2021-04-25, 22:16
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Vi avvaktar morgondagens rapportering innan vi drar några slutsatser tycker jag.
Helgernas rapportering kan peka hur som helst..

Dock är det bättre med en minskning under helgen än tvärt om förstås..
Eftersom smittan har minskat på sistone har jag svårt att se IVA gå upp inom de närmsta veckorna. Klart att det kan ticka uppåt vissa rapportdagar (precis som det kan vara plötsliga och enstaka nedångar under uppåtgående trend) men trenden över tid nu bör fortsatt vara nedåt.
Citera
2021-04-25, 22:25
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nej, problemet skapades i Kina. Återigen faktafel av dig.

Ja. Problemet skapades i Kina. Men det var inte nödvädigt att importera det kinesiska problemet till Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det är inte Tegnell som vare sig fört in smitta eller låtit detta ske. Det är ursprunget till denna pandemi - Kina.

Jo. Det var just Anders Tegnell som lade fram en strategi som gick ut på att låta smittbärare ohindrat flöda in i Sverige i stor mängd. Det var i februari - mars 2020 som chansen fanns att hålla viruset borta från Sverige. Anders Tegnell gjorde valet att sumpa den chansen.

Vill du att jag länkar till presskonferensen där Anders Tegnell beskriver strategin?
Citera
2021-04-25, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
"Marginellt" hårdare restriktioner håller jag nog inte med om: Norge hade ju exempelvis 14 dagars karantän vid inresa från utlandet. Därutöver var de snabbare än Sverige med att sätta in åtgärder I äldrevården. Huruvida den inledande pandemihanteringen påverkar dagens läge i Norge ska jag låta vara osagt men Linde har iallafall haft mer rätt i sina gissningar än Giesecke hittills..
Norges karantän läcker uppenbarligen som ett såll, eftersom de får in jordens alla mutationer. Det spelar ingen roll, för de har R<1 hela tiden, så det blir ingen pandemi i Norge. Norrmännen är för utspridda.

Annika Linde är en klassisk besserwisser. En sån som dyker upp i efterhand och alltid vet exakt hur något borde ha gjorts, utan att ens ha varit inblandad. Hon var dessutom första klassens pandemialarmist redan när hon var statsepidemiolog under H5N1, H1N1 och H7N9.

Giesecke hade rätt från början. Ett år senare och 97% av länderna i Europa, Nordamerika och Sydamerika har nästan exakt samma dödstal. Det är bara att kolla de här staplarna. Han hade så rätt att det nästan är löjligt:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=latest&pickerSo rt=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+deat hs&Interval=Cumulative&Relative+to+Population=true &Align+outbreaks=false&country=SWE~European+Union~ North+America~South+America
Citera
2021-04-25, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Norges karantän läcker uppenbarligen som ett såll, eftersom de får in jordens alla mutationer. Det spelar ingen roll, för de har R<1 hela tiden, så det blir ingen pandemi i Norge. Norrmännen är för utspridda.

Annika Linde är en klassisk besserwisser. En sån som dyker upp i efterhand och alltid vet exakt hur något borde ha gjorts, utan att ens ha varit inblandad. Hon var dessutom första klassens pandemialarmist redan när hon var statsepidemiolog under H5N1, H1N1 och H7N9.

Giesecke hade rätt från början. Ett år senare och 97% av länderna i Europa, Nordamerika och Sydamerika har nästan exakt samma dödstal. Det är bara att kolla de här staplarna. Han hade så rätt att det nästan är löjligt:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=latest&pickerSo rt=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+deat hs&Interval=Cumulative&Relative+to+Population=true &Align+outbreaks=false&country=SWE~European+Union~ North+America~South+America

Ja det stämmer att fler mutationer upptäckts i Norge men ändock förblir deras dödstal blygsamma i jämförelse med övriga Europa.

Jag tycker inte alls Linde ter sig som en besserwisser. Tvärtom så medgav hon förra sommaren att hennes ursprungliga uppfattning om pandemihanteringen var felaktig. En sådan ödmjukhet önskar man att herrarna Tegnell och Giesecke besatt. Giesecke har säkert haft rätt i sak på några punkter men han har inte fått rätt vad gäller flockimmunitet och att de övriga nordiska länderna skulle "komma ikapp" vad gäller dödstal.
Citera
2021-04-25, 23:00
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, jag tror det brukar ticka upp på måndagar.

