom att ” Esbjörn Bolin påstår inte att Ebba Busch har utövat någon form av tvång mot honom för att han ska underteckna köpekontraktet. Esbjörn Bolin gör inte heller gällande att avtalet är ogiltigt med stöd av lagen (1924:323) om verkan av avtal som slutits under påverkan av en psykisk störning.” dessa noteringar har sedan godkänts som korrekta av båda parter.

Förståelse: även detta från tingsrättens protokoll: ” Det är vidare ostridigt i målet att Esbjörn Bolin, varken vid köpekontraktets undertecknande hade, eller vid tiden för den muntliga förberedelsen har, förvaltarskap anordnat eller att Esbjörn Bolin på annan grund då saknade eller nu saknar rättshandlingsförmåga.”
för den som inte fattar vad det betyder så är det helt klart enligt rätten att Esbjörn fattade vad han gjorde både vid skrivning och vid tingsrätten. Så ja rätten har redan fattat vad du inte gör.

Frågan är varför du envisas med påståenden som inte ens Esbjörn själv driver i rätten?
2021-04-30, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Det är bara en fastighetstvist.
Inget bedrägerimål.
Lär dig skillnaden.

Nu vet jag skillnaden, men du kan börja med läsförståelse 1A.
För din kommentar var rätt meningslös, jag vet vad det handlar om.

Du kan sätta dig in vad jag kommenterade, sedan återkomma.
2021-04-30, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det vi vet är att det inte omfattade samtliga omkostnader alltså en lögn från början från din kompis .

Va? Mitt citat utesluter INTE att det gällde alla kostnader. Inkl advokatkostnaderna.
2021-04-30, 08:21
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Allt hänger på vad som innefattas i "processen". När man talar om process i de här sammanhangen, handlar det väl om juridisk process? Dvs Anticimex, röjning, besiktning och alla Ebbas omkostnader hon drog på sig innan köpet, innefattas inte.

Jag får det i alla fall inte till att alla Ebbas kostnader ska ingå i budet från Esbjörn. Men egentligen är det skitsamma vem som erbjudit vad till vem. Nu är det för långt gånget och positionerna är mer eller mindre låsta. Rättegång är nog det enda sättet att lösa den här gordiska knuten.

Ja du har rätt. tiden har dom emot sig, kostnaderna stiger för var dag.
och det bästa för båda parter är att det görs en bedömning av tinget, vilka kostnader som ska bäras av vem.
så länge kan vi endast vänta och hoppas på den nya juristen inte beter sig lika illa som den förra.
2021-04-30, 08:26
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Va? Mitt citat utesluter INTE att det gällde alla kostnader. Inkl advokatkostnaderna.
Kanske inte ditt, men det var ju inte det citatet jag kommenterade först utan detta:
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Iomed att Esb erbjöd sig att ta Ebbas samtliga omkostnader plus ytterligare en summa så hade EBT tom gått plus på att hålla sitt löfte och inte tvinga igenom köpet i domstol.
2021-04-30, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Att undvika att hamna i hennes sits är faktiskt inte superkomplicerat: Om du inte vill bli nagelfaren och granskad för eventuella oegentligheter i media, agera då renhårigt, above-board och moraliskt oantastligt. Gå inte hem till en ensam åldring som en lumpen dörrknackare och skriv ofördelaktiga avtal i skymundan med honom utan använd det mest vanliga och minst konfliktframkallande tillvägagångssättet (inklusive ansvarstagande mäklare, och med släkt och stödpersoner involverade till hjälp åt den gamle, speciellt som du insett att denne kognitivt sett är ”egen”).

Varför fortsätta att konsekvent slira på fakta?
1. Ebba gick inte hem till Esbjörn, det var Esbjörn som gick hem till Ebba.
2. Esbjörn och hans ombud vidstår själv i rätten att han inte led av någon psykisk störning eller utsattes för något tvång, och att han varken då eller nu saknar rättshandlingsförmåga.
3. Mäklare användes för att iordningställa dokument, där det inte heller finns någon stridighet om giltighet. När två parter är överens är det extremt ovanligt att man beställer något annat än ett skrivuppdrag. Esbjörn ville inte betala ett mäklaruppdrag.
4. Esbjörn har ingen nära släkt, och hur skulle Ebba hålla koll på stödpersoner om Esbjörn inte tar med dem? Det du beskriver som "egen" är inte nödvändigtvis en kognitiv störning. Det handlar ofta om att man vill vara sin egen och bestämma allt själv. Besluten är kanske uppåt väggarna ibland, men det betyder inte att det finns en kognitiv störning. Känner du verkligen inga tjurskallar som stångar huvudet i väggen gång på gång men är nöjda för att "de gick sin egen väg"?
2021-04-30, 09:58
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
1. Äganderätten är iallafall fortfarande Esbjörns, hur mycket Ebba-klanen än hoppar, vrider o har sig.

Än är det inte över!

