2021-04-27, 15:20
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren

Andelen som dör på IVA och i sjukvården har DRASTISKT minskat hela tiden.

Citat:
Ständigt gått ner har jag absolut inte sagt. Som allt annat i denna pandemin har det gått upp och ner.
Det är en långt lägre dödlighet på IVA idag än det var förra våren.

vilket även dina egna siffror visar.

Om du tittar på "mina siffror" så ser du att de tar slut i februari, alltså innan trycket på IVA ökade igen. Hur stor del som avlider nu jämfört med förra vågen vet vi ju inte men i artiklar som skrivit menar socialstyrelsen att andelen som avlider fortfarande följer hur hårt pressat IVA är. Men som sagt första och andra vågen är bara det vi har fått se en så länge.

Hur skulle man kunna förstå dig i alla dessa inlägg på ett annat vis en att du menade att andelen som dör på IVA och i sjukvården har DRASTISKT minskat hela tiden. Men nu har du alltså hela tiden sagt att det går upp och ner? Du tar ju priset och så jäkla otrevligt har du nervärderat mig och andra som i så många inlägg försökt att förklara för dig att dödligheten på IVA följer hur hård press det är på IVA och inte har minskat hela tiden.

Men nu vet du i all fall detta, en ursäkt för vad du kallat mig kan man tydligtvis enbart drömma om.
Citera
2021-04-27, 15:20
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Om jag fattat det hela rätt har vaccinet som man talar om i ditt länkade inslag inte blivit godkänt ännu.
Jag vet inte ens om det är aktuellt att tillverka det.

Om man googlar så kan man bilda sig en egen uppfattning om vad omvärlden trodde för ett år sedan.

Eller Duckduckgo

Eller välj en annan sökmotor och sök på
how+fast+can+corona+virus+vaccine+be+developed
med tidsperioden 2019-12-01 till 2020-04-26 tex.

Jag ser inte att det var många som trodde att det skulle gå fortare än ett år, mera troligt 18 månader.
Jodå, vi var många som trodde att det kunde gå fort. Kolla exempelvis på sida 238 i just den här tråden som vi skriver i nu, några inlägg ner:
https://www.flashback.org/p70048674

Jag tror du missförstod vad jag menade tidigare. Min poäng var inte attCEPI nödvändigtvis skulle lyckas (det misslyckades) - men vi visste att stora tekniska framsteg hade skett med vacciner på senare år.

Det många var oroliga för i början var att det skulle bli problem med vacciner och ADE, men det blev det ju som tur var inte.
Citera
2021-04-27, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag hörde/läste om detta idag och en tanke är att bygga om kontorsfastigheter till lägenheter nu när efterfrågan minskar.

Jag har trott på en sådan utveckling sedan slutet av 1990-talet eftersom tekniken har funnits sedan dess, men inget har hänt.
Det finns många fördelar, men också nackdelar. Några dagar på kontoret och några dagar hemma per vecka är nog en bra mix för att många ska få lättare att få vardagspusslet att gå ihop utan att förlora kontakten med arbetskamrater etc.

Ytterligare en fördel är att trängseln och köerna i rusningstid i de större städerna kommer att minska.
Nämn inte det för miljöpartiet, de kommer kräva att alla ring- och genomfartsleder i hela landet görs om till odlingslotter!
Citera
2021-04-27, 15:27
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Vilket antiklimax, Lena Einhorn dök inte upp som frågeställare.
Vilken besvikelse.
Citera
2021-04-27, 15:27
Medlem
Citat:
Smittspridningen fortsätter att rasa nedåt. Nu nere på 5117 fall/dag i 7 dagars rullande medelvärde.

Inläggningar på sjukhus har minskat med -200 pers senaste veckan.

Inläggningar på IVA har minskat med -25 pers från toppen för en vecka sedan (kommer sjunka snabbt här denna veckan)

Antalet döda ligger stabilt på 20 döda/dag i rullande 7 dagars medelvärde. Här kanske vi får vänta en vecka till innan vi sjunker ner till spannet 10-15st.

Alla kurvor som finns att mäta pekar nedåt.

