2021-04-24, 17:43
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viper71
Den som det skrevs om i inlägg #36342 bilen vid g/c vägen

Då förstod jag rätt.

En bil sågs av killarna på Hällristningsvägen. Den var vit/ljus, mellanstor och inledningsvis talades det om att bilen ev. kunde vara av japansk modell.

Ca en timme senare såg vittnet Carina den bil som du avser. Den stod en liten bit norrut (jämfört med lekplatsen/Helenas hem) på cykelvägen.

Det är osäkert om dessa två bilar var samma bil eller om det var två helt skilda. Enligt Carina vittnade hon om att bilen skulle ha varit vit, medan Lars Johansson, chef för avdelningen grova brott i Skaraborg, hävdar att Carina inledningsvis sa att bilen var brun-metallic. I nedan länkar kan man läsa mer om detta.

https://www.expressen.se/gt/carina-sag-mystisk-bil-natten-helena-forsvann/ :

"När polisen sen genomförde dörrknackning kom Carina tänka på den mystiska bilen som hon beskriver som en vit kombi med svarta takrelingar.

– Jag fick åka runt med poliserna i staden för att peka ut liknande bilmodeller men jag såg ingen som stämde överens med den på cykelvägen.

En timme innan Carinas observation ska även två pojkar sett en vit bil komma körande på cykelvägen. 2010 undersökte också polisen just en vit bil som man hade hämtat in.

Lars Johansson chef över avdelningen för grova brott i Skaraborg, bekräftar Carinas berättelse.

– Vi hörde henne väldigt mycket under den här tiden men då beskrev hon färgen som brun-metallic. Men vi får ta och prata med henne igen.

Men Carina Karlsson är säker på sin sak.

– Den var vit."

https://sverigesradio.se/artikel/6718551 :

"– Där står en bil parkerad på cykelvägen, en vit bil. Det tycker vi var väldigt konstigt.

Klockan är runt halv fyra på morgonen den 14 juni 1992 när Carina och hennes manlige bekant cyklar Ekuddenvägen ner för att svänga in på cykelbanan mot Vikingavägen där Carina bor. Men mitt på cykelbanan står en bil parkerad och de får kliva av sina cyklar för att gå förbi bilen.

– Vi försökte faktiskt titta in i bilen, vi var så nära. Men vi hörde ingenting och vi såg ingenting och sen cyklade vi hem för att sova, säger Carina.

Morgonen därpå cyklar Carina och hennes vän ner till Ekuddenbadet, då är bilen borta. När polisen knackar dörr berättar hon om vad hon sett.

Polisen som arbetar med Helenas försvinnande idag bekräftar att den här vittnesuppgiften stämmer. Enligt Lars Johansson på Grova brott så har Carina förhörts flera gånger under sommaren 1992 om sina iakttagelser, men den här uppgiften har det inte rapporterats om i media tidigare.

I de tre förhör som hållits beskriver hon bilen som bronsfärgad, enligt Lars Johansson men Carina säger idag att hon är helt säker på att det var en vit bil de såg.

– Man tänker mycket på att jag har ju faktiskt sett den vita bilen.

På samma cykelväg passerar en ljus bil ungefär en timme tidigare den här natten, det är två killar som gör den iakttagelsen, vilket vi berättat om i vår reportageserie Fallet Helena."
Citera
2021-04-24, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Du kan glömma dina spekulationer, man blir inte inblandad i mord för att sen bli talman i Sveriges riksdag, inte utan att det syns utanpå vill jag hävda. Typ piller-missbrukare-liknande.
Det hade framkommit för länge sedan om så vart fallet, så inte en chans att det skulle vara sanningen.

Apropå systrarna så skulle jag inte ens sätta ett rött öre på vad dom tror på. Är dom måntro medlemmar i "bombade blondiners klubb"?

Du har nog rätt om UA, absolut. Men om systrarna tror jag du har fel.
Citera
2021-04-24, 21:34
Medlem
Citat:
Du kan glömma dina spekulationer, man blir inte inblandad i mord för att sen bli talman i Sveriges riksdag, inte utan att det syns utanpå vill jag hävda. Typ piller-missbrukare-liknande.
Det hade framkommit för länge sedan om så vart fallet, så inte en chans att det skulle vara sanningen.

Apropå systrarna så skulle jag inte ens sätta ett rött öre på vad dom tror på. Är dom måntro medlemmar i "bombade blondiners klubb"?

Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Du har nog rätt om UA, absolut. Men om systrarna tror jag du har fel.

