2021-04-27, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt
Det var samma katastrofrykte, när blyet försvann men inga snurror paja vad jag vet.

Många äldre bilar fick ju byggas om.

Svarva ur och sätta i nya hårdare ventilsäten.

Många äldre bilar förstördes nog i förtid också.
Citera
2021-04-27, 17:27
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Är det verkligen skatten som gör 98 dyrare än 95?
Nej, skattesatsen är samma men det är ju vad som går att ändra på
Citera
2021-04-27, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Medelsvensson tror på fullt allvar att genom att ständigt försämra för sig själv så hjälper vi resten av världen, som i sin tur tuffar på precis som vanligt samtidigt som de förbättrar sina ekonomier - se på Kina t.ex.
Regeringen kör samma prispolitik på bränsle som de gjort på Systembolaget. Sverige har fått på skallen många gånger av EU för sin överdrivna prissättning på all alkohol. Det monopolet är en nagel i ögat på EUs frihandelsförespråkare.
Klart att tex Italien, Frankrike, Spanien och Grekland skulle bli gladare om de fick sälja mera vin till törstiga skandinaver.
Samma sätt som förr i tiden från Regeringens sida att klaga på syndarna, dvs de som kör bil.
Förut var syndarna de som drack alkohol.
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag är ingen miljömupp men är ändå realistisk och har också insett att det kommer att bli både dyrare, krångligare och besvärligare att vara fordonsägare och då har jag ändå en drös fordon och är intresserad av ämnet.
Energi kostar och är en bristvara. Punkt. Och så länge tillgången inte motsvarar efterfrågan så stiger priserna.

Nej, det är ju till stor del skatt, så därför fungerar inte dessa marknadsmässiga mekanismer riktigt som det är tänkt.
Världsmarknadspriset på bensin ligger väl kvar på ungefär 4 kr 90 öre. Resten utöver det är skatt.
Förutom momsen så är väl bränsleskatten en av de största kassakorna för Staten.
Citat:
Ursprungligen postat av tojo909
Intressant att dom säger att bensinen kommer bli dyrare med 3,60kr.
E10 finns sedan flera år tillbaka i Tyskland. Där den är billigare än vanlig blyfri.
Kan någon förklara varför just i Sverige måste E10 vara dyrare? 🤣🤔

Aktuella bensinpriser Tyskland

Nu kan man ju inte jämföra bränslepriser så på det viset eftersom många olika länder har många olika sätt att beskatta sin bilpark, och transportsektorn. Och beskattar bränslet efter många olika tariffer. Eller åk till tex Polen eller Ryssland om du vill ha billig bensin ?
Men det är ju i och för sig bra att veta om du vill köra genom Europa.
Eller varför inte borra en egen oljekälla, bara du borrar tillräckligt djup och frackar på ordentligt så kanske du hittar lite av varje ?
Att du tex hittar Uran så kan du bygga ett eget kärnkraftverk ?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Många äldre bilar fick ju byggas om.
Svarva ur och sätta i nya hårdare ventilsäten.
Många äldre bilar förstördes nog i förtid också.

Jo, fast det är en så stor operation att man renoverar i så fall hela motorn från grunden.
Men det blev dyrt. Och det fanns ändå inte kapacitet på bilverkstäderna att göra allt det jobbet, med alla drabbade bilar som fanns då.
Dessutom fanns det väl gott om motormodeller där de inte kunde göra något sådant arbete med hållbar kvalitet heller.
Plockar man ur motorn så blir det ju många nya slitdelar som måste sättas in, ändå.
Vattenpumpar, tändstift, tändspolar, fördelare, mm. Det blir dyrt.
Citera
2021-04-27, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Nej, skattesatsen är samma men det är ju vad som går att ändra på

Ok.

Ersätter du då andra som har nyare och dyrare bilar än dig?
Citera
2021-04-27, 17:32
Medlem
Citat:
Det han menar är att man ogärna ska kasta ur sig den här typen av information utan källhänvisning, annars kan det lätt misstolkas.

Men i sak stämmer det:
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20210423/klart-sverige-byter-till-e10-2021-bade-bensin-och-diesel-blir-dyrare/

Det finns en uppsjö bilar som inte klarar detta bränsle och då måste börja tanka 98-oktan.

https://www.bilsweden.se/storage/cms/622fc995f7f441b2a215c9fd5fd4a041/b5617f4f87e241da994bd31aab63ef87/pdf/8DE96ED1D0388D59F920370518AB6196E3AD0BC3/Vilka%20bilar%20kan%20k%C3%B6ras%20p%C3%A5%20E10.p df

Och kommer detta innebär att tex kommuner som har ett stort antal bilar i sina verksamheter, tex hemtjänsten, socialtjänsten mfl att behöva byta sina bilar innan 1a augusti ?
Det blir jävligt dyrt att bensinmackarna ska kunna hinna med detta innan dess.
Det är ju bara tre månader kvar
Ambulanser då hur fan ska de tankas då om de inte kan köras på ett nyare bränsle ?
Hur mycket tid får en ambulans stå på en verkstad för planerat underhåll egentligen ?
Kan man hinna byta alla motorer på alla ambulanser innan den 1a augusti ?
Har leverantören sådana motorer i lager då ?
Kom ihåg att vi är mitt inne i en pandemi, och man har varit tvungen att skjuta
på många andra liknande beslut

Sådana här vansinnigheter hör inte hemma i Sverige precis. Vad händer om 10-20 % av Sveriges bilpark står stilla med trasiga motorer ?
Anders Ygeman har ju inte ens någon koll om produktionen av tex etanol kommer att hålla den prognos på nivån som detta förutsätter.
Det luktar U-lands-logik lång väg om det här

Drivmedelstillverkarna kommer väl att blanda in etanol som kommer från fossila källor istället.
Rent energimässigt är det väl ett mindre energikrävande och mera energieffektivt sätt att tillverka etanol ur fossila källor än det konventionella sättet med att tex jäsa potatis, spannmål eller sockerrör.
Eftersom reaktionsenergin får man gratis när etanolen bildas med kemiskindustriella reaktioner ur fossila råvaror.
Däremot så när etanolen tillverkas ur bioråvara så går den reaktionsenergin förlorad pga att den är för utspädd, och avleds som värme i jäsningskärlet.

