2021-04-30, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Du verkar inte hänga med i rasismdebatten. Blir lite svårt att kalla gubben för rasist när han bor ihop med en svart indiska.
Klart han kan vara rasist för det, han ser henne som hans slav som ska städa, laga mat och även serva de undre delarnas välmående.
Citera
2021-04-30, 04:45
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
Bertil Malmberg är en mycket vettig person! Jag förutsätter att Han har fakta till sitt uttalande, då jag vet att han inte slänger ut sig något han inte kan bevisa! Skulle vara intressant och veta vad de har iq.

Det är 2021 nu, fakta trumfar inte känslor.
Citera
2021-04-30, 04:47
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
I sak har han rätt, att i de test som förknippas med IQ presterar vissa folk lägre än andra. Detta är otvetydigt sant. Sedan kan man förstås diskutera huruvida dessa tester verkligen speglar en människas intelligens. Men om vi ser till mainstream åsikter inom arbetspsykologiskt testning så anses dessa tester ha förhållandevis stor tillförlitlighet när det handlar om att estimera människors kognitiva förmåga.

Att påstå att en grupp är intelligentare än andra även om detta sakligt sett stämmer kan ändå vara problematiskt, särskilt med hur det ser ut idag. Nu har jag inte satt mig in i vilket kontext detta sas, men som politiker bör man kanske vara försiktig med vissa uttalanden.

Läste att denne politiker polisanmälts. Jag kan när jag få tid posta ett citat ur en en bok som anses vara den arbetspsykologiska bibeln i Sverige och som används av personalhandläggare och som undervisning på universitet där det står att vissa grupper presterar bättre än andra vid dessa tester. Det skulle vara intressant och se om han skulle bli fälld för detta uttalande när undervisningsmaterial som används vid universitet talar om detta.

Hade sydsudaneserna presterat över snittet i IQ testen så hade det varit helt accepterad att tala om detta.
Citera
2021-04-30, 05:18
Medlem
Det här är frågan om politik. Inte vad som är sanning eller osanning. Om det bara fanns en oomkullrunkelig sanning så skulle inte politiker alls behövas.

Politiker tycker olika saker. De diskuterar inte vad som är sant eller osant. Det är så ni måste se det.

Det f.d chefen för CTV har sagt ska således bedömas utifrån om det han sagt är partiskadligt eller inte. Inte om det han sagt är sant eller falskt. Sanningen kan m.a.o vara djupt partiskadlig medans lögnen tjänar den just för tillfället förda politiken.

Just nu i detta läge med SD:s närmande till KD och M så blir nog säkerligen bedömningen från MU att B.M:s uttalande är partiskadligt. I ett annat läge eller vid en annan tidpunkt skulle B.M:s uttalande kunna vara helt rätt.

Så fungerar politiken och politiker.
Citera
2021-04-30, 05:19
Medlem
Fakta saknar känslor.

Något kommunistiska Expo ALDRIG kommer förstå.
Citera
2021-04-30, 06:15
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det här är frågan om politik. Inte vad som är sanning eller osanning. Om det bara fanns en oomkullrunkelig sanning så skulle inte politiker alls behövas.

Politiker tycker olika saker. De diskuterar inte vad som är sant eller osant. Det är så ni måste se det.

Det f.d chefen för CTV har sagt ska således bedömas utifrån om det han sagt är partiskadligt eller inte. Inte om det han sagt är sant eller falskt. Sanningen kan m.a.o vara djupt partiskadlig medans lögnen tjänar den just för tillfället förda politiken.

Just nu i detta läge med SD:s närmande till KD och M så blir nog säkerligen bedömningen från MU att B.M:s uttalande är partiskadligt. I ett annat läge eller vid en annan tidpunkt skulle B.M:s uttalande kunna vara helt rätt.

Så fungerar politiken och politiker.
Du blandar ihop politik och partikarriärism. Politiskt sett är det skitsamma om det här skadar SD-drönare som drömmer om ministerlöner. Frågan är om det stärker svenskarna. Det gör det förmodligen, det är skadligt för oss att vi inte kan prata om sånt här utan påföljder. Det enda sättet att förändra situationen är att prata om det iallafall och stå på sig.

