2021-04-11, 23:19
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Den som hallucinerar är illusionen av ett jag som bildats av besjälad materia organiserad på ett visst sätt.

Likafullt existerar, i ett sådant scenario, någonting med förmågan att erfara och hallucinera. Oavsett hur skeptiska vi än är, blir det svårt att komma till någon annan slutsats än att någonting med förmåga att erfara och hallucinera existerar.
Citera
2021-04-11, 23:51
Medlem
--Blackbird--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Hur kan du vara 100% säker på att medvetandet existerar? Hur skulle världen vara annorlunda om du var en omedveten varelse vars introspektion (felaktigt) beskrev ett medvetet jag?

AI-forskaren Marvin Minsky menade att vi inte kan avgöra om vi själva existerar, detta eftersom våra slutsatser är en funktion av hur vi är programmerade och därför inte kan påverkas av om programmet exekverar eller inte.

Postulerar vi att vi är själsliga varelser skapade av Gud, så kanske de postulerade varelserna genom sina själar kan vara säkra på att de existerar. Men skulle postulatet vara fel så har vi inga själar som kan berätta det.
Simply enough, you cannot suffer the illusion that you are conscious because illusions are possible only for conscious minds. This is so incandescently obvious that it is almost embarrassing to have to state it.

- David Bentley Hart

I think we should feel very sober, and a little afraid, at the power of human credulity, the capacity of human minds to be gripped by theory, by faith.
For this particular denial [of the existence of consciousness] is the strangest thing that has ever happened in the whole history of human thought, not just the whole history of philosophy.

- Galen Strawson
Senast redigerad av --Blackbird-- 2021-04-11 kl. 23:53.
Citera
2021-04-11, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Likafullt existerar, i ett sådant scenario, någonting med förmågan att erfara och hallucinera. Oavsett hur skeptiska vi än är, blir det svårt att komma till någon annan slutsats än att någonting med förmåga att erfara och hallucinera existerar.

Du får bevisa att tankar måste ha en tänkare och att det var "du" själv som tänkte tankarna.
Citera
2021-04-12, 00:12
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Du får bevisa att tankar måste ha en tänkare och att det var "du" själv som tänkte tankarna.

Jag har väldigt svårt att se hur det skulle kunna finnas tankar utan en tänkare. Även om du blott är själslig materia, så är du ju fortfarande någon som hallucinerar, eller hur?
Citera
2021-04-12, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --Blackbird--
Simply enough, you cannot suffer the illusion that you are conscious because illusions are possible only for conscious minds. This is so incandescently obvious that it is almost embarrassing to have to state it.

- David Bentley Hart

I think we should feel very sober, and a little afraid, at the power of human credulity, the capacity of human minds to be gripped by theory, by faith.
For this particular denial [of the existence of consciousness] is the strangest thing that has ever happened in the whole history of human thought, not just the whole history of philosophy.

- Galen Strawson
Och så lyfter du de imbecillas position att ståndpunkten är så självklar att den inte behöver bevisas. Att de religiösa gör en dygd av blind tro är inte mycket till argument.
Citera
2021-04-12, 19:04
Medlem
--Blackbird--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Och så lyfter du de imbecillas position att ståndpunkten är så självklar att den inte behöver bevisas. Att de religiösa gör en dygd av blind tro är inte mycket till argument.
Jag tänker inte ens diskutera detta med dig. Det är ingen idé att diskutera med fanatiska galningar. Det finns absolut ingenting som kan övertyga en fanatisk galning.
Du kommer att gå till graven som en totalt vilsen människa. Men det är okej, jag försöker att inte döma dig, jag förstår att det är något fel på din hjärna som du inte kan rå över.
Senast redigerad av --Blackbird-- 2021-04-12 kl. 19:10.
Citera
2021-04-15, 20:18
Avslutad
Om jag halshugger en människa perfekt och huvudet flyger av är jag faktiskt 100% att den dör väldigt snart
Citera
2021-04-28, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Som svar på tråden: Eftersom du vet att du tänker och kan tänka så kan du vara 100% säker på att något existerar
Hur vet du det?

Varsågod och hitta Arkimedes punkt, kom sedan tillbaka med dina slutsatser
Citera
2021-04-28, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cpskadan
Man kan inte vara 100% säker på något, detta inkluderar att vara 100% säker på att inget är 100% säkert.

Allting är relativt utifrån betraktaren.
En konstant är endast konstant utifrån vissa regler.

Men om det oändligt stora, enligt vissa expanderande, tomrum verkligen är oändligt måste det någonstans finnas oändligt många 100%-igt säkra saker. Likaså 100%-igt osäkra saker.

Rymdens oändlighet skulle innebära att det finns oändligt många chanser att allt skulle kollapsa etc.
Tycker dessa tankar hör lite till din fråga.
Enda sanningen.
Citera
2021-04-28, 22:10
Medlem
rtyuios avatar
Du kan utgå ifrån två 100% säkra saker i ditt liv. Du har fötts....och du kommer dö. Allt däremellan bestäms av chanser av sannolikhet att så är fallet.
Citera
2021-04-28, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Hur vet du det?

Varsågod och hitta Arkimedes punkt, kom sedan tillbaka med dina slutsatser

Eftesom jag kan uppleva en tankeprocess så vet jag att jag tänker:

Upplevelsen av tanken är sann: något existerar

Upplevelsen är bara en illusion: något existerar då en illusion är något

För att jag skulle ha fel, så skulle vi ha en till punkt som att "upplevelsen existerar inte"

Då kommer frågan, kan man subjektivt uppelva något, trots att det inte går att uppleva då upplevelse som fenomen inte existerar.

Hur jag än vrider och vänder på det, så kan inte alternativet "upplevelsen existerar inte" finnas.
Citera
2021-04-28, 22:56
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollanduren
För att försöka komma vinnande ur denna debatt skulle jag vilja...

Någon borde ha påpekat ditt tankefel redan i frågeställningen. En filosof ska ALDRIG låtsas vara RETORIKER, utan han ska tillämpa retoriken så pass "osynligt" att den inte märks. Hela utgångspunkten för Filosofin som vetenskap ligger i satsen "tro't om du vill".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in