Jag tror inte att man kan glömma någonting i detta fall. Är det ingen som har ett foto från 90-talet på Herr numera Ottawa?
Citera
2021-04-25, 21:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Det inlägget är trådens absoluta bottennapp. Det finns många exempel på folk som har levt framgångsrika liv, men bärande på en mörk hemlighet. Det finns absolut ingenting i det här fallet som utesluter någonting! Låt oss säga att KM skulle vara "mannen med pilotglasögon" samtidigt som han är kusin med Urb*an. Tror du på fullaste allvar att Urb*ans karriär inte skulle ha haft någon inverkan på hur den utpekade KM agerade? Och ingen vet huruvida Urb*an skulle kunna vara gärningsman. Är det någon som vet - och vågar skriva - om han var på Stadt den aktuella kvällen?

När det sedan gäller systrarna Andersson är båda två mörkhåriga, men det har du kanske missat? I övrigt är din kommentar om blondiner sällsynt korkad, och om systrarna Andersson fruktansvärt taskig. Och varför skulle systrarna Andersson inte kunna tro på rätt spår? Har du något problem med det? Och du själv, då ... I vilken klubb för mindre bemedlade personer ingår du? I "A-lagsklubben"?
Citera
2021-04-25, 22:36
Medlem
MrsPollifaxs avatar
Att förtala systrarna är inte juste!
En mörk hemlighet kan vara att veta, kanske bevittnat vad som hände, vara feg, inte anmäla, gömma sig en vecka av rädsla för gärningsmännen. Skam för ”otroheten” eller tankar om den.
Obstinat vägra att prata om advokat närvarar tyder på just rädsla och skam. För vad? Om KM är MMPG tror jag att svaret på allt finns där.
Den vita bilen, kan inte sluta tänka på den. Någon/några, förutom gärningsmännen, vet såklart precis vilken bil det var. Fan.
MrsP
Citera
2021-04-26, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Ok, du hänger helt enkelt ut Ur*an A*lin? Då måste du alltså veta att han var runt Helena den aktuella kvällen/natten? Du får gärna utveckla, och särskilt varför KM per någon slags automatik skulle vara inblandad bara för att UA skulle vara det!

Utveckla också gärna hur BW skulle vara gärningsmannen, han som enligt de flesta ska ha alibi. För det är väl inte så att du hänger ut BW och UA för att dra uppmärksamheten från den egentliga gärningsmannen/de egentliga gärningsmännen?

Ja det är ju mycket känsligt att hänga ut folk till höger och vänster, MEN detta är ett trauma-fall för hela Sveriges befolkning och då alla vill bidra med sina "tycken" så blir det väl lite så...

Jag undrar lite själv, läste några sidor bakåt om att någon undrade om herrarna PU samt BW definitivt var på Stadshotellet fram till stängning. PU var det samt till 100 % även BW.

BW var tidigare på kvällen ute i Radbyn och partajade med innebandy folket. Vid 01:00 tiden blir BW häftigt osams med sin, också närvarande, flickvän. Enligt vittnen var han rasande när han ca kl 01:30 satte sig i sin ljust ljust bronsfärgade Opel Kadett och kör sedan ner till parkeringen vid Trädgårdsskolan. Kommer alltså in på Stadshotellet ca kl 01:40. Han är sedan (vad som kommit ur hans egen utsago) den siste som talar med Helena strax utanför hotellet.

Att ta sig springande från Stadshotellet till parkeringen Trädgårdsskolan tar max en och en halv minut.
Som sagt, jag bara undrar. Rätta mina misstankar om jag är åt skogen fel ute...

Också märkligt att Polisen fäster så stor vikt vid enda vittnet som sett Helena och en man med pilotglasögon gåendes på Marieholmsbron !? Alibit som räddade BW är jag ytterst tveksam till, då hans mamma nästan "bröt ihop" för att han kallades till polisförhör...
Citera
2021-04-26, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av typhone66
Ja det är ju mycket känsligt att hänga ut folk till höger och vänster, MEN detta är ett trauma-fall för hela Sveriges befolkning och då alla vill bidra med sina "tycken" så blir det väl lite så...

Jag undrar lite själv, läste några sidor bakåt om att någon undrade om herrarna PU samt BW definitivt var på Stadshotellet fram till stängning. PU var det samt till 100 % även BW.

BW var tidigare på kvällen ute i Radbyn och partajade med innebandy folket. Vid 01:00 tiden blir BW häftigt osams med sin, också närvarande, flickvän. Enligt vittnen var han rasande när han ca kl 01:30 satte sig i sin ljust ljust bronsfärgade Opel Kadett och kör sedan ner till parkeringen vid Trädgårdsskolan. Kommer alltså in på Stadshotellet ca kl 01:40. Han är sedan (vad som kommit ur hans egen utsago) den siste som talar med Helena strax utanför hotellet.

Att ta sig springande från Stadshotellet till parkeringen Trädgårdsskolan tar max en och en halv minut.

