2021-04-28, 22:51
Medlem
BTX var nya TKAT 20% på 1 timme, säger vi tack för
Citera
2021-04-28, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Går trögt, jäklar vad bolagen handlas ned vid X-dagen och rapport, mycket lärdomar nu.
Back 2k, insåg dock att jag fått 1,5k från Teliautdelningen, och det handlade jag Sandvik för idag på 216,30. Jag räknar den utdelningen skamlöst till dagens resultat, så back en femhundring. Aktier som dämpade fallet och slutade + blev Millicom, Humble Group, Lundin Mining, KMPH kämpar på också.

Håller för övrigt på att kika på spel/gambling-aktier att ta in i portföljen, det är i stort sett bara långa innehav nu, tror jag ligger bra till efter rapporterna som sett bra ut i industribolagen. Den som lever får se.

Angående spelbolag, Johan Thore’n, förvaltare på Strand Fonder gör följande uttalande;

”Embracer har varit en stark bidragsgivare i portföljerna senaste åren. Deras imponerande förmåga att hitta och sedan förvärva spelstudios över stora delar av världen har gjort dem till en betydande aktör med över 150 nya spel under utveckling. Att Embracer inte tänker minska på förvärvstakten står ganska klar då de fyllt på kassan med nyemission på nästan 8 miljarder till nya förvärv”

Det andra spelbolaget han uttalat sig om är Thunderful. ”Bolaget har haft en svängig kursutveckling efter en svag rapport för sista kvartalet 2020. Vi vet att deras siffror kan slå ganska mycket mellan kvartalen, men den här gången var slagen väldigt stora främst på grund av lockdowns men det var även redovisningstekniska orsaker som påverkade. Inför kommande kvartal är det mycket som talar för att siffrorna blir betydligt bättre”
Citera
2021-04-29, 04:18
Medlem
Relativt färska innehavet Addlife tar ett rejält skutt, upp och Kindred agerar sänke. Bitcoin har hämtat sig en del och verkar nu har svårt att bestämma vart den ska härnäst.

Upp 30% i år, börsen 20% (OMXSGI). Jag är rätt försiktig och köper bara lönsamma, växande bolag med rimliga PEG tal och bra cashflow. Gillar compounders och har även Teqnion och Instalco.

Har precis gått igenom ett hundratal bolag som går bra nog för att platsa i min portfölj. Svårt att hitta bra kandidater till rimlig värdering. Har lagt en del bolag på bevakning och håller just nu koll på ungefär 70 bolag varav jag äger kanske 15. Man kan säga att jag väljer bolag på fundamenta, men timar köp/sälj tekniskt. Kul hobby, men har för litet kapital för att det ska göra någon skillnad privatekonomiskt.
Citera
2021-04-29, 16:15
Medlem
Landar nog +10k idag, 200k sen årsskiftet Att byta jobb och tjäna 5k mer skattat är inte lika lockande längre.
Citera
2021-04-29, 16:42
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K0dare
Landar nog +10k idag, 200k sen årsskiftet Att byta jobb och tjäna 5k mer skattat är inte lika lockande längre.

Vad har du legat i sedan årsskiftet, och vad ligger du i nu? Sådana där inlägg är ointressant trollande om du inte delar med dig info om innehav och hur tankegångarna går nu kring dagens börs. Ty.
Citera
2021-04-29, 19:48
Medlem
FladderFarfars avatar
Doxa aktien steg med över 50% för någon dag sedan (jag hade en tråd om det i onsdags) och nästan 200% idag.

+ 60 papp, så jag klagar inte.

Var den någon fler som hängde på?
Senast redigerad av FladderFarfar 2021-04-29 kl. 19:54.
Citera
2021-04-29, 20:19
Medlem
Sinch kukade ur helt idag, så det blir ett rejält hack i kurvan. Man får glädja sig att det ändå ser bra ut på 3 mån sikt: +29% för tillväxtportföljen och +17% för momentumportföljen (mot +14% för OMXS 30). Och Sinchen rekylerar nog upp igen i morgon.
Citera
2021-04-29, 20:30
Medlem
sinewaves avatar
Kul dag idag.