Tyvärr ligger den här länke nere: https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Annars hade jag tänkt jämföra dagens siffra med förra söndagen.
Den är inte nere, funkar utmärkt.
Citera
2021-04-25, 23:18
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Samtidigt har UK 25,000 fler covid-dödsfall än Frankrike.

Det är riktigt. Sett över hela epidemins förlopp har Storbritannien haft fler dödsfall än Frankrike.

Det jag ville påtala i mitt inlägg, var hur dramatiskt Storbritanniens siffror har sjunkit i spåren av den snabba vaccineringen.

Vi kan titta på dödsfall istället för svårt sjuka patienter. Vi ser då att Storbritannien hade groteskt höga siffror under senare delen av januari. Men sedan började restriktioner och vaccinering ge avtryck. Sedan slutet av januari har Storbritanniens siffra befunnit sig i fritt fall. I Europa som helhet, inklusive exemplet Frankrike, så har minskningen varit mycket mer blygsam.
Citera
2021-04-25, 23:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ngar6700
När tror folket i trådet att Corona är över och specifikt, när vi kommer sluta jobba hemifrån?

Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Den är nog här för att stanna och lär återkomma varje vinter i olika varianter precis som influensan. Så det lär bli en årlig Corona vaccinering för alla gamlingar.

Många företag har aldrig vågat sig på hemmaarbete för vanligt folk tidigare (varför skulle folk jobba om inte chefen flåsar en i nacken?), och nu insett fördelarna med det. I framtiden kan många företag med 100 anställda nöja sig med ett kontor för 20. Inte bra för fastighetsägare, men det för de leva med.
Jag hörde/läste om detta idag och en tanke är att bygga om kontorsfastigheter till lägenheter nu när efterfrågan minskar.

Jag har trott på en sådan utveckling sedan slutet av 1990-talet eftersom tekniken har funnits sedan dess, men inget har hänt.
Det finns många fördelar, men också nackdelar. Några dagar på kontoret och några dagar hemma per vecka är nog en bra mix för att många ska få lättare att få vardagspusslet att gå ihop utan att förlora kontakten med arbetskamrater etc.

Ytterligare en fördel är att trängseln och köerna i rusningstid i de större städerna kommer att minska.
Citera
2021-04-25, 23:36
Medlem
Citat:

Lägg till Asien så ser du den stora skillnaden.
Citera
2021-04-25, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ja det stämmer att fler mutationer upptäckts i Norge men ändock förblir deras dödstal blygsamma i jämförelse med övriga Europa.
Citat:
Yes, för Norges R-tal är under 1 hela tiden.
Jag tycker inte alls Linde ter sig som en besserwisser. Tvärtom så medgav hon förra sommaren att hennes ursprungliga uppfattning om pandemihanteringen var felaktig. En sådan ödmjukhet önskar man att herrarna Tegnell och Giesecke besatt. Giesecke har säkert haft rätt i sak på några punkter men han har inte fått rätt vad gäller flockimmunitet och att de övriga nordiska länderna skulle "komma ikapp" vad gäller dödstal.
Annika Linde är noll procent ödmjuk.

https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/OldWebArticlePdf/1/12163/LKT0923s1540_1543.pdf

Intervjun är en psykologisk studie i självupptagenhet och blame shifting.

Kronan på verket är när hon beskyller en "oengagerad läkarkår" för att vaccinationsgraden för influensa inte är högre, för att ingen dök upp när hon skulle föreläsa om influensaprofylax. Ett sårat egos logik.
Citera
2021-04-26, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av werupmannen
Lägg till Asien så ser du den stora skillnaden.
Det finns inga tillförlitliga siffror för Asien, och pandemin är inte över där på långa vägar.
Citera
2021-04-26, 00:05
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, jag tror det brukar ticka upp på måndagar.

Tyvärr ligger den här länke nere: https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Annars hade jag tänkt jämföra dagens siffra med förra söndagen.
Den länken fungerar bra.
Citera
2021-04-26, 00:16
Moderator
OYs avatar
Citat:

Ja, han tycks få rätt, åtminstone just nu.

Det var väl fler som förutspådde att det är svårt att stoppa ett virus framfart och att de allra flesta länder sannolikt kommer att drabbas ungefär likartat, vissa fort, andra lite mer utdraget, men att det i slutänden kommer att se hyfsat liknande ut.

Ja, visst, Finland och Norge har lyckats bättre än Sverige, det är hugget i sten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in