2021-04-27, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är genant! Men sedan måste jag säga också, att just med Nigeria tycker jag inte att man kan jämföra - i sådana länder är mörkertalen stora. De testar antagligen mycket få personer, för resurserna finns inte. Folk dör utan att dödsorsaken konstateras eller registreras i officiella register. Och befolkningen är ung, så många har antagligen haft smittan utan att bli särskilt sjuka.

Exakt
Citera
2021-04-27, 14:39
Medlem
Smittspridningen fortsätter att rasa nedåt. Nu nere på 5117 fall/dag i 7 dagars rullande medelvärde.

Inläggningar på sjukhus har minskat med -200 pers senaste veckan.

Inläggningar på IVA har minskat med -25 pers från toppen för en vecka sedan (kommer sjunka snabbt här denna veckan)

Antalet döda ligger stabilt på 20 döda/dag i rullande 7 dagars medelvärde. Här kanske vi får vänta en vecka till innan vi sjunker ner till spannet 10-15st.

Alla kurvor som finns att mäta pekar nedåt.
Citera
2021-04-27, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om det inte skulle gå ner nu så vore det ju väldigt märkligt, med tanke på att vi hade ungefär lika stor spridning vid den här tiden förra året då det började gå ner. Nu har vi ju dessutom 1 miljon som har varit sjuka och 2 miljoner vaccinerade. Skulle det inte minska nu så måste det bero på att vi har mer smittsamma mutationer.

Vi har med största sannolikhet smittsammare mutationer nu.

Smittspridningen i åldersgrupperna över 70 år har gått ner och inte följt med den stora ökningen av fall som började vecka 4-5.

Antal fall för personer över 70 år vecka 1 - 4739
Antal fall för personer över 70 år vecka 16 - 1424

Den stora ökningen som skedde nu i våras stod personer under 20 år för.
Citera
2021-04-27, 14:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK, men ÄNDÅ tog andra länder beslutet att försöka stoppa smittan så mycket som möjligt. Konstigt då, när de hade samma information. För övrigt står det ju i texten du citerar att det var troligare att få fram ett läkemedel snabbt, och då hade det ju varit vettigt att hålla smittan stången tills DET kom. Även om man inte hade kunnat hålla samhället stängt i fyra-fem år i väntan på ett vaccin.
Vi är ense om att man inte borde ha släppt in smitan så lättvindigt som regeringen/FoHM gjorde.
Citera
2021-04-27, 14:45
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Har du några siffror? Förra tisdagen rapporterade extremt få fall. En annan sak att betänka är att man nu kan göra de populära hemtesterna (som körs ut) även på helgerna.
Platz.se
Citera
2021-04-27, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Smittspridningen fortsätter att rasa nedåt. Nu nere på 5117 fall/dag i 7 dagars rullande medelvärde.

Inläggningar på sjukhus har minskat med -200 pers senaste veckan.

Inläggningar på IVA har minskat med -25 pers från toppen för en vecka sedan (kommer sjunka snabbt här denna veckan)

Antalet döda ligger stabilt på 20 döda/dag i rullande 7 dagars medelvärde. Här kanske vi får vänta en vecka till innan vi sjunker ner till spannet 10-15st.

Alla kurvor som finns att mäta pekar nedåt.

Inom två veckor bör vi vara under 2000 fall per dag. Vi vacccinerar 1% per dag ungefär. Det betyder att vi om bara 3 veckor har gett 50% av den vuxna befolkningen en första dos!
Citera
2021-04-27, 14:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu är det ju inte en aerosolsmitta vi har att göra med utan en droppsmitta.

Man behöver inte byta munskydd pga. fukt så ofta som du påstår.
Jag är nästan helt säker på att operationspersonal inte byter sina munskydd tre gånger i timmen, men om du kan visa att så är fallet så ger jag mig på den punkten.

Det gör man inte, man har samma munskydd tills operationen är klar. Om man lämnar op-salen så byter man givetvis ut hela paketet, handskar, rockar, munskydd och luva etc, dvs sterilprocessen görs om.
Citera
2021-04-27, 14:59
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Har någon en annan åsikt än Eran så är det en totalt felaktig åsikt även fall den stöds av data?
Det är viktigare att det Ni vill ska sägas än sanningen?