Esbjörn har redan sålt sommarstugan den 20/8-2020, man har ingen äganderätt på det man sålt.
Esbjörn är stämd för avtalsbrott, då köparen inte fått lagfart på sin fastighet pga Esbjörns vägran att följa köpeavtalet.
Esbjörn hade istället försökt få tillbaka äganderätten, genom att tvinga köparen att backa via utpressning i media och få behålla köparens handpenning.
Det är tvisten i ett nötskal!
Allt var egentligen redan över 20/8-2020 och det är bara transportsträckan kvar........
Jag hoppar, vrider, vänder mig inte och inte heller de andra som informerar på FB och tar reda på, hur saker egentligen ligger till.
De som hoppat, vridit, vänt sig ut & in är Esbjörns olika ombud, dessa som "av godhet" hjälpt till med tvisten och kluddat.
2021-04-30, 10:10
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Tack!

Ja, men om man då kontrar med detta
"Budet var att betala för KD-ledarens kostnader under processen, till exempel advokatkostnader"

Det är ju utan begränsningar, advokatkostnader ett exempel, alltså skulle mer ersättas.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WOoBGg/esbjorn-sager-nej-till-ebba-buschs-bud-vill-ha-sitt-alskade-hus

Så är vi väl i läget att vi inte kan vara säkra på vad som erbjöds egentligen. Och... eftersom Ebba aldrig gick i clinch med vad som sas så är det svårt att vet vad som skulle erbjudas till slut.
Alltså inte en lögn.

Men DU ljög när du sa att det var en lögn!

Saknas fortfarande att hålla köparen helt skadelös enligt JBs lagkrav, i det fall säljaren bryter ett köpeavtal gällande fastighet.
Var är erbjudandet om att följa JB?
2021-04-30, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ser att Ebba-hatarna fortfarande lever i sin egna lilla fantasivärld full av påhitt, fabler och rena lögner.

1. Det är Ebbas hus. Hon köpte det den 20e augusti förra året, och huset blev då hennes.
2. Domstolen har redan slagit fast att det ingåtts ett formriktigt avtal och att Esbjörn ingick avtalet av egen fri vilja, vilket han själv förklarade i domstolen.
3. Domstolen har förklarat för Esbjörn att om han hävdar att avtalet inte gäller, så måste han bevisa varför det inte gör det.
4. Esbjörn har till dags dato inte kunnat presentera ens tillstymmelse till bevis varför avtalet skulle vara giltigt
5. Domstolen informerade Esbjörn vid MUF'en, alltså efter att han inkommit med sin "bevisning", att han behövde inkomma med bevisning om varför avtalet skulle vara ogiltigt.
6. Esbjörn skickade då in samma icke-bevisning en gång till, genom sitt kriminella ombud Binninge.
7. Därefter hoppade Esbjörns kriminella ombud av.
8. Esbjörn har upprepade gånger under tvistens gång förklarat klart och tydligt i media att han vägrar prata med Ebba
9. Esbjörn visade att han vägrar prata med Ebba genom att vägra delta i det möte som bokats in i höstas för att försöka reda ut saken.
10. Esbjörn har på inget vis varit ensam på sin sida, han har själv berättat att han hört sig för med släkt och vänner om de har velat köpa huset, innan han sålde till Ebba.
11. En av Esbjörns närmaste släktingar, brorson Matz, har Esbjörn själv sagt var en av de tillfrågade och Matz kom också upp för att hämta saker tillhörande honom från fastigheten, innan Ebbas tillträde.
12. Möjligen ljuger Esbjörn om dessa saker. Ty, det mesta han sagt har ju visat sig varit lögner, och han har ändrat sin berättelse åtskilliga gånger.
13. Men om någon hävdar att Esbjörn inte pratat med släkt och vänner innan han skrev avtal med Ebba, tvärtemot vad Esbjörn själv påstår, då ligger det på den att bevisa eller åtminstone göra troligt, att Esbjörn ljuger om saken.
14. Sist men absolut inte minst, så har en professor, en läkare och flera psykologer som dels har utrett Esbjörn, och dels har gått igenom hans utredningar, allihopa helt samstämmigt uteslutit att Esbjörn är dement, och professorn och läkaren har konstaterat att hans kognitiva förmågor är fullt tillräckliga för att förstå vad han gjorde när han ingick avtalet. Något som varenda människa som sett Esbjörn i alla intervjuer också kunnat konstatera.

Du "GLÖMDE" det viktigaste och vad denna tråden handlar om. Det uppseendeväckande att en Partiledare agerar stick i stäv mot ALLT vad etik och moral heter. Du håller kramaktigt fast i rappakaljan om juridisk rätt och undviker konsekvent jag-ska-ha-Ebbas anmärkingsvärda brist på empati när hon kör över den gamle mannen. Denna tråds existens (Ebba Busch i fastighetsbråk) vilar på Ebbas oförmåga att lägga band på sina begär efter Esbjörns egendom.
Senast redigerad av 90510 2021-04-30 kl. 10:29.
2021-04-30, 10:31
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Trädfällningen:
Lögn: https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/brorsonen-sag-vad-de-gjort-da-borjade-esbjorn-grata/
Sanning: https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-busch-anmaldes-for-tradskovling-nu-frias-hon/

Tjat:
Lögn: https://www.expressen.se/dinapengar/esbjorn-hon-tjatade-ebba-ar-jag-rattslos/
Sanning: Någon av förundersökningsdokumenten, där Esbjörn erkände att han hade sålt fastigheten, plus inslaget från TV4 där han säger att han sålde den, men sedan ångrade sig.

