2021-04-28, 10:07
Medlem
Min fortkörningsböter felaktig?

Jag fick ett fortkörningsböter förra veckan via laser, men jag är skeptisk mot att det utförts rätt.
Polisen som stoppade mig kunde inte visa något utan sa bara att jag kört 77kmh på en 60väg och att jag kan prata med personen som sköt. Jag säger att jag vill ha protokoll på fortkörningen och då säger de att de kalibrerat lasern på morgonen. Jag nekar eftersom jag ej fått någon dokument.
Dagen efter ringer polisen upp mig och säger att de kalibrerat den för ca 4 veckor sedan och skickar bötern på post.

Detta får jag då hemskickat till mig
http://www.bilddump.se/bilder/20210428100236-213.158.41.2.jpg

Det står inget om lasern.

Hur kan jag gå vidare med detta för att få rätt protokoll från polisen, eller anser ni att det är korrekt?
Citera
2021-04-28, 10:14
Medlem
Henriksss avatar
Lasern ska ha intyg om kalibrering som ska vara max 1 år gammalt.
Vid korrekt mätning ska en kontrollsträcka på 1000m mätas upp och ett platsprotokoll ska upprättas. Du ska kräva att se båda dessa dokument.
Citera
2021-04-28, 10:16
Medlem
Har du nekat att skriva på så skrivs istället en anmälan och i den utredningen så bifogas protokollet för mätningen.
Citera
2021-04-28, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Lasern ska ha intyg om kalibrering som ska vara max 1 år gammalt.
Vid korrekt mätning ska en kontrollsträcka på 1000m mätas upp och ett platsprotokoll ska upprättas. Du ska kräva att se båda dessa dokument.
Kontrollsträcka om 1000 m används vid kalibrering av mätinstrument vid genomsnittshastighetsmätning med bil.

Vid mätning med laser görs ej detta. Kalibreringen görs mycket riktigt en gång per år och inför varje pass görs funktionskontroll och varje mätställe ytterligare en kontroll.
Citera
2021-04-28, 10:20
Medlem
Polisen kan ljuga hur mycket som helst inför en domstol och säga att kalibreringen skett och allt är korrekt. domstolen kommer gå på polisenlsinje så antingen pröjsar du och går vidare eller så sätter du i en rättssal och betalar efteråt, utslaget blir desamma!
Citera
2021-04-28, 11:09
Medlem
Kan jag se dessa dokument innan det går vidare till rättegång?

Jag tolkar detta som att det är kört och att jag lika bra kan betala boten och få det överstökat. Eftersom om hela fortkörningsbötern baseras på en dokument om kalibrering så tar de fram detta till rättegången..
Citera
2021-04-28, 11:13
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magnus20
Jag fick ett fortkörningsböter förra veckan via laser, men jag är skeptisk mot att det utförts rätt.
Polisen som stoppade mig kunde inte visa något utan sa bara att jag kört 77kmh på en 60väg och att jag kan prata med personen som sköt. Jag säger att jag vill ha protokoll på fortkörningen och då säger de att de kalibrerat lasern på morgonen. Jag nekar eftersom jag ej fått någon dokument.
Dagen efter ringer polisen upp mig och säger att de kalibrerat den för ca 4 veckor sedan och skickar bötern på post.

Detta får jag då hemskickat till mig
http://www.bilddump.se/bilder/20210428100236-213.158.41.2.jpg

Det står inget om lasern.

Hur kan jag gå vidare med detta för att få rätt protokoll från polisen, eller anser ni att det är korrekt?
Du bör ha fått frågan om du godtar ordningsbot i samband med att du stoppades och/eller i samband med det av dig nämnda telefonsamtal, annars hade de aldrig utfärdat en ordningsbot utan upprättat en primärrapport (vilket, om jag minns rätt, är en motsvarighet till anmälan i just enklare trafikmål).

Upprättas en primärrapport kommer ärendet drivas vidare så som nämnts av andra här.

I ett protokoll som upprättas vid varje mätningstillfälle bokförs att man gjort funktionskontroll.