Hur det ser ut i sverige NU är det enda intressanta för hur vi skall agera NU, inte hur det såg ut för ett år sedan eller hur det ser ut i indien, vi kan dra lärdom av förfluten tid och hur det ser ut i andra länder men, det vi har att agera på HÄR är det som händer HÄR och NU.

Nej du har fel. Det viktiga i nuläget för Sverige är att få ner den skyhöga smittfrekvensen och vaccinera så många som möjligt innan vi får samma problem som Indien.
Citera
2021-04-27, 15:03
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Nej, det är lätt att komma ihåg hur verkligheten såg ut för ett år sedan. Det finns dokumenterat på diverse ställen, exempelvis i den här tråden.

Vi har alltså en organisation som CEPI som hade skapats just för att bygga en beredskap och kunna ta fram ett vaccin kvickt när nästa pandemi slog till.

Ett av forskarlagen som deltog gjorde en prognos under januari 2020 att ett vaccin skulle vara klart under andra halvan av 2020. Och dom fick ju rätt. Flera vaccin han ju tas fram och gå igenom kliniska tester innan året var slut.
https://youtube.com/watch?v=HK7I86wjTUk

Det här visar ju enbart att Sverige ligger långt efter, och att personer som Charlotta Bergqvist är dåligt pålästa. Det märks att vi inte har någon biotechindustri i Sverige, och att kompetensen saknas.
Om jag fattat det hela rätt har vaccinet som man talar om i ditt länkade inslag inte blivit godkänt ännu.
Jag vet inte ens om det är aktuellt att tillverka det.

Om man googlar så kan man bilda sig en egen uppfattning om vad omvärlden trodde för ett år sedan.

Eller Duckduckgo

Eller välj en annan sökmotor och sök på
how+fast+can+corona+virus+vaccine+be+developed
med tidsperioden 2019-12-01 till 2020-04-26 tex.

Jag ser inte att det var många som trodde att det skulle gå fortare än ett år, mera troligt 18 månader.

Edit
Så här skriver CEPI den 10 Mar 2020.
We’ve created a diverse portfolio of candidates based on a wide range of vaccine technologies—including novel platforms technologies and other more established approaches—to ensure that we have multiple shots on goal and a balanced portfolio. Vaccine development is complex and difficult and will require concerted global effort. There are no guarantees of success, but we are working as fast and as hard as we can with the hope of delivering safe and effective vaccines that may be available for broader use potentially within the next 12-18 months.
https://cepi.net/news_cepi/cepi-expands-investment-in-covid-19-vaccine-development/
Senast redigerad av Surtruten 2021-04-27 kl. 15:14.
Citera
2021-04-27, 15:06
Medlem
Då har vi 14 000 döda till torsdagens pressträff.
Citera
2021-04-27, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Du får gärna visa statistik för det.

Jag önskar livet?

Jag var en av de som kallades alarmist för 1 år sedan för att jag inte förlitade på Tegnell och faktiskt påpekade att han hade fel när han hade fel. Det krävs inte ett geni för det.

Tyvärr är det så jävla många får här i Sverige att ni kan bli rövknullade av samma person och sedan säga tack för det.

Det är på grund av sådana som ni som vi ens är i den här sitsen.
Värst i Norden och bland de värsta i hela världen... Och då är vi inte ens ett U-land.
Sverige leder smittligan i Europa (eller iallafall topp 3) 15/3-15/4, 50-100% över EU-genomsnittet.

Däremot när det gäller dödsligan (per miljon invånare 15/3-15/4) ligger vi långt efter.
Sverige 1,5-2,5/miljon/dag
EU-genomsnittet 4,8-6,4/miljon/dag
Tyskland (som har mindre än hälften så högt officiellt smittryck), har legat högre varje dag
Frankrike (som har nästan lika höga smittal som Sverige), har haft dubbelt så höga dödstal
Italien (som legat på runt hälften av Sveriges smittal), har haft 3-4 gånger så höga dödstal

Jag vet att vissa i tråden hänvisar till massgravar runt äldreboenden, men väljer att inte tro på obevisade konspirationer.
Citera
2021-04-27, 15:17
Medlem
kazangass avatar
Vilket antiklimax, Lena Einhorn dök inte upp som frågeställare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in