2021-04-27, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
För det första, att ha 85 procents belåning bettyder inte att du är bankens hora!

Man köper en bostad och lägger15% kontant, sedan amorterar man till sig själv. Värdet stiger. Men som sagt vill du kalla dig själv för hora, vem är jag att stoppa dig.
Igen! Man kan fortfarande vara rik och ha lån!!! Vad är det du inte förstår?

För det andra du kan sitta i din lilla båt ensam för du är bankens enda lilla hora.

Nu har jag inga lån men även om jag haft så är jag ändå rik
Japp, att vara rik är att ha marginalerna på sin sida nu och långsiktigt. Det är helt okej att ha bolån. Dock, de som spenderar mycket är ofta fattiga! Man kan inte räkna antalet SUV:ar på uppfarten och se vem som är rik. Det kan vara den ensamstående busschauffören i det gamla huset som är rikast. Medan de som har de senaste prylarna och köper hämtmat hela tiden är verkligt fattiga.
Citera
2021-04-27, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Det är en sak att kunna betala sin hyra, det kan jag med. Det är en annan sak att kunna lägga X antal 100 000 i handpenning för att köpa en lägenhet, det kan inte alla.

Alltså att ha råd att betala hyran innebär inte att man har råd att äga en bostad
Det är orimligt att alla skulle äga sin bostad. Alla vill inte ansvara för en fastighet. Det måste finnas hotell och taxi... Däremot kan alla som har ett jobb spara ihop flera hundra tusen.
Citera
2021-04-27, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Min hyresrätt i Stockholm kostar ca 6600 kr/mån. 4 rum o kök (88 kvm). Inte alls dåligt med tanke på den bekvämlighet som den innebär. Jag behöver inte ligga ute med pengar för kontantinsats m.m som bostadsköpare gör och kan istället investera mina pengar. Ser än så länge ingen problematik med upplägget..
Precis, hyresrätt är en oerhört bekväm boendeform man slipper engagera sig i brf eller villaägarföreningar. Man får en stor räkning per månad där det mesta av boendekostnaden är inbakad. Hemförsäkringen brukar vara mycket billig.
För lite äldre hyresrätter brukar hyran vara rimlig.

För ägandeboenden brukar kostnaden vara fördelad på fler räkningar månadsavgift till brf eller samfällighet, villaförsäkring (betydligt dyrare än att försäkra HR), sophämtningsavgift, i vissa fall även tomträttsavgäld. Om villan ligger på privat väg tillkommer dyrt vägunderhåll. Separat räkning för teleabonnemang, värme och vatten. När man förvärvar en villa åker man dessutom på stämpelskatt o lagfart.

"Orättvisorna" ligger väl snarare i att villaköp beskattas hårdare än köp av brf.

Stor "orättvisa" mellan generationerna dessutom. Ägandeboende kostar fler årslöner att köpa nu än de gjorde förr. Visserligen lägre räntor nu men alla unga är inte lika pigga på att ta risker.
Citera
2021-04-27, 08:25
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Så varför säljer inte alla privata hyresvärdar av sitt hyresbestånd om det nu är så dålig lönsamhet i det jämfört med bostadsrätter?

Därför att det är krångligt att sälja ett hyreshus. Dessutom får man inte så mycket för huset eftersom lönsamheten är låg.

Jag växte upp i ett pampigt hyreshus från 1914 på Östermalm som ägdes av Folksam. De försökte sälja under många år pga dålig avkastning (hyrorna var löjligt låga) men den enda köparen de hittade var oseriös och vållade kraftiga protester från hyresgästerna. Till slut såldes huset till de boende i huset men även det var knepigt eftersom många hade problem att låna tillräckligt mycket av sin bank.

Men det här varierar ju också kraftigt geografiskt. Klart det är olönsamt att hyra ut en 250 kvm lägenhet för 14000 i månaden när kvadratmeterpriset är över 100000. I typ Borlänge eller Huskvarna är förutsättningarna annorlunda. Men där har också de flesta med fast anställning möjlighet att köpa sin bostad.
Citera
2021-04-27, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CassandraC
Ja i det "jämnställda samhället" vi har i sverige så lever alla som som lyckats köpa in sig i bostadsbubblan billigare än de som står utanför, de som får betala för bubblan är inte de som sitter med lån långt över öronen utan de som står utanför.

