Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
,
jag känner en sjuksköterska som har 1.7Mkr i bostadsvinst. Hon har 400k i årslön. Hon kan inte längre köpa en 4:a centralt i Lund till sina barn eftersom hon får låna max 2M och numera kostar en 4:a 4Mkr och uppåt. Dvs en miljonär med bra arbete som jobbar heltid kan inte längre bo i en liten stad som Lund. Hon måste bo på landet eller compact living med sängen i vardagsrummet. Allt har hänt sedan år 2015 och det är förskräckligt.
Påminner mig om vad jag diskuterat med de jag känner med köpebostad.
Skulle de om de inte köpt utan idag skulle köpa kunna köpa (om) sin bostad till dagens priser
o i princip alla svarar NEJ.
Men vilka köper då idag - varifrån kommer pengarna - ett svar är väl att ökar man en skuldsättning
med 10 år eller flera x 10 år kan man betala mer - det är väl egentligen vad som skett.
Hur många skulle kunna köpa en rysk sobelpäls om den skall betalas på 30 år (bra många).
Att bostadslån kostar max 2% år vet vi ju - men hur kan folk (ink de med köpebostäder) acceptera
låneräntor för annat (bil resor mm mm) på minst 6-7% men ofta 12-13 (räknar inte med extrema idiotiräntor)
PS - varför har lund blivit så dyrt - för det finns universitet - i så fall är universitetslöner o dess derivat
åthelvete för höga - gäller ju även linköping - hur är bostadpriserna norrköping mot linköping