2021-04-26, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ritox
Jag köpte en lägenhet för ca 2.5 miljoner och fick lån på cirka 2 miljoner, alltså krävdes en handpenning mellan 400-500.000 kr (tog så högt lån jag fick med min månadsinkomst, hårdare idag med amorteringskravet). Säg att du får ut 30.000, bör ge cirka 24.000 kr i månaden. Sparar du 6000kr i månaden har du sparat ihop det efter 5.5 år (utan investeringar då). Helt klart inte omöjligt att göra snabbare, men här kommer även hyrespriserna in. Om du betalar 6000 i hyra istället för 10000 gör stor skillnad på hur lång tid det kommer ta att spara ihop till handpenningen.

Säger inte att det är lätt.

Men 2500000 är ju också en rätt dyr första lägenhet. Du kan komma undan på ~1500000 med en kontantinsats på 225000.

Nu är 30000 en ganska låg lön för en akademiker i Sthlm, men det är väl en rimlig summa att räkna på.

24.000 netto

Hyra på 8000. (Högt räknat!)

16000 kvar.
CSN 1000
SL 1000
Telefonabonnemang, försäkringar, m.m 1000
Mat 3000

10000 kvar. Lägg en tusenlapp på övriga kostnader såsom något klädesplagg, litehygienartiklar och en kasse öl när polarna kommer över osv.

Då har du 9000 kvar att spara. Då är i vi uppe på strax över 2 år för kontantinsatsen.

Men då bortser vi ju från att du som nyexaminerad bör få rätt rejält lönepåslag för ditt andra år vilket borde möjliggöra ett ännu bättre sparande.

Ja... när jag räknar på det ser det verkligen inte roligt ut. Skaffa en brud alternativt en polare att bo med så kan man nästan halvera kostnaderna.
Citera
2021-04-26, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Att hyra kan man jämföra med att bo på hotell. Det är såklart dyrare att bo i en hyresrätt då fastighetsägaren ska tjäna pengar på att hyra ut. Då borde "hotellgästen" som har råd att hyra och få den service som ingår när man hyr sin bostad ha råd att äga sin bostad också.
Men! De mindre bemedlade får inte låna. . Det är där det skiter sig.

Det är dyrt att vara fattig.

Eller, missar jag något?
Man kan vända på det.

En hyresgäst kan släppa lägenheten och gå när som helst. Boendekostnaden är helt fast. Om kylen, vattenledningarna, taket pajar - inget ansvar, ingen ekonomisk smäll.

Det är alltså en boendeform som på en och samma gång är förutsägbar och flexibel - för hyresgästen, inte för hyresvärden.

Det finns risker i all verksamhet, och kortfristiga och lösa affärer innebär högre risker. Hyresvärden tar alla dessa risker, hyresgästen betalar premien. Vinstmarginal finns framförallt hos privata värdar, men det är ju reglerat och förhandlat så inga fantasivinster att tala om. Håller inte med om att hyresvärdar generellt är utsugare och att det är en dålig boendeform. Tvärtom behövs ju fler hyresrätter för alla som vill leva flexibelt.

Med borätt eller äganderätt blir du ränteslav i 50 år samt tar alla risker med boendet. Du blir din egen hyresvärd, fastighetsskötare, projektledare, affärsutvecklare. Du betalar inte bara ränta på bolånen som många tror, du betalar en massa rörliga driftskostnader, löpande underhåll och akuta reparationer. Det du inte kan, vill eller hinner sköta själv köper du in för 500-1000 kr i timmen.

Och förutom el och vatten etc så har staten fått för sig att husägare per definition är rika, trots att det i själva verket är en skuld till banken, så de gillar att lägga på saftiga skatter och avgifter för detta påstådda lyxliv.

