Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Visst finns det subjektivitet, där t.ex. du utgår från att ditt medvetande är primärt, medan jag utgår från att det inte är det.
Det jag invände mot var dina tvärsäkra påståenden om att bara din utgångspunkt är giltig:
Att du inte gillar min utgångspunkt gör inte att du kan avfärda den som mindre giltig än din egen.
Egentligen räcker följande:
cogito ergo sum. Men jag lägger ut texten ytterligare.
Allt det du tänker och känner upplever du i ditt medvetande (med medvetande menar vi den upplevelse du har när du är vaken och som försvinner - periodvis - när du sover. Medvetande = den samlade upplevelse du har i varje ögonblick).
Vetenskapen och föreställningen om den objektiva världen är en modell av verkligheten. Den kan enbart jobba med sannolikheter som närmar sig men aldrig når 100 %. Detta är något som finns inbyggt i den vetenskapliga metoden som bygger på falsifierbara påståenden.
Även din modell av hur ditt medvetande uppstår och vad det är för något utspelar sig i ditt medvetande. Man kan ha olika modeller och dessa kan bytas ut, men utan medvetande kan du inte ha några modeller. Då är du död (eller tillfälligt medvetslös).
Medvetandet måste således vara grundläggande för
din värld - för att du ska kunna ha några utgångspunkter att utgå från. Det är vansinne att tvivla på att du rent faktiskt har medvetna upplevelser eftersom det inte går att uppleva tvivel utan att vara medveten om tvivlet.
Du frågade hur världen skulle vara annorlunda om ”du var en omedveten varelse vars introspektion (felaktigt) beskrev ett medvetet jag”?
Medvetandet kan ha fel, hysa vanföreställningar och illusioner. För dig visar sig illusionen i ett visst skifte i upplevelserna där du inser att något du upplevde/trodde var på ett visst sätt kontrasteras mot en ny upplevelse av ett ”verkligare” tillstånd (du upplever inte att du har en illusion förrän du konfronteras med verkligheten). Andras illusioner visar sig för dig genom att de beter sig vansinnigt och utrycker en verklighetsuppfattning som tydligt avviker mot din.
Medvetandet kan hysa felaktiga föreställningar. Det är däremot omöjligt att felaktigt tro
att man är medveten. En felaktig tro förutsätter ett medvetande, en uppfattning hos medvetandet och en verklighet som inte stämmer med denna uppfattning. Medvetandet är således det enda egentliga axiomet.
En varelse utan medvetande kan alltså inte inbilla sig att den har ett medvetande. En varelse med ett medvetande, vilket jag utgår från att du är, kan däremot inbilla sig allt möjligt, uppenbarligen till och med att den saknar medvetande.