Börjar fint med att MM (market maker) lämnar i OMX-turbon, fin vinst trots detta men irritationen slår i taket (jag är alldeles för 'emo' tyvärr, ett dåligt drag).

Plockar hem vinst i guld som jag också legat och degat i under natten. Når inte riktigt TP-target på +10%, men +9.43% fungerar fint det med.

Resten av dagen är krasch och misär. Det finns ingenting jag sitter med som inte är eller blir fullständigt nedkört i sopnedkastet. Det är som att banken (Morgan Stanley, som ställer ut allt för Avanza) gått in och sett vilka positioner jag tagit och trycker ned dessa i sopnedkastet. 100% total spoofing* för alla råvaror och tyska DAX idag (igår var OMX target; man tryckte ned hela index 2 timmar i rad, inte en enda grön candle på 5 min-grafen på 2 timmar ungefär som att alla köpare plötsligt upphört existera ... (nej, det hade de inte)).

Ibland går det dock dåligt oavsett vad man gör och så kan det vara. Portföljen backar visserligen från ATH men porföljen i helhet har gjort över +300% sedan start (16 mars 2020). Det är inte världsbäst, men det går nog att visa sig utomhus utan att behöva ta skydd av mörket för att inte åka på stryk.

* Spoofing: https://en.wikipedia.org/wiki/Spoofing_(finance)

-

29 april - dagens avslut/köp,

TURBO L Guld
Köp: 27 april, 10:4x (1x position) + 28 april 08:5x (2x positioner)
Sälj 1: 27 april, 17:3x
Sälj 2: 08:1x
Vinst 1: +1.44%
Vinst 2: +9.43%

27 april: Björnhärjat under hela dagen, först framåt kvällen som det rör på sig uppåt. Position två tas i syfte om att få ned snitt, säljs därför av så fort positionen ligger på plus.

29 april: Upp efter FOMC, amerikanska FED lämnar räntan orörd. Råvaror upp, tar vinst för sista position.

-

MINI L Platina
Köp: 27 april, 19:1x (1x position) + 28 april 08:1x (2x positioner)
Sälj 1: 19:5x (4x positioner)
Sälj 2:
Vinst 1: -14.56%
Vinst 2: -

Platina trycks rakt ned i sopnedkastet. Två candles på -0.61% och -1.34% (!) på en två olika minuter gör det mycket svårt att på något vis nå positivt resultat. Man går in samtidigt i både råvaror och allt annat och trycker allt rakt ned. Säljer av till förlust men behåller en position över natten; Platina är överdrivet utbombat.

-

TURBO L DAX
Köp: 28 april, 16:5x-17:2x (2x positioner) + 09:1x
Sälj 1: 28 april, 19:2x (1x position)
Sälj 2: -
Vinst 1: +0.31%
Vinst 2: -78.66%

28 april: Svår position, går upp något men sen börjar S&P björnhärjas rejält tyvärr. Fram till 20:00 är det hårt tryck nedåt som gäller.

29 april: Upp under kväll, har tyvärr tryckts ned hela natten.

Köper en till position när tysken av okänd anledning kraschar rakt nedåt samtidigt som alla EU-index, alla US-index och alla Asien-index tydligt står på grönt och dessutom är på väg upp. Extrem diskrepans tyska DAX och övriga världen, ovanligt att se.

Bara krasch i DAX, position når forcerat stopp i turbon när pris går ned och petar till SL.

-

TURBO L OMX
Köp: 28 april, 09:3x-10:x (5x positioner)
Sälj 1: 28 april, 19:5x (4x positioner)
Sälj 2: 09:0x (1x position)
Vinst 1: -2.67%
Vinst 2: +31.47%

Förbannad tar jag vinst i den sista positionen.

OMX går spikrakt upp till månen varpå MM (market maker) går upp i rök. När det går kraftigt upp är den (dvs min...) vanliga taktik att vänta på brott av gröna candles (dvs röd drar under en grön candle) och då ta vinst. På så vis kan man följa med en bit upp och vinsten kan bli något högre vid väldigt våldsamma uppgångar.