Med det sagt finns det flera faror med IQ-nationalism, t.ex. att man börjar idolisera invandrargrupper med hög IQ, som asiater. Det är att missa målet, att en grupp har hög IQ betyder inte att det är bra för svenskarna att vi importerar den. Tvärtom innebär det att vi får seriös konkurrens i vårt eget land. Ett vanligt felslut bland snuskgubbar med köpefru från Asien.
Citera
2021-04-30, 06:21
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
Även om han har rätt i sak har jag svårt att föreställa mig en kontext där det är relevant att ta upp i ett möte där någon för protokoll.
Frågan är väl extremt relevant om det är så att vissa invandrargrupper alltid kommer förbli en belastning för samhället, andra har goda möjligheter att nå upp till och även passera generell svensk nivå. Om man inte ens kan ta upp det på ett lokalt möte, hur ska man då någonsin kunna få upp diskussionen till en nationell nivå?
Citera
2021-04-30, 06:41
Medlem
KenanBarberarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Vad har indier och sydsudaneser för koppling?
Hudfärgen. Det blir problematiskt att mula någon med rasistkortet om denne är tillsammans med en ickevit. Nog begrep du väl det enkla?
Citat:
Nu var det väl just sydsudaneser han nämnde.
Inte alla mörka sorters människor.
Sydsudaneser är mörka människor och det leder oundvikligen till inkvisitionen att nämna mörk hudfärg i negativa sammanhang. Antingen är du ute i ohederliga syften för att blanda bort korten eller så är du bara efterbliven. Välj ett av alternativen.
Senast redigerad av KenanBarberaren 2021-04-30 kl. 06:45.
Citera
2021-04-30, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Frågan är väl extremt relevant om det är så att vissa invandrargrupper alltid kommer förbli en belastning för samhället, andra har goda möjligheter att nå upp till och även passera generell svensk nivå. Om man inte ens kan ta upp det på ett lokalt möte, hur ska man då någonsin kunna få upp diskussionen till en nationell nivå?

Den diskussionen kommer du aldrig över huvud taget inom överblickbar tid att kunna ta upp i något som helst protokollfört möte. Glöm det.

Bättre då att använda i första hand de ekonomiska argumenten och i andra hand den kulturella argumentationen. Redan när du kommer in på de kulturella argumenten så blir det "syntax error" för den största delen av befolkningen. Nog besvärligt bara det.

De ekonomiska argumenten kan bli ett privatekonomiskt problem även för en stor del av SD:s väljargrupper men vi måste vackert acceptera att det kommer att flyga spån när man hyvlar.
Citera
2021-04-30, 07:02
Medlem
KenanBarberarens avatar
Citat:
De som anser att om man tycker att en bevisligen folkgrupp är mindre intelligenta, så tycker man att alla svarta folkgrupper är det.
De är väl rasister om nåt.
Du kallar det rasism att se gemensamma nämnare, jag kallar det intelligens. Du kan stoppa ner rassekortet i fickan igen, det biter inte på mig. Att konstant veva med dylika begrepp är bara ett sätt att försöka tvinga tillbaka alla till flocken men jag vill inte tillhöra din flock. Du har ingenting att erbjuda mig så fortsätt gärna att kalla mig rasist om det gör din dag bättre. Jag kunde faktiskt inte bry mig mindre.

För övrigt: Han sa att sydsudaneser har lägre IQ, inte att alla mörka har det. Det är du som argumenterar för att alla mörka är samma skrot och korn. Ser du inte skillnad på olika folkgrupper?
Senast redigerad av KenanBarberaren 2021-04-30 kl. 07:11.
Citera
2021-04-30, 07:14
Medlem
humdis avatar
Att påpeka det uppenbara är i sig inget märkvärdigt. Frågan borde snarare ställas är det ett problem att de har lägre iq och i så fall varför. Utan vår massinvandring skulle det svenska snittet höjas. Vi tar hit människor med sämre grundutbildning och lägre intelligens.
Citera
2021-04-30, 07:22
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenanBarberaren
Om du behöver dubbelkolla om vita verkligen är smartare än svarta kan du se dig omkring och räkna antal innovationer skapade av vita respektive svarta. Ditt samhälle byggdes inte av negrer.
Oj, här glömde du ganska mycket...
Att man helt plötsligt ska räkna innovationer för att få fram IQ måste ju vara dagens bottennapp.

Här har du din IQ-lista i så fall...
https://en.wikipedia.org/wiki/World_Intellectual_Property_Indicators

Att västerlänningar skapar en massa innovationer som de inte behöver och sedan patenterar matematiska formler är knappast relaterat till IQ. Jag tror du tänkte ordentligt fel här.

Du borde fundera på hur utbildningen ser ut i Afrika för det första.
Du borde också ,om du är vetenskapshistoriskt bevandrad, inse att ju längre fram man kommit med implementationer av teknik desto fler uppfinningar görs och befinner man sig i en miljö med mycket kunskaper underlättar det innovationernas antal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in