2021-04-26, 19:10
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljusalagern
Någon som läst Svenska 2 och haft denna uppgift:

Skriva en essä där minst två verk inom samma tema ingår. Båda verken ska vara romaner- varav minst en av romanerna ska vara som är skriven tidigare än år 1930. Vilka verk publicerades tidigare än 1930-talet? När du läser på om de olika verken får du också information om när de skrevs.

Jag har valt en bok; Pojken som kallades Det. Den andra romanen (som måste vara skriven innan år 1930) har jag inte bestämt än, eftersom jag är osäker på om jag förstått uppgiften rätt eller inte.
Ska jag läsa 2st böcker och därefter skriva om dom båda i samma essä? Eller ska jag skriva en essä om vardera? Alla tips eller spekulationer mottages gladeligen!

Du skall skriva en essä. Dessa är uppbyggda på speciella sätt och du kan googla fram mallar, alternativt följa en mall från din rekommenderade kurslitteratur om du har någon. I din essä skall du diskutera minst 2 olika romaner (verk) där den ena utav dem är skriven innan 1930. Exempelvis Jane Austen, Charles Dickens och Selma Lagerlöf har romaner skrivna innan 1930.
Googla gärna upp Pojken Som Kallades Det och fundera på om denna är en roman. På ett valfritt biblioteks hemsida kan du enkelt söka upp böcker efter kategori. Om jag minns rätt så finns det en hel uppsjö av föreslagna verk i Svenska 2, som bygger på många av de verk som behandlas i kurslitteraturen "människans texter, litteraturen".

Lycka till!
Senast redigerad av Marimu 2021-04-26 kl. 19:13.
Citera
2021-04-26, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soetnozen
Läser boken Synpunkt 1b och det känns helt orimligt att kunna plugga in hela den boken i huvudet..!

Jag har precis läst ut boken och håller med, halva första delen av boken är okej med lagom info, slutet blir dock grovt med info som matas på i mängder varav 3st sammanfattningar är uppdelade i endast en modul, då inser man hur mycket info det är på det stället. Och mycket i slutet i boken verkar mer vara "överflöd" av info som många redan kan om kroppen, droger, sex, organ osv.

En ME kan bestå av 3-4 frågor till 5-6 eller inga alls. Förra månaden i en kurs så sa läraren så fort ME började att han såg att jag kan mycket om kursen och han ville bara höra hur jag tyckte att det hade gått sen var ME slut efter 3-4min. Så det är svårt att veta sen vad som kommer tas upp på ME då alla lärare ställer olika frågor. Kolets kretslopp, vad är liv, molekyler samt ekologin är det som jag hade prioriterat inför ME i alla fall då dem delarna är mer centralt och kommer högst sannolikt tas upp. Kanske inte alla delar som sagt men en del av dem kommer säkert att komma på tal. En ME är som standard 15min effektiv tid.
Citera
2021-04-26, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hayworthian
Puh, vad skönt. Då klarar jag mig den här gången med. Läser sista mattekursen nu

tur för dig, jag ska börja med de i juni så kommer behöva göra dem..
Citera
2021-04-27, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
Jag har precis läst ut boken och håller med, halva första delen av boken är okej med lagom info, slutet blir dock grovt med info som matas på i mängder varav 3st sammanfattningar är uppdelade i endast en modul, då inser man hur mycket info det är på det stället. Och mycket i slutet i boken verkar mer vara "överflöd" av info som många redan kan om kroppen, droger, sex, organ osv.

En ME kan bestå av 3-4 frågor till 5-6 eller inga alls. Förra månaden i en kurs så sa läraren så fort ME började att han såg att jag kan mycket om kursen och han ville bara höra hur jag tyckte att det hade gått sen var ME slut efter 3-4min. Så det är svårt att veta sen vad som kommer tas upp på ME då alla lärare ställer olika frågor. Kolets kretslopp, vad är liv, molekyler samt ekologin är det som jag hade prioriterat inför ME i alla fall då dem delarna är mer centralt och kommer högst sannolikt tas upp. Kanske inte alla delar som sagt men en del av dem kommer säkert att komma på tal. En ME är som standard 15min effektiv tid.

Verkligen! Finns för mycket överflöd och helt omöjligt att plugga in allt då man inte vet hur läraren kommer formulera frågorna. Tack! Ja ekologi, celler, liv, kroppens funktioner har jag prioriterat men är livrädd för vad som komma skall imorgon på min muntliga examination.. Har fått A på alla uppgifter men ändå livrädd.
Citera
2021-04-27, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christina76
Jag har haft henne i två naturkunskapskurser och jag tycker att hon var trevlig. Lätt att konversera med och enkel i sin person. Hon satt hemma i sitt sovrum, jag minns hennes lapptäcksöverkast
Sträng/hård vet jag inte.. Men hon är "rakt på", och hon frågade väldigt blandat om hela kursen (hon frågade alltså inte bara om uppdragen).
Lycka till på examinationen (om du inte redan har hunnit ha den nu)!

Minns du vad du fick för frågor? Har examination med henne om 5 dagar. Känner mig sjukt osäker på vad jag ska lägga min fokus på i det sista!
Citera
2021-04-27, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slugg0
Tack för svar!

Hur gick det för dig med Gunilla Kjellén?
Citera
2021-04-27, 20:56
Medlem
Hayworthians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanna4855
tur för dig, jag ska börja med de i juni så kommer behöva göra dem..

Du kanske har tur och de förlänger dispensen! Vi får hålla tummarna.
Citera
2021-04-27, 23:27
Medlem
Hade min muntliga examination i naturkunskap 1b idag, har fått C-A på alla uppdrag, fick även A på muntliga och A i slutbetyg. Fick frågor om växthuseffekten samt nämna vilka gaser som påverkar växthuseffekten, fick fråga om diabetes, svampar och hur dom livnär sig, om östersjön varför det är bräckt, övergödning, DNA och genteknik.
Citera
2021-04-28, 10:10
Medlem
Hej

undrar om någon haft ME i biologi 1 nyligen och kommer ihåg vad man gick igenom? Mycket utanför uppdragen? Står att man kan få frågor från hela boken, vilket är rätt saftigt att komma ihåg när man bara läst igenom vissa saker... Har Bengt S som lärare om det gör någon skillnad.
Ska bli intressant hur han är, lämnade in mitt första uppdrag den 22:e och har ftf inte fått återkoppling på det, och nästa ska lämnas in i dagarna.
Citera
2021-04-28, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hayworthian
Du kanske har tur och de förlänger dispensen! Vi får hålla tummarna.

ja de får vi verkligen göra
Citera
2021-04-28, 14:11
Medlem
Hej, jag läsa samma kurs för andra gången nu (matte 1b), fick F för att jag inte hann boka m muntliga, men jag undrar nu om man får samma lärare när man läser samma kurs igen?
Citera
2021-04-28, 14:34
Medlem
Har någon läst sociologi här och kan berätta hur den muntliga gick till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in