Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Du skriver så mycket intressanta infallsvinklar att jag inte vet vart jag ska börja riktigt.
Just detta med med att upprätthålla fasader är centralt.
....och det kretsar kring HD som om det vore snudd på en rikshemlighet.
Vilket SD gärna hakar på givetvis. Det är dock intressant att han nämner att hon är mån om yta, för där har han rätt.
Hon gör allt som står i sin makt att tona ner att det ska framkomma officiellt.
LW får regler hur hon ska bete sig officiellt.
Hon får inte ta kontakt och hon ska ändå bete sig på ett sätt som inte väcker misstanke - mer än att nåt skurit sig.
Kvinnan som blir nära bekant via touren förbjuds att ta kontakt, får inte ens nämna LWs namn eller hur det nu var.
Vilket hon ångrar, LW var värd cred.
Här ses ånyo att HD dirigerar.
HD projicerar all skuld på LW.
Här kan det tyckas att hon bara tar parti för SD, men jag ser likaväl gravt självbedrägeri som tangerar NPD; att hon skyddar sig själv in absurdum.
Hon sätter upp pansarmurar för att hon inte vill kännas vid att vara degraderad och är kränkt samt förstärker den bilden via att prata skit om LW och få medhåll. Utifrån arbetspsykologi skulle det liknas vid att en dålig chef allierar sig och samlar på rövslickare och personer som köper offerrollen urskiljningslöst.
...och börjar prata skit och bilda subgrupper mot en viss person (kränkande särbehandling, i.e vuxenmobbing), i det här fallet LW.
Hon tar över JG som identifierar sig med hennes offerroll som bedragen och han ger support på ett sätt som är extremt omoget.
28 april tar han i och tycker hon borde ha blockerats helt från touren - 17. Hon är "skizofren".
Frågan är varför han kryper så in i helvete för HD, det är mer än uppenbart.
Att HD avskyr LW är begripligt men det här är förtalskampanj, det lutar mot patologiskt hat.
Speciellt när hon egocentrerat går bortom normalitet med sina vidriga uttalanden då LW försvinner och att hämndbenäget och utan skrupler logga om efter hennes död. Det kan återigen bockas av på listan av negativa personlighetsdrag för NPD. I sin helhet ter hon sig inte frisk och det drar iväg åt att varningsklockor ringer ang mordet.
Om man upprätthåller fasader för att skydda sig själv, ligger det väl inte långt bort att skydda SD heller.
Speciellt då det går hand i hand med att vilja dölja och även självbedrägeri.
Tack och säger detsamma! Det du skriver här ovan är intressant för det ger ju sammantaget en mycket annorlunda bild än den bild som HD verkar vilja visa upp. Här är det en kvinna med stor agens, med förmåga att planera och ha strategier. Inte en däckad, knäckt och bruten person ur stånd att vara involverad i ett mord. En person som orkar ta över mycket som var LWs, inklusive vänner och manliga bekanta allt i syfte att bräda LW och "vinna" spelet, behålla fasaden och fortsätta vara drottning ihop med SD.
Jag har reagerat över mycket motsägelsefullt kring HD och som sipprat fram över tid. En av de saker jag minns att jag fann ganska talande var HDs mammas uttalande om att paret D var nära på en och samma person och att de tänkte gifta sig igen med en ny vigselförrättare. Minns inte hur det stod ordagrant men det var innebörden som jag tolkade det. I mina ögon stärker det tanken om att paret D gemensamt utnyttjade LW som praktisk stand in i några år, sedan blev LW ett hot och en konkurrent på alla plan för HD och då beslöt man lika iskallt som några ansvarslösa djurägare som beslutar sig för att avliva ett för obekvämt djur, att LW skulle dö för att de skulle kunna återgå till sin kärnfamiljsidyll som kung och drottning av burkletarHjärsta. Paret verkar ju ha empatibrist och hänsynslöshet som gemensam nämnare sett till hur de uttalat sig i FUP och den frånvaro av förmåga att kunna mentalisera både sina egna barns och LWs barns situation i mardrömmen.
En annan sak som du tar upp här, det patologiska hatet, är också mycket slående. Både du och jag har ju tidigare varit inne på detta med HDs flytt så nära LWs hem och hur HD verkar ha kopierat och försökt ta över mycket av det som varit typiskt LW. Detta är något som jag alltid upplevt väldigt osunt och som ett sjukligt beteende. Om vi skulle anta att paret D inte utnyttjat LW gemensamt utan att det varit en mer vanlig triangelsituation där HD blivit bedragen så är ju ett hat mot LW så klart förståeligt. Men även i en sådan situation då man skulle kunna känna för HD och ha medlidande så är det ändå ett väldigt udda steg att i detta hat mot mannens älskarinna börja bete sig som just som HD gör. Det som beskrivs är ju i det närmaste en form av stalking, en sadistisk lustfylld provokation och ett slags kontrollbeteende. Att HD verkar kopiera frisyr, klädval och ta över LWs expojkvänner sedan gör det ju ännu mer skumt och får en att fundera om hon varit och är sjukligt besatt av LW?
Jag är måhända biased då jag tråden igenom varit misstänksam mot HD, men de sammanställningar som du gjort av HDs faktiska handlingsförmåga och energi tycker jag borde övertyga oss alla om att hon har två sidor, varav den ena är någon hon gärna håller upp och den andra sidan... not so much.
Min teori nu är att Davidssons utnyttjade LW tills hon blev obekväm för geocaching/geotur/sex som extrafru, och då hon blev ett problem/hot (för att hon var konkurrent till HD och kanske hotade att avslöja fiffel mm) var deras sociala oförmåga på den nivån att de beslöt att det mest praktiska och önskvärda för deras fortsatta liv tillsammans var att LW skulle försvinna för gott.
Min
gissning är att HD bestämde detta och att SD fick i uppgift att förverkliga detta samt låta HD vara med och slå några slag för sina fuskloggar. HD hade innan mordet antagligen SOA med sig i ryggen som påhejare av planen då hon utmålat LW som en ond förförerska och råkat glömma av att berätta att LW hade dugit som stand-in när det varit bekvämt.
Vidare
spekulerar jag att anledningen till att sekten runt paret D håller tyst, snokar i tråden, hotar folk IRL och beter sig aggressivt är att de vinner på att hålla Davidssons om ryggen på grund av ekonomiska oegentligheter kopplade till Geoturen samt möjligen swingers-verksamhet i kriminalteknikern TMs regi. Mycket anseende att förlora om man slutar hålla armen om Davidssons, bättre att hålla tyst, bistå med snokande i tråden och trampa på en död människa och hennes anhöriga. Antagligen har de hittat på något sätt att göra detta moraliskt rent också inför sig själva för att döva någon slags antydan till samveten. Smutskastningen mot offret i tråden tyder ju på att det finns personer i stort behov av att befästa LW som någon som det är okej att bete sig illa mot.