2021-04-26, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Ok... hur allvarlig är situationen då?
Vet du hur många av dessa 1000 hamnade på IVA eller dog?

Eller var det att ligga kvar i sängen med lite feber, trötthet, rinnande näsa och hosta?

Mestadels var det nog det sistnämnda - vet inte om man kan få ut statistik om IVA och dödsfall per kommun.

Men om vi tar hela regionen (för tillfället härjar det som värst i en annan kommun som innan drabbats lite.

127 nya fall idag.
57 på sjukhus
10 på iva.
Citera
2021-04-26, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Får också en känsla av att man numera lägger in allt på IVA. Förra våren var det många som inte bedömdes klara transporten till IVA eller behandlingen.

Personerna ligger också kortare tid på IVA numera. 1 vecka verkar vara snittet här i Skåne.
Som jag skrivit så många gånger: Den bästa faktorn för att följa epidemins utvecklig är antalet sjukhusinlagda.
Citera
2021-04-26, 12:30
Medlem
En effekt av epidemin i landet verkar vara att fler vill utbilda sig till sjuksköterska.

Jag ser det som mycket positivt.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/maanga-fler-vill-utbilda-sig-till-sjukskoeterska.uYKzhAZSi
Citera
2021-04-26, 12:30
Avslutad
I mina hemtrakter, Norrlands inland, mer än 20 mil från närmsta stad så är det mer smittade nu än det varit tidigare. Det verkar som det blir kluster lite här o där nu över hela Sverige
Citera
2021-04-26, 12:40
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jaha, men det är väl exakt det jag sa.

Första vågen började exakt samtidigt för länderna i Norden med undantag Finland. Utvecklingen i Norge och Danmark är lik. De pressade ner smittan med åtgärder.

Vi gjorde det inte, våran utveckling berodde inte på åtgärder på samma sätt. De borde ha inverkat en del med det var våren som pressade till baka smittan i Sverige.

Så nej jag påstår inte att att utvecklingen helt bestäms av åtgärderna för Sveriges del. Vi Låter pandemin mer få spela fritt. Smittan pressas tillbaka nu likt förra våren av årstiden. Likt stora lov och ledighet påverkar. Vi ser inte det så tydligt i våra grannländer. Deras smitta pressas mer tillbaka av deras åtgärder, de tycker kanske det är mer viktigt en vi.
Problemen med den typen av förklaringar är att de kommer i efterhand. Innan fanns däremot både förutsägelser om att lov skulle förvärra och att lov skulle förbättra. "Det blir katastrof då folk träffas i jul! " och "Det blir bättre då folk är lediga från jobbet i jul!" osv. "Det blir katastrof då folk sitter på stranden och träffas på grillfester i sommar!" och "Det blir bättre i sommar på grund av vädret!". "Det blir katastrof då folk åker till fjällen under sportlov och påsk!" och "Det blir bättre då folk är lediga under sportlov och påsk".

Inte förrän du kan göra precisa förutsägelser i förväg har du en fungerande teori för smittspridningens uppgång och fall. Och om en drös personer gissar lite olika kan alltid de som råkade ha rätt slå sig för bröstet och säga "Vad var det jag sa!" "Ni skulle ha lyssnat på mig!" "Det så vi i tråden redan för månader sedan!"

Jaha, än sen. Det är inte så lätt att förutsäga. Det är bara som att satsa på alla hästar samtidigt.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-04-26 kl. 12:45.
Citera
2021-04-26, 12:43
Medlem
Alla lagidrotter borde stängas ner omedelbart. Borde gjorts för länge sedan...

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/nA6xGn/pitea-spelade-matchen-trots-smitta-i-truppen
Citera
2021-04-26, 12:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Ser sannerligen inte ut som någon minskning på IVA i Stockholm utan verkar ligga stadigt på runt 95 personer. Kanske var dumt men jag räknade nog med att det skulle börja vika ner om nu smittan minskar eller i alla fall inte ökar längre?
Kolla på antalet nyintagna istället. Där syns minskningen tydligare.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2021-04-26, 12:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Problemen med den typen av förklaringar är att de kommer i efterhand. Innan fanns däremot både förutsägelser om att lov skulle förvärra och att lov skulle förbättra. "Det blir katastrof då folk träffas i jul! " och "Det blir bättre då folk är lediga från jobbet i jul!" osv. "Det blir katastrof då folk sitter på stranden och träffas på grillfester i sommar!" och "Det blir bättre i sommar på grund av vädret!". "Det blir katastrof då folk åker till fjällen under sportlov och påsk!" och "Det blir bättre då folk är lediga under sportlov och påsk".

