Citat:
Ursprungligen postat av
token
Nej, inga påslag i frimärken. Handlarens provision ingår i dessa 12 kronor.
Att PostNord höjer priserna med det digitala frimärket är anmärkningsvärt. Ingen kostnad till kiosken, ingen kostnad för tryck, ingen kostnad för material.
Något som den privata sektorn skulle göra till en besparing har gett PostNord högre kostnader så att de måste höja priser för något som skäligen borde vara billigare.
Vad gör PostNord med våra skattepengar?
"Handlare" kan göra påslag om de vill, tror de har frimärken som en service och köper dem för samma som de säljer för. De som är postombud/anslutna till Post Nord får inte göra påslag, avansen är troligen inbakade i deras avtal med Post Nord.
Definitivt småaktigt av Post nord att lägga på 8,33% för portokod, vill de inte att folk ska använda det här?
Danmark ligger långt före Sverige i digitaliseringen av brev/post, det var redan i början av 2000-talet som all myndighetspost till medborgarna digitaliserades.
Men det är praktiskt för en annan som kanske skickar några få brev om året, om ens det. När man väl ska skicka något hittar jag inte det där frimärkshäftet som jag vet att jag ska ha. Så det blir att köpa ett nytt för 120 kr.
Digitalisering av post verkar gå trögt i Sverige, eboks och Digimail har nästan inga privata företag anslutna, Kivra verkar ha mest "framgång" och uppskattas ha kanske 1500. Många små och medelstora företag envisas med att skicka pappersfakturor, som ska skannas in.