Alla ha ha - Lasse Gumpel (blivande ägare av Jämtlands Sparbank?) Svenska Investeringsinstitutet
Budget Finans köpte BR på Strandvägen men hann inte flytta in innan Kronofogden norpade den.
Citera
2021-04-27, 08:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Exakt som någon skrev. Systemet är riggat för välutbildad vit svensk medelklass. Och man talar aldrig någonsin om det. Min kompis har bott i hyreslägenhet i 20 år mitt i Malmö. han fick den gratis och var så lycklig. Slutresultatet efter 20 år är inbetald hyra 1.4Mkr och 0 kr i förmögenhet. hade han köpt en fin lägenhet mitt i Malmö 2003 hade slutresultatet varit 0.7Mkr i månadskostnad och 4Mkr i värdeökning. Dvs han hade bott gratis och dessutom fått betalt ca 15.000 kr per månad rakt i egen ficka med extra låg skatt.

corona har spätt på denna skillnad och lägenhetspriserna stiger mer än någonsin, för att vi välutbildade tjänar mer än någonsin och börsen är högre än någonsin. De fattiga? Allt har blivit sämre, absolut allt.

jag känner en sjuksköterska som har 1.7Mkr i bostadsvinst. Hon har 400k i årslön. Hon kan inte längre köpa en 4:a centralt i Lund till sina barn eftersom hon får låna max 2M och numera kostar en 4:a 4Mkr och uppåt. Dvs en miljonär med bra arbete som jobbar heltid kan inte längre bo i en liten stad som Lund. Hon måste bo på landet eller compact living med sängen i vardagsrummet. Allt har hänt sedan år 2015 och det är förskräckligt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-04-27 kl. 08:52.
Citera
2021-04-27, 09:19
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Om du har en fastighet som ökat i värde med 10 ggr, så har du efter försäljning kvar åtminstone 7 ggr av värdeökning. Hur kan du få det till att du inte tjänar på detta ? Det verkar som du trollar och inte ägt en fastighet.

Tror att problemet är att du inte kan räkna.

En spekulationsdriven uppgång har inte tillför några realvärden.

Jag har har under den spekulationsdrivna uppgången inte tjänat något eftersom alla andra realvärden har spekulerats upp på motsvarande sätt.

I Sverige har skapats artificiella spärrar och en konstlad bristsituation på bostäder genom det påtvingade massinvandringsprojektet.

Om du har något som helst sinne för matematik och relation så är det lätt att följa pengarna se vilka mycket begränsade grupper i samhället som tjänar på detta.

Jag kan definitivt säga att dom stora förlorarna är svenska ungdomar som skall köpa sitt första hus och som skall skuldsätta sig för en livstid för något som egentligen har ringa värde och som fanns i överflöd innan vissa särintressen översvämmande sverige med bidragsberonde invandrare.

Det sjuka är våra ungdomar via sina skatter skall betala boendekostnaderna för de som driver upp efterfrågan och priser på bostäder.

Och ja för att anknyta till tidigare kommentar "systemet är riggat"
Citera
2021-04-27, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Systemet är riggat så, och samtliga nuvarande politiska partier försvarar att det så skall förbli.

Fattiga skall aldrig genom egen kraft ges möjlighet att jobba sig upp. Skattesystemet och bidragssystemen i Sverige är skapade för att hindra människor att av egen kraft ta sig upp ur dyn.

Att ändra på dessa förhållanden är "nazism" så tänk inte ens tanken........

Visst är systemet riggat till de rikas fördel!

MEN att säga att de fattiga är förhindrade att arbeta sig uppåt är ju ganska mycket bullshit.

I Sverige är t.ex. universitetet gratis och studielån väldigt förmånliga. Idag är även finansiell utbildning väldigt lättillgänglig.