Vinst för den sista positionen drar över 20% över TP-target, dvs över 50%, men det går inte ta vinst då MM (market maker) på Avanza (dvs Morgan Stanley...) lämnat marknaden.

Det djävliga här är att det är denna spik jag väntat på och det som är själva anledningen till att jag övernattat i en position med väldigt hög hävstång.

Tyvärr är det så att allt inom finans är en scam på ett eller annat vis, man får leva med det eller göra annat. Oavsett kan det vara något irriterande varje gång det blir väldigt uppenbart.

-

TURBO L Guld
Köp: 08:3x (1x position)
Sälj: -
Vinst: -15.63% (ej realiserad)

Guld går kraftigt ned samtidigt som allt annat. Råvaror och tyska DAX är på tapeten att trycka rakt ned idag. Behåller position över natten.

-

TURBO L DAX
Köp: 09:1x (1x position)
Vinst: -80%

Krasch, position når forcerad SL för turbon. Pris sedan upp givetvis.

-

TURBO L DAX
Köp: 16:1x-17:0x (2x positioner)
Vinst: +16.89% (ej realiserad)

DAX drar mot 'extreme low' på dagliga, RSI slår rakt ned i backen. Detta samtidigt som alla index i hela världen, t om kinesiska Hang Seng, står på grönt. Brutalt uppenbart att det rör sig om att dundra igenom och rensa SL's (stopplossar) nedåt.

Behåller över natten.
Citera
2021-04-29, 21:09
Medlem
MrLevaLivets avatar
Äschdag, back 1k, började bra men övergick i rött, t o m Sandvik fortsätter att handlas ned, fascinerande. 1,5k utdelning från Tele2 som räddar dagen från att gå back 2,5k (Tele2 slaktades för övrigt idag med -4,38% och vi är tillbaka på mitt GAV, fascinerande). Noll affärer, bara att ligga kvar med allt så ordnar det nog till sig.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2021-04-29 kl. 21:10. Anledning: Korrigering
Citera
2021-04-29, 21:23
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50bomb
Angående spelbolag, Johan Thore’n, förvaltare på Strand Fonder gör följande uttalande;

”Embracer har varit en stark bidragsgivare i portföljerna senaste åren. Deras imponerande förmåga att hitta och sedan förvärva spelstudios över stora delar av världen har gjort dem till en betydande aktör med över 150 nya spel under utveckling. Att Embracer inte tänker minska på förvärvstakten står ganska klar då de fyllt på kassan med nyemission på nästan 8 miljarder till nya förvärv”

Det andra spelbolaget han uttalat sig om är Thunderful. ”Bolaget har haft en svängig kursutveckling efter en svag rapport för sista kvartalet 2020. Vi vet att deras siffror kan slå ganska mycket mellan kvartalen, men den här gången var slagen väldigt stora främst på grund av lockdowns men det var även redovisningstekniska orsaker som påverkade. Inför kommande kvartal är det mycket som talar för att siffrorna blir betydligt bättre”

Tackar, skall kika.
Citera
2021-04-30, 00:07
Medlem
Timpsiiis avatar
$BPSR upp ca 650% sedan köpet igår (60% upp idag), min bästa runner denna vecka.
Citera
2021-04-30, 06:04
Medlem
Teqnion kom med en rapport som inte var speciellt bra. Aktien ner 7%. Jag sålde mina tusen aktier för åttio spänn. Har ändå gjort en vinst på 100%. Kommer hålla koll på bolaget och kan förhoppningsvis köpa tillbaks på lägre nivå.

Det här är tvärtom hur jag gjorde med AQ som också gick ned på rapport, men då tyckte jag marknaden hade fel och passade på att köpa. Ska bli spännande att se vart Teqnion tar vägen nu.

Har rätt hög likviditet, 30% och svårt att hitta bra köp. Många säger att en korrigering är nära och jag kanske ska lugna mig och köpa mer efter sommaren. Annars är jag sugen på Angler som ser bra ut, men eftersom jag redan har Evo och Kindred känns det inte som en sektor jag inte ska öka i.

Nej, det blir till att gneta på med DCF värderingar och hoppas på att hitta något intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in