2021-04-28, 17:12
Medlem
Hayworthians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizaaa95
Hej, jag läsa samma kurs för andra gången nu (matte 1b), fick F för att jag inte hann boka m muntliga, men jag undrar nu om man får samma lärare när man läser samma kurs igen?

Beror på hur många som finns tillgängliga, men det brukar vara samma lärare, iallafall på orten där jag bor.
Citera
2021-04-28, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanskeLaterGott
Minns du vad du fick för frågor? Har examination med henne om 5 dagar. Känner mig sjukt osäker på vad jag ska lägga min fokus på i det sista!

Ja jag har sparat de frågor jag fick på Examinationen. Är det naturkunskap 1 eller 2 du undrar över?
Citera
2021-04-28, 17:43
Medlem
Citat:
Har någon läst sociologi här och kan berätta hur den muntliga gick till?

Jag har läst sociologi och så här skrev jag efter min examination:
"Det var enbart frågor på uppdragen och så fick jag redogöra för Marx, Durkheim och Webers teorier om religion. Alla frågor per uppdrag togs upp ett efter ett, och så fick jag frågor och vi pratade runt det, så jag fick på så vis visa att jag läst studieboken. Hon frågade också vilket sociologiskt perspektiv som man kunde sätta i samband med de olika sakerna vi pratade om, vilket jag tyckte var lite svårt. På slutet frågade läraren om jag tänkte på något som jag hade läst om men som vi inte hade pratat om. Jag tog då upp om internet, multipla identiteter och drog paralleller till dramaturgiska perspektivet. Examinationen varade 45 minuter"
Citera
2021-04-28, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christina76
Jag har läst sociologi och så här skrev jag efter min examination:
"Det var enbart frågor på uppdragen och så fick jag redogöra för Marx, Durkheim och Webers teorier om religion. Alla frågor per uppdrag togs upp ett efter ett, och så fick jag frågor och vi pratade runt det, så jag fick på så vis visa att jag läst studieboken. Hon frågade också vilket sociologiskt perspektiv som man kunde sätta i samband med de olika sakerna vi pratade om, vilket jag tyckte var lite svårt. På slutet frågade läraren om jag tänkte på något som jag hade läst om men som vi inte hade pratat om. Jag tog då upp om internet, multipla identiteter och drog paralleller till dramaturgiska perspektivet. Examinationen varade 45 minuter"

Tack för ditt svar, jag försökt att få tag på boken för det är verkligen svårt utan den. Den utlånad på biblan, och väldigt dyr också.
Känns som jag ändå kommer behöva köpa den😑
Citera
2021-04-29, 01:01
Medlem
Citat:
Hej, jag läsa samma kurs för andra gången nu (matte 1b), fick F för att jag inte hann boka m muntliga, men jag undrar nu om man får samma lärare när man läser samma kurs igen?

Jag har läst naturkunskap två gånger och fick olika lärare. Men antar att det är en slump.
Citera
2021-04-29, 09:35
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar, jag försökt att få tag på boken för det är verkligen svårt utan den. Den utlånad på biblan, och väldigt dyr också.
Känns som jag ändå kommer behöva köpa den😑

Oj ja den boken behöver man ju ha. Jag har min kvar om du vill köpa den? Vart bor du, eller så kan jag skicka den
Citera
2021-04-29, 10:17
Medlem
Citat:
Har någon läst sociologi här och kan berätta hur den muntliga gick till?

Jag har läst Sociologi. Jag hade en underbar lärare, Anders Blad. Min muntliga varade runt 10 minuter. Diskuterade endast ur uppdragen med läraren, han frågade om Durkheim och anomi och vad jag hade för tankar kring det, klassresor, integrationsmodeller, olika kapital och kort om feminism.
Så mitt tips är att göra uppdragen väldigt bra så kommer muntliga gå bra, om du har samma lärare som jag hade. Han var väldigt hjälpande så inget att vara orolig över.
Citera
2021-04-29, 10:26
Medlem
Pope666s avatar
Jag har sökt in till barnskötareutbildningen. pratade lite med studievägledaren angående att fixa praktikplats nära där jag bor. Hon verkade schysst.

Få se om man kommer in, det verkar vara många som vill bli barnskötare.

Bra med praktik.

Är det svårt att få A på tentorna till barnskötare?

Betygen är från A-F där det räcker med E för godkänt, men skulle vilja ha bättre betyg så det ser lite snyggt ut när man söker jobb.
Citera
2021-05-01, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sssaaannnaaa
Jag har läst Sociologi. Jag hade en underbar lärare, Anders Blad. Min muntliga varade runt 10 minuter. Diskuterade endast ur uppdragen med läraren, han frågade om Durkheim och anomi och vad jag hade för tankar kring det, klassresor, integrationsmodeller, olika kapital och kort om feminism.
Så mitt tips är att göra uppdragen väldigt bra så kommer muntliga gå bra, om du har samma lärare som jag hade. Han var väldigt hjälpande så inget att vara orolig över.
Jag har också samma lärare han,!
Tack för sitt svar då vet jag vad jag kan plugga på, men tyckte sociologi uppdragen var ganska svåra. Kan du hjälpa mig med en av uppdragen, den som handlar om enkätfrågpor?
Citera
2021-05-02, 15:52
Medlem
Hej! Någon som har uppdragen för följande kurser:
Journalistik, reklam och information 2
Medier, Samhälle och kommunikation 2
Rätten och samhället
Människans språk 1
Ungdomskultur
Citera
2021-05-03, 09:10
Medlem
Citat:
Jag har också samma lärare han,!
Tack för sitt svar då vet jag vad jag kan plugga på, men tyckte sociologi uppdragen var ganska svåra. Kan du hjälpa mig med en av uppdragen, den som handlar om enkätfrågpor?

Absolut, vad behöver du hjälp med?
Citera
2021-05-03, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sssaaannnaaa
Absolut, vad behöver du hjälp med?

Uppdrag 3 fråga 1, där man ska skriva enkät med frågor. Fattar inte hur vad jag ska göra enkäten om och vilka frågor som ska ställas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in