Mycket handlar om individen och vilka val denna gör. Vill man som vuxen människa bränna sina surt förvärvade slantar på krogen och leva paycheck-paycheck så får man ju själv ta ansvar och konsekvenserna för detta.
Citera
2021-04-27, 09:25
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
"Fattiga ska aldrig genom egen kraft ges möjlighet att jobba sig upp." Vad är detta för dravel? Du kan utbilda dig, du kan skaffa bättre jobb med högre lön, dubbla jobb osv. Du kan börja spara/investera och klättra. Mycket kan man skylla på staten men här är jag inte med dig för fem öre.

Då kanske den "framtida ledaren" kan förklara varför dessa som börjar "klättra" skall betala över 80% i skatter och avgifter på sina arbetsinkomster ?

Vi vet att dessa över 80% i skatter och avgifter handlar om ren stöld av ungas och andras arbetsinkomster till förmån för ett parasiterande särintresse.

Men du som "framtida ledare" kanske tillhör detta parasiterande särintresse ?
Citera
2021-04-27, 09:32
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barry.McCockinner
Visst är systemet riggat till de rikas fördel!

MEN att säga att de fattiga är förhindrade att arbeta sig uppåt är ju ganska mycket bullshit.

I Sverige är t.ex. universitetet gratis och studielån väldigt förmånliga. Idag är även finansiell utbildning väldigt lättillgänglig.

Mycket handlar om individen och vilka val denna gör. Vill man som vuxen människa bränna sina surt förvärvade slantar på krogen och leva paycheck-paycheck så får man ju själv ta ansvar och konsekvenserna för detta.

Jag emotsäger dig inte egentligen, människor som inte kan sköta sin ekonomi kommer att finnas även om vi gör oss av det det orimliga och djup orättvisa politiska och ekonomiska systemet i Sverige och i det övriga EU-området.

I grunden handlar det om att göra sig av med parasiter som lever av det som kan stjälas från de människor som skapar värde. Stölden från de värdeskapande sker genom ett orimligt och i grunden kriminellt skatte- och avgiftssystem. Detta system görs möjligt genom lagar och ett rättssystem som skyddar parasiten.

Skattesystemet är grunden till alla orättvisor och systemfel i Sverige och i övriga EU av idag.
Senast redigerad av holmium 2021-04-27 kl. 09:35.
Citera
2021-04-27, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Att hyra kan man jämföra med att bo på hotell. Det är såklart dyrare att bo i en hyresrätt då fastighetsägaren ska tjäna pengar på att hyra ut. Då borde "hotellgästen" som har råd att hyra och få den service som ingår när man hyr sin bostad ha råd att äga sin bostad också.
Men! De mindre bemedlade får inte låna. . Det är där det skiter sig.

Det är dyrt att vara fattig.

Eller, missar jag något?

När det regnar manna från himmelen har den fattige ingen sked.

Det är som du skriver och "mycket får mer".

Det ÄR dyrt att vara fattig.
Citera
2021-04-27, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
,

jag känner en sjuksköterska som har 1.7Mkr i bostadsvinst. Hon har 400k i årslön. Hon kan inte längre köpa en 4:a centralt i Lund till sina barn eftersom hon får låna max 2M och numera kostar en 4:a 4Mkr och uppåt. Dvs en miljonär med bra arbete som jobbar heltid kan inte längre bo i en liten stad som Lund. Hon måste bo på landet eller compact living med sängen i vardagsrummet. Allt har hänt sedan år 2015 och det är förskräckligt.

Påminner mig om vad jag diskuterat med de jag känner med köpebostad.

Skulle de om de inte köpt utan idag skulle köpa kunna köpa (om) sin bostad till dagens priser
o i princip alla svarar NEJ.

Men vilka köper då idag - varifrån kommer pengarna - ett svar är väl att ökar man en skuldsättning
med 10 år eller flera x 10 år kan man betala mer - det är väl egentligen vad som skett.

Hur många skulle kunna köpa en rysk sobelpäls om den skall betalas på 30 år (bra många).

Att bostadslån kostar max 2% år vet vi ju - men hur kan folk (ink de med köpebostäder) acceptera
låneräntor för annat (bil resor mm mm) på minst 6-7% men ofta 12-13 (räknar inte med extrema idiotiräntor)

PS - varför har lund blivit så dyrt - för det finns universitet - i så fall är universitetslöner o dess derivat
åthelvete för höga - gäller ju även linköping - hur är bostadpriserna norrköping mot linköping
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in