2021-04-29, 14:28
Medlem
sunessensommars avatar
Två nya rapporter från Folkhälsomydigheten om hur utrikesfödda drabbats hårdare av pandemin: https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/u/utrikesfodda-och-covid-19/

Det har har väl i princip varit känt ett tag men har av någon anledning inte fått diskuteras offentligt efter att folk blev arga på exakt hur Anders Tegnells ord föll i vad jag vill minnas var Aktuellt.
Citera
2021-04-29, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Så tolkar inte jag det. Det är tydligen statliga myndigheter som ska bestämma vad som är normalt numera.

https://tt.omni.se/nu-tas-planen-fram-for-att-oppna-sverige/a/X80rax

Ja, det kommer bli ett nytt normalläge - det tror jag också på på samma sätt som vi fick ett nytt samhälle efter finanskrisen 2008.

Det kommer säkerligen bli nya regler för besök och anställda vid sjukhus och äldreboenden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nej - det hon säger är att många insett (alltså vi medborgare) att det inte kommer bli som innan pandemin - ungefär på samma sätt som att läget inte blev som innan efter 9/11, efter börskraschen 2008 osv.

Jag tror snarare att hon menar att fullsatta idrottshallar och konserlokaler, träningsläger och charterresor är något vi kan glömma för ett par decennier.
Senast redigerad av Himmalajja 2021-04-29 kl. 14:34.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Alldeles riktigt!

Som att man kallt räknar med att viruset uppför sig på samma sätt i sommar här i Sverige och släpper ut hela den unga befolkningen på grönbete. Ovaccinerade!

Vi har en ny våg i höst med ett virus som slår mot de yngre och kanske tar sig förbi vaccinationsskyddet.

Vi kommer ha betydligt större andel vaccinerade och folk med med genomgången infektion i sommar än vad Indien hade när dom släppte tyglarna.

Huruvida det blir en våg eller inte i höst och hur allvarlig den blir återstår att se.

Den variant som orsakat tredje vågen i Europa verkar ju stoppas ganska effektivt av vaccinerna och de varianter som vaccinen verkar sämre på att stoppa har knappt spridit sig.
Citera
2021-04-29, 14:30
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Enligt läkemedelsverket har det redovisats 5 gånger så många biverkningar i förhållande till antalet administrerade doser med Astras vaccin jämfört med Pfizers och Modernas vaccin.Vanligt verkar vara feber och muskelsmärtor ett antal dagar efter vaccination. Cirka 20-30% drabbas.
Astras vaccin bedöms bara ge 60-70% effekt jämfört med 95% för Pfizer och Modernas vaccin. Pfizers andra dos ges efter 4 veckor och vad gäller Astras vaccin ges dos 2 efter 12 veckor. Det är först efter dos 2 skyddseffekten enligt ovan uppnås.

Detta är ju fruktansvärt hur media skrämt upp folk vilket kan leda till att de blir allvarligt sjuka eller dör .. min åsikt ..

Saxat ut Aftonbladet..

” Många äldre har inte bokat tid
Och även om vaccinationerna nu rullar på i regionerna, så har flera svårigheter identifierats.
I Västernorrland hade bara cirka 60 procent i åldersgruppen 65-74 år bokat vaccinationstid under förra veckan.
Några i samma åldersgrupp väljer bort vaccinet när de inser att de ska få Astra Zenecas vaccin, rapporterar regionen, och vädjar nu om hjälp på nationell nivå gällande råd för hur man ska hantera den här gruppen.
”Vikten att åldersgruppen vaccinerar sig är stor då den riskerar att bli allvarligt sjuka i covid-19 och behöva sjukhusvård”, skriver länsstyrelsen i Västernorrland”
Citera
2021-04-29, 14:31
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Torsdagssiffran för antal smittade i Stockholm ligger på samma nivå som föregående veckor, möjligtvis lite högre.
Citera
2021-04-29, 14:31
Medlem
Någon som kan förklara varför Skåne rapporterar 676 fall igår och 626 idag, men platz rapporterar 858 respektive 793 för Skåne?

Det är en differens på 349 fall på två dagar. Typ 25%.
Citera
2021-04-29, 14:32
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ja, det kommer bli ett nytt normalläge - det tror jag också på på samma sätt som vi fick ett nytt samhälle efter finanskrisen 2008.

Det kommer säkerligen bli nya regler för besök och anställda vid sjukhus och äldreboenden.
På samma sätt? Jag tänker inte ens fråga vilka paralleller du drar. Det var inte staten som bestämde vad som skulle betraktas som "normalt" efter finanskrisen 2008. Och framför allt tog de inte tillfället i akt att inskränka på några av våra demokratiska rättigheter.
Citera
2021-04-29, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Jag tror snarare att hon menar att fullsatta idrottshallar och konserlokaler, träningsläger och charterresor är något vi kan glömma för ett par decennier.

Charterresor går att göra idag. Ska man förbjuda det såhär i efterhand tänkte du?
Citera
2021-04-29, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Charterresor går att göra idag. Ska man förbjuda det såhär i efterhand tänkte du?

Det är bara att titta upp mot himlen. Ser du några streck efter flygplan? Antagligen inte. Vi är extremt långt ifrån ett normalt läge.
Citera
2021-04-29, 14:39
Medlem
Citat:
Hallengren säger nu öppet att vi aldrig kommer att gå tillbaka till ett så öppet samhälle som före pandemin. Restriktioner blir kvar under mycket lång tid.

Såg detta. Bisarrt och ogenomtänkt uttalande ur flera olika aspekter.
1. Den evolutionära aspekten (virus muterar och anpassar sig till sin "värd" och därigenom blir mindre farligt för människor över tid).
2. Den historiska aspekten (vilken går hand i hand med den evolutionära aspekten), den mest populära jämförelsen är väl händelseförloppet med spanska sjukan, dvs. att den härjade som värst under cirka två år innan det klingade av och samma virus är idag en av många ofarliga förkylningsvirus.
3. Den medicinska aspekten. Givet att vi har fungerande vaccin (vilket studier visat) kommer människor så småningom löpa väldigt liten risk att smittas (och därigenom en nästan obefintlig risk att drabbas av dödlig sjukdom till följd av smittan).

Mot bakgrund av ovan är jag övertygad om att smittspridningen hamnar på väldigt låg nivå och trycket på sjukvården återgår till nivån som den var på före pandemin (givet att inget väsensskilt virus börjar härja).
Därigenom finns det ingen anledning för att inte återgå till hur samhället såg ut i januari 2020. Visserligen finns det en risk att smittspridningen kommer att se annorlunda ut i andra delar av världen, exempelvis vissa u-länder kommer ju ha svårt att hinna ikapp med vaccineringen. Detta kan resultera i att UD fortsatt avråder från resor till sådana länder. I övrigt ser jag inte hur någon regering skulle kunna försvara att bibehålla restriktioner utan ett välmotiverat syfte.
Citera
2021-04-29, 14:39
Medlem
Citat:
Det är bara att titta upp mot himlen. Ser du några streck efter flygplan? Antagligen inte. Vi är extremt långt ifrån ett normalt läge.

Jag har två bekanta som just nu befinner sig i Spanien, en i Portugal och en i Italien. Hur tror du dessa personer tog sig dit?

Att vi inte kommer resa i den utsträckningen vi gjort tidigare är självfallet, i alla fall närmaste året eller åren. Att däremot förbjuda det kommer man inte att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in