Också märkligt att Polisen fäster så stor vikt vid enda vittnet som sett Helena och en man med pilotglasögon gåendes på Marieholmsbron !? Alibit som räddade BW är jag ytterst tveksam till, då hans mamma nästan "bröt ihop" för att han kallades till polisförhör...

Du tänker att BW pratar men H utanför stadt, får reda på att hon ska promenera hem, han går/springer och hämtar sin bil och sedan plockar upp H på vägen någonstans?
Frågan är ju som du skrivet hur pass trovärdigt brovittnet är samt BWs alibi....
Citera
2021-04-26, 13:37
Medlem
Citat:

Hur har ni kommit fram till att alibit är mamman? Hur många kan efter eget vetande säga att BW var på fest i Rabyn innan?
Jag har motsägande uppgifter som jag vill kunna lägga åt sidan om de inte stämmer. De uppgifterna är att alibi är en vän som BW spenderat dagen med och stor del av kvällen med. Alltså ingen fest. Många trådsanningar här, därför frågar jag.
Citera
2021-04-26, 14:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Du tänker att BW pratar men H utanför stadt, får reda på att hon ska promenera hem, han går/springer och hämtar sin bil och sedan plockar upp H på vägen någonstans?
Frågan är ju som du skrivet hur pass trovärdigt brovittnet är samt BWs alibi....

Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Hur har ni kommit fram till att alibit är mamman? Hur många kan efter eget vetande säga att BW var på fest i Rabyn innan?
Jag har motsägande uppgifter som jag vill kunna lägga åt sidan om de inte stämmer. De uppgifterna är att alibi är en vän som BW spenderat dagen med och stor del av kvällen med. Alltså ingen fest. Många trådsanningar här, därför frågar jag.

Det som jag fortfarande tycker är väldigt märkligt är varför Pernilla och Mats inte klipper in typ 30 sekunder med BW i radioprogramserien 2017. BW var Helenas vän och kanske den sista personen som såg Helena innan hon lämnade torgområdet, men ändå väljer man att inte låta BW säga några ord. Jag tycker att ett sådant klipp hade varit självklart, så i mina öron väcker avsaknaden av det misstankar.

Och det pratas fortfarande om BW och hans påstådda alibi. Exakt vem skulle detta alibi vara som täcker tiden mellan 02:05 och i vart fall 03:00? Jag har liksom svårt att tänka mig att BW direkt drog från torget när han och Helena skildes åt för att mer eller mindre omgående ha hunnit skaka fram ett alibi på ett annat ställe.

En direkt fråga till typhone66. Du skriver om BW att: "Enligt vittnen var han rasande när han ca kl 01:30 satte sig i sin ljust ljust bronsfärgade Opel Kadett och kör sedan ner till parkeringen vid Trädgårdsskolan."
Du är väldigt detaljerad om bilens färg och exakt var BW skulle ha parkerat sin bil. Är det här något som du vet definitivt? Bilens färg skulle i så fall kunna passa in på den bilen som Carina såg stå parkerad på gång-/cykelvägen senare under natten.

Och vilka manliga personer fanns på plats under söndagen för att leta efter Helena? BW ska ju ha varit där, "mannen med pilotglasögon" likaså. Henr*ik Magnuss*on/Jung*ert också? Vem mer? Jag är helt säker på att någon som var med där på söndagen mycket väl visste vad som hade hänt.

I övrigt väntar jag fortfarande på att personligen till 100 procent få bekräftat vem som är "mannen med pilotglasögon", då en sådan säkerställd kunskap skulle ge mig/oss tre mycket bra utgångslägen: Vi skulle kunna fokusera helt på den aktuella personen och vi skulle kunna spara en massa tid och spekulationer om andra personer - och sannolikt också helt kunna avskriva vissa personer.
Citera
2021-04-26, 17:33
Medlem
Greenskys avatar
Citat:

När det sedan gäller systrarna Andersson är båda två mörkhåriga, men det har du kanske missat? I övrigt är din kommentar om blondiner sällsynt korkad, och om systrarna Andersson fruktansvärt taskig. Och varför skulle systrarna Andersson inte kunna tro på rätt spår? Har du något problem med det? Och du själv, då ... I vilken klubb för mindre bemedlade personer ingår du? I "A-lagsklubben"?

Du måste väl förstå att det är ett talesätt (typ ordspråk) och jag har aldrig förtalat systrarna utan efterlyst information angående huruvida man kan lita på dom.

Visst kan väl systrarna vara inne på rätt spår men hur skulle jag kunna veta det? Jag känner dom inte..

Litar du blint på dom? Hur kan du göra det i så fall?

Varför ska jag tro på dom när jag inte vet ett skit om deras naivitet och dito. Möjligheten finns att dom är oerhört naiva och lättlurade. Jag upprepar: Möjligheten finns att dom är det och det är bl.a det jag vill veta mer om.

Anser du att det är ngt fel i det kan du behålla det för dig själv.

Fram till dess at jag vet mer om dom litar jag inte ett skit på vad dom säger.
Senast redigerad av Greensky 2021-04-26 kl. 17:35.
Citera
2021-04-26, 17:50
Medlem
Citat:
Det som jag fortfarande tycker är väldigt märkligt är varför Pernilla och Mats inte klipper in typ 30 sekunder med BW i radioprogramserien 2017. BW var Helenas vän och kanske den sista personen som såg Helena innan hon lämnade torgområdet, men ändå väljer man att inte låta BW säga några ord. Jag tycker att ett sådant klipp hade varit självklart, så i mina öron väcker avsaknaden av det misstankar.

Och det pratas fortfarande om BW och hans påstådda alibi. Exakt vem skulle detta alibi vara som täcker tiden mellan 02:05 och i vart fall 03:00? Jag har liksom svårt att tänka mig att BW direkt drog från torget när han och Helena skildes åt för att mer eller mindre omgående ha hunnit skaka fram ett alibi på ett annat ställe.

En direkt fråga till typhone66. Du skriver om BW att: "Enligt vittnen var han rasande när han ca kl 01:30 satte sig i sin ljust ljust bronsfärgade Opel Kadett och kör sedan ner till parkeringen vid Trädgårdsskolan."
Du är väldigt detaljerad om bilens färg och exakt var BW skulle ha parkerat sin bil. Är det här något som du vet definitivt? Bilens färg skulle i så fall kunna passa in på den bilen som Carina såg stå parkerad på gång-/cykelvägen senare under natten.

Och vilka manliga personer fanns på plats under söndagen för att leta efter Helena? BW ska ju ha varit där, "mannen med pilotglasögon" likaså. Henr*ik Magnuss*on/Jung*ert också? Vem mer? Jag är helt säker på att någon som var med där på söndagen mycket väl visste vad som hade hänt.

I övrigt väntar jag fortfarande på att personligen till 100 procent få bekräftat vem som är "mannen med pilotglasögon", då en sådan säkerställd kunskap skulle ge mig/oss tre mycket bra utgångslägen: Vi skulle kunna fokusera helt på den aktuella personen och vi skulle kunna spara en massa tid och spekulationer om andra personer - och sannolikt också helt kunna avskriva vissa personer.

Hela historian osar sk*t

Om det som står i den nya danska boken att PW, hennes system och en "vän" som sedan komma att misstänkas och om detta är MMPG, är det f-n helt otroligt att PWs chefer låtit PW och MÖ som båda var med på PWs fest och åtminstone PW dessutom varit synnerligen central även dagen efter.
De verkar ju ganska insyltade båda två i utredningen och kan väl inte rimligen bedömas kunna göra ett objektivt reportage.

Att påstå att BW inte tillför något till reportaget kan betyda olika saker, han anses inte veta något överhuvudtaget vilket är helt obegripligt, eller vara så insyltad att de inte tror att han kommer att säga som det är i alla fall.

Frågan är då, är BW den vän som var med PW och hennes lillasyster eller är det KM, eller någon annan, bara att veta att PW, hennes syster och en tredje person borde göra att några borde veta vem denna tredje person var.

Var PW tillräckligt nära vän med KM för att det skulle stämma in? BW kan rimligen ha varit det.
Citera
2021-04-26, 18:28
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Du måste väl förstå att det är ett talesätt (typ ordspråk) och jag har aldrig förtalat systrarna utan efterlyst information angående huruvida man kan lita på dom.

Visst kan väl systrarna vara inne på rätt spår men hur skulle jag kunna veta det? Jag känner dom inte..

Litar du blint på dom? Hur kan du göra det i så fall?

Varför ska jag tro på dom när jag inte vet ett skit om deras naivitet och dito. Möjligheten finns att dom är oerhört naiva och lättlurade. Jag upprepar: Möjligheten finns att dom är det och det är bl.a det jag vill veta mer om.

Anser du att det är ngt fel i det kan du behålla det för dig själv.

Fram till dess at jag vet mer om dom litar jag inte ett skit på vad dom säger.

Men tydligen vet du (och jag citerar dig): "Du kan glömma dina spekulationer, man blir inte inblandad i mord för att sen bli talman i Sveriges riksdag, inte utan att det syns utanpå vill jag hävda. Typ piller-missbrukare-liknande.
Det hade framkommit för länge sedan om så vart fallet, så inte en chans att det skulle vara sanningen."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in