Citat:
Ursprungligen postat av
Tufsankatt
Eftersom jag inte kan söka själv så hoppas jag på att någon hjälpsam trådskrivare kommer ihåg/kan få fram när/var HD/SD frågade advokaten om det gick att snabba på fallet/advokaten avrådde eftersom det kunde/skulle bli ett indiciefall.
Nu kommer jag inte ihåg varifrån det här kommer riktigt, mer än att jag känner igen din tolkning av advokatens yttrande. NA?
Indiciemål är de mål där det saknas bindande bevisning. I det här fallet saknas just bindande bevisning och hur man än vänder på det blir det ett indiciefall.
Det som SD skulle kunna påverka att det inte blir ett indiciefall, det är att SD tar fram mordvapnet till exempel som ännu bär Lenas blod på, och att han på det visar upp en konversation att de har stämt träff och att han sedan erkänner.
Jag vet inte hur advokaten menade här eftersom vi inte har uttalandet. Hur SD eller HD skulle kunna snabba på processen har jag ingen aning om.
Jag tvivlar dock på att SD eller HD skulle vilja snabba på processen genom att lämna mer bevisning, så det kan ju inte vara detta advokaten menade. Tiden som åklagaren har för att bygga upp sin bevisning i ett indiciemål borde väl vara tvärtom bättre för åklagaren desto mer tid hon får.