Citat:
Ursprungligen postat av
ProPapa
Denna handel kräver både kunskap och erfarenhet. Kul och intressant läsning som vanligt.
Tack! Kan vara lite klurigt det där med trading. Bland det svåraste är att försöka sig på att avgöra när datan är falsk och inte samt den dagliga korrelationen som ibland infinner sig mellan de olika indexen. Tyska DAX korrelerar t ex väldigt starkt med S&P just nu medan vissa andra index som OMX och spanska IBEX igår struntade helt i världsbörserna och gjorde sin egna grej.
Att till störst del köra index och råvaror som jag gör är nog svårt, hur man orkar göra det ännu mer komplext och även eller uteslutande handla med enskilda bolag är inte något jag förstår mig på. Det är betydligt svårare. En fördel med index är att betydligt fler bryr sig om det backar 10% en dag mot om en enskild aktie backar 10% en dag. Enskilda bolag kan gå lite hur som och explodera både upp och ned beroende på fundamentala medan index och råvaror har något mer begränsat informationsflöde (mer makronivå istället för mikro). Visst kan man göra stora vinster om något exploderar upp, men samtidigt blir det också enklare att göra stora förluster när något exploderar nedåt.