Inte förrän du kan göra precisa förutsägelser i förväg har du en fungerande teori för smittspridningens uppgång och fall. Och om en drös personer gissar lite olika kan alltid de som råkade ha rätt slå sig för bröstet och säga "Vad var det jag sa!" "Ni skulle ha lyssnat på mig!" "Det så vi i tråden redan för månader sedan!" Men det är bara som att satsa på alla hästar samtidigt.

Jaha, än sen. Det är inte så lätt att förutsäga.

Inget land kunde helt säkert förutsäga hur smittspridningen skulle utvecklas i början av pandemin. Just därför valde de flesta länder att införa restriktioner i preventivt syfte. Sverige valde istället att agera reaktivt med numera känt resultat.
Citera
2021-04-26, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmoreller

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/nA6xGn/pitea-spelade-matchen-trots-smitta-i-truppen

Nej!
Citera
2021-04-26, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Inget land kunde helt säkert förutsäga hur smittspridningen skulle utvecklas i början av pandemin. Just därför valde de flesta länder att införa restriktioner i preventivt syfte. Sverige valde istället att agera reaktivt med numera känt resultat.

Fanns det inte färdiga planer för hur en pandemi skulle hanteras?

Meningen var att det skulle fungera ungefär som i Sverige och det var därför som det inte infördes några större restriktioner och lockdowns i Sverige.

Sen fick några politiker panik och drog i nödbromsen genom att stänga gränserna och det gick som det gick.

Vissa som drog i nödbromsen gick det bra för, t ex Norge medans andra gick det sämre för, t ex UK.

Nu så här i efterhand skulle väl Sverige kunnat bromsa det mer i början - särskilt med tanke på att de stängda gränserna i princip tvingade på oss en lockdown då större industrier fick stänga ner då de inte fick in eller iväg material.
Citera
2021-04-26, 12:56
Medlem
virvelbaggs avatar
Kollade lite på nyheter om Indien.

Deras plan är att ha erbjudit vaccin till alla över 18 år i maj. Det kanske kan gå (jag har ingen aning låter inte helt trovärdigt i mina öron) då Indien tillverkar vaccin själva och har exporterat vaccin till 80 länder men nu behåller det. De har ju också sitt dubbelmuterade virus.

Hade jag varit ledare för ett land hade jag stängt gränsen för personer som kommer resande från Indien eller som varit där de senaste tre veckorna.

För är detta så jäkla smart. Jag fattar ju att de vill vaccinera bort smittan, men när de väl har gjort det erbjuder de viruset ett perfekt tillfälle för att lära sig kringgå vaccinet. Då är det bäst att redan i förväg stänga gränsen till Indien, det blir förhoppningsvis i onödan. Men det är bättre att göra så redan nu en att riskerat att behöva vara med om detta ett helt år till.
Citera
2021-04-26, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmoreller

Ni tillhör alltså de som INTE förstår vad restriktionerna är till för?

INGA restriktioner vi har här är till för att STOPPA smittan, de är endast till för att bromsa den så sjukvården inte överbelastas, max 4 vid bord på restaurang är INTE till för att INGEN skall bli smittad utan till för att ett acceptabelt antal utifrån vårdens behov skall bli det.

Samma gäller proffesionell idrott, det är en "sluten värld" som inte påverkar vården överhuvudtaget när det kommer till c19, skador däremot men de är acceptabla, c19 betyder INGET för de friska idrottsmännen/kvinnorna annat än att de inte kan träna/tävla när de är infekterade.

Så, av vilken anledning skulle vi stänga ner idrotten?

Gäller Er inställning även livsmedelshanteringen/försörningen?
Ni känner väl till att nära alla som jobbar inom den branchen har varit eller är smittade?
Ska vi stänga ner den med?

Ni förstår inte vad restriktionerna handlar om samtidigt som Ni är panikslagen, ingen bra kombination...

För friska arbetsföra är det ingen sjukdom man behöver bry sig om annat än att man blir lite dålig, att acceptera att man inte kommer gå livet igenom utan sjukdom vid några tillfällen är både bra och ofrånkomligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in