2021-04-26, 22:00
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Det är ju en forensisk analys. Resultatet kan eventuellt bli aktuellt att presentera för en domstol. Det är folket som har initierat analysen. Inte så svårt.
Jo, jag vet att det är tanken.

Det jag reagerade på var alltså detta:
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Det är inte etablissemanget som bestämmer hur vallagar ska följas. Det som händer nu är att FOLKET, väljarna, såna som du och jag, tar tillbaks sin rätt till hederliga val.
Jag förutsätter att domstolarna ses som en del av etablissemanget.
Och de avgör om vallagarna har följts eller ej, inte FOLKET.
2021-04-26, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Den här auditen är totalt oseriös. Den utförs av ett gäng Trump-fanatiker som tror på QAnon-konspirationer. Självklart kommer de påstå att de hittat någonting oavsett vad som faktiskt finns. Sen kommer det de påstår såklart kastas ut som nonsens från domstolarna, om man ens bryr sig om att ta det till domstol. Och sen kommer konspirationsteoretikerna fortsätta påstå att valet blev stulet och då kommer de använda denna cirkelrunk som någon sorts bevis.

Den enda effekten av en sån här audit är att ytterligare undergräva tron på demokratin, för att bana vägen för rasistiska lagar med syftet att stoppa så många svarta som möjligt från att rösta.

Hur hade du velat se denna audit gå till?

För min del hade jag föredragit ifall Arizonas valförättare fått utföra den på uppdrag av Guvernören.
Och under övervakning av valobservatörer från bägge sidor. Samt en delstatsdomare

(Arizonas största tidning "Republic" skriver att en sådan revision redan har gjorts i Januari månad och det resulterade i att biden fick 20 röster till)
2021-04-26, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror dock inte det blir något konkret ens av de senaste avslöjandena från Arizona.

Jag håller helt och hållet med dig
2021-04-26, 22:30
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egbert-v

För min del hade jag föredragit ifall Arizonas valförättare fått utföra den på uppdrag av Guvernören.
Och under övervakning av valobservatörer från bägge sidor. Samt en delstatsdomare

(Arizonas största tidning "Republic" skriver att en sådan revision redan har gjorts i Januari månad och det resulterade i att biden fick 20 röster till)

Plötsligt genomförs en audit som höjer nivån på detaljer till något vi aldrig tidigare sett. Alldeles oavsett vad man tycker om att fusket nu med stor sannolikhet kommer hittas och exponeras, och visa att Biden badat naken så kommer denna audit sätta ribban för alla framtida audits och kan komma bli ett enormt lyft för demokrati i USA, västvärlden, världen. En audit mindre än den som nu görs, kommer ifrågasättas.

Det är givetvis sorgligt att den myndighet som ansvarar för en traditionell audit (har i tidigare inlägg mer ingående berättat om EAC och de 2 privata bolag som utfört audits i 2020 valets kölvatten) inte klarar detta utan yttre påverkan, men om så är fallet är det mycket bra att bevisen kring oegentligheter förs fram av ett alternativ. Det är Senaten i Arizona som bestämmer vem som skall genomföra en Audit inte Washington.

Guvernören Doug Ducey är icke omtyckt i Arizona idag då han bla avstod från att genomföra en djuplodande audit innan 2021 och nu pga auditen inte kommer kunna fortsätta som Guvernör efter att hans period är över. Att denne skulle begära en audit som fäller honom ter sig som mycket långsökt. Samma läge har Kemp i Georgia.

Resultat av denna audit och om den visar vad många tror är brottsutredningar av andra myndigheter. Checks & balances gäller här och de som fuskat eller påståtts fuska kommer få en rättegång därefter faller dom.
Senast redigerad av Nixter 2021-04-26 kl. 22:46.
2021-04-26, 22:32
Medlem
Emma18s avatar
Citat:

Om man nu bestämt skulle göra en audit, så är det viktigaste förstås att man anlitar oberoende kvalificerade experter. Det bästa valet hade antagligen varit en väl ansedd internationell revisionsbyrå som till exempel PricewaterhouseCoopers. Det vill säga ett företag som inte har någonting att tjäna på att ljuga och fabricera bevis, och som inte redan från början hejade på den ena kandidaten. Som har någonting att förlora på att de tappar i anseende om de är oseriösa.

Sen ska man förstås bjuda in observatörer från båda partierna som kan övervaka auditen och säga till om de tycker att något görs fel.

Men en sån audit hade såklart varit helt poänglös också då den såklart inte hade visat på något valfusk och QAnon-fanatikerna då bara hade inkluderat PwC bland konspiratörerna och fortsätt hävda valfusk lika tvärsäkert som innan.
2021-04-26, 22:37
Medlem
siisters avatar
Citat:
Nej. Den utförs av en av de mest seriösa företagen inom området.

Vilket företag tänker du på? Och "inom området", menar du området val och valaudits då?
2021-04-26, 22:40
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Nej. Den utförs av en av de mest seriösa företagen inom området.
Företaget som genomför auditen är inte ens aktivt inom området. De har varken utbildning eller erfarenhet av denna typ av audit. Det är inte ett väl ansett företag då det varit totalt okänt innan denna audit. Det är inte ens tydligt att företaget har bedrivit någon affärsverksamhet alls fram tills nu. Det verkar mest vara ett gäng konspirationsteoretiker som hittat ett sätt att sno åt sig massa pengar från Arizonas skattebetalare.
2021-04-26, 22:40
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Ja, inte ens demokraterna tror ju på sitt eget case.