Men Ygeman och hans Miljöpartister är inte kunniga i sådan raffinerings-kemi och -teknik, precis.

Hur många kommer att vilja slå Miljöpartister och Anders Ygeman på käften för att bilen har rasat då ?

Vi ska inte förvänta oss att bara för att etanol-råvara kan komma från bioråvara, så kan det ändå bli marknadsmässiga spekulationskaruseller kring etanolen, med åtföljande svängningar på dess råvarupris. Att det även kring etanolen blir finanskriser, typ...
Citat:
Nja, riktigt så enkelt är det nog inte.
Att bensinen blivit en kassako för staten är allmänt känt och det tycker även jag är åt h-e men i detta fall ligger nog omställningen och besluten på mera global nivå, det här är nåt som inte bara vi i Sverige måste lapa i oss och ställa om till utan det kommer nog att hamna på en mera global nivå och det är främst miljön som man måste börja prioritera.
Nu är det mest snack och lite verkstad. Alltså snacket om att det är på det viset globalt sett alltså.
Kollar man tex runtomkring i världen så säljs bensinen utan inblandning av etanol på många platser. Troligen pga att etanolen är för dyr och det finns för lite av den.
Det är inte alla länder som har sådan bioråvara som kan omvandlas till etanol precis heller.

Citat:
Skattesänkningar för bilar som är sanktionerat anpassade till dess utsläppsnivå finns redan idag.
Om du menar den fasta vägtrafikskatten så är den inte särskilt stor på bensin-/diesel-bilar heller. Typ 1900 kr/år.
Den mesta skatten för att använda bilen betalas istället på macken eller vid laddstolpen.
De som köpt elbilar vågar väl inte säga att de är lurade att det faktiskt är dyrt att äga en elbil också ?
För jag tror inte att elbilar kommer att komma upp i bensin-/diesel-bilarnas livslängd.
Kanske du måste få betala en hutlös summa i skrotningsavgift på elbilen.
Därför att skrotvärdet på dessa komponenter är rätt dåligt.
Citera
2021-04-27, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Bara att tanka 98 istället för 95 vilket framgår i tråden.
Fast det är ju inte så lätt för alla.

Man kan köpa en ny bil också, det är också en lösning på problemet på samma genomtänkta nivå.
Citera
2021-04-27, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Fast det är ju inte så lätt för alla.

Man kan köpa en ny bil också, det är också en lösning på problemet på samma genomtänkta nivå.
Citat från Bilswedens sida:
"De allra flesta bensindrivna personbilar, även äldre, kan köras på E10. Ca 94 % procent av alla bensindrivna bilar är godkända för körning på E10 som blev ett lagkrav för bilar producerade från 1 januari 2011."

Enligt den uppgiften är de som måste byta bränsle till 98 tämligen få, de som dessutom använder bilen flitigt är sällan de som har 10 år gamla bilar eller äldre.
Citera
2021-04-27, 18:43
Medlem
LenaPauls avatar
Min bil kan nog köra på det där utan problem ni andra får väl blanda i en liter lacknafta varje gång ni tankar så inte bilen blir förstörd ännu ett av regeringen påhitt bara ingen bryr sig längre eller orkar göra motstånd.
Citera
2021-04-27, 18:47
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saab_90
Lista samtliga stationer i Sverige som erbjuder 98 oktanig bensin tack.

Statoil Birger Jarlsgatan...tills den stängde!
Jag har noterat att det är rara droppar!
Citera
2021-04-27, 18:47
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Står du för mellankostnaden? För jag räknar med att regeringen inte tänker sänka skatten till priset blir samma som 95.

Jäpp! PM:a mig så swishar jag!
Citera
2021-04-27, 18:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Medelsvensson tror på fullt allvar att genom att ständigt försämra för sig själv så hjälper vi resten av världen, som i sin tur tuffar på precis som vanligt samtidigt som de förbättrar sina ekonomier - se på Kina t.ex. Att äga en bil inom en tämligen snar framtid blir en klassfråga - en lxvara som få kan unna sig utan att skuldsätta sig upp över öronen - som faktiskt också är en del av agendan. Banker m.fl. överlever och suger i sig varje bloddroppe just genom folks skulder. Se på bostadsmarknaden t.ex., fler och fler blir "gäster" hos kronofogden samtidigt som det lånas för hundratals miljarder varje år.

Medelsvensson har tappat sin ideologiska kompass för längesen. Det enda han/hon förstår är vad som är inne och ute. Mode är det enda medelsvensson begriper. Oj, vi måste visst rädda klimatet. Då måste vi vara en förebild för resten av världen för det har regeringen bestämt.
Citera
2021-04-27, 19:03
Medlem
Gabriel Knights avatar
Vänta lite nu, passar bensinhandtaget verkligen för 98 oktan i sådana gröna bensinintag på bilen? Är inte handtagsgrejen tjockare? I så fall går det ju inte att "bara tanka 98 så slipper du problem". som vissa hävdar. Jag har en Audi 1990 års modell med grönt uttag för pumpen och jag är inte säker på att 98- oktan handtagen passar i mitt gröna intag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in