Bra med lite perspektiv... Allt kostar.
Citera
2021-04-26, 12:10
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Tror du underskattar hur mycket ett hus kostar att underhålla.
Men ja det är dyrt att vara fattig.
Ja, folk som inte haft villa underskattar ofta både kostnader och arbete med att äga ett småhus. Jag har haft både villa och sommarhus, men det var ett himla arbete, alltid var det något som skulle fixas och ibland dyra saker som tak, grund, värmeanläggning etc. För sommarhuset var jag plötsligt tvungen att ansluta mig till kommunalt VA för 200 000 tex. Nu bor jag i Brf och det är betydligt mer avkopplande, man ansvarar bara för det inre underhållet.
Citera
2021-04-26, 12:12
Beror rimligen på om du bor i en hr med billig eller dyr hyra om det är vettigt. Dvs nybyggda hr är inte vettigt. En f d arbetskompis hyrde m tjejen en nybyggd 3a här i Uppsala. Hyran låg på 12000 för två år sedan. Vid inflytt. Den var ändå subventionerad av byggaren, så det var en trappa där den skulle upp ganska rejält på 5 år typ. De har flyttat men tippar att hyran börjar närma sig 14t i dag. Problemet blir också att om det inte är bidragstagare som bor där o får hyran helt el delvis betald så får du en flyttkarusell, där du kan ha 4-5 hyresgäster på 3 år där alla sticker då de får billigare. Innebär snabbt nedsliten lgh.
Citera
2021-04-26, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Min hyresrätt i Stockholm kostar ca 6600 kr/mån. 4 rum o kök (88 kvm). Inte alls dåligt med tanke på den bekvämlighet som den innebär. Jag behöver inte ligga ute med pengar för kontantinsats m.m som bostadsköpare gör och kan istället investera mina pengar. Ser än så länge ingen problematik med upplägget..
6600kr/mån för en fyra i Stockholm? Kan detta verkligen stämma?
Jag bor i en liten håla med knappt 4k invånare och här får du ge över 5000kr/mån för en liten etta och minst 9500kr/mån för en fyra.
Citera
2021-04-26, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, folk som inte haft villa underskattar ofta både kostnader och arbete med att äga ett småhus. Jag har haft både villa och sommarhus, men det var ett himla arbete, alltid var det något som skulle fixas och ibland dyra saker som tak, grund, värmeanläggning etc. För sommarhuset var jag plötsligt tvungen att ansluta mig till kommunalt VA för 200 000 tex. Nu bor jag i Brf och det är betydligt mer avkopplande, man ansvarar bara för det inre underhållet.
Skriver under helt.

Hus är en livslång och dyr hobby, eller extrajobb som jag också vill kalla det. Du kommer hem från det avlönade jobbet och drar på dig snickarbrallorna och klättrar upp på taket.
Citera
2021-04-26, 12:20
Medlem
Man äger inte bostadsrätter i Sverige

Man behöver dessutom fråga om lov innan man kan hyra ut bostadsrätten hahaha
Citera
2021-04-26, 12:21
Medlem
Citat:
Att hyra kan man jämföra med att bo på hotell. Det är såklart dyrare att bo i en hyresrätt då fastighetsägaren ska tjäna pengar på att hyra ut. Då borde "hotellgästen" som har råd att hyra och få den service som ingår när man hyr sin bostad ha råd att äga sin bostad också.

Eller, missar jag något?
Har man jobb så är det väl inget problem att få ett lån?
Citera
2021-04-26, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NigNog
6600kr/mån för en fyra i Stockholm? Kan detta verkligen stämma?
Jag bor i en liten håla med knappt 4k invånare och här får du ge över 5000kr/mån för en liten etta och minst 9500kr/mån för en fyra.

Det är inte marknadspris på hyresrätter. Staten har förbjudit hyresvärdar att ta marknadsmässigt betalt för sina lägenheter. Därför är det mycket möjligt att det stämmer.
Citera
2021-04-26, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet

Klart man äger bostadsrätten, vad är det för trams du kommer med?
Citera
2021-04-26, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet

Ja och det gör att man inte får grannar som skiter fullständigt i hur gemensamma utrymmen hanteras mm. Tycker det är ett väldigt bra system. Ska du inte bo själv i din BR så är det ju bara att sälja den.

Finns en from av ägande lägenheter i Sverige men jag tror orsaken till att de inte är särskilt populära är att riskerar att få en hyresgäst till granne.
Citera
2021-04-26, 12:29
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:

Eller, missar jag något?

Det är ju samma med att ta lån. Har man bra inkomst får man ett bra lån, har man låg inkomst får man ett lån med 400 % ränta.

Har man pengar kan man tjäna passivt genom aktier. Har man inga pengar kan man tjäna pengar genom att plocka blåbär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in