Att lasern skulle mäta fel är högst osannolikt. Att polisen skulle jävlats med dig är också högst osannolikt. Om du trots detta tror det är fel och vägrar skriva under ordningsboten får du förklara dig i domstolen sen.

Du behöver inte betala den utställda ordningsboten, men då kommer det som sagt att gå vidare. Det kommer inte kosta dig mer i böter, men mer i tid.

Din enda chans är att instrumentet inte kalibrerats och att det saknas protokoll på funktionskontroll ELLER att det vid mättillfället rådde kraftigt nederbörd eller dimma (upp till dig att styrka), då lasern ej får användas under de omständigheterna då det då faktiskt finns en risk för felaktiga mätresultat.
Citera
2021-04-28, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Polisen kan ljuga hur mycket som helst inför en domstol och säga att kalibreringen skett och allt är korrekt. domstolen kommer gå på polisenlsinje så antingen pröjsar du och går vidare eller så sätter du i en rättssal och betalar efteråt, utslaget blir desamma!

Nej det kan de inte, kryp mer under stenen igen du…

Citat:

Jag tolkar detta som att det är kört och att jag lika bra kan betala boten och få det överstökat. Eftersom om hela fortkörningsbötern baseras på en dokument om kalibrering så tar de fram detta till rättegången..

En rak fråga…

Vet du med dig att du körde för fort eller inte…?
Jag menar, du åkte på 60sträcka, eller hur? Det borde du ju ha varit medveten om…?
Och du isåfall enligt polisen ska ha kört i 80kmh (det är ju 3kmh som standard automatiskt avdrag, = 77kmh på rapporten) så kan man väl tycka att du borde vara medveten om att det gick fortare än 60…?

Så, vad är syftet med att krångla..? Bara för att, slippa betala för din förseelse och inte rak i ryggen ta ditt straff? Eller tror du på allvar att du nog inte alls körde för fort där och då, och polisen helt enkelt mätt helt fel….? Hur stor sannolikhet är det för det tror du…?
Citera
2021-04-28, 12:33
Medlem
Citat:

Om du menar att de kommer förfalska ett dokument bara för att sätta dit dig så känns det enormt osannolikt. De tar fram dokumentet om det existerar. Om det mot förmodan inte existerar så slipper du undan, men det betyder inte att du inte körde för fort.

Frågan är under vilka omständigheter en kalibrerad laser kan ge felaktigt resultat, och vad din hastighetsmätare visade. Intensivtklok har redan nämnt att nederbörd och dimma kan ge felaktiga resultat, finns det fler sätt?
Senast redigerad av tasksaft 2021-04-28 kl. 12:37.
Citera
2021-04-28, 14:32
Medlem
Jag såg inte att jag körde i 77kmh därför ställde jag frågan till polisen om protokollet.
Jag nämnde i förhöret de hade ute på plats att jag kan ha kört i 65-67 eftersom det var det jag såg när jag tittade på hastighetsmätaren.

Det är därför jag är skeptisk till att 77kmh stämmer.

Hur hade ni gjort? Betalat och släppt diskussionerna eller försökt att få fram protokollet.
Citera
2021-04-28, 14:38
Medlem
[quote=Dr Tinnitus|75675584]Nej det kan de inte, kryp mer under stenen igen du…

Jag har ju upplevt det själv din jävla tomte!
Citera
2021-04-28, 16:41
Medlem
Det som krävs för en fällande dom är ett korrekt ifyllt platsprotokoll.
Polisen har ingen skyldighet att varken visa upp lasern eller protokollet på plats. Även om många gör det för att vara smidig och schysst.
Protokollet får man oftast ta del av när övriga regnummer är maskade samt att protokollet är färdigt(kontrollen är över).
Den skickas alltid med som underlag till en rättegång.
En polis kommer inte ens behöva åka och vittna, då protokollet räcker vid ett förnekande med laser.

Om du tvivlar på mätningen så vägra betala och låt det bli rättegång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in