2021-03-12, 12:56
Medlem
Merwinnas avatar
Fr mig fr man grna lgga ner monarkin snarast. Inte bara av de uppenbara sklen: att det r frldrat, att det blir vldigt dyrt (apanage, omkostnader, livvaktsskydd o.s.v.), att det r odemokratiskt att inte vem som helst som fds i landet har tminstone en teoretisk mjlighet att arbeta sig upp till landets hgsta mbete, och att det faktiskt ven r fel mot de kungliga sjlva som fds in i detta, eftersom de fr ett konstigt, instngt, vervakat liv, dr de aldrig fr ha en skarp sikt om ngot, och utstts fr fjskfrsk frn alla hll, samt att i synnerhet det ldsta barnet i kungafamiljen inte har ngon som helst mjlighet att vlja sin framtid sjlv.

...utan ven fr att det r FRDUMMANDE. Folk som sover p trottoaren, fr att f en skymt av ngot kungligt brudpar som ndigast vinkar frn sin sjuglasvagn, folk som kan dessa mnniskors slkttrd utantill (men inte sitt eget), det sjukliga intresset fr vilken prinsessa som bar vilken tiara vid vilken Nobelfest, och vilken designer som ftt ran att designa hennes klnning...

Och som nu den hr festen tidningarna har, nr de kan portionera ut intervjun med Harry och Meghan i tiotals olika artiklar... Det r ju bara skvaller och dessa mnniskor r i sig totalt ointressanta! Det finns vl viktigare saker att skriva om? Mnskligheten skulle vxa upp fortare, om den hr cirkusen frsvann.
Citera
2021-03-12, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, det kan vi gra. D tar jag ett av mina inlgg en bit upp i trden:

Inga dolda kostnader tas upp naturligtvis.
Citera
2021-03-12, 15:13
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Inga dolda kostnader tas upp naturligtvis.

Hur skall jag veta det? De r ju dolda, s det torde ligga i sakens natur.
Citera
2021-03-12, 21:07
Medlem
Citat:
Br inte monarken fdas in i sitt mbete s att hen kan utfra det tillfyllest?

Br inte detta i konsekvensens namn isfall glla alla mbeten? Varfr skulle ngon bli en lmplig monark bara fr att vederbrande har en viss stamtavla? Varfr tillstts andra tjnster p meriter?
Citera
2021-03-13, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Br inte detta i konsekvensens namn isfall glla alla mbeten? Varfr skulle ngon bli en lmplig monark bara fr att vederbrande har en viss stamtavla? Varfr tillstts andra tjnster p meriter?

Jo, det r klart.
Citera
2021-04-27, 08:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Vi monarkister har goda skl att vara litet extra glada idag, och kan fira den kommande fdelsedagen fr kungen i gott mod, ven om de folkliga hyllningarna pga Kina-pesten mste utebli. Boulevardpublikationen Expressens politiska chefredaktr har meddelat att samma publikation slutar med sitt republikanska trams, fr att istllet respektera ett statsskick som visat sig fungera utmrkt vl. Redaktr Dahlberg lter meddela att:
Citat:
Men det r hg tid att sluta ltsas. Sveriges moderna form av monarki har tjnat oss vl och det finns inget skl att byta ut den inom verskdlig tid.
https://www.expressen.se/ledare/anna...leve-monarkin/

Nej, det r precis det vi har sagt i alla r - inte minst i denna trd.

Det r f underhllande att hra redaktr Dahlbergs tmligen sjlvklara konstaterande i P1, gentemot en grtmild Per Svenson frn Dagens Nyheter, vilken r knd monarkihatare.
https://sverigesradio.se/artikel/exp...kaffa-monarkin

S, som gammal stockkonservativ monarkist, fr jag vl konstatera att just Expressens ledarsida inte var bttre frr.

Gud Bevare Konungen och Fderneslandet!
Citera
2021-04-27, 16:03
Medlem
Snart har vi tv flaggdagar i rad, och jag vet att hromkring kommer vimpeln att hnga kvar hos de allra flesta. Knns bra.
Citera
2021-04-28, 09:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Snart har vi tv flaggdagar i rad, och jag vet att hromkring kommer vimpeln att hnga kvar hos de allra flesta. Knns bra.

Jag kommer p min flaggstng att flagga under fredagen. Det r osannolikt om jag igen orkar hissa vimpeln frrn om sndag.
Citera
2021-04-28, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag kommer p min flaggstng att flagga under fredagen. Det r osannolikt om jag igen orkar hissa vimpeln frrn om sndag.

Du menar att du flaggar 1 maj?
Citera
2021-04-28, 10:17
Avstngd
TwoThousands avatar
Eftersom monarkin idag inte reflekterar konungen vald av Gud, borde den avskaffas omgende.

Det r ett grovt brott att frneka den som Gud valt ska leda landet och dess befolkning.
(Laglshet, sjukdomar, naturkatastrofer ska drabba hela vrlden i Guds vrede.)

Avstt vr skdespelare till konung, ge en riktig konung makten, terstll ordningen i landet.
Citera
2021-04-28, 10:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du menar att du flaggar 1 maj?

En smula sarkasm, men kungen fyller r p fredag, s d lr de i alla fall flaggas.
Citera
2021-04-30, 08:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Idag fr vi monarkister gldjen att frambra vra gratulationer och vr stora tack till Hm Konungen Carl XVI Gustaf p hans 75-rsdag!

Intressant nog framfrs ocks gratulationer till kungen av Expressen, genom Johan Romin. Det m vara Romin frltet att han s betonar kungens personliga roll fr Sverige, ven om det i grunden r den monarkiska institutionen som r avgrande - det r ju nd fdelsedag.
https://www.expressen.se/debatt/grat...or-demokratin/

Annars tycks Romin ha lst p bra i denna trd, nr han formulerar sina goda argument fr monarkin. Han konstaterar, alldeles riktigt, att vr svenska monarki r bra fr kontinuitet, stabilitet och demokrati.

Gratulerar och Gud Bevare Konungen och Fderneslandet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in