"On Friday, Democrats filed a temporary restraining order to stop auditors from counting the ballots. They later retreated from their position after a judge ordered them to pay $1 million if they lost their legal challenge."

Zuckerberg hade ju lätt kunnat lägga upp 1 miljon. Men inte ens han tror väl på det. Och domaren i målet har sen dess dragit sig tillbaks p.g.a jäv.

https://twitter.com/i/status/1386749101526552577

Varför ska de betala en miljon $ när kontraktet är på totalt 350.000$ för 30 dagars revision och förskjutningen är endast ett par dagar om de förlorar?

Vilket parti tillhör domaren?

2021-04-26, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Plötsligt genomförs en audit som höjer nivån på detaljer till något vi tidigare aldrig sett. Alldeles oavsett vad man tycker om att fusket nu med stor sannolikhet kommer hittas och exponeras, och visa att Biden badat naken så kommer denna audit sätta ribban för alla framtida audits och kan komma bli ett enormt lyft för demokrati i USA, västvärlden, världen. En audit mindre än den som nu görs, kommer ifrågasättas.

Det är givetvis sorgligt att den myndighet som ansvarar för en traditionell audit (har i tidigare inlägg mer ingående berättat om EAC och de 2 privata bolag som utfört audits i 2020 valets kölvatten) men om så är fallet är det mycket bra att bevisen kring oegentligheter förs fram av ett alternativ.

Guvernören Doug Ducey är icke omtyckt i Arizona idag då han bla avstod från att genomföra audits innan 2021 och nu pga auditen inte kommer kunna fortsätta som Guvernör efter att hans period är över. Att denne skulle begära en audit som fäller honom ter sig som mycket långsökt. Samma läge har Kemp i Georgia.

Resultat av denna audit och om den visar vad många tror är brottsutredningar av andra myndigheter. Checks & balances gäller här och de som fuskat eller påståtts fuska kommer få en rättegång därefter faller dom.

Det är ganska mycket information du kommer med så jag har varit tvungen att googla mig till vad det är du menar. Det är fortfarande oklart vad du menar. Du antyder att 2 audits gjorts men att de inte är trovärdiga. Eller?

Enligt tidningarna the hill och nyhetskanalen ABC och businessinsider, så tänker Guvernör Ducey inte fortsätta vara guvernör efter den 1a januari 2023 när hans mandatperiod är över. Jag vet därför inte varför du skriver att han inte längre kan eller får vara kvar som guvernör

Enligt telegrambyrån AP vägrar "digital ninjas" redovisa hur och vilken alogritm de använder för att skanna röstsedlar. De vägrar ochså låta utomstående valobservatörer få se röstkorten. Vilket får mig att tvivla på dess legitimitet.
https://apnews.com/article/elections-election-recounts-phoenix-election-2020-business-396ea4662f8c213da010c0014ca97c6c
Senast redigerad av egbert-v 2021-04-26 kl. 22:47.
2021-04-26, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Varför ska de betala en miljon $ när kontraktet är på totalt 350.000$ för 30 dagars revision och förskjutningen är endast ett par dagar om de förlorar?

Vilket parti tillhör domaren?

Domaren begärde jäv när det framkom att cyberninjas anlitats av arizonas senatrepublikaners fond. samma fond som givit honom pengar.

Jag tror därför det är självklart att han entledigar sig själv från detta mål
2021-04-26, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Om man nu bestämt skulle göra en audit, så är det viktigaste förstås att man anlitar oberoende kvalificerade experter. Det bästa valet hade antagligen varit en väl ansedd internationell revisionsbyrå som till exempel PricewaterhouseCoopers. Det vill säga ett företag som inte har någonting att tjäna på att ljuga och fabricera bevis, och som inte redan från början hejade på den ena kandidaten. Som har någonting att förlora på att de tappar i anseende om de är oseriösa.

Sen ska man förstås bjuda in observatörer från båda partierna som kan övervaka auditen och säga till om de tycker att något görs fel.

Men en sån audit hade såklart varit helt poänglös också då den såklart inte hade visat på något valfusk och QAnon-fanatikerna då bara hade inkluderat PwC bland konspiratörerna och fortsätt hävda valfusk lika tvärsäkert som innan.
Nu är det ju så pass illa för din argumentation att denna pågående auditen är en forensic audit, dvs dvs att resultatet blir en rent tekniskt bevisning. Ungefär lika starka som dna bevis i ett mordfall. Dvs det kommer bli väldigt svårt att bortförklara med sånt svammel som du ger uttryck för.
2021-04-26, 22:49
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Domaren begärde jäv när det framkom att cyberninjas anlitats av arizonas senatrepublikaners fond. samma fond som givit honom pengar.

Jag tror därför det är självklart att han entledigar sig själv från detta mål

Så du tror inte på detta som du skrev:

"Ja, inte ens demokraterna tror ju på sitt eget case."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in