Citat:
Ursprungligen postat av
magnus20
Jag fick ett fortkörningsböter förra veckan via laser, men jag är skeptisk mot att det utförts rätt.
Polisen som stoppade mig kunde inte visa något utan sa bara att jag kört 77kmh på en 60väg och att jag kan prata med personen som sköt. Jag säger att jag vill ha protokoll på fortkörningen och då säger de att de kalibrerat lasern på morgonen. Jag nekar eftersom jag ej fått någon dokument.
Dagen efter ringer polisen upp mig och säger att de kalibrerat den för ca 4 veckor sedan och skickar bötern på post.
Detta får jag då hemskickat till mig
http://www.bilddump.se/bilder/20210428100236-213.158.41.2.jpg
Det står inget om lasern.
Hur kan jag gå vidare med detta för att få rätt protokoll från polisen, eller anser ni att det är korrekt?
Du bör ha fått frågan om du godtar ordningsbot i samband med att du stoppades och/eller i samband med det av dig nämnda telefonsamtal, annars hade de aldrig utfärdat en ordningsbot utan upprättat en primärrapport (vilket, om jag minns rätt, är en motsvarighet till anmälan i just enklare trafikmål).
Upprättas en primärrapport kommer ärendet drivas vidare så som nämnts av andra här.
I ett protokoll som upprättas vid varje mätningstillfälle bokförs att man gjort funktionskontroll.
Att lasern skulle mäta fel är högst osannolikt. Att polisen skulle jävlats med dig är också högst osannolikt. Om du trots detta tror det är fel och vägrar skriva under ordningsboten får du förklara dig i domstolen sen.
Du behöver inte betala den utställda ordningsboten, men då kommer det som sagt att gå vidare. Det kommer inte kosta dig mer i böter, men mer i tid.
Din enda chans är att instrumentet inte kalibrerats och att det saknas protokoll på funktionskontroll ELLER att det vid mättillfället rådde kraftigt nederbörd eller dimma (upp till dig att styrka), då lasern ej får användas under de omständigheterna då det då faktiskt finns en risk för felaktiga mätresultat.