2021-04-26, 11:55
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik4fun
Någon som har tips på lärare för Assen på SU?
Helt klart Lagerstedt. Östberg var också väldigt trevlig och hade koll på läget.
Citera
2021-04-26, 14:06
Medlem
Vad händer med juriststudenter som får dåliga betyg men ändå tar examen? Vad för typ av jobb kan de förvänta sig?
Citera
2021-04-27, 23:13
Medlem
Yuno-Gasais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monaslisa
Vad händer med juriststudenter som får dåliga betyg men ändå tar examen? Vad för typ av jobb kan de förvänta sig?

Det undrar jag med!
Jag kommer förmodligen börja direkt efter gymnasiet (om jag kommer in på Lund med mina 21.9 i merit som jag killgissar att jag får). Liksom, det är förstås en stor skillnad mellan universitet och gymnasiet, men hur svårt är det för någon som precis tagit studenten?
Citera
2021-04-27, 23:18
Medlem
Citat:

Handläggare på myndighet I bästa fall.
Citera
2021-04-28, 07:49
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Det beror på vad som avses med dåliga betyg? Med full merit verkar det fortfarande gå att sitta ting trots ganska dåliga betyg.
Citera
2021-04-29, 08:00
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Beror ju helt på meriterna i övrigt. Har man endast ett examensbevis på sitt CV, som dessutom är med mycket dåliga betyg, ligger man såklart inte högt i kurs (men det brukar lösa sig med jobb ändå för de flesta). Har man halvkassa betyg men relevant erfarenhet blir det inte några problem att få jobb (men svårt att sitta ting då de enbart går på betyg).
Citera
2021-04-29, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Beror ju helt på meriterna i övrigt. Har man endast ett examensbevis på sitt CV, som dessutom är med mycket dåliga betyg, ligger man såklart inte högt i kurs (men det brukar lösa sig med jobb ändå för de flesta). Har man halvkassa betyg men relevant erfarenhet blir det inte några problem att få jobb (men svårt att sitta ting då de enbart går på betyg).

Är ju svårt att få relevant erfarenhet med dåliga betyg. Det är ju isåfall om du kanske har en förälder som är delägare så du kan komma in den vägen. För min erfarenhet är att de tittar väldigt mycket på betygen överlag inom juristbranschen.
Citera
2021-04-29, 10:45
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Är ju svårt att få relevant erfarenhet med dåliga betyg. Det är ju isåfall om du kanske har en förälder som är delägare så du kan komma in den vägen. För min erfarenhet är att de tittar väldigt mycket på betygen överlag inom juristbranschen.

Nja, håller inte direkt med om det, känner flera som pluggar/pluggat juridik och extrajobbar på t.ex. banker/fondbolag/etc. parallellt med studierna och som inte haft jättebra betyg. Inga har varit oroliga att de inte ska få jobb efteråt. För just advokatbyråer är de troligen dock mer intresserade av betygen än vad finansbolag är.
Citera
2021-04-29, 13:59
Medlem
Lycka till på CA tentan imorgon alla T2or på SU
Citera
2021-04-29, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Nja, håller inte direkt med om det, känner flera som pluggar/pluggat juridik och extrajobbar på t.ex. banker/fondbolag/etc. parallellt med studierna och som inte haft jättebra betyg. Inga har varit oroliga att de inte ska få jobb efteråt. För just advokatbyråer är de troligen dock mer intresserade av betygen än vad finansbolag är.

Myndigheter är också väldigt intresserade av dina betyg. Har aldrig jobbat på bank eller fondbolag så det kan du mycket bättre.

Sedan upplevde jag när jag studerade att många hade inom ekonomi och juridik en överdriven tilltro till hur attraktiva de var på jobbmarknaden (men håller med dig om att det är en bra merit att jobba extra på fondbolag, bank,sommarjobba på myndighet,etc.).

Framförallt många av mina kompisar som pluggade ekonomi hade väldigt svårt att få kvalificerat jobb efter studierna.
Citera
2021-04-29, 16:50
Medlem
Citat:
Myndigheter är också väldigt intresserade av dina betyg. Har aldrig jobbat på bank eller fondbolag så det kan du mycket bättre.

Sedan upplevde jag när jag studerade att många hade inom ekonomi och juridik en överdriven tilltro till hur attraktiva de var på jobbmarknaden (men håller med dig om att det är en bra merit att jobba extra på fondbolag, bank,sommarjobba på myndighet,etc.).

Framförallt många av mina kompisar som pluggade ekonomi hade väldigt svårt att få kvalificerat jobb efter studierna.

På vilket sätt eller av vilka anledningar skulle du säga att många hade en övertro till sin dragningskraft på jobbmarknaden? Att de hade sämre betyg än vad de kanske trodde?
Citera
2021-04-29, 18:14
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Just myndigheter har ju lite speciella anställningsprocesser då de måsta följa LOA och därför ta in den "bäst lämpade", därav ligger större fokus på betyg i myndighetsrekryteringar. Privata bolag bryr sig mycket mindre om betyg, med undantag för vissa typer av arbetsgivare.

Överlag skulle jag säga att relevant erfarenhet parallellt med studierna är guld värt, i synnerhet om det är inom en sektor som man senare vill jobba inom. Inom min egen bransch (finans) tittar man väldigt mycket på relevant erfarenhet när man rekryterare, detta gäller även när man tar in nyexade. Detta gäller egentligen alla kategorier av universitetsutbildade, såväl ekonomer/jurister som andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in