2021-04-26, 14:13
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Finns ju dock inget belägg för att nedstängning utöver vad Sverige gjort har någon vidare effekt. Sverige har ju, precis som alla andra länder, ingen influensa längre. Trots att vi har haft mycket mildare restriktioner. Det tyder på att hålla avstånd, handtvätt och hålla sig hemma med minsta symptom är de åtgärder som har effekt. Den åtgärd som kunde gjort skillnad skulle varit stängda gränser på första signal och karantän för alla svenskar som åkte hem till Sverige efter det. Men det är väl bara Taiwan som gjorde så. Det är ju hur tydligt som helst att nedstängningar inte har haft effekt på smittspridningen, alla möts ju i mataffären ändå. Resultatet av nedstängning är att alla multinationella företag tar över marknaden på bekostnad av småföretag som inte har den ekonomiska motståndskraften.

Kom ihåg, dödstakten i Sverige har bara ökat med 0,7 promille. Att vården inte kan hantera det ökade trycket beror på årtionden av usel politik där man har monterat ner vården så att man har tappat beredskap.
Av mig fetat.

Får man lov och fråga hur du räknar och i vilken tid detta skulle vara så?

Citat:
SCB har fått information om 8 088 dödsfall under november 2020. Under åren 2015–2019 dog i genomsnitt 7 383 personer under motsvarande period, vilket ger november 2020 en överdödlighet på 10 procent.

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/sverige-har-aterigen-overdodlighet--aldre-hardast-drabbade/

Så i November som exempel var överdödligheten 10%.

På denna sida kan man lätt räkna ut procent till promille.

https://www.enheter.info/enheter-konverterare.php?typ=partsper

Citat:
10 Procent [%]

= 100 Promille [‰]
Citera
2021-04-26, 14:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Finns inga motiv att stänga ner MER nu än tidigare, tvärtom då de i riskgrupp som vill vaccineras i princip är klara och för resten, friska arbetsföra, är sars cov2 inget problem där vaccination behövs annat än av bekvämlighetsskäl antingen för den enskilde eller dess arbetsgivare så denne slipper sjukfrånvaro.

Att det initiala målet var infektionsimmunitet är i princip fastslaget men kommer ALDRIG redovisas öppet då det inte gick som förväntat eftersom sars cov2 inte spreds så effektivt som förväntat men det kan man skylla på felaktig data initialt, vems felet är är en sak att debattera men knappast här...

Jag tror Ni lägger för mycket fokus på vad som gjorts, hur det gjorts och vilka som gjorde det, betänk att de som sitter där och tar dessa beslut inte är mer än människor precis som vi, de är lika korkade/intelligenta och styrs av samma drifter och förhoppningar som vi, den stora skillnaden är att några av de är sakkunniga då de läst in sig under lång tid MEN, detta innebär INTE att de kan hantera NÅGOT utanför deras sakunnighet bättre än gemene man...

Politikerna är PRECIS son vi, styrs av den allmänna opinionen och det helt utan någon kunskap, vem som helst klarar av deras jobb utan att slutresultatet blir nämvärt annorlunda, det viktigaste är att inte cenralisera den makten för mycket för då kan en enskild göra livet surt för allmänheten, nu är det på gränsen av vad som är acceptabelt i inskränkningarna och nu när dödsfallen och inläggningarna minskar är det bara att öppna upp igen då de medicinska behovet av restriktioner snart har helt upphört.

Ha ingen övertro till folk, de är precis som alla andra, en del är bara bättre på att dupera..

Gruppen män 50-59 år är inte ens påbörjad än, och där är det många dödsfall. Förutom själva åldern, är det många av dessa män som dessutom är överviktiga, har diabetes typ II, högt blodtryck, hjärt- och-kärlproblem, stressar för mycket o.s.v.. Kvinnor i samma åldersgrupp går inte heller säkra från svår sjukdom och död.

Jag har ingen övertro alls. Jag lyssnar alltid på mitt eget sunda förnuft först, och i det här fallet var det enkelt. Ju mer man hade hindrat människor från att träffas, röra sig geografiskt, ta sig över gränser o.s.v. - desto bättre hade utfallet blivit. (Se mina första inlägg i den här tråden i januari 2020!) Det behövdes inte tio års medicinsk utbildning för att fatta det.
Citera
2021-04-26, 14:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Inget land kunde helt säkert förutsäga hur smittspridningen skulle utvecklas i början av pandemin. Just därför valde de flesta länder att införa restriktioner i preventivt syfte. Sverige valde istället att agera reaktivt med numera känt resultat.
Bullshit. Det argumentet går ingen vettig på, för även länder med kraftiga restriktioner har fått höga dödstal och stor smittspridning. Du ljuger alltså, och man kan bara undra över dina motiv.
Citera
2021-04-26, 14:24
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det enda vettiga hade ju varit att BÅDE ha hemundervisning OCH förbjuda resor under loven.
Eftersom det är i hemmet viruset sprids bäst. Jo det vore ju jättesmart. Lägg därtill det försämrade hälsotillstånd det leder till i längden och du har inget annat än ett recept på katastrof.

