Citat:
Ursprungligen postat av
GeorgeForeman1980
Myndigheter är också väldigt intresserade av dina betyg. Har aldrig jobbat på bank eller fondbolag så det kan du mycket bättre.
Sedan upplevde jag när jag studerade att många hade inom ekonomi och juridik en överdriven tilltro till hur attraktiva de var på jobbmarknaden (men håller med dig om att det är en bra merit att jobba extra på fondbolag, bank,sommarjobba på myndighet,etc.).
Framförallt många av mina kompisar som pluggade ekonomi hade väldigt svårt att få kvalificerat jobb efter studierna.
Just myndigheter har ju lite speciella anställningsprocesser då de måsta följa LOA och därför ta in den "bäst lämpade", därav ligger större fokus på betyg i myndighetsrekryteringar. Privata bolag bryr sig mycket mindre om betyg, med undantag för vissa typer av arbetsgivare.
Överlag skulle jag säga att relevant erfarenhet parallellt med studierna är guld värt, i synnerhet om det är inom en sektor som man senare vill jobba inom. Inom min egen bransch (finans) tittar man väldigt mycket på relevant erfarenhet när man rekryterare, detta gäller även när man tar in nyexade. Detta gäller egentligen alla kategorier av universitetsutbildade, såväl ekonomer/jurister som andra.