2021-04-26, 05:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rn.m
Ett frimärke kostar 12 kronor. Portokoden kostar extra eftersom det är en extra service. Hur svårt kan det vara?
Det borde vara billigare att köpa en portokod då Postnord slipper kostnad för tryck, distribution och dessutom ersättning till återförsäljare.
Citera
2021-04-26, 05:34
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
Hahaha! Nä så komplicerat var det väl ändå inte!
Inte alls, men om det hade varit betydligt enklare, som i mitt förslag, då hade det antagligen sålt mer.

Men som alltid vad gäller statliga företag, så är inte stor vinst och omsättning det de önskar.
Citera
2021-04-26, 06:27
Medlem
Bra.

Och lär ut till folk, speciellt till invandrare hur Skicka Lätt fungerar så de kan fixa sitt paket när dom är hemma istället för att man ska ha en före sig som ska packa ner saker, fråga om priser, strula med vilken adress det är till den hen ska skicka till osv osv osv..
Fast då krävs väl egentligen en tjänst där skrivare inte är ett måste... borde ju också gå att lösa.
Citera
2021-04-26, 07:29
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Går det ens att köpa ett enda märke för det priset? Trodde handlarna hade påslag, sedan tillkommer kostnaden/tiden för att ta sig till/från affären. Konceptet har jag väntat på sedan danska postnord började med det - 1 krona extra är det värt när man står och skall posta ett brev men saknar märken..

Det är en service postnord erbjuder, du är inte tvungen att använda den.

Nej, inga påslag i frimärken. Handlarens provision ingår i dessa 12 kronor.

Att PostNord höjer priserna med det digitala frimärket är anmärkningsvärt. Ingen kostnad till kiosken, ingen kostnad för tryck, ingen kostnad för material.

Något som den privata sektorn skulle göra till en besparing har gett PostNord högre kostnader så att de måste höja priser för något som skäligen borde vara billigare.

Vad gör PostNord med våra skattepengar?
Citera
2021-04-26, 08:35
Medlem
Borde lanserats mycket tidigare, är ju en enkel sak.
Dock dåligt då vi nu går mot ett samhälle där allting blir övervakat - hur många år innan detta är enda sättet att posta på (eller kräver att man postar via ombud)

Dvs inget anonymt.

Rör inte mig i ryggen iofs, men ändå.
Citera
2021-04-26, 08:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Kalla mig gammalmodig.
Dom få gångerna jag skickar brev så känns det så jäkla gött att vara helt obunden till nätet.
Att få gå in på Konsum och köpa ett frimärke för kontanter är fasen bättre än att knulla.
Kanske missar jag din ironi...

"obunden" det är ju ändå rätt kul, att det tar emot att starta datorn men en promenad till corona-coop går alldeles utmärkt. Kanske borde de ha en skrivmaskin där så kan du sedan via brev fixa dina koder.

Internet är den mest o-bindande uppfinning som någonsin gjorts.

Själv är jag företagskund hos posten. jag har en liten stämpel "porto betalt" och stämplar och väger varje brev själv och lämnar in på företagscenter. Totalt o-spårbart och enkelt, och kostar 30-50% mindre. För 1kg brev betalar jag 53 kr + moms.

Alla som postar med dhl och schenker, några miljoner per år, vet att allt som hänt med de paketen är spårat av dhl och schenker. Men vem bryr sig. Efter 3 månader slängs informationen. De som är rädda för spårning av VISA och numera frimärken är helt enkelt paranoida.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-04-26 kl. 08:46.
Citera
2021-04-26, 08:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rn.m
Ett frimärke kostar 12 kronor. Portokoden kostar extra eftersom det är en extra service. Hur svårt kan det vara?
kan ju även vara som på bio, SF la på 10 kr för att internet-beställa biobiljetter de 10 första åren. Sedan blev det gratis. För SF tjänar naturligtvis enormt på att kunderna handlar via nätet än i biljettkassan.
Citera
2021-04-26, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av token

Att PostNord höjer priserna med det digitala frimärket är anmärkningsvärt. Ingen kostnad till kiosken, ingen kostnad för tryck, ingen kostnad för material.

Något som den privata sektorn skulle göra till en besparing har gett PostNord högre kostnader så att de måste höja priser för något som skäligen borde vara billigare.

"Handlare" kan göra påslag om de vill, tror de har frimärken som en service och köper dem för samma som de säljer för. De som är postombud/anslutna till Post Nord får inte göra påslag, avansen är troligen inbakade i deras avtal med Post Nord.

Definitivt småaktigt av Post nord att lägga på 8,33% för portokod, vill de inte att folk ska använda det här?
Danmark ligger långt före Sverige i digitaliseringen av brev/post, det var redan i början av 2000-talet som all myndighetspost till medborgarna digitaliserades.

Men det är praktiskt för en annan som kanske skickar några få brev om året, om ens det. När man väl ska skicka något hittar jag inte det där frimärkshäftet som jag vet att jag ska ha. Så det blir att köpa ett nytt för 120 kr.

Digitalisering av post verkar gå trögt i Sverige, eboks och Digimail har nästan inga privata företag anslutna, Kivra verkar ha mest "framgång" och uppskattas ha kanske 1500. Många små och medelstora företag envisas med att skicka pappersfakturor, som ska skannas in.
Citera
2021-04-26, 09:32
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
"Handlare" kan göra påslag om de vill, tror de har frimärken som en service och köper dem för samma som de säljer för. De som är postombud/anslutna till Post Nord får inte göra påslag, avansen är troligen inbakade i deras avtal med Post Nord.

Definitivt småaktigt av Post nord att lägga på 8,33% för portokod, vill de inte att folk ska använda det här?
Danmark ligger långt före Sverige i digitaliseringen av brev/post, det var redan i början av 2000-talet som all myndighetspost till medborgarna digitaliserades.

Men det är praktiskt för en annan som kanske skickar några få brev om året, om ens det. När man väl ska skicka något hittar jag inte det där frimärkshäftet som jag vet att jag ska ha. Så det blir att köpa ett nytt för 120 kr.

Digitalisering av post verkar gå trögt i Sverige, eboks och Digimail har nästan inga privata företag anslutna, Kivra verkar ha mest "framgång" och uppskattas ha kanske 1500. Många små och medelstora företag envisas med att skicka pappersfakturor, som ska skannas in.

Vilket är lustigt. Då PostNord är danskt. Sverige betalar bara förlusterna i verksamheten. Även den danska verksamheten.
Citera
2021-04-26, 09:44
Medlem
sucuks avatar
Citat:

PostNord går med vinst och lämnar utdelning till staten så skattepengar behöver vi knappast fundera över.

Jag förmodar att man inte vill konkurrera ut sina ombud och därför tar 1 krona mer. Ingen kommer väl köpa frimärken annars?
Citera
2021-04-26, 09:51
Medlem
Citat:
Vilket är lustigt. Då PostNord är danskt. Sverige betalar bara förlusterna i verksamheten. Även den danska verksamheten.
PostNord är holdingbolag/koncernmoder för Svenska och Danska posten, PostNord som sen i sin tur ingår i svenska statens bolag med Regeringskansliet överst i koncernen.
https://www.allabolag.se/5567712640/koncern
Det var Alliansen med ansvarig minister Maud Olofsson som drev igenom detta. Att Danmark var långt framme i digitaliseringen och att den danska posten höll på att krympa och skulle fortsätta göra det var väl känt, men tydligen inte för Maud och hennes rådgivare.
Citera
2021-04-26, 09:56
Medlem
Citat:

Ingenting eftersom Postnord inte får några skattepengar alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in