Då förstod jag rätt.
En bil sågs av killarna på Hällristningsvägen. Den var vit/ljus, mellanstor och inledningsvis talades det om att bilen ev. kunde vara av japansk modell.
Ca en timme senare såg vittnet Carina den bil som du avser. Den stod en liten bit norrut (jämfört med lekplatsen/Helenas hem) på cykelvägen.
Det är osäkert om dessa två bilar var samma bil eller om det var två helt skilda. Enligt Carina vittnade hon om att bilen skulle ha varit vit, medan Lars Johansson, chef för avdelningen grova brott i Skaraborg, hävdar att Carina inledningsvis sa att bilen var brun-metallic. I nedan länkar kan man läsa mer om detta.
https://www.expressen.se/gt/carina-sag-mystisk-bil-natten-helena-forsvann/ :
"När polisen sen genomförde dörrknackning kom Carina tänka på den mystiska bilen som hon beskriver som en vit kombi med svarta takrelingar.
– Jag fick åka runt med poliserna i staden för att peka ut liknande bilmodeller men jag såg ingen som stämde överens med den på cykelvägen.
En timme innan Carinas observation ska även två pojkar sett en vit bil komma körande på cykelvägen. 2010 undersökte också polisen just en vit bil som man hade hämtat in.
Lars Johansson chef över avdelningen för grova brott i Skaraborg, bekräftar Carinas berättelse.
– Vi hörde henne väldigt mycket under den här tiden men då beskrev hon färgen som brun-metallic. Men vi får ta och prata med henne igen.
Men Carina Karlsson är säker på sin sak.
– Den var vit."
https://sverigesradio.se/artikel/6718551 :
"– Där står en bil parkerad på cykelvägen, en vit bil. Det tycker vi var väldigt konstigt.
Klockan är runt halv fyra på morgonen den 14 juni 1992 när Carina och hennes manlige bekant cyklar Ekuddenvägen ner för att svänga in på cykelbanan mot Vikingavägen där Carina bor. Men mitt på cykelbanan står en bil parkerad och de får kliva av sina cyklar för att gå förbi bilen.
– Vi försökte faktiskt titta in i bilen, vi var så nära. Men vi hörde ingenting och vi såg ingenting och sen cyklade vi hem för att sova, säger Carina.
Morgonen därpå cyklar Carina och hennes vän ner till Ekuddenbadet, då är bilen borta. När polisen knackar dörr berättar hon om vad hon sett.
Polisen som arbetar med Helenas försvinnande idag bekräftar att den här vittnesuppgiften stämmer. Enligt Lars Johansson på Grova brott så har Carina förhörts flera gånger under sommaren 1992 om sina iakttagelser, men den här uppgiften har det inte rapporterats om i media tidigare.
I de tre förhör som hållits beskriver hon bilen som bronsfärgad, enligt Lars Johansson men Carina säger idag att hon är helt säker på att det var en vit bil de såg.
– Man tänker mycket på att jag har ju faktiskt sett den vita bilen.
På samma cykelväg passerar en ljus bil ungefär en timme tidigare den här natten, det är två killar som gör den iakttagelsen, vilket vi berättat om i vår reportageserie Fallet Helena."