Esbjörn förstår inte:
Lögn: https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/lakarutlatande-kan-stoppa-ebba-buschs-bostadsaffar/
Sanning: Barry Karlssons utredning som säger motsatsen

Ocker/betalat för lite:
Lögn: https://www.docdroid.net/UqRaGlG/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-28-kompletterande-svaromal-pdf
Sanning: Densias och Notars värderingar ger 4,2 miljoner i augusti 2020.

Nu vill jag se dig bevisa att dessa källor är ounderbyggda åsikter, känslodrivna omskrivningar och inte fakta. :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Kan lägga till nedanstående citerade text från tingsrättens protokoll aktbilaga 51:

Esbjörn Bolin påstår inte att Ebba Busch har utövat någon form av tvång mot honom för att han ska underteckna köpekontraktet. Esbjörn Bolin gör inte heller gällande att avtalet är ogiltigt med stöd av lagen (1924:323) om verkan av avtal som slutits under påverkan av en psykisk störning. Vad gäller det sistnämnda antecknas dock att det är domstolen som känner rätten.

Parterna är ense om att handpenning har erlagts och att den inte har återbetalats. Det är vidare ostridigt i målet att Esbjörn Bolin, varken vid köpekontraktets undertecknande hade, eller vid tiden för den muntliga förberedelsen har, förvaltarskap anordnat eller att Esbjörn Bolin på annan grund då saknade eller nu saknar rättshandlingsförmåga.”

Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Du "GLÖMDE" det viktigaste och vad denna tråden handlar om. Det uppseendeväckande att en Partiledare agerar stick i stäv mot ALLT vad etik och moral heter. Du håller kramaktigt fast i rappakaljan om juridisk rätt eller inte.

Det är väl Esbjörn som agerat stick i stäv mot etik och moral?

Pacta sunt servanda, är faktiskt vad som gäller för Esbjörn också.
2021-04-30, 10:38
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Du "GLÖMDE" det viktigaste och vad denna tråden handlar om. Det uppseendeväckande att en Partiledare agerar stick i stäv mot ALLT vad etik och moral heter. Du håller kramaktigt fast i rappakaljan om juridisk rätt och undviker konsekvent jag-ska-ha-Ebbas anmärkingsvärda brist på empati när hon kör över den gamle mannen. Denna tråds existens vilar på Ebbas oförmåga att lägga band på sina begär efter Esbjörns egendom.

Vadå "jag-ska-ha" och "brist på empati"?

Ebba kunde ha tagit till en slägga väldigt tidigt. Esbjörn är klar i skallen, Esbjörn har skrivit på, Ebba har uppfyllt sina delar av kontraktet och därmed kunde hon ha dragit allt till sin spets tidigt i höstas och tagit det till domstol där och då. Det hade varit anmärkningsvärt aggressivt.

Du menar att det skulle vara mer etik och moral om Ebba drog sig ur, bara för att Esbjörn ångrade sig efter försäljningen? Att det skulle vara mer etik och moral om Ebba tog på sig alla kostnader och bjöd på handpenningen, bara för att Esbjörn ångrade sig?

Var är Esbjörns etik och moral? Att man står för de avtal man har ingått, anser jag vara ett rättesnöre för etik och moral. Speciellt om det inte är något fuffens med avtalet eller hur det ingåtts.

Jag hade aldrig varit så snäll som Ebba. Aldrig dragit ut på det hela och försökt hitta någon smidig väg ut. Esbjörn hade fått två val:

1. Betala _allt_ det hade kostat mig i kronor och ören och be offentligt om ursäkt för smutskastningen i media, för att få tillbaka sommarstugan.

2. Betala alla mina juridiska omkostnader, skriv på köpebrev, ta emot slutbetalning, be offentligt om ursäkt för smutskastningen i media och ge mig mitt hus.
2021-04-30, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Esbjörn har redan sålt sommarstugan den 20/8-2020, man har ingen äganderätt på det man sålt.
Esbjörn är stämd för avtalsbrott, då köparen inte fått lagfart på sin fastighet pga Esbjörns vägran att följa köpeavtalet.
Esbjörn hade istället försökt få tillbaka äganderätten, genom att tvinga köparen att backa via utpressning i media och få behålla köparens handpenning.
Det är tvisten i ett nötskal!
Allt var egentligen redan över 20/8-2020 och det är bara transportsträckan kvar........
Jag hoppar, vrider, vänder mig inte och inte heller de andra som informerar på FB och tar reda på, hur saker egentligen ligger till.
De som hoppat, vridit, vänt sig ut & in är Esbjörns olika ombud, dessa som "av godhet" hjälpt till med tvisten och kluddat.

Äganderätten äger Esbjörn tills slutbetalningen är avklarad.

Har fröken Usch betalt mer än handpenningen till Esbjörn? Nä!

Är affären avklarad? Nä!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in