Kanske kommer som en överraskning för dig men Sverige är mer än storstadsregionerna.
Citera
2021-04-27, 15:28
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Sverige leder smittligan i Europa (eller iallafall topp 3) 15/3-15/4, 50-100% över EU-genomsnittet.

Däremot när det gäller dödsligan (per miljon invånare 15/3-15/4) ligger vi långt efter.
Sverige 1,5-2,5/miljon/dag
EU-genomsnittet 4,8-6,4/miljon/dag
Tyskland (som har mindre än hälften så högt officiellt smittryck), har legat högre varje dag
Frankrike (som har nästan lika höga smittal som Sverige), har haft dubbelt så höga dödstal
Italien (som legat på runt hälften av Sveriges smittal), har haft 3-4 gånger så höga dödstal

Jag vet att vissa i tråden hänvisar till massgravar runt äldreboenden, men väljer att inte tro på obevisade konspirationer.
Får jag fråga var siffrorna kommer i från?
Citera
2021-04-27, 15:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Folk fortsätter att smittas och dö i denna farsot. Tegnell sa någon gång i början av mars att smittspridningen skulle gå ned i april, men den har ju bara ökat. Han trodde det skulle bli likadant som förra året. Jag säger att smittspridningen kommer gå ned först i juni, men tydlig minskning i juli. Detta på grund av sommarloven.

Under hösten beror smittspridningen helt på om det vaccineras tillräckligt mycket med tillräckligt bra vaccin (ej Astras), och att dessa vaccin kan möta de mutationer som finns.
Citera
2021-04-27, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Får jag fråga var siffrorna kommer i från?
De kommer härifrån:
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&region=Europe&picker Sort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+ca ses&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~FRA~ESP~NLD~GBR~DE U~ITA~European+Union
Citera
2021-04-27, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Om du tittar på "mina siffror" så ser du att de tar slut i februari, alltså innan trycket på IVA ökade igen. Hur stor del som avlider nu jämfört med förra vågen vet vi ju inte men i artiklar som skrivit menar socialstyrelsen att andelen som avlider fortfarande följer hur hårt pressat IVA är. Men som sagt första och andra vågen är bara det vi har fått se en så länge.

Hur skulle man kunna förstå dig i alla dessa inlägg på ett annat vis en att du menade att andelen som dör på IVA och i sjukvården har DRASTISKT minskat hela tiden. Men nu har du alltså hela tiden sagt att det går upp och ner? Du tar ju priset och så jäkla otrevligt har du nervärderat mig och andra som i så många inlägg försökt att förklara för dig att dödligheten på IVA följer hur hård press det är på IVA och inte har minskat hela tiden.

Men nu vet du i all fall detta, en ursäkt för vad du kallat mig kan man tydligtvis enbart drömma om.

Om du drar ett streck mellan förra våren och nu så går det nedåt ja.
Andelen av de som dör på IVA har minskat. Att det sen går upp och ner på vägen är ju alldeles självklart och behöver inte ens nämnas.

Även om nu antalet på IVA minskar i Sverige och kommer göra så framöver så kommer vi ju ha dagar där det går upp också...
Titta långsiktigt min vän.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Folk fortsätter att smittas och dö i denna farsot. Tegnell sa någon gång i början av mars att smittspridningen skulle gå ned i april, men den har ju bara ökat. Han trodde det skulle bli likadant som förra året. Jag säger att smittspridningen kommer gå ned först i juni, men tydlig minskning i juli. Detta på grund av sommarloven.

Under hösten beror smittspridningen helt på om det vaccineras tillräckligt mycket med tillräckligt bra vaccin (ej Astras), och att dessa vaccin kan möta de mutationer som finns.

Fast det har ju uppenbarligen redan börjat minska..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Kanske kommer som en överraskning för dig men Sverige är mer än storstadsregionerna.

Jag pratar om hela Sverige så vad yrar du om?
Citera
2021-04-27, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Tegnell och FHM fick 100% rätt i att smittspridningen skulle minska förra veckan. Vilket deras modeller förutspådde sedan länge.

Så det han sade i början av Mars stämde till 100% alltså. Det är nämligen April nu.

Du har fortfarande inte fattat att smittan sjunker ganska rejält?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in