2021-04-27, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ingen har väl anmält? Men om jag bodde
i Örebro hade jag gjort det. Vart tog pengarna vägen?

Nja, hur mycket pengar var det totalt? Säkert intressant men jag tror nog inte det är direkt kopplat till mordet. Man mördar väl inte en älskarinna för tio- tjugotusen kronor? Vad jag har hört var det pengar som skulle täcka förlorad arbetsinkomst, reseersättning och materialinköp.

Nej mordet handlar om geocaching, mani, svartsjuka, kontrollbehov och hat, inte nödvändigtvis i den ordningen.
Det är så många sjuka individer inblandade så man undrar lätt hur det kan vara så många i så liten grupp av människor. Hur många sjuka individer finns det då inte totalt sett? Otäckt att ens fundera på.

Vad vi vet är ju att åkl uteslutit någon annan mördare än Stefan och har en stark indiciekedja samt några dna bevis. Hans motiv kan vi nog inte riktigt greppa, liksom många mördares motiv ofta är grumliga och svåra att förstå.
Det är ingen slump heller att mordet ägde rum dagar innan usa resan, allt kulminerade inför den.
Citera
2021-04-27, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Nja, hur mycket pengar var det totalt? Säkert intressant men jag tror nog inte det är direkt kopplat till mordet. Man mördar väl inte en älskarinna för tio- tjugotusen kronor? Vad jag har hört var det pengar som skulle täcka förlorad arbetsinkomst, reseersättning och materialinköp.

Nej mordet handlar om geocaching, mani, svartsjuka, kontrollbehov och hat, inte nödvändigtvis i den ordningen.
Det är så många sjuka individer inblandade så man undrar lätt hur det kan vara så många i så liten grupp av människor. Hur många sjuka individer finns det då inte totalt sett? Otäckt att ens fundera på.

Vad vi vet är ju att åkl uteslutit någon annan mördare än Stefan och har en stark indiciekedja samt några dna bevis. Hans motiv kan vi nog inte riktigt greppa, liksom många mördares motiv ofta är grumliga och svåra att förstå.
Det är ingen slump heller att mordet ägde rum dagar innan usa resan, allt kulminerade inför den.

Helt riktigt.
Inte heller är det en slump att mordet skedde bakom bullerplanket. Tror inte för en sekund att Lena skulle släppa allt hon hade för händer och följa med vem som helst in bakom planket.

Antingen var GM ensam eller så stod det en MGM och väntade bakom planket och båda gav sig på Lena. Slog ihjäl henne i vredesmod. Tror själv på det senare. Mycket tyder på det.

Det finns ingen random person som kan ha gjort detta. Dels pga platsen, dels att hon blev ditlurad i god tro och dels pga det modus operandi som gärningen visar.

Så nu får vi hoppas att åklagarna kan täppa igen luckorna så att inga svaga länkar finns kvar i indiciekedjan.
Citera
2021-04-27, 17:02
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Var det inte skribenten Honan6 du tänker på? I så fall din fråga och Honan6:s svar från
30/3 -21, se ovan.
Tack, det stämmer nog att det var Honan6 men inlägget jag tänker på skrevs mycket tidigare, 2018 eller 2019.
Det är det inlägget hen relaterar till i det ovanstående inlägget.
Det är möjligt att jag blandar ihop det med något annat som bara fick läsas på plats.
Citera
2021-04-27, 17:04
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Precis. De som vill dölja och förtiga LWs beteende som ev motiv till mordet är inte intresserade av att få veta sanningen. De är bara intresserade av att skydda hennes rykte. Något hon själv uppenbarligen struntade i. Det är tydligen viktigare än att hennes mördare blir fälld. Utan ett trovärdigt motiv är det svårt för ÅK att få någon fälld.
Motivet hittar man alltid hos mördaren och inte hos offret.
Citera
2021-04-27, 17:06
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Problemet är att vi inte vet hur mycket det rör sig om.
Skulle det vara så lite som du skriver så är det bara att glömma men ingen verkar ha en aning om beloppet.
Citera
2021-04-27, 18:16
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Igår lyssnade jag på rättsläkare Aleksandra L. Hon hade en hel del intressanta uppgifter att dela med sig av i TR-förhöret. Rätt detaljerat om Lenas svåra skador.
Mot slutet berättar hon bl.a om SDs rispa på benet. Lyssna noga på det hon säger om det "... 1-2 cm med en pigg i ..."

(Goddag Domkraftsskaft, ungefär.)

ALs förhör lyssnade jag på i Tingsrättspodden. Jonehrsson/hjärstamordet. Hennes vittnesmål står att finna i mittenraden av andra vittnesförhör, en bra bit under mitten av sidan.

Den nedersta skadan på trädstammen (bild 13 i aktbilaga 145) visar exakt en sådan skada, det är en liten bit mitt i som har "karvats ut" av något spetsigt.
Citera
2021-04-27, 18:24
Medlem
Citat:
Helt riktigt.
Inte heller är det en slump att mordet skedde bakom bullerplanket. Tror inte för en sekund att Lena skulle släppa allt hon hade för händer och följa med vem som helst in bakom planket.

Antingen var GM ensam eller så stod det en MGM och väntade bakom planket och båda gav sig på Lena. Slog ihjäl henne i vredesmod. Tror själv på det senare. Mycket tyder på det.

Det finns ingen random person som kan ha gjort detta. Dels pga platsen, dels att hon blev ditlurad i god tro och dels pga det modus operandi som gärningen visar.

Så nu får vi hoppas att åklagarna kan täppa igen luckorna så att inga svaga länkar finns kvar i indiciekedjan.

Just det där att det verkar som hon rent bokstavligen släppte allt hon hade för händer (det halvt inslagna paketet) är förbryllande.

Försvaret menar ju att det faktum att hon hade sin fleecetröja på sig visar att hon gått ut på eget bevåg och inte tvingats ut, som den öppna ytterdörren skulle kunna hinta om.

Men tänk om hon tyckte det var kyligt inne och därför hade fleecetröjan? Eller om hon just varit ute.

Jag har funderat på om SD kan ha varit där och de bråkat och han har sprungit iväg ut med hennes mobil för att kolla igenom den eller nån grej till den nya cachen och hon sprang efter. Därav den öppna dörren och de upprörda rösterna/ rösten som någon hört.

Eller om hon stått med paketinslagningen och fått nån indikation via någon kanal att något som hon kanske just monterat vid planket (om hon gjort det, hon planerade ju det) har trashats av typ HD och LW då dragit på sig skor och tröja sprungit dit förbannad för att stoppa det. SD kanske var med på ett hörn någonstans. Väl på plats bakom planket angrips hon av HD. SD kom ivägen eller fick en rispa när han höll fast LW.

Eller så var det helt enkelt saabstefan som flippade...
Citera
2021-04-27, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Just det där att det verkar som hon rent bokstavligen släppte allt hon hade för händer (det halvt inslagna paketet) är förbryllande.

Försvaret menar ju att det faktum att hon hade sin fleecetröja på sig visar att hon gått ut på eget bevåg och inte tvingats ut, som den öppna ytterdörren skulle kunna hinta om.

Men tänk om hon tyckte det var kyligt inne och därför hade fleecetröjan? Eller om hon just varit ute.

Jag har funderat på om SD kan ha varit där och de bråkat och han har sprungit iväg ut med hennes mobil för att kolla igenom den eller nån grej till den nya cachen och hon sprang efter. Därav den öppna dörren och de upprörda rösterna/ rösten som någon hört.

Eller om hon stått med paketinslagningen och fått nån indikation via någon kanal att något som hon kanske just monterat vid planket (om hon gjort det, hon planerade ju det) har trashats av typ HD och LW då dragit på sig skor och tröja sprungit dit förbannad för att stoppa det. SD kanske var med på ett hörn någonstans. Väl på plats bakom planket angrips hon av HD. SD kom ivägen eller fick en rispa när han höll fast LW.

Nej, Stefan hade inte meddelat henne att han skulle komma, han ville inte det skulle synas på loggar.
Så stod han plötsligt där och knackade på fönstret, såg henne i köket.
Klart hon släppte paketet för stunden.
Resten vet vi.
Citera
2021-04-27, 19:34
Medlem
Försvararna hävdar att Lena hade klätt sig för att vara ute ett tag, med kofta och rejäla skor.

Den gröna fleecen, (ingen kofta rätt ska vara rätt) hade hon både ute och inne.
Hon hade en kort kjol
Rejäla skor? Nej, hikinggympaskor, välanvända.
En viktig detalj är att hon hade inte strumpor på sig, vilket hon borde haft om hon planerat att vara ute en stund.
Ytterdörren lämnades öppen, med en pirrig födelsedagskille sovandes hemma, inte troligt att hon gett sig ut på tur...
Citera
2021-04-27, 19:53
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake

Det är inte vanligt att gå inomhus med hikingskor. Jag tror därför inte heller på att hon tvingades ut. SD hade dessutom effekten på Lena att hon kunde släppa allt för hans skull. Det skämdes hon för. För övrigt hade de träffats utanför LW's hem förr så varför inte på mordkvällen.
Citera
2021-04-27, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är inte vanligt att gå inomhus med hikingskor. Jag tror därför inte heller på att hon tvingades ut. SD hade dessutom effekten på Lena att hon kunde släppa allt för hans skull. Det skämdes hon för. För övrigt hade de träffats utanför LW's hem förr så varför inte på mordkvällen.
Det är ingen som påstått det heller.
Jag skulle kalla dem skorna för gympaskor, men ville förtydliga att det är vad som kan kallas hikingskor. Det var fleecen som försvararna menar att hon tog på sig som för att vara ute en längre stund.
Fleecen som hon använt inne och ute, en favvomysfleece. Och att skorna var rejäla.
Borde hon då inte haft strumpor på fötterna?

Det jag ville skulle komma fram är att försvararna fäktar hej vilt.
Aldrig att Lena skulle lämna på det sättet, barfota i kort kjol så sent.
Försvararna försökte dessutom få det till att det inte var så mörkt, det var också lite upplyst..
Herr Ollonhufvud är dum i huvudet.
Citera
2021-04-27, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Jag tror inte heller att hon tvingades ut.
Och ja, det andra du skriver stämmer ju också. Däremot skulle det kunna ha gått till så att han tagit hennes mobil och gått iväg med den för att snoka igenom hennes konversationer och hon fick bråttom efter. Iom den öppna dörren. Att hon inte planerat att gå längre än ut på gatan. Fast det är ju bara spekulationer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in