2021-04-26, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
PostNord går med vinst och lämnar utdelning till staten så skattepengar behöver vi knappast fundera över.

Jag förmodar att man inte vill konkurrera ut sina ombud och därför tar 1 krona mer. Ingen kommer väl köpa frimärken annars?
Senast koncernen gick med vinst var 2015, 1,5%.
https://www.allabolag.se/5567712640/bokslut

Jag tror inte ombuden står och faller med frimärksförsäljningen, deras huvudsakliga verksamhet torde vara att ta emot och lämna ut paket av olika slag. De har troligen ett avtal där allt ingår. Iofs, förr brukade handlarna klaga på dåliga avtal medan Posten menade att postombud drog kunder till butiken.
Citera
2021-04-26, 11:09
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klumpfisken
Är det gratis att ta sig till ett företagscenter då?
Men av vilken anledning ska de förträffliga portokoderna vara dyrare?

Vi har dessutom haft diverse smyghöjningar av priset i form av försämrad service tex färre brevlådor, färre tömningar, färre utdelningsdagar förutom de på 5 år redan fördubblade portopriset. Så den där kronan är bara en ytterligare på kort tid smyghöjning av priset.

Nej, men att åka själv till företagscenter eller terminal är billigare än att boka hämtning av brev.

Frankeringsmaskin annars, vet inte vad de kostar, men när man stämplat eller klistrat på ettiketten så går det att posta i vanlig brevlåda/ombud.

Annars så fungerar ju firmärken bra. Jag har typ fortfarande kvar någras på ett häfte som jag köpte för 700 kr för ett bra tag sedan, även om portot gårr upp så är ju mitt pris som när jag köpte de.

Frimärken kan vara en bra kapitalinkomst. 100 % avkastning på 10 år, eller typ något sådant.

Själv berörs jag inte så mycket då jag har lanbrevbärare och får gratis hämtning vid tomten och gratis utkörning av paket. Typ rullande företatagscenter.

För de som bor i tätorter kan det kanske vara jobbigare.

Visst Postnord kräver väl idag att man både är momsregistrerad och har f-skattsedel för att kunna bli avtalskund, så inget en privatperson kan bli idag.

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Går det ens att köpa ett enda märke för det priset? Trodde handlarna hade påslag, sedan tillkommer kostnaden/tiden för att ta sig till/från affären. Konceptet har jag väntat på sedan danska postnord började med det - 1 krona extra är det värt när man står och skall posta ett brev men saknar märken..

Det är en service postnord erbjuder, du är inte tvungen att använda den.

Köper man vid de som är frimärksombud åt Postnord eller postombud så får inget påslag finnas på priset.

Men om man köper vid en butik som inte sammarbetar med Postnord så är det i regel påslag på minst 1 kr.

Men resor och tid kostar ju med. Inte alltid Postombud/frimärksombud finns innom ett avstånd på 1 kr.
Senast redigerad av miikos 2021-04-26 kl. 11:12.
Citera
2021-04-26, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Härligt!

Då kan posten spåra vem som har betalat för ett specifikt brev.
Även SÄPO har tillgång till denna information.
Hur många brev skickar du per år. Varför skickar du fem stycken till just denna person varje år?

Kanske man skall kräva BankID signatur som avsändare också innan man tillåts nyttja postens tjänster?

Lägg ner postnord och skapa ett statligt posten som tömmer brevlådan PÅ KVÄLLEN, delar ut post varje dag och delar ut den i folks verkliga brevlådor och inte någon jävla gruppsamling av brevlådor 2 km från ytterdörren.

Haha herregud.. Ta av foliehatten
Citera
2021-04-26, 11:29
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant

Postnord måste inte använda gamla postkassörer till programmeringen.

hahaha ! SAP
Citera
2021-04-26, 11:29
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cockymisfit
Ingenting eftersom Postnord inte får några skattepengar alls.

Du har fel.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/a...nord-overlever
Citera
2021-04-26, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av token
Du har fel.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/a...nord-overlever

Nej, jag har rätt och det finns inget i artikeln som säger att Postnord får skattepengar, i Sverige i alla fall. Postnord i Danmark får danska skattepengar för postutdelning där, men ännu inte i Sverige.
Citera
2021-04-26, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Känns bara som ett steg i ett övervakningssamhälle.

Korkade svenskar som inte förstår detta.
Folk i Sverige är idioter, det har jag förlikat mig med.

Jag kommer använda frimärken som vanligt. Ska ta bort min SMS notifiering också, så de får lägga en pappersavi i brevlådan när jag har paket att hänta
Citera
2021-04-26, 13:30
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Lägg ner postnord och skapa ett statligt posten som tömmer brevlådan PÅ KVÄLLEN, delar ut post varje dag och delar ut den i folks verkliga brevlådor och inte någon jävla gruppsamling av brevlådor 2 km från ytterdörren.

Men då kommer dom veta vart du bor?! Akta dig för kamerorna bror dom sätter upp i trappen och sen microfoner i din lägenhet, dom kan ta skruvar från väggen och byta ut mot kamera och microfoner om dom vet vart du bor. Det hände en vän innan han torskade sin leverans
Citera
2021-04-26, 14:15
Medlem
LeXeLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alezandaar
Jävlar va du var paranoida! Skickar mycket äckelpost eller? Är väl skitbra idé att slippa köpa frimärken som ju är världens åldringsgrej. Orka..

Ja, visst är det tröttsamt när folk bryr sig om personlig integritet och sådant föråldrat larv! Orka!
Citera
2021-04-26, 14:42
Medlem
LeXeLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Spännande, undrar hur mkt knarkpostandet bidragit till detta

När avskaffas anonyma frimärken, nästa år?

Det är möjligt att det är just narkotikahandeln som är pådrivande till denna förändring.

Just nu utreds det om en förändring av tystnadsplikten i postlagen för att förhindra bl.a. knarkförsäljning. Syftet är att ge posten möjlighet att tillkalla myndigheter när de misstänker att brev innehåller olagliga saker.
Utredningen redovisas den 30 april.

Ska bli spännande att se vad utfallet blir.

https://www.regeringen.se/rattsliga-...5/dir.-202051/
Citera
2021-04-26, 14:56
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cockymisfit
Nej, jag har rätt och det finns inget i artikeln som säger att Postnord får skattepengar, i Sverige i alla fall. Postnord i Danmark får danska skattepengar för postutdelning där, men ännu inte i Sverige.

Staten betalar för utdelning i landsbygden för personer över 80 år typ.

Men det är väl ganska begränsat. Postnord är upphandlade av PTS för den tjänsten.

Men annars så går inga skattepengar till Postnord.
Citera
2021-04-26, 15:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Jag kommer använda frimärken som vanligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Folk i Sverige är idioter, det har jag förlikat mig med.
Så är det nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in