Nu förekom det både mycket hemundervisning, hemarbete och restriktioner mot att röra sig långt hemifrån, så jag vet inte vad du klagar på. Hade vi fått höga dödstal ändå så hade du tyckt att vi alla skulle stängas in i varsin plastbubbla. Vissa är aldrig nöjda. Ska vi inte bygga en mur runt landet mot orkaner också när vi ändå håller på?
Citera
2021-04-26, 14:25
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Gruppen män 50-59 år är inte ens påbörjad än, och där är det många dödsfall. Förutom själva åldern, är det många av dessa män som dessutom är överviktiga, har diabetes typ II, högt blodtryck, hjärt- och-kärlproblem, stressar för mycket o.s.v.. Kvinnor i samma åldersgrupp går inte heller säkra från svår sjukdom och död.

Jag har ingen övertro alls. Jag lyssnar alltid på mitt eget sunda förnuft först, och i det här fallet var det enkelt. Ju mer man hade hindrat människor från att träffas, röra sig geografiskt, ta sig över gränser o.s.v. - desto bättre hade utfallet blivit. (Se mina första inlägg i den här tråden i januari 2020!) Det behövdes inte tio års medicinsk utbildning för att fatta det.

Nu blev jag "orolig"...
hur många pratar vi om? kan du kvantifiera "många"?

.. har upptäckt att "konspirationsteoretiker" och Vaccinfanatiker ha olika uppfattning om vad "många" är
Citera
2021-04-26, 14:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Minska smittspridningen så mycket som möjligt = platta till kurvan.

Att ”stoppa smittan helt” är ju tyvärr inte praktiskt möjligt. Trots att diverse länder och städer har firat att ”viruset är borta” med allt från stora tårtkalas till andra påhitt, så är smittan bevisligen kvar.

Teoretiskt går det kanske att helt stoppa smittan genom att alla isolerar sig totalt under kanske 4-5 veckor (Y x max inkubationstid + tid för att bli smittfri där Y=antalet personer i hushållet), samtidigt, över hela världen? Då handlar det inte om trams som ”att stänga gränser”, utan om att inte gå ut, inte gå till jobbet även om du är brandman och det brinner eller vaccinforskare och det kokar i labbet, ambulansförare och någon är sjuk o s v. Alternativt kanske du inte skall gå hem under en månad om du är på jobbet när totala isoleringen börjar? Kanske finns det kakor kvar i kafferummet som räcker ett tag? Gör vi det så skulle det förstås dö ordentligt med folk och samhällen krascha, men det kanske det skulle vara värt för de som fokuserar på covid och inte mer holistiskt på folks hälsa? När de som överlevt sedan går ut ur sin erimithåla så får de väl ge fan i att äta kött, bli bitna av djur eller nå’t. Annars är det raka vägen ner i hålan igen. För alla, överallt och samtidigt.

Nej, så var det inte alls. Tegnell sa att "nu låter vi det långsamt sprida sig i befolkningen". Han ville aldrig minska ner smittspridningen så mycket som det hade gått med riktiga restriktioner. Bara så mycket, att sjukhusen nätt och jämnt klarade av att ta hand om de som blev svårt sjuka. Vilket de som bekant inte gjorde ändå, och då åkte morfinsprutan fram i stället...

Det finns mittemellanlägen också. Jag tycker att vi borde ha satt upp vägspärrar mellan regionerna i landet, och därefter haft regionala restriktioner, som hela tiden hade anpassats efter den ökande eller minskande smittspridningen just där. Och landsgränserna skulle naturligtvis ha varit helt stängda - finns ingen anledning att flänga världen omkring under en pandemi...

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja jag ser Giesecke som en föredetting.

Dessutom: Allt detta är nog mer än en "one man show" omss . . . . även om du vill se en enskild hängd, precis som din pappa då . . . .

Ja, han VAR ju det, men sedan tog både Tegnell och - hör och häpna - WHO in honom i styrelserummen igen...

Är du full så här tidigt på dagen? Jag har väl aldrig påstått att jag vill se min pappa hängd? Konstigt personangrepp...
Citera
2021-04-26, 14:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Eftersom det är i hemmet viruset sprids bäst. Jo det vore ju jättesmart. Lägg därtill det försämrade hälsotillstånd det leder till i längden och du har inget annat än ett recept på katastrof.

Nu förekom det både mycket hemundervisning, hemarbete och restriktioner mot att röra sig långt hemifrån, så jag vet inte vad du klagar på. Hade vi fått höga dödstal ändå så hade du tyckt att vi alla skulle stängas in i varsin plastbubbla. Vissa är aldrig nöjda. Ska vi inte bygga en mur runt landet mot orkaner också när vi ändå håller på?

Det kan inte spridas i hemmet, om inte någon i hemmet umgås med andra utanför hemmet, och drar hem det. Det gå ju inte genom väggar.
Citera
2021-04-26, 14:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Nu blev jag "orolig"...
hur många pratar vi om? kan du kvantifiera "många"?

.. har upptäckt att "konspirationsteoretiker" och Vaccinfanatiker ha olika uppfattning om vad "många" är

https://www.expressen.se/ledare/vaccinera-50-plussare-fore-festande-ungdomar/

Om någon grupp har hamnat otvetydigt på efterkälken så är det 50- till 59-åringarna. De kommer alltså sist, hopbuntade med alla över 18 år. Detta trots att ålder i sig är en konstaterad riskfaktor för den som får covid-19.

Storbritannien har ungefär samma ordning som vi i fråga om de högst prioriterade, men...
Att det är så syns tydligt i statistiken över intensivvårdade patienter. I gruppen 50-59 år har hittills 1 378 personer vårdats på iva. För gruppen 40-49 år är siffran 643 personer. Mer än dubbelt så många i 50-gruppen, alltså. Och mer än tio gånger så många jämfört med 30- till 39-åringarna, Sveriges största ålderskull.

Artikeln är från 9 april, så siffrorna är högre nu.
Citera
2021-04-26, 14:32
Medlem
Citat:
*klipp*

Ja, han VAR ju det, men sedan tog både Tegnell och - hör och häpna - WHO in honom i styrelserummen igen...

Är du full så här tidigt på dagen? Jag har väl aldrig påstått att jag vill se min pappa hängd? Konstigt personangrepp...
Jag är fullständigt nykter men din fixering vid enskilda manliga befattningshavare är så talanglösa och förutsägbara att man anar vad det handlar om . . . .

Sedan är ju personangrepp annars din specialgren . . .
Citera
2021-04-26, 14:34
Medlem
Citat:

Ålder är inget problem, riskgrupp däremot, att antalet i riskgrupp ökar med ålder är en annan sak.

Räkna av de i riskgrupp från åldersgrupperna så ser Ni tydligt hur "farligt" sars cov2 är i den friska arbetsföra delen av befolkningen och nu pågår vaccination av just riskgrupperna så restriktionsbehovet har i princip upphört redan.

Detta borde Ni inte ha några problem att se om Ni har ett sunt förnuft och kan läsa...

Att målet initialt var infektionsimmunitet och hur det kunnat sett ut får Ni släppa, det är passerat nu, nu får vi gå vidare och se på hur det ser ut NU.
Citera
2021-04-26, 14:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag är fullständigt nykter men din fixering vid enskilda manliga befattningshavare är så talanglösa och förutsägbara att man anar vad det handlar om . . . .

Sedan är ju personangrepp annars din specialgren . . .

Då läser du mig fel. Jag gillar män! Särskilt äldre män! Men inte Tegnell. Och inte Giesecke. Och det beror på vad dom har sagt och gjort och ställt tlll med, inte på deras kön eller ålder.
Citera
2021-04-26, 14:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag tänker att ett mål bör vara att pressa ner smittspridningen tillräckligt mycket att man minskar virusets utrymme att mutera.

När man inleder vaccinering, så uppstår ett evolutionärt tryck för viruset att ta sig förbi den immunitet som vaccinerna ger. När vaccineringen en gång har inletts, så behöver den därför fortsätta så snabbt som möjligt, för att minska virusets chanser att mutera sig förbi vaccinerna.

När man pressar ner virusets spridning med hjälp av vacciner, så blir det extra viktigt att begränsa resor från länder men mer omfattande smittspridning. Annars kan man få in varianter som tar sig förbi vaccinernas skydd.
Fetat i ditt inlägg av mig.

Viruset muterar hela tiden oavsett om vi vaccinerar eller inte.
Om en livskraftig variant bildas så lever den vidare.
En av dessa mutationer kan, oavsett om vi vaccinerar eller inte, bli motståndskraftig mot vaccinet (eller ett tänkt vaccin som vi inte använder).

Sedan blir det svårare tycker jag.
Hur påverkar egentligen själva vaccinationen hur de olika mutationerna utvecklas?
Givetvis dör en variant som inte kan ta sig förbi immunförsvaret ut.
Den andra varianten som kan ta sig förbi immunförsvaret lever naturligtvis vidare.

Blir det egentligen någon praktisk skillnad om vi vaccinerar eller om